تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۵۷۶۸۲
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش سوم) مدیریت کتابخانه های عمومی و کتابخانه مرکزی یاسوج در بوته نقد؛ تبدیل‌شدن بخش‌های مرجع و دفاع مقدس به سالن مطالعه / عدم نظارت کافی بالادستی بر عملکرد مجموعه / مشغله‌ها و حضور کمرنگ مدیریت!

۴
۲
بخش سوم) مدیریت کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در بوته نقد؛ بخش‌های مرجع و دفاع مقدس یا سالن مطالعه؟
کبنا ؛
مدیریت عمومی کتابخانه‌ها باید تلاش نماید کتابخانه مرکزی که محل اداری خود او نیز است، از نظم، کارآمدی و شایستگی بیشتر برخوردار باشد و این کتابخانه بتواند کلیه اهل علم و مطالعه را به خود جذب نمیاد و صرفاً به یک سالن عمومی مطالعه (آنهم پر سرو صدا) تقلیل پیدا نکند.
به گزارش کبنا، کتابخانه مرکزی یاسوج به عنوان مهمترین و بزرگترین کتابخانه عمومی استان و همچنین کتابخانه مادر، پایلوت و فرماندهی کتابخانه‌های عمومی استان می‌باشد که در مرکز شهر یاسوج قرار دارد و از هر نظر می‌بایست نسبت به سایر کتابخانه‌های عمومی استان برتر بوده و از جمیع جوانب در کلیه شاخص‌ها به سطح کتابخانه‌های کشوری نزدیک‌تر باشد.
این کتابخانه باید دائماً در حال روزآمد شدن و توسعه کمی و کیفی باشد و همواره در حال افزایش تعداد و نوع کتاب‌های گوناگون باشد و بتواند نیاز روز اهل مطالعه را برآورده نماید و کمبود و نقصان سایر کتابخانه‌های شهر یاسوج و استان را مرتفع نماید.
به‌طور درست‌تر می‌توان گفت تنها کتابخانه شهر یاسوج که داری بخش‌های مخزن و دفاع مقدس مستقل و تقریباً بزرگتر بوده و سایر کتابخانه‌ها در این حوزه‌ها کُمیت کاملا لنگی دارد. بخش مخزن کتابخانه که به عنوان محلی برای بررسی کتاب‌های مادر و مهم جهت مطالعه اهل کتاب، اهل قلم، محققان و پژوهشگران می‌باشد که می‌بایست مختص این افراد باشد و نه محلی عمومی و همگانی. اخیراً این بخش از کتابخانه عمومی مرکزی یاسوج، عملاً به سالن مطالعه تبدیل شده و موجب شده که محققان و پژوهشگران اندکی هم که از آن استفاده می‌کردند نیز دیگر مراجعه‌ای نداشته باشند.
نکته جالب آنکه حوزه اداری و مدیریتی کتابخانه‌های عمومی استان و کتابخانه مرکزی یاسوج در یک ساختمان و محل قرار دارند که می‌بایست این همراهی به کیفیت در ارائه خدمات و نظارت کافی بر بخش‌های این کتابخانه منجر شود.
اداره کتابخانه‌ها و کتابخانه مرکزی موظف است که دوره‌ها و نشست‌های عمومی و تخصصی بحث و بررسی در حوزه‌های متفاوت فرهنگی و کتابخوانی و کتاب‌شناسی در سطوح گوناگون برگزار کند و با دعوت از همگان و شخصیت‌های نویسنده و ... این مکان را پویا و فعال نماید تا گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان و محققان برای پویای و شادابی خود و برای یادگیری در این دوره‌ها حضور یابند.
در این محورها نیز کتابخانه مرکزی و اداره کتابخانه‌های عمومی کارنامه جالبی ندارد و در این خصوص فعالیتی صورت نمی‌گیرد؛ جز مواردی بسیار اندک که گروه‌هایی به صورت خودجوش گاهی انجام می‌دهند.
مدیریت عمومی کتابخانه‌ها می‌بایست در محل کار خود حضور بیشتری داشته و کلیه حوزه‌ها را مورد نظارت قرار دهد و سهل‌انگاری‌های موجود را رفع نماید. حضور کم رنگ مدیران کتابخانه‌های عمومی در قسمت‌های مربوطه، گاهی موجب بی‌توجهی و عدم حضور کارکنان و کارشناسان مربوطه در قسمت‌های محل کار خود (مخزن، مرجع، منبع، کودکان و ...) شده و در برخی از شیفت‌های این واحدها عملاً تعطیل می‌باشند و ارائه خدماتی به مراجعه‌کنندگان ندارند. نظارت و سرکشی مدیریت عمومی کتابخانه‌ها نسبت به سایر کتابخانه‌های شهر یاسوج نیز بسیار کمرنگ و کم‌توجه می‌باشد که شایسته نیست.
مدیریت عمومی کتابخانه‌ها باید به وظایف و رسالت‌های خود در توسعه کمی و کیفی همه حوزه‌های کتابخانه‌ها واقف بوده و در این خصوص احساس مسئولیت نماید و به خصوص تلاش نماید کتابخانه مرکزی که محل اداری نشستن خود نیز می‌باشد، از نظم و کارآمدی و شایستگی بیشتر برخوردار باشد و این کتابخانه بتواند کلیه اهل علم و مطالعه را به خود جذب نمیاد و صرفاً به یک سالن عمومی مطالعه (آنهم پر سرو صدا) تقلیل پیدا نکند.
متأسفانه مدیریت کتابخانه‌ها مشغله‌های بسیاری از تحصیل و سخنرانی و ... دارد که بر حضور و کارآمدی مجموعه کتابخانه‌های عمومی اثر نامناسب دارد؛ گویی کار مدیریت کتابخانه‌ها آخرین کار است!

بیشتر بخوانید

بخش اول) جبارنژاد؛ مدیر اجرایی یا مناظره‌گرد؟

بخش دوم) کتابخانه مرکزی یاسوج در حد نام خود است؟
نام شما

آدرس ايميل شما

دروغ شاخدار
Iran, Islamic Republic of
کتابخانه مرکزی که تازه سروسامان گرفته مگر یادتون رفته در دوره های قبل چه خبر بود.حداقل میخواید تخریب کنین دروغی بگید که مردم باور کنند 🤣🤣🤣🤣
تخریب چی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دوره آقای جبارنژاد خیلی خوب کار انجام میشه البته اگر کبنای دروغگو و اون چند نفر تخریب گر بزارند ، که بزودی پوزه آنها به خاک مالیده می‌شود.
خومی
Iran, Islamic Republic of
اگر همکاران گرانقدر بجای تخریب و تهیه خبر دروغین برای کبنا ، به انجام وظایف کاری خود بپردازند قطعامجموعه و استان پیشرفت می‌کند اما همکاران گرانقدر بدلیل مشغله تهیه خبر وقت انجام وظایف را ندارند.حداقل در بطن کار باشید و اخبار را درست رصد کنید و نشر دهید. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
خاله خانم
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سرت کبنا که هم ودین بهسکون ایگردی.اگه یه زنی بیی روزی صدتا خین اینهایی.
تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

حوالی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز مردی ۴۵ ساله به دلیل اختلافات شخصی و خانوادگی با مراجعه ...
نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
1