کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش پنجم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ مردی از دنا که در سپهر پزشکی جهان می‌درخشد

17 ارديبهشت 1402 ساعت 20:50

در کهگیلویه و بویراحمد نیروهای انسانیِ شاخص و برجسته‌ای وجود دارند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.


کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا، نیروهای انسانیِ توسعه‌یافته بسیاری در استان و خارج از آن، مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
دكتر امين‌الله نيك‌اقبالي متولد 1329 در شهر سی‌سخت، یکی از مفاخر کهگیلویه و بویر احمد است.  نیک‌اقبالی اولين چشم‌پزشك تاريخ استان است كه امروزه رياست انجمن چشم‌پزشكي ايران را هم بر عهده دارد و از سال 1380 تاکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه مشغول تدریس است.
در کهگیلویه و بویراحمد، نیک‌اقبالی از نخستین افرادی بود که تجهيزات چشم‌پزشکی را براي همه شهرستان‌های استان از جمله گچساران و دهدشت سفارش داد و در آنجا به کارگرفته شد و به نوعی می‌توان گفت چشم‌‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مدیون خدمات نیک‌اقبالی است. 
با مسئولیت نیک‌اقبالی در انجمن چشم‌پزشکی، سعی شده علم جامعه پزشکی کشور، به‌روز نگه داشته شود و هیچ‌وقت ممانعتی در پیشرفت آنها ایجاد نشده است. ما از جهت امکانات و علومی که داریم اگر بالاتر از اروپا نباشیم، پایین‌تر نیستیم.
نیک‌اقبالی نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: من به‌عنوان مسئول چشم‌پزشکی ایران می‌گویم چشم‌پزشکی ما در خاور میانه حرف اول را می‌زند؛ تعداد مقالاتی که داریم، اقدامات علمی که انجام می‌دهیم و مریض‌هایی که از خاورمیانه برای معالجه در ایران سرویس می‌گیرند و برمی‌گردند خود نشان می‌دهد که این حرف درست است.
نیک‌اقبالی یکی از شخصیت‌های ملی کهگیلویه و بویراحمدی است که پایبندی به مؤلفه‌های هویت ملی را به تمامی معنا کرده است؛ برای او خدمت در هر گوشه از ایران فرقی نمی‌کند. خودش می‌گوید من تا حالا باید نقش خود را در دانشگاه بازی می‌کردم و فعال می‌بودم نمی‌توانستم مرتب به کهگیلویه و بویراحمد بروم، ولی امیدوارم بعد از بازنشستگی بتوانم خدمتی کنم.
این شخصیت ملی که پیامد خدماتش برای همه ایرانیان ملموس است می‌گوید: پیام من برای هر ایرانی این است که برای آباد کردن ایران؛ همه چه ترک، چه لر و چه عرب و بلوچ تلاش کنیم. این خط ومرزها را بگذاریم بین خودمان نباشد؛ فقط دور ایران باشد.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر برخورداری از چنین سرمایه‌های انسانی‌ای بسیار غنی است. هر چند از نظر سایر مؤلفه‌ها تعریفی ندارد. اما اگر به همین سرمایه‌ها بها داده شود و با گزارش‌نویسی‌های کذب علیه آنها تخریب صورت نگیرد، همین‌ها می‌توانند عاملی پیشران برای توسعه استان باشند. اما بسیاری اوقات بر اثر حب و بغض‌هایی، این سرمایه‌ها زده می‌شوند؛ به همین خاصر عطای ماندن در استان را به لقای آن می‌بخشند. البته واضح است که افرادی همچون نیک‌اقبالی که در تراز وزارت هستند، همه ایران به خدمات آنها نیاز دارند. با رشد چنین افرادی نه تنها کهگیلویه و بویراحمد، بلکه ملت ایران می‌توانند از خدمات آن‌ها بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ محمدرضا سیاه‌پور کیست؟

بخش دوم) ملک‌حسینی؛ شرف کهگیلویه و بویراحمد

بخش سوم) فرزند کهگیلویه و بویراحمد در قامت وزیر بهداشت

 
بخش چهارم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سید مرتضی تقوی فرزند خلف آمیراحمد


کد مطلب: 462049

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462049/بخش-پنجم-شخصیت-های-استان-کهگیلویه-بویراحمد-مردی-دنا-سپهر-پزشکی-جهان-می-درخشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1