تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۴۵۹۸۴۳
یادداشت ارسالی؛

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین گنج‌های پیدا و پنهان اما محروم؛ از پل چهارم تا فرودگاه یاسوج

۲
کهگیلویه و بویراحمد سرزمین گنج‌های پیدا و پنهان اما محروم؛ از پل چهارم تا فرودگاه یاسوج
کبنا ؛رحیم جهانبازی_ فعال اجتماعی و رسانه‌ای_ در یادداشتی به مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته و خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی نوشت: چشم انتظار اقدام موُثر و انقلابی جنابعالی در سفر دوم به این استان ثروتمند اما محروم هستیم.
به گزارش کبنا، جهانبازی در این یادداشت نوشت: کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶۲۴۹ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۷۳۰/۰۰۰ نفر، پنجمین استان کشور به لحاظ وسعت محسوب می‌شود. این سرزمین روُیایی چهارفصل، برف و آفتاب و نفت، سرشار از دیگر نعمت‌های بیکران طبیعی است. اما محروم از این خوان نعمت‌های الهی، ( آب در کوزه و ماتشنه لبان می‌گردیم ) با استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر و چهار محال و بختیاری همسایه است. این استان، دومین تولید‌کننده وصادر‌کننده نفت کشور و پنجمین ابر مخزن نفتی دنیا را در شهرستان گچساران در خود جای داده است. وجود ۱۰ درصد آب و حدود ۱۰ درصد جنگل‌های کشور ( دارای بیشترین پوشش جنگلی در کشور )، بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاه که بیشتر از ۴۵۰ گونه آن‌ها دارویی هستند. وجود چهارمین معدن نیترات دنیا. همچنین معادن سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، سنگ‌های معدنی و مواد اولیه سیمان و آجر به وفور در این استان وجود دارد. با این اوصاف آیا کهگیلویه و بویراحمد آن طور که باید از نظر شاخص‌های توسعه جایگاهی در سطح کشور دارد؟!
پاسخ به خوبی روشن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، کهگیلویه و بویراحمد از نظر شاخص‌های ترکیبی توسعه در پایین‌ترین سطح توسعه یافتگی کشور قرار دارد. توزیع ناعادلانه ثروت و منابع در استان‌های کشور به ویژه مناطق کم برخوردار و عدم همخوانی این تخصیص‌ها با ظرفیت‌ها و پتانسیل و آمایش سرزمینی، باعث ایجاد شکاف و عدم توازن در توسعه یافتگی مناطق کم برخورداری مثل کهگیلویه وبویراحمد شده؛ که حاصل آن بروز مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی - اجتماعی است. روی سخنم را با رئیس دولت انقلابی جناب دکتر رئیسی ادامه می‌دهم؛ رئیس جمهور محترم؛ کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه ویژه است. همان طور که در ابتدا اشاره شد، این استان دارای قابلیت‌های بالقوه‌ای است، که باید به فعلیت برسد تا رنگ محرومیت ازچهره آن زدوده شود. اما برخی مدیریت‌های ناکارآمد، که ناشی از سیاسی نگری، طایفه گرایی و خویشاوند پروری است، بسان آفتی، ساختار و تشکیلات اداری استان را درهم تنیده است، گویی که میراثی به جای مانده از نیکان خود را در انحصار گرفته‌اند. جناب آقای دکتر رئیسی ضعف مدیریتی یکی از مهمترین عوامل عقب ماندگی و محرومیت کهگیلویه و بویراحمد است. مدیرانی که از کمترین معیار‌های مدیریتی برخوردار هستند و وجه غالب آن‌ها همان است که ذکر آن رفت. این مدیران که بعضاً از اداره‌ای به اداره دیگر در حال جابجایی هستند، به دلیل عدم آشنایی با کار و مسئولیت، باید زمان و هزینه زیادی مصرف شود بلکه اندک آشنایی پیدا کنند، هزینه‌ای که دستاوردی جز عقب ماندگی‌در پی نخواهد داشت. و پس از مدتی، با پایان ماُموریت این مدیران سفارشی باید دوباره بار و بندیل ببندند و به مکان اولیه خود رجعت نماید. مصداق این موارد را به وفور در ادارات این استان می‌توان مشاهده کرد.
جناب رئیس جمهور محترم؛ اگر قرار است کهگیلویه و بویراحمد برمدار توسعه و ر‌هایی از محرومیت قرار بگیرد باید به زیر ساخت‌های اولیه مورد نیاز توسعه توجه شود. جاده‌های این استان به عنوان اولین اولویت از هر سو باید دوبانده و نقاط حادثه خیز اصلاح شود. جاده یاسوج به اقلید که به یک جاده روستایی می‌ماند، یکی از محور‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به حمل و نقل هوایی و ریلی به عنوان یکی از مهمترین زیر ساخت‌های توسعه توجه ویژه شود. به مشکلات فرودگاه نیمه فعال یاسوج رسیدگی فوری شود. این فرودگاه سال‌های متمادی است که فقط هفته‌ای چند پرواز به تهران و بالعکس دارد که اخیراً هم کمتر شده است. گویا مدیران وکارکنان اداره‌ها پرواز‌های تهران خود را از فرودگاه شیراز پی‌گیری می‌کنند. باتوجه به مصوب شدن احداث خط راه آهن یاسوج به اقلید در دولت قبلی، اما تاکنون هیچ اقدامی‌در این باره صورت نگرفته است. از نظر بهداشت و درمان وضعیت استان ضعیف و از نظر کمی و کیفی پاسخگویی نیاز‌های شهروندان نیست. بسیاری از بخش‌های درمانی از خدمات‌رسانی به بیماران ناتوان و قادر به پاسخگویی نیستند، مانند بخش قلب و عروق، بخش زنان و زایمان و بخش پزشکی هسته‌ای که اصلاً وجود ندارد. هیچ پزشک جراح قلب و عروقی که قادر به انجام عمل باز قلب باشد در هیچ کدام از بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد. در مرکز استان فقط سه پزشک متخصص پوست و مو موجود است. رادیو لوژی و سونوگرافی زنان با کمبود مواجه است. در زمینه بیماری‌های ریوی، روماتولوژی، مغز و اعصاب و روماتیسم کمبود پزشک وجود دارد. و به علت همین کمبود‌ها بیماران باید باصرف هزینه زیادی به استان‌های هم جوار مراجعه نمایند. در زمینه آموزش و پرورش، استان از بسیاری مشکلات آموزشی رنج می‌برد؛ کمبود مدارس دولتی در مقاطع مختلف به ویژه متوسطه اول و دوم از دیگر مشلات مهم استان است.
آن تعداد موجود هم به علت مشکلات مختلف و نارسائی‌های که دارند باعث شده شهروندان تمایلی به ثبت نام فرزندان خود در این مدارس نداشته باشند. و از مدارس غیر دولتی با حداقل امکانات موجود استفاده نمایند. این مدارس که از سیستم معیوب و کمبود‌ها و ضعف مدیریتی آموزش و پرورش استان آگاه هستند، بهانه‌ای در دست دارند تا هرکدام باشیوه و شرایط خاص خود برخورد نمایند و مردمی که به اجبار با شرایط آن‌ها کنار می‌آیند. این مدارس که وجه اقتصادی وسودآوری آن‌ها بر آموزش می‌چربد حتی به افراد غیره فرهنگی هم واگذار می‌شود. در این استان آموزش و پروش جایگاه وکارکرد اصلی خود را از دست داده است. چرا که این دستگاه عریض و طویل بازیچه سیاست‌های غلط نمایندگان استان شده و بسیاری از معلمانی که باید به امر خطیر آموزش و پرورش این منطقه به پردازند اسیر بازی‌های سیاسی بازیگران عرصه قدرت و سیاست شده‌اند و هر از چند گاهی سر از اداره و یا سازمانی غیر مرتبط در می‌آورند. جناب آقای رئیس جمهور مردمی و انقلابی از همه این مشکلات که بگذریم، شهر یاسوج به عنوان مر کز استان، جایی که نظرگاه و محل اقامت نماینده ارشد دولت است از بسیاری مشکلات شهری رنج می‌برد، مشکلاتی که در سایه بی‌تدبیری و بی‌مبالاتی ایجاد شده است. شهر یاسوج با مساحتی حدود ۲۲ کیلومتر مربع کوچک‌ترین مرکز استان کشور محسوب می‌شود. شهری که در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توان دور تا دور آن را طی کرد چرا باید در چنین وضعیت اسف باری قرار بگیرد. هیچ برنامه‌ای برای طرح‌های توسعه و باز آفرینی شهری وجود ندارد. طرح جامع و تفصیلی شهر یاسوج نزدیک به دو دهه است که اجرا نشده است. شهروندان مرکز استان روزانه اسیر مشکلات ترافیکی هستند و مسئولان هیچ تدبیری در این باره ندارند. بیش از یک ده طول کشید تا پل سوم شهری رودخانه بشار به طور ناقص و یک طرفه افتتاح شود. بیش از ۷ سال است که پل چهارم شهری بشار ناتمام و بلاتکلیف مانده است. پلی که در صورت افتتاح بخشی از گره‌های ترافیکی را برطرف می‌کند. بیش از یک ده است که دو مرکز تجاری تفریحی در مرکز یاسوج در مراحل اولیه پی‌ریزی ر‌ها شده است، که در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند اشتغال زایی قابل توجهی ایجاد کند. و بسیاری مشکلات درون شهری که‌امان مردم را بریده است و هر روز برتعداد آن‌ها افزوده می‌شود و مسئولان بی‌تفاوتی که در پی زندگی خود هستند. به رغم وجود بارش‌های مناسب در طول سال و تشکیل روان آب‌ها و سفره‌های زیر زمینی اما به علت بی‌تدبیری، متاُسفانه شهر یاسوج در تمام فصول سال با تنش آبی مواجه است. فرقی نمی‌کند زمستان باشد یا تابستان، شهروندان از قطعی‌های مکرر آب عاصی شده‌اند. مشکلات عدیده است و اگر بخواهم همه آن‌ها را بنگارم مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
جناب رئیس جمهور محترم، مردم غیرتمند و ولایت مدار کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار اقدام موُثر و انقلابی جناب عالی در سفر دوم به این استان ثروتمند اما محروم هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1