کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی|؛

۳ فوتی و ۸۱۶ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون / حضور میدانی وزیر کشور در منطقه + تصاویر

9 بهمن 1401 ساعت 10:39

زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی تاکنون ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی بر جای گذاشته است.


تهران شب گذشته ۸ بهمن ۱۴۰۱ در ساعت ۲۱:۴۴ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند و این زمین لرزه در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شده است.
به گزارش کبنا، ضمن آن که روز ۲۸ دیماه نیز زمین لرزه ۵/۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین، شهرستان خوی را لرزانده بود و باعث مصدومیت ۱۲۰ نفر و خسارت به منازل مسکونی شد.
برق مناطق زلزله زده شهرستان خوی وصل شد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با تلاش اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق آذربایجان غربی قطعی‌های منطقه زلزله زده شهرستان خوی برطرف شده است.
طاهر کیامهر با اشاره به وضعیت برق مناطق زلزله زده خوی افزود: با تلاش ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان پس از وقوع اولین زمین لرزه شهرستان خوی آسیب‌های ایجاد شده در منطقه رفع عیب شده و در مدار قرار گرفتند و هم اکنون هیچ خاموشی در منطقه نداریم. 
وی گفت: از ساعات ابتدایی وقوع زلزله بیش از ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از شهرستان‌های خوی، پلدشت، سلماس، نقده و شوط در مناطق زلزله حضور دارند. 
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، کیامهر اظهار کرد: مردم شهرستان خوی و مناطق زلزله زده تک خاموشی‌ها و قطعی‌های احتمالی  را از طریق تماس با سامانه فوریت های برق شرکت۱۲۱ اطلاع دهند.
اعزام ۴ تیم عملیاتی هلال احمر کردستان به خوی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد.
دکتر پیام جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی استان کردستان آماده‌ اعزام به منطقه زلزله‌زده بوده و ۴ تیم عملیاتی با تجهیزات کامل به آن شهرستان اعزام شده‌اند.
وی با اعلام این مطلب که کردستان به عنوان استان معین آذربایجان غربی آمادهی خدمات‌رسانی به منطقه‌ زلزله‌زده است، افزود: هم اکنون امکانات لجستیک هلال احمر کردستان از جمله چادر، موکت، پتو و هیتر برقی در حال بارگیری برای ارسال به منطقه‌ زلزله است.
گفتنی است؛ ساعت ۲۱:۴۴ امروز شنبه ۸ بهمن ماه زلزله‌ای به شدت ۵.۹ در مقیاس ریشتر و در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست.
مصدومین زلزله خوی به ۸۱۶ نفر رسید

استاندار آذربایجان غربی گفت: زلزله شب گذشته خوی سبب مصدومیت ۸۱۶ نفر شد.
محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار از مصدومان زلزله خوی افزود:  زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته خوی ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی برحای گذاشت. 
وی ادامه داد: ۶۰ نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان های این شهرستان بستری شده و ۶۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.
معتمدیان با اشاره به مساکن آسیب دیده نیزگفت: زلزله دیشب خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.
واکنش ارتش به وقوع زلزله در خوی
با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی(ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی به حالت آماده ‌باش کامل در آمدند.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک حبیب صدر، رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش با اعلام آمادگی ارتش جهت کمک به هموطنان زلزله‌زده گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی، به دستورامیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی(ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.
وی افزود: هم اکنون نیز اکیپ‌های امداد و درمان متشکل از متخصصین، نیروهای امدادی و همچنین بیمارستان و اتاق عمل سیار آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند.
 رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: برابر نیاز و درخواست مسئولان ستاد بحران استان، آمادگی داریم با تمام توان به یاری مردم آسیب دیده بشتابیم.
بیمارستان صحرایی ارتش در منطقه زلزله زده خوی برپا خواهد شد
همچنین امیر سرتیپ علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی و آماده‌باش کامل یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی این قرارگاه گفت: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلاهای طبیعی هستند، به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.
وی افزود: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند و بیمارستان صحرایی ارتش تا ساعتی دیگر در منطقه برپا خواهد شد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، ضمن اعلام آمادگی صددرصدی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.
اعزام تیم آنست همدان با ۲ قلاده سگ به خوی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان از آماده‌باش جمعیت هلال احمر همدان به علت زلزله خوی و ارسال تجهیزات به آن منطقه خبر داد.
علی‌سنجربگی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در ساعت ۲۱:۴۴ روز شنبه ۸ بهمن ماه که در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست، جمعیت هلال احمر استان همدان به صورت آماده باش قرار گرفت و در ساعات اولیه نسبت به ارسال تجهیزات اقدامات لازم را اتخاذ کرد.
سنجربگی با اشاره به بارگیری یک دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون ۱۵ تنی پتو به مقصد شهرستان خوی استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: تیم آنست(آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسس) استان همدان با دو قلاده سگ به منطقه زلزله زده اعزام شدند.
به گزارش کبنا و به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار تیم عملیاتی استان همدان آماده‌ اعزام به منطقه‌ی زلزله زده هستند و آمادگی هر گونه کمک و پشتیبانی را نیز به هموطنان عزیزمان در شهرستان خوی داریم.
دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، دستور رسیدگی فوری به مصدومان زلزله امشب خوی را صادر کرد.
به گزارش کبنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی بر رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله امشب خوی تاکید کرد.
بر اساس اعلام وبدا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خواستار  ارائه سریع خدمات  اورژانس پیش بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوب به مصدومان  زلزله خوی شد.
مقاوم سازی واحدهای مسکونی خوی‌ در دستور کار قرار دارد
۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون/مقاوم‌سازی خانه‌ها در خوی‌ در دستور کار قرار دارد
وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.
احمد وحیدی ۹ بهمن ماه در سفری که به خوی برای بازدید از مناطق زلزله زده داشت، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.
وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.
وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.
وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعا اقدام کرد.
وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.
تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی قطع نیست
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: قطعی در شبکه تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی گزارش نشده است.
قاسم جلیلی نژاد تصریح کرد:قطعی برق در بخشی از شهرستان خوی و روستاهای همجوار باعث از مدار خارج شدن ۶۰ سایت ارتباطی شده بود که خوشبختانه با تلاش صورت گرفته از سوی تیم های فنی اعزام شده به منطقه بیش از ۸۰ درصد این سایت ها به مدار بازگشتند و هم اکنون به صورت پایدار مشغول فعالیت اند و تلاش برای فعال کردن سایت های باقیمانده نیز در دست اقدام است.
وی ادامه داد: هم اکنون تیم های فنی از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی، شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه به منطقه اعزام شده اند و تلاش دارند تا با دیزل ژنراتورها ارسالی، چند سایت از مدار خارج شده را نیز فعال کنند.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، جلیلی نژاد افزود: با تلاش صورت گرفته از میان سایت های قطع شده تاکنون ۵۰ سایت به مدار فعالیت بازگشتند و به صورت پایدار مشغول ارایه خدمات شدند و تلاش تیم های فنی برای فعال کردن ۱۰ سایت باقیمانده ادامه دارد.
زلزله خوی به تاسیسات گاز آسیب نزده است
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: مشکلی از بابت زلزله‌ی خوی برای تاسیسات گاز در این شهرستان به وجود نیامده است.
علیرضا شیخی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه جریان گاز در خوی پایدار است، اظهار کرد: پس از زلزله‌ی ۵.۹ ریشتری خوی که در دیگر شهرستان‌ها نیز احساس شد، تاسیسات گاز سریعا مورد بررسی قرار گرفت و بجز آسیب به هفت علمک خانگی در شهر خوی، خوشبختانه مشکل خاصی پیش نیامده است.
وی افزود: علمک‌های آسیب دیده نیز با اقدام فوری نیروهای امداد شرکت گاز تعمیر شدند.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از روستاهای آسیب‌دیده‌ی زلزله‌ی خوی، هیچ خسارت و آسیبی تاکنون گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن، مشترکان گاز در روستاهای خوی می‌توانند هرگونه موارد مربوط به آسیب تاسیسات گاز را سریعا با سامانه ۱۹۴ در میان بگذارند.
زلزله خوی به ۷۰ روستا خسارت زد/۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم تاکنون
۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون/مقاوم‌سازی خانه‌ها در خوی‌ در دستور کار قرار دارد
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برآوردهای اولیه از زلزله نشان از آسیب به ۷۰ روستای خوی دارد.
محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی افزود: ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب به واحد های مسکونی شهری و روستایی وارد شده است. 
وی گفت: گروه های ارزیاب خسارت در منطقه در حال بررسی وضعیت آسیب به واحد های مسکونی هستند.
معتمدیان با اشاره به تعداد مصدومین این زلزله افزود: ۴۴۰ نفر آمار مصدومان تا کنون است که به مراکز درمانی اعزام شدند و متاسفانه ۲ نفر از شهروندان فوت کردند. 
استاندار از ایجاد اردوگاه و کمپ های اضطراری و توزیع چادر در مناطق زلزله زده خبرداد و اظهار کرد: مجموعه نیروهای مسلح امکانات خوبی برای امدادرسانی به مردم وارد شهرستان کردند. 
معتمدیان با بیان اینکه حمایت های خوبی از استانهای همجوار و استان‌های معین صورت گرفته است،  افزود: دو فروند هواپیمای باری شامل کمک های جمعیت هلال احمر به شهرستان خوی اعزام شدند. 
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به سرمای هوا و بارش برف در برخی از مناطق، اسکان اضطراری در اواویت کاری ما قرار دارد.
اماکن ورزشی خوی برای اسکان زلزله زدگان آماده شده است 
۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون/مقاوم‌سازی خانه‌ها در خوی‌ در دستور کار قرار دارد
مدیرکل ورزش وجوانان آذربایجان‌غربی در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری امشب شهرستان خوی گفت: حسب دستور وزیر ورزش و جوانان، تمامی اماکن ورزشی این شهرستان بمنظور اسکان زلزله زدگان آماده شده است.
سجاد بیرامی ضمن همدردی با زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: با دستور سجادی، وزیر ورزش و جوانان و حسب هماهنگی های انجام‌گرفته با ستاد مدیریت بحران استانداری بویژه معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و فرمانداری شهرستان، با توجه به شدت این زمین لرزه و خسارت‌های بوجود آمده، تمامی اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان خویی آماده شده است، با همکاری هلال احمر تجهیز و آماده اسکان هموطنان زلزله خویی  بویژه این منطقه است. 
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان آذربایجان غربی، بیرامی همچنین افزود: علاوه بر اختصاص سالن ها و اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان، نیروهای داوطلب مجموعه اداره کل ورزش وجوانان استان، اداره ورزش وجوانان شهرستان خوی در قالب نیروهای ستادی و شهرستانی و نیر هیات های ورزشی و سازمان های مردم نهاد جوانان آمادگی خود را برای امدادرسانی و کمک به مصدومین و زلزله زدگان اعلام نموده و به محل های مورد نظر بخصوص روستاها و مناطق محروم اعزام شده اند.
میزان خسارتهای زلزله خوی زیاد است
فرماندار خوی گفت: میزان خسارتهای زلزله امشب در شهرستان بیش از زلزله ۲۸ دیماه امسال است.
ذبیح الله کاظمی نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین آمار از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی افزود: زلزله ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه امشب قسمتهایی از شهر خوی و فیرورق و روستاها را در بر گرفته و ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که میزان خسارتها زیاد باشد. 
وی در خصوص تعداد مصدومین زلزله ادامه داد: خسارت جانی این زلزله در حد مصدومیت تاکنون گزارش شده و فعلا مورد فوتی نداشتیم. 
فرماندار خوی با بیان اینکه نیروهای امدادی و پزشکی در حال آماده باش هستند، گفت: سالنهای ورزشی، مساجد و مدارس مستحکم برای اسکان مردم در نظر گرفته شده و بیمارستان صحرایی در خوی و فیرورق در حال احداث است. 
کاظمی با بیان اینکه برق برخی مناظق قطع شده است،افزود: ۲ خط اصلی برق در شهرستان متصل است.
وی تاکید کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و با حفظ آرامش،نیروهای امدادی را همراهی کنند. 
چند نفر تحت تاثیر زلزله خوی قرار گرفتند؟
۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون/مقاوم‌سازی خانه‌ها در خوی‌ در دستور کار قرار دارد
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمار حدودی از جمعیت و مناطق تحت تاثیر زلزله در خوی را اعلام کرد.
مرتضی مرادی‌پور درباره وضعیت و جمعیت مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه‌شب در شهرستان خوی گفت: برابر برآوردهای انجام شده در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفتند.
وی درباره تعداد شهرها و مناطق تحت تاثیر زلزله نیز گفت: به طورکلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی هستند. البته ممکن است شهرهای دیگری نیز این زلزله را احساس کرده باشند، اما منظور از مناطق و جمعیت تحت تاثیر زلزله مواردی است که در شعاع مشخصی از کانون زلزله و احتمال بروز خسارات ناشی از آن قرار گرفته باشند.
مرادی پور با بیان اینکه به محض وقوع زلزله ۲۳ تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند، گفت: به محض دریافت گزارش‌های اولیه جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرد. در همین راستا نیز تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه اقلام امدادی نیز از سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بارگیری شده است، گفت: به زودی این اقلام در میان زلزله زدگان توزیع خواهدشد.
راههای ارتباطی خوی باز است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از باز بودن کلیه راههای ارتباطی شهرستان خوی خبر داد.
پیمان آرامون گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی با بررسی های فوریِ وضعیتِ محورهای ارتباطی این شهرستان مشخص شد هیچ آسیبی به راه و ابنیه فنی وارد نشده است و مشکلی برای اعزام خودروهای امدادی وجود ندارد.
وی با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای ارتباطی شهرستان خوی اضافه کرد: راهداران در محورها مستقر هستند و تعدادی نیروی کمکی نیز از شهرستان های اطراف برای افزایش اکیپ های برفروبی و نمک پاشی در راستای تسهیل تردد جاده ای اعزام شدند.
آرامون اضافه کرد: بر اثر زمین لرزه پل روستای وار دچار آسیب شده است و علی رغم امکان تردد باید احتیاط لازم رعایت شود.
ارسال نخستین محموله اقلام امدادی
حمید قویدل مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از بارگیری و ارسال اولین محموله اقلام امدادی جمعیت هلال احمر استان به زلزله زدگان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار داشت: این محموله با 2 دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون و 3 دستگاه کامیونت به آذربایجان غربی ارسال شد.
وی افزود: این محموله شامل 1800 تخته موکت، 1400 بسته مواد غذایی 72 ساعته، 800 تخته پتو و 300 دستگاه چادر امدادی است. این مسئول اضافه کرد: 11 نفر نجاتگر پرسنل و داوطلب نیز همراه این محموله عازم منطقه زلزله زده شدند تا به یاری هموطنان بشتابند.
مصدومان زلزله خوی به 816 نفر رسید
آذربایجان غربی , زلزله ,
محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه زلزله شب گذشته خوی تا کنون، 816 مصدوم و 3 فوتی داشته است، افزود: 60  نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان های این شهرستان بستری شده و 64 نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.
استاندار آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: زلزله دیشب خوی سبب آسیب رسیدن 20 تا 50 درصدی به واحدهای مسکونی در 70 روستا شده است.
خسارات جدی به واحدهای مسکونی
آذربایجان غربی , زلزله ,
زمین لرزه 5.9 ریشتری شامگاه گذشته در شهرستان خوی، موجب بروز آسیب و خسارات جدی به برخی واحدهای مسکونی در بخش‌هایی از این شهرستان شد.به دنبال وقوع این زلزله، تمامی واحدهای امدادی و خدماتی به حالت آماده باش درآمده و از استان‌های همجوار نظیر آذربایجان‌شرقی و اردبیل نیز نیروهای امدادی هلال احمر عازم منطقه شدند.
مردم شهرستان خوی شب گذشته را در بیرون از منزل سپری کرده‌اند و پس لرزه‌های متعددی در این شهرستان به وقوع پیوسته است.جمعیت هلال احمر کشور نیز اقلام امدادی و خدماتی را به میزان 2 فروند هواپیما به منطقه زلزله زده ارسال کرده و در حال توزیع این اقلام هستند.
وزیر کشور، رئیس حمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار آذربایجان‌غربی و دیگر مسئولان و مدیران کشوری و استانی در مناطق زلزله زده حضور دارند و در حال مدیریت میدانی در منطقه هستند.
خسارت 50 درصدی به واحدهای مسکونی
آذربایجان غربی , زلزله ,
محمدصادق معتمدیان در جلسه مدیریت بحران که با حضور وزیر کشور در محل فرمانداری خوی برگزار شد، اظهار داشت: 30 نفر از مصدومان زلزله خوی در بیمارستان این شهرستان بستری و 34 نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند. زلزله شب گذشته خوی سبب آسیب رسیدن 20 تا 50 درصدی به واحدهای مسکونی در 70 روستا شده است.
استاندار آذربایجان‌ غربی یکی از دلایل تخریب بالای زلزله دیشب خوی در مقایسه با زلزله‌های مهر و دی‌ماه این شهرستان را عمق کم و طولانی بودن لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برق بیش از 30 روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات‌رسانی در این رابطه ادامه دارد.
استاندار آذربایجان‌ غربی در خصوص آخرین آمار مصدومان زلزله 5.9 ریشتری رخ داده در شهرستان خوی گفت: این حادثه 664 مصدوم و 3 فوتی داشته است.
پرواز اولین هواپیمای حامل کمک‌ها
آذربایجان غربی , زلزله ,
 اولین فروند هواپیمایی سی 130 حامل کمک‌های امدادی هلال‌احمر به مردم زلزله‌زده خوی با اتمام بارگیری در حال آماده شدن برای پرواز از فرودگاه مهرآباد شد و در ساعت 4:02 بامداد 9 بهمن ماه 1401 پرواز کرد.
 پرواز بعدی یک فروند بویینگ کارگو 747 است که هم اکنون توسط امدادگران هلال احمر با همکاری سربازان پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی ارتش در حال بارگیری است.
دستور وزیر کشور برای امدادرسانی
آذربایجان غربی , زلزله ,
احمدی وحیدی به دنبال وقوع زلزله شامگاه گذشته در شهرستان خوی، از نیمه شب و با همراهی رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس بنیاد مسکن و تعدادی از مسئولان ارشد دستگاه‌های خدماتی و امدادی کشور در این شهرستان حاضر شد.
وزیر کشور، پس از بازدید کوتاه شبانه از مناطق زلزله زده و کمپ‌های اسکان اضطراری در این شهرستان، سحرگاه امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خوی که با حضور مقامات ارشد دولتی و امدادی کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: امدادرسانی به زلزله‌زدگان باید با تمام توان و ظرفیت انجام شود و تیم‌های مورد نیاز از استان‌های همجوار و سایر نقاط کشور تامین شود.عزم دولت بر ارائه خدمات مطلوب و مناسب به زلزله‌زدگان است و در کنار مردم خواهیم بود.
وحیدی ابراز داشت: باید به موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرستان خوی توجه ویژه شود، در این زلزله اخیر نیز شاهد بودیم که ساختمان‌های مقاوم سازی شده آسیب جدی ندیده‌اند و بیشترین آسیب مربوط به بافت فرسوده و ساختمان‌های ناایمن است.
وی ادامه داد: 16 هزار و 500 واحد مسکونی در خوی نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است که با همراهی دولت و مردم باید این اقدام انجام شود.
وزیر کشور، با تاکید بر جایگاه رسانه‌ها در تامین آرامش خاطر شهروندان خوی، گفت: تامین بسته‌ای معیشتی و حمایتی از زلزله زدگان خوی در دستور کار است و با همراهی هلال احمر و دیگر دستگاه‌های امدادی شاهد تقسیم این اقلام هستیم.
بیش از 40 پس‌لرزه خوی را لرزاند
آذربایجان غربی , زلزله ,
شامگاه شنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ساعت 21 و 44 دقیقه شهرستان خوی را لرزاند، این زمین لرزه در عمق 7 کیلومتری زمین به وقوع پیوست و ارومیه و چند شهرستان دیگر هم احساس شد.
بعد از وقوع این زلزله بیش از 40 پس‌لرزه خوی را لرزاند که بزرگترین آن 4.2 ریشتر کطارش شده است.
آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله , آذربایجان غربی , زلزله ,


کد مطلب: 457708

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457708/۳-فوتی-۸۱۶-نفر-مصدوم-زلزله-خوی-تاکنون-حضور-میدانی-وزیر-کشور-منطقه-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1