کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

مصائب تحصیل دانش‌آموزان در روستای لیرو بخش لوداب‌/ عبور روزانه ‌از رودخانه فصلی (+ فیلم)

5 اسفند 1401 ساعت 7:57

دانش‌آموزان کلاس اولی یکی از پاره دهات‌های روستای لیرو بخش لوداب بویراحمد برای حضور در مدرسه مجبورند هر روز از رودخانه‌ای خروشان عبور کنند.‌


دانش‌آموزان کلاس اولی یکی از پاره دهات‌های روستای لیرو بخش لوداب بویراحمد برای حضور در مدرسه مجبورند هر روز از رودخانه‌ای خروشان عبور کنند.‌
به گزارش کبنا، روستای چشمه لیرو بخش لوداب با 5 خانوار در 100 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که از نبود برخی زیرساخت‌ها از جمله راه ارتباطی رنج می‌برد.
خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به بیش از دو هزار روستای بزرگ و کوچک استان کهگیلویه و بویراحمد بی‌مثال است تا جایی که به طور مثال برای پاره روستاهای کمتر از 5 خانوار در دل کوهستان شاهد ‌علم کردن پایه‌های برق، شبکه آب شرب، جاده و ...هستیم.
به دلیل محدودیت‌ها و‌ کمبود منابع مالی برخی پاره روستاها از داشتن برخی امکانات و زیرساخت‌ها محروم هستند که در این راستا باید فرصت داد تا شرایط فراهم شود و نباید فراموش کرد که برای یک کیلومتر جاده باید چندین میلیارد تومان هزینه کرد تا جایی که با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان گفت تنها با هزینه جاده‌سازی برای یک پاره روستا می‌توان برای اهالی در شهر یاسوج مرکز استان یک خانه ویلایی لوکس احداث کرد.
              
چشمه لیرو از پاره روستاهای نامداران چین لوداب با 5 خانوار با جاده آسفالته کمتر از دو‌ کیلومتر فاصله دارد و همین 5 خانوار نیز در یک فاصله نزدیک به هم واقع نشده‌اند بلکه خانواده پدر و پسری در یک سمت دره عبور آب‌های فصلی واقع شده و 3 خانوار دیگر نیز در سمت دیگر سکونت دارند.
در روزهای اخیر و با افزایش نزولات آسمانی گرچه شادی و شعف فراوانی برای همگان به همراه داشت ولی این موضوع روی دیگری نیز داشت که می‌توان به طغیان رودخانه‌های فصلی و دائم اشاره کرد و این همان روی دیگر سکه بوده که در نوع خود سبب نشان دادن ضعف‌های زیرساختی از جمله پل ارتباطی بین روستاها‌ست.
4 دانش‌آموز کلاس اولی یکی از پاره دهات روستای لیرو بخش لوداب بویراحمد در نخستین زمستان سال تحصیلیبه علت حجم بارش‌ها و طغیان رودخانه فصلی و قطع ارتباط روستا با مدرسه روستای لیرو مجبورند برای حضور در مدرسه هر روز از رودخانه‌ای خروشان عبور عبور کنند.‌
حال پاهای لرزان و چشمان مشتاق تحصیل این دانش‌آموزان منتظر توجه مسئولان و خیرین است تا با همتی جهادی و خیرخواهانه نسبت به احداث پل عابر پیاده روی این رودخانه فصلی، دغدغه ‌کودکان را برطرف کنند.
‌پدر امیرعلی یکی از دانش‌آموزان می‌گوید ما سال‌هاست که این سوی رودخانه ساکنیم و انتقال و جابه‌جایی خانه برای ما سخت و حتی غیرممکن است چرا که کشاورزی و دامداری ما اینجا بنا نهاده شده است.
کوروش بی‌نیاز بخشدار لوداب در این زمینه به تسنیم گفت: واقعیت امر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای احداث و آسفالت پاره روستاهای نامداران و چال شاهین تنها وعده می‌دهد و تاکنون اقدامی انجام نداده است.
لازم به ذکر است که روستای لیرو دارای مدرسه نوساز و مناسبی است.






کد مطلب: 458904

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/458904/مصائب-تحصیل-دانش-آموزان-روستای-لیرو-بخش-لوداب-عبور-روزانه-از-رودخانه-فصلی-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1