کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ششمین جلسه پرسش و پاسخ از شهردار یاسوج برگزار شد

ادامه جلسه استیضاح شهردار یاسوج / امیری: پیمانکار به کارگری که با خبرنگار مصاحبه کرده گفت سر کار نیاید / مشکلات شهر یاسوج از شهردار است! / اکبری: سلفی گرفتن با درختان شکسته هنر نیست / آ؛زموده را آزمودن خطا است

4 بهمن 1401 ساعت 22:07

به گزارش کبنا ششمین نشست پرسش شورا از شهردار یاسوج صبح امروز_ سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه 1401_ در سالن جلسات شورای شهر یاسوج برگزار شد.
رئیس شورای شهر یاسوج_کیوان آشنا_ در ابتدای این جلسه  ضمن تشکر از اصحاب رسانه و توصیه به امانت‌داری و صداقت در خبررسانی گفت: قضاوت‌های نابه‌جا و برداشت‌های اشتباه از مسائل، تصمیمات غلط، اظهارات عجولانه باعث می‌شود از وظیفه اصلی خود دور شویم و تصمیماتی بگیریم که خارج از عرف باشد.


ششمین نشست پرسش شورا از شهردار یاسوج صبح امروز_ سه‌شنبه ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ در سالن جلسات شورای شهر یاسوج برگزار و طبق روال گذشته این نشست نیز با سوال‌های متعددی همراه شد و حواشی زیادی هم داشت.
کیوان آشنا_ رئیس شورای شهر یاسوج_ در ابتدای این جلسه  ضمن تشکر از اصحاب رسانه و توصیه به‌امانت‌داری و صداقت در خبررسانی، گفت: قضاوت‌های نابه‌جا و برداشت‌های اشتباه از مسائل، تصمیمات غلط، اظهارات عجولانه باعث می‌شود از وظیفه اصلی خود دور شویم و تصمیماتی بگیریم که خارج از عرف باشد.
آشنا افزود: من معتقدم درک مردم از مسائل سیاسی بسیار بالا رفته و از ما چند گام جلوترند پس ما موظفیم به قول‌هایی که به مردم دادیم عمل کنیم و باید متناسب با وظیفه و قانون در راستای مطالبات مردم گام برداریم.
وی در این جلسه با اشاره به موضوع رسیدگی به دفترچه عوارض سال ۱۴۰۲ توسط شورای شهر یاسوج گفت: اولویت‌های مهم شهر و منافع مردم و خدمت‌دهی‌ها به شهروندان در دفترچه عوارض ذکرشده است و تا تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه باید این دفترچه  ارائه گردد.
فرشاد احمدی کیش_ عضو شورای شهر یاسوج_ در این نشست وضعیت فضای سبز و دلیل شکستگی شاخه درختان در اثر بارش سنگین برف را عملکرد ناقص شرکت‌ها ارزیابی کرد و ضمن قرائت نامه مربوط به ارائه خدمات فضای سبز، گفت: عملکرد شرکت‌های مورد سبب شد تا هرس، پاکنی، شاخه زنی انجام نشود و همه این موضوعات به دلیل عدم نظارت بر روند کار آن‌ها است. اکنون باید از طرق آگهی عمومی مناقصه انجام شود و شرکت‌های واجد شرایط که کمترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند، انتخاب شوند.
احمدی‌کیش افزود: نباید به شرکت‌هایی که بیش از سه سال در این مناقصات شرکت کردند اجازه شرکت در مناقصه جدید بدهیم.
وی افزود: ماهیانه بیش از ۱۷۰ میلیون تومان برای نظافت و دیگر هزینه‌های سرویس‌های بهداشتی شهر یاسوج پرداخت می‌شود و این عوارض از مردم گرفته و به پیمانکار داده می‌شود  در حالی‌که فقط 3 یا 4 سرویس بهداشتی در شهر فعال است.
احمدی‌کیش اظهار داشت: چرا شهردار پیگیر وضعیت پسماند است این وظیفه شهردار نیست. شهردار باید دستور دهد و اجرا شود نه خود به صورت شخصی دنبال مسأله پسماند باشد. جای تأسف دارد و مدیران میانی دچار اشکال هستند.
هدایت‌الله‌امیری_عضو پارلمان محلی یاسوج _ در این جلسه گفت: بیشترین انتقاد‌ها به دلیل ضعف عملکرد زیرمجموعه شهرداری است. اگر این شرکت‌ها موفق بودند؛ امروز همه ما خوشحال بودیم، یک شرکت در شهرداری به‌تنهایی نباید ۴ پروژه را بر عهده بگیرد، این موضوع سبب نارسایی خدمات و نقص خدمت‌گزاری می‌شود، این در حالی است که پروژه‌ها به‌صورت مستقل واگذار می‌شود.
امیری افزود: برای بهینه و عملکرد درست باید کار‌ها و پروژه‌های واگذاری دارای سازگاری و تقسیم‌کار مناسب باشد.
بهنام عباس نژاد_ دیگر عضو شورای شهر یاسوج_ به لزوم بررسی سوابق و صحت عملکرد شرکت‌ها برای واگذاری پروژه‌ها پرداخت و گفت: هر شرکتی باید کاری مجزا بر عهده بگیرد.

عطااله دانشی_ عضو شورای شهر یاسوج_ نیز به افزایش عوارض ۲۰ الی ۳۰ درصد پرداخت و اینکه مردم در بدترین وضعیت معیشتی قرار دارند اشاره کرد و اظهار داشت: به‌عنوان حامیان مردم این موضوع موردبررسی قرار می‌گیرد.
او با بیان اینکه مقدماتی برای حمایت از درختان شهر در برف صورت نگرفت و آزموده را دوباره آزمودن خطاست، گفت: شرکت‌ها چندین سال با چه قدرت و رانتی پروژه و کار به آن‌ها واگذارشده که شاهد عملکرد ناقص و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران توسط آن‌ها هستیم.
این عضو شورای شهر یاسوج بیان کرد: باید برای ادامه کار با برخی از شرکت‌ها تجدیدنظر شود، این شرکت‌ها نمره منفی آوردند و نباید مجدد در شهرداری حضور پیدا کنند زیرا طیق سفارش قرآن سرمایه‌ها باید بین افراد در چرخش باشد تا کار و تلاش به نحوی مطلوب در جریان باشد.
وی به مطالبه گری‌ها پایین در سطح شهرستان بویراحمد و نقش آن در حل مشکلات پرداخت و افزود: باید تلاش کرد در راستای مطالبات مردم و رضایت خداوند و مطالبه‌گری‌ها برای حل مشکلات قدم برداریم.
هدایت اکبری_ عضو باسابقه شورای شهر یاسوج_ ضمن اشاره به معضل بارش برف گفت: برخی مسئولان بعد از بارش برف و خسارت‌های به‌وجود آمده به جمع‌آوری درختان شکسته مشغول شدند. این هنر نیست، درختان شکسته جمع‌آوری شود و مسوولات سلفی بگیرند اگر از درختان حفاظت می‌کردند با درختان سالم عکس می‌گرفتند بهتر بود.
ایمان جاودانه_ عضو شورای شهر یاسوج_ در پاسخ به اکبری، گفت: برخی مسوولان حتی کف کفششان برفی نشد. سلفی گرفتن بهتر از اصلاً حضور پیدا نکردن است. این فرمایش رهبری است که مسوولان گزارش کارشان را در معرض دید مردم بگذارند تا مردم بدانند و  در این صورت حرمت می‌کنند. در بعضی خیابان‌ها مثل خیابان ارتش شکستگی درخت نداشتیم و نیرو‌های فضای سبز تا صبح مشغول برف‌تکانی بودند. این برف پس از چند سال بی‌سابقه بود به همین دلیل آمادگی نبود.
اکبری در پاسخ جاودانه گفت: مردم ما را انتخاب کردند تا نابسامانی‌ها و مشکلات حل شود، مردم از ما پیگیری و مطالبات دارند. چطور در سمیرم درخت‌ها نمی‌شکنند.  سمیرم که یک شهر کوچک است و باید شرایط شهر یاسوج که مرکز استان است با این شهر کوچک مقایسه شود زیرا امکان قیاس با شیراز را نداریم.
هدایت اکبری در ادامه بابیان اینکه رفع اشکال رده‌های میانی بر عهده شهردار است، افزود: شرکت‌های که امتحان خود را پس داده‌اند و موفق نبوده‌اند و حقوق کارگران را پایمال کرده‌اند و نتوانسته‌اند تعهدات خود را اجرا کنند نباید پروژه جدید به آن‌ها واگذار شود.
شهردار ساعت ده وارد جلسه شد و سؤالات شورا از شهردار شروع شد.
نستهن مقدم_شهردار یاسوج_ در پاسخ به این سؤالات گفت: چند ماه است در رسانه‌ها این سؤال مطرح شد که مقدم عزل می‌شود و این مسأله فرصت‌سوزی و سلب انگیزه در کارکنان است. این مسأله فرسایشی شد و همه کارگران و کارکنان دنبال این مسأله‌اند و هر شب تا صبح سایت‌ها را چک می‌کنند که ببیند چه اتفاقی می‌افتد.
 مقدم افزود: یک سؤال از من بپرسید. اداره امور شهر را از من بپرسید تا من پاسخ دهم و تکلیف روشن شود این سؤالات تودرتو که می‌توان در یک مورد خلاصه شود را نپرسید. شما یادداشت کنید و تحلیل کنید جواب را اصلاح نکنید فقط بشنوید جواب را به رأی بگذارید و الان به من فرصت جواب دهید. من هر روز وارد این جلسات می‌شوم و هر روز همین سؤالات ادامه دارد. ارباب رجوع در شهرداری معطل می‌شود.
اکبری گفت: آیا تا قبل از این جلسات ارباب رجوع معطل نبود؟
شهردار: این جلسات را بگذارید برای بعد از ظهر نه در زمان اداری.
 عباس‌نژاد: دلیل فرسایشی شدن جلسات ما این است که بار‌ها و بار‌ها این جلسات را با معاونین شما برگزار کردیم و امور را مورد بررسی قرار دادیم و پاسخی نگرفتیم.
شهردار: اجازه دهید از این به بعد هیچ عضوی از شورا، معاونین را بازخواست نکند. وقتی من رفت و آمدشان را اطلاع ندارم این دخالت مستقیم شما در کار شهردار است.
عباس‌نژاد: ما آنقدر رابطه دوری با کارکنان شما داریم که گاهی‌فامیلشان را هم فراموش می‌کنیم.
احمدی‌کیش: روش کار این است که نامه بزنید به شهردار و معاون را احضار کنید.
 دانشی: ایرادی ندارد که معاون را بخواهیم. معاون شما نباید بپذیرد بدون اجازه شما بیاید وظیفه معاون است که با شما هماهنگ کند نه ما.
یکی از اعضای شورا گفت چه پاسخی برای حفاری‌ها در سطح شهر دارید؟
شهردار: حفاری‌ها دو دسته‌اند. یک دسته مربوط به آب و جلوگیری از هدرروی آب است و دسته‌ای مربوط به شهرداری. واحد حفاری ما مرتب دستگاه‌ها را می‌برد و جریمه می‌کند بخشی که مربوط به شهرداری است را واحد عمران ترمیم می‌کند. امسال پیمانکاری یک میلیارد و خورده‌ای داشتیم ما قرارداد داریم خیابان‌ها لکه‌گیری شود. وظیفه فلان دستگاه بود ولی ما برای رعایت حال شهروند انجام می‌دهیم و بعد مطالبه می‌کنیم.
وی افزود: شبکه آب یاسوج آنقدر فرسوده است که هزینه بالای ۲۰ میلیارد می‌طلبد و این فرسودگی باعث شکستگی و قطعی مداوم آب می‌شود. و گرنه شهر یاسوج هیچ‌جا حفاری ترمیم نشده ندارد.
امیری: چه کسی این کار را می‌کند، فرسودگی شبکه آب. اگر صد چاله و چوله در شهر یاسوج است یکی از آن‌ها مربوط به آب و فاضلاب است و ۹۹ تای دیگر مربوط به شهرداری است.
شهردار: بارش و بارندگی آسفالت‌های موزاییکی بی‌کیفیت و قدیمی را خراب می‌کند  و گاهی باعث ایجاد چند چاله چوله در یک خیابان می‌شود. ما چهار گروه لکه‌گیری داریم و عذرخواهی می‌کنیم از مردم که شاید سرعت عملکرد این گروه‌ها کم است.
امیری یکی از وظایف شورا انتخاب حسابرس بر اساس ماده هشتاد قوانین یا همان ۷۱ قدیمی که از در تاریخ ۳/۳ /۱۴۰۱ مصوب کردیم، کمیسیون انطباق فرمانداری تأیید کرد و شما تأیید نکردید چرا؟
شهردار: ما نامه را ۱۵/ ۱۲ /۱۴۰۰ ارسال کردیم و شما دیر پاسخ دادید و در نامه تأکید بر تسریع در انتخاب بود.  
عباس‌نژاد: وقتی شهردار در جایگاه جواب قرار می‌گیرد اگر ما سؤال نپرسیم یا مغرض علیه شهردار معرفی می‌شویم یا شهردار مبرا می‌شود. بگذارید سؤال بپرسیم.
امیری: وعده‌های توخالی پل چهارم بشار که هنوز که هنوز است  به بهره‌‌برداری نرسیده را چطور پاسخ می‌دهید؟
شهردار: این پل از سال ۱۳۹۴ شروع شد و پیمانکار نزدیک به ۲۰ میلیارد طلبکار است. لطفاً از حقوق پیمانکار هم دفاع کنید. ساختمان پل تمام شد. پیمانکار تشخیص داده پل را برای بهره‌وری تحویل ندهد و قرار شد از محل اعتبارات نفت نصف طلب پیمانکاران را بدهند؛ اما هنوز خبری نشد. تا این لحظه هنوز پروژه تعطیل نشد. از معاون عمرانی و استاندار انتظار مطالبه داریم.  این پروژه سی روز بیشتر کار ندارد؛ اگر پول را پرداخت کنند تا ۳۰ روز کاری تحویل می‌دهد.
اکبری: کل طلب این پیمانکار چقدر است؟
شهردار: ۳۸میلیارد.
اکبری: از نظر مردم پروژه تمام پروژه‌ای است که مورد استفاده قرار گیرد پیمانکار به دلیل اینکه نشان دهد کار را ر‌ها نکرده گاهی به این پروژه سر می‌زند.

امیری: این پروژه چند سال روی زمین مانده‌است حالا شما می‌گویید ۳۰ روزه کار تمام می‌شود. پیمانکار حق گروگیری ندارد. کار را تمام کنید و مطالبات را از مقامات ذی‌صلاح دریافت کنید.
شهردار: پیمانکار مرجعی برای حمایت از عملکرد دارد که دولت حقوقش را نگیرد آن مرجع شاکی من می‌شود. حرف من را فقط سه نفر متوجه می‌شود.
امیری: مدرک شما چیست؟
شهردار: عمران آب.
امیری: وقتی می‌گوید حرفم را فقط ۳ نفر متوجه می‌شود درست نیست. اتفاقاً من حقوق خواندم و پیمانکار بودم و پیمان را به خوبی می‌شناسم.
شهردار: در پروژه آیت‌الله ملک‌حسینی، رضایت حقوق طرفین در حال انجام است. اتصال از خیابان کشاورزی تا آزادگان اجازه دریافت و شروع به کار کرده‌ایم. اگر سردی هوا بگذارد کار شروع می‌شود.
اکبری: خانواده آقایان عباسی نمی‌خواهند مانع اجرای پروژه عمرانی شوند در راهرو ادارات پاس می‌شوند. شهرداری لطفاً گزینشی نگویید.
در ادامه بحث بالا گرفت و صحبت‌هایی از انتصاب‌های سفارشی شد و شهردار به‌امیری گفت:  آقای‌امیری فشار شما به مدیر پسماند برای جابجایی کارگر برای تبدیل وضعیت به چه دلیل بود؟
امیری: بله من مدافع حق و حقوق کارگران هستم. کسی که دیسک کمر دارد و ۱۸ سال دارد در این اداره جان می‌کَند به تبع مدارک پزشکی باید جابجا شود جای تأسف دارد دفاع از کارگر را شما دخالت می‌دانید. شما به آدم‌های ضعیف توجه نمی‌کنید و اصلاً اجازه نمی‌دهید شما را ببیند. پشت این در مرا دید مطالبه داشت و من مطالبه‌اش را به شما رساندم.
امیری: پیمانکار به کارگری که با خبرنگار مصاحبه کرده گفت سر کار نیاید، با پیمانکار تماس گرفتیم چرا این کار‌ها را می‌کنند؟
شهردار: این کار‌ها توسط کمیته انضباطی بررسی می‌شوند.
 امیری: مشکلات این شهر از شماست آقای شهردار! شما بدون مجوز شورای شهر توافق می‌کنید، در سطح شهر تبعیض مشاهده می‌شود. کارگر خدماتی رفتگر بیش از ۱۵سال رفتگر است تبدیل وضعیت نمی‌شود؛ اما دیگری با یک سال خدمت تبدیل وضعیت می‌شود.
شهردار: دخالت در این امر نه توسط من جایز است و نه توسط شما! اگر یک شرکتی در این شش سال گفته من سفارش کسی را کردم بیاید تا ما اظهار پشیمانی و توبه کنیم و عذاب شویم.
امیری: این یعنی شما نظارت ندارید نه دخالت ندارید!
شهردار: کارگر می‌تواند به کمیته کارگری مراجعه‌کننده  و مطالباتش را پیگیری کند.
امیری: چه برنامه‌ای برای ترافیک دارید؟
شهردار: ترافیک یاسوج یک معضل آزاردهنده است. همه معابر اصلی یاسوج خودشان ترافیک‌زا هستند. ساختمان‌های مرکز شهر  هیج‌کدام پارکینگ ندارند. من که نمی‌توانم خیابان هفت تیر تا جهاد را ۲۰ متر اضافه کنم. اما اقدامات ما از طریق آگهی عمومی شرکت ذی‌صلاح برای ترافیک انجام دادیم دولت قرار بود از محل اوراق منابع را تأمین کند که دولت اعلام کرد اعتباری برای این موضوع نیست.
برای برون‌رفت از این وضعیت اجرای طرح خیابان ۴۵ متری را داریم. ساختمان تأمین اجتماعی و اوقاف اگر احداث شوند و پارکینگ‌ها در نظر گرفته شود و اگر هر فردی ماشینش را در پارکینگ محل کار خود پارک کند، این مشکلات کم کم از بین می‌رود.
این جلسه از ساعت ۹صبح تا یک ظهر برگزار شد. در پایان جلسه قرار شد ادامه جلسه فردا برگزار شود اما در نهایت به علت فرسایشی و بی‌نتیجه‌بودن این جلسات قرار شد اعضای شورا سؤالات خود را به‌صورت کتبی بپرسند و نستهن مقدم_ شهردار یاسوج_ پاسخ‌هایش را به‌صورت کتبی تا روز یکشنبه مورخ ۱۴۰/۱۱/۰۹ به اعضای شورا تحویل دهد. از در اختیار گذاشتن این پرشش و پاسخ‌ها به رسانه صحبتی به میان نیامد.


 


کد مطلب: 457519

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457519/ادامه-جلسه-استیضاح-شهردار-یاسوج-امیری-پیمانکار-کارگری-خبرنگار-مصاحبه-کرده-گفت-سر-کار-نیاید-مشکلات-شهر-اکبری-سلفی-گرفتن-درختان-شکسته-هنر-نیست-آ-زموده-آزمودن-خطا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1