تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۵۹۰۵۴

صندلی خاص برای علی دایی

۶
۲
صندلی خاص برای علی دایی
کبنا ؛روزنامه شرق نوشت: امروز مراسم برترین‌های فیفا موسوم به «THE BEST» در فرانسه برگزار می‌شود و جایزه بهترین بازیکن سال به احتمال بسیار فراوان به لیونل مسی، فوق‌ستاره آرژانتینی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، به لطف قهرمانی‌اش در جام جهانی اهدا خواهد شد. او در این مسیر دو ستاره مطرح دیگر یعنی کیلیان امباپه و کریم بنزما را پیش‌رو دارد که یکی جام جهانی و دیگری فصل باشکوهی در باشگاهش داشته است.
به غیر از این موضوع، مراسم انتخاب برترین بازیکن زن، برترین مربی مرد و زن، بهترین دروازه‌بان و البته زیباترین گل سال هم برگزار می‌شود و هر کدام از چهره‌های منتخب قرار است جایزه‌ای به یادگار ببرند. واضح است که حضور چهره‌هایی مثل مسی، امباپه، بنزما یا پپ گواردیولا و آنچلوتی می‌تواند به قدر کافی، این مراسم را جذاب کند.
باوجود این، موضوعی که این مراسم را برای مخاطبان ایرانی جذاب‌تر از حد معمول می‌کند، حضور علی دایی، اسطوره فوتبال ایران در پاریس است. دایی تا سال‌ها به عنوان فردی که رکورددار گل‌های ملی در تاریخ فوتبال بود به مراسمی این‌چنینی دعوت می‌شود، ولی رکورد او را چند وقت پیش کریستیانو رونالدو شکست و حالا دایی در صدر این رده‌بندی قرار ندارد.
در کنار این موضوع، حضور این‌باره علی دایی در مراسم فیفا رنگ و بوی متفاوتی هم دارد. او در شرایطی راهی پاریس شده که تا چند روز قبل در ایران ممنوع‌الخروج بود و اجازه سفر خارجی نداشت. علی دایی در این مسیر تنها نبود و همسرش هم از مسافرت منع شده بود. کما‌اینکه داستان برگرداندن هواپیمایی که یکی، دو ماه قبل همسر و دختر علی دایی را به مسافرتی در دوبی می‌برد، نشان از حساسیت کار برای خانواده علی دایی داشت. اتفاقا همان ماجرای معروف باعث شد تا بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا به این موضوع ورود کرده و از رفتاری که با علی دایی و خانواده‌اش در ایران شده بود، اظهار شگفتی کنند.
حالا نه‌تنها دایی، بلکه همسرش هم در این سفر او را همراهی کرده تا هر دو در صورت مهیابودن شرایط در مراسمی که قرار است امروز برگزار شود شرکت کنند. این موضوع به خودی خود اهمیت زیادی دارد؛ زیرا جریانی که در کشور علیه دایی به راه افتاده بود و به وضوح برای او خط‌و‌نشان می‌کشید که «دوران بزن دررو تمام شده است»، حالا در عمل انجام‌شده قرار گرفته است. دایی در اتفاقات چهار ماه اخیر ایران با فعالیت در فضای مجازی و حمایت از اعتراضات، موجب ناراحتی چهره‌های تندرو و تعدادی از افراد نزدیک به دولت شده بود. به طوری که تعدادی از آن‌ها خواستار ضبط اموال این چهره بین‌المللی و برخورد با او شدند. زمانی که خبر رسید هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی به ایران برگشته همین جریان بدون درنظرگرفتن عواقبش از چنین برخوردی ابراز خوشحالی کرده و حتی خواستند تا برخورد شدیدتری با دایی شود.
موضوعی که البته انتقاد‌های زیادی در پی داشت و بسیاری این مورد را رفتاری نسنجیده با فردی توصیف کردند که خواه‌ناخواه، بین‌المللی‌ترین چهره ورزش ایران در دنیاست.
دایی قبل از مراسم کنونی، از سوی فیفا و مسئولان برگزارکننده جام جهانی به قطر هم دعوت شده بود، ولی آن زمان و با توجه به اتفاقات روز، او در اینستاگرامش نوشت که قصد دارد در این فضا، کنار مردمش بماند و دعوت فیفا را رد کرد. بعد‌ها که ماجرای ممنوع‌الخروجی علی دایی مطرح شد، این سؤال برای بسیاری تداعی شد که اگر فیفا در مراسم آتی، خاصه همین مراسم «بِست» از علی دایی دعوت کند، تکلیف چیست؟ آیا باید او را ممنوع‌الخروج نگه داشت و نگران عواقبش نبود یا اینکه باید به این فرصت از زاویه‌ای دیگر نگریست و به علی دایی اجازه سفر داد؟
مشخصا حالا در اقدامی سنجیده، گزینه دوم انتخاب شده است تا دایی بتواند به‌عنوان تنها نماینده ایران در این مراسم حاضر باشد. گو اینکه قرار بود به غیر از دایی، مهدی تاج هم در این مراسم حضور داشته باشد که جلسه با اعضای هیئت‌رئیسه جهت انتخاب سرمربی، باعث شد تا او قید سفر به پاریس را بزند.
البته در کنار همه این موارد باز هم نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین حالا رسانه‌های اروپایی به‌ویژه یکی، دو رسانه آلمانی از آن به‌عنوان جایگاه سیاسی علی دایی در مراسم فیفا حرف زده‌اند. روز گذشته «آگزبورگر» آلمان با اشاره به همین مراسم از انتخاب مسی و حضور علی دایی به‌عنوان دو اتفاق مهم در این مراسم یاد کرد و صندلی علی دایی را صندلی سیاسی فیفا توصیف کرد.
آن‌طور که از شواهد امر پیداست، فیفا قرار است بعد از اتفاقاتی که در ایران بر علی دایی رفته، او را به‌عنوان یکی از افراد مطرحی که قرار است یکی از جوایز را اهدا کند روی صحنه بیاورد. موضوعی که قاعدتا باعث تکرار و یادآوری اتفاقاتی می‌شود که علی دایی در چند ماه اخیر از سر گذرانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ممو
Iran, Islamic Republic of
کبنا باز هم امثال شما ها علی دایی را علی دایی میکنید چه صندلی خاصی ؟
مثلا صندلیش رنگی است طلا کوب است نه سیاسی است
بله صندلی خاص از این نظر که ایشان در دوران اغتشاشات خوب تازید و فکر کرد نظام تمامه ولی نمیدونست این نظام با امثال علی دایی نیامده که با حرف اون تمام بشه این ملت ملت امام حسینه و این نظام را انشا اله بدست صاحبش خواهد رساند
Iran, Islamic Republic of
دوغ ات را بنوش لطفا ای ممو
در جواب ممو
Russian Federation
از چی میسوزی ؟؟؟
به قبول جونت اب و بریز اونجا که میسوزه.. اره بریز زیاد هم بریز
سید
Iran, Islamic Republic of
تو در حد یگ سرایدار دایی نیستی حرف مفت میزنی
Iran, Islamic Republic of
آقای دایی شهریار ایرانی.
United States
مموجان زیادی خوش خیالی
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1