تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۴۵۷۵۱۵
عمران و آبادانی رهاورد انقلاب برای کهگیلویه و بویراحمد؛

از تلخ‌ترین دوران کهگیلویه و بویراحمد تا سرنوشت نامعلوم فرمانداری که ناپدید شد / در زمان پهلوی مردم کهگیلویه و بویراحمد شکم گرسنه خود را با بلوط و گیاهان کوهی سیر نگه می‌داشتند

۱۵
۴
از تلخ‌ترین دوران کهگیلویه و بویراحمد تا سرنوشت نامعلوم فرمانداری که ناپدید شد / در زمان پهلوی مردم کهگیلویه و بویراحمد شکم گرسنه خود را با بلوط و گیاهان کوهی سیر نگه می‌داشتند
کبنا ؛ کهگیلویه و بویراحمد استانی سرشار از گنجینه‌های ارزشمند و توسعه محور در ابعاد گوناگون که در دوران رژیم پهلوی حتی از داشتن یک وجب آسفالت محروم بوده ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی محروم‌ترین روستا‌های آن از خدمات رفاهی ارزشمندی برخوردار هستند.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را یدک می‌کشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و به لحاظ اداری زیرمجموعه سایر استان‌های همجوار بود.
این استان بکر و دارای ظرفیت‌های عظیم خدادادی در دوران رژیم پهلوی به دلایل مختلف از سختی‌ها و مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف رنج می‌برد.
کهگیلویه وبویراحمد تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده‌ای، آموزش و عمران شهری را به خود ندیده بود و بیشتر مردم استان با عبور از راه‌های سخت و خطرناک و مهاجرت به دیگر شهر‌های همجوار از جمله فارس و خوزستان مایحتاج اولیه زنگی خود را تأمین می‌کردند.
طی گفت وگویی با عبداله صفاری فرهنگی دوران پهلوی، نویسنده و از مفسران تاریخ انقلاب اسلامی وضعیت نامناسب زندگی مردم استان کهگیویه وبوراحمد در دوران رژیم پهلویی را بازخوانی می‌کنیم.
دوران پهلوی تلخ‌ترین دوران برای کهگیلویه وبویراحمد

این نویسنده با اشاره به اینکه هفت سال از عمر خود را در دوران پهلوی به شغل معلمی سپری کرده است می‌گوید: کهگیلویه وبویراحمد در دوران پهلوی یکی از تلخ‌ترین دوران تاریخ را به خود دیده است.
صفاری افزود: با توجه به اینکه کهگیلویه وبویراحمد در دوران پهلوی در سال ۱۳۵۵مجوز استانی شدن را گرفته بود در آن زمان حتی یک وجب آسفالت در این استان وجود نداشت.
وی با اشاره به وعده‌های عملی نشده سران پهلوی در خصوص این استان تصریح کرد: در جشن ۲۵۰۰ ساله رژیم شاهنشاهی، پهلوی دوم اعلام کرد که ایران را به دروازه تمدن وصل خواهد کرد این آرزو با توجه به فقر و محرومیت کل کشور هیچ رنگ عملی به خود نگرفت.
وی اضافه کرد: فریدون ابراهیمی فرمانداری وقت کهگیلویه وبویراحمد با توجه به وضعیت محرومیت استان در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که در قلب ایران یک منطقه‌ای بکر و محروم به نام کهگیلویه و بویراحمد تازه کشف شده است.
صفاری تصریح کرد: ابراهیمی در این مصاحبه اعلام کرد که محرومیت کهگیلویه وبویراحمد با حرف‌ها و عده‌های رژیم پهلوی برای اتصال به دروازه تمدن بشری تناقض دارد.
وی گفت: بعد از این مصاحبه فرماندار وقت و سابق کهگیلویه و بویراحمد ناپدید شد و معلوم نشد که چه بر سر آن آمد.
این نوسینده اضافه کرد: داد و ستد مردم کهگیلویه وبویراحمد در آن زمان با توجه به کمبود زیرساخت‌ها و محرومیت تنها از طریق شهر بهبهان انجام می‌شد.
صفاری ادامه داد: مردم کهگیلویه وبویراحمد مجبور بودند جاده سخت گذر و خاکی تنگ تکاب به بهبهان را برای تأمین نیاز‌های اولیه زندگی خود پیاده و گاه با ماشین طی کنند.
وی تصریح کرد: این مسیر در آن زمان با توجه به تعداد تصادفات منجر به فوت به یک قتلگاه برای مردم استان کهگیلویه وبویراحمد نیز تبدیل شده بود.
به گفته صفاری در این ایاب و ذهاب سخت و خطرناک بازاریان بهبهانی هر سالی که میزان بارش‌های الهی خوب بود مایحتاج اولیه مردم کهگیلویه وبویراحمد را بصورت قرضی ارائه می‌دادند.
وی اضافه کرد: سالی که میزان بارندگی برای کشاورزی مناسب نبود بازاران از فروش اجناس قرضی با توجه به مشکلات مالی خوداری می‌کردند.
صفاری با تأکید بر مقایسه دوران رژیم پهلوی با انقلاب اسلامی از سوی جوانان گفت: مردم کهگیلویه وبویراحمد شکم گرسنه خود را از طریق گیاهان کوهی و درختان بلوط سیر نگه می‌داشتند.
عافیت انقلاب را باید جوانان قدر بدانند
این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: امروز به برکت نعمت‌های بزرگ انقلاب در هر منطقه و روستای دورأفتاده‌ای اینترنت پرسرعت برای رفاه حال مردم تأمین شده است.
صفاری تصریح کرد: نسل امروز نمی‌داند که در دوران پهلوی به دلیل نبود حتی ابتدایی‌ترین امکانات، باران‌های بهاری مشکلات زیادی را برای مردم روستا و عشایرنشین کهگیلویه وبویراحمد به وجود می‌آورد.
صفاری تصریح کرد: مردم استان حتی از یک سرویس بهداشتی ساده نیز محروم بودند.
این فرهنگی بازنشسته با ابزار تأسف از برخی دیدگاه‌ها در مورد خدمات انقلاب می‌افزاید: امروز در استان روستایی نیست که از نعمت آسفالت، آب، برق و گاز بهره‌مند نباشد.
وی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در استان کوچک کهگیلویه وبویراحمد بهترین امکانات استفاده شده در استان‌های بزرگ تهران، اصفهان و دیگر استان‌ها به خوبی قابل دسترسی است.
صفاری گفت: هر امکاناتی که در دنیای امروز استفاده می‌شود در استان کهگیلویه وبویراحمد به برکت انقلاب در دسترس و قابل استفاده است.
وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و دولت خدمتگزار شعله‌های معجزه آسای گاز به محروم‌ترین روستا‌های منطق دیشموک از «سردو» و «سرهنگ» تا «دم رود ایوک» تا «اسفندان» رسیده و زندگی را به آن‌ها هدیه داده است.
صفاری می‌گوید: امروز همه دانشگاه‌های ایران اسلامی به برکت انقلاب پر از فرزندان پابرهنگان هستند که در راستای خدمات‌رسانی و تحقق آرمان‌های انقلاب شبانه روز در حال فعالیت هستند.
صفاری در کتاب «آموزگاری از ایل» شرح و حال و فرهنگ عامیانه سرزمین خود را به رشته تحریر درآورده است.
دستاورد‌های انقلاب در کهگیلویه وبویراحمد
برخورداری ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۹ درصد جمعیت روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد از گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی برای شهروندان این استان است.
با وجود سخت گذر و صعب العبور بودن بیشتر روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد، گازرسانی به بیش از ۷۶۰ روستا از دستاورد‌های مهم نظام جمهوری اسلامی در این استان است.
برای تأمین گاز این جمعیت معادل ۱۸۵ هزار خانوار به تعداد بیش از ۵۰۰ هزار نفر، بیش از سه هزار و ۸۱۲ کیلومتر شبکه توزیع گاز طبیعی ایجاد شده است.
احداث بیش از پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استاندارد‌ها و مسائل ایمنی در کهگیلویه وبویراحمد از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است.
پیش از انقلاب تنها ۱۸ روستا در استان دارای آب لوله کشی بوده که به برکت دستاورد‌های انقلاب اسلامی هم اینک بیش از یک هزار و ۴۷۹ روستای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.
مراکز سلامت استان از ۲۳ مرکز در دوران قبل از انقلاب به ۹۷ مرکز رسیده است و در صورتی که قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون حدود ۳۹۵ واحد رسیده است.
قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، و بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و ۱۵۰ تخت در دست بهره‌برداری رسیده است.
قبل از انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، و اکنون هشت بیمارستان در استان وجود دارد و در آستانه چهل و چهار تا پنج سالگی انقلاب سه بیمارستان دیگر به این ظرفیت افزوده می‌شود.
در دوران انقلاب کهگیلویه و بویراحمد فقط سه نقطه شهری در استان وجود داشت که اکنون به ۱۷شهر ارتقا یافته است.
بهره‌مندی بیش از ۵۷ هزار و ۳۹۸ خانوار روستایی از نعمت برق و برخورداری یک هزار و ۴۷۲ روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم از دیگر دستاورد‌های نظام اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد است.
ایرنا در پایان نوشت، البته نکته حائز اهمیت در این رهگذر آن است که باید همواره در بررسی شاخص‌ها و ارزیابی‌ها در زمینه کارکرد‌های اجرایی و یا اقتصادی نباید وضعیت فعلی را با وضعیت مطلوب و آرمانی سنجش کرد.
گرچه مشکلات، نارسایی‌ها و دغدغه‌ها آن قدر عمیق هستند که حتی تلاش‌ها و دستاورد‌های قابل ملاحظه در سایه برخی بی‌مهری‌ها و سیاه نمایی‌ها گم می‌شوند و یا کمرنگ جلوه می‌کند، که همین امر گاه منجر به قضاوت‌های نابه جا و دور از انصاف حتی در فضای مجازی و افکار عمومی شده است.
اما به حق استان کهگیلویه و بویراحمد را اکنون می‌توان شاخصی برای میزان سنجش نگاه تحول گرا، توسعه طلبانه و محرومیت زدایی دولتمردان در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و زیربنایی دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی زشت است که بعد از چهل و سه سال هنوز با قبل از انقلاب مقایسه میکنید به نظرم اگر با دوران قاجار مقایسه کنید روسفیدتر هم میشید
نهم دی
Romania
سال ۵۵بزرگترین خدمت به کهکیلویه و بویراحمد شد که استان شد.وگرنه تا صد دیگر استان مستقل نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
آن زمانی را که شما دارید حرفش می زنید امارتی وجود نداشت وعربستان با خر آمد و رفت می کرد امروز به کجا رسیده پس شما الان جهان را بگوید به کجا رسیدن وما به کجا
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
کبناجان این بنده خدایی که گزارش تهیه کرده نمی داند 9 شهرستان داریم شما که می دانید چرا درج میکنید که 8 شهرستان در استان داریم تعداد شهرستانهای استان را نمی دانند و در خصوص پیشرفت استان اظهار نظر می کنند.
اسی
Iran, Islamic Republic of
کبنا!! یعنی الآن فقط نام استان رو یدک نمیکنه؟
برق ما الآن زیر نظر خوزستان نیست؟
آبفا زیر نظر فارس نیست؟
نماینده های ادواری مجلسمون نماینده کلانشهر های همجوارمون نیستند؟
و کار به کل متن مضحکت ندارم و فقط یه نکته خنده دار اینکه در طول ۴۳سال ۵عدد بیمارستان به استان اضافه شده و شده مایه فخر مسئولین و رقص کبنا.
احمدی
Iran, Islamic Republic of
چرا هشت شهرستان کدام شهرستان حذف شد تا دیشب که نه شهرستان داشتیم.
Iran, Islamic Republic of
گرچه خدمات نظام مقدس قابل انکار نیست ولی روحیه جهادی ودوری سیاسیون در مسایل می توانست استان پیشرفنه تر می شد
اسی
Iran, Islamic Republic of
نظرات رو فیلتر میکنین و هرکدوم به مزاجتون خوش اومد رو سین میکنین؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
از اینکه ایشان معلم هستند تاج سر ماست از اینکه رژیم گذشته کار نکرد شاید اما آیا قبل از رژیم پهلوی وضعیت مردم استان بهتر بود ؟ رضاشاه را می گفتند دیکتاتور و مردم بویراحمد همیشه با رژیم گذشته در گیر بودند نباید هم توقع داشت که استان را گلستان می کرد اما حداقل این مکان را مجوز استانداری داد سال ۱۳۵۵ بیشتر کشورهای آسیایی وضعیت تاسف باری از نظر زیر ساخت و عمران و اقتصاد داشتند حال مردم ما سال ۵۷ خودشان انقلاب کردند . اکنون همان کشورهایی که همسایه ما بودند و آرزو داشتند فرزند رضا شاه آنها را به ملاقات به پذیرد چه وضعیتی دارند از هر نظر از ما پیشرفته تر هستند و مردم ما افسوس زندگی و رفاه آنها را می خورند بعد این استاد عزیز با توجه به به نتیجه مطالبش اطلاعت ایشان بروز نیست حالا اگه سن ایشان بالاست و توانایی مطالعه را ندارد یا دلیل دیگر باید بداند در مدت ۴۴سال گذشته پیشرفت جهانی برابر ۵۰۰سال گذشته بوده است از هر لحاظ از سایت محترم درخواست دارم هر چند پیام را حذف می کند اما حداقل به گوش ایشان برساند تا من و دیگران را توجیه نماید
محمود
Iran, Islamic Republic of
یه مشت آدم احمق باعث شدن فردی لایق وتاثیر گذار چون دکترغلامرضاتاجگردون که در رونق و ارتقا سطح رفاهی استان وبخصوص درشهرستان گچساران. از صحنه سیاسی کشور کنارگذاشته بشه که لطمه بزرگی به تمامی طرح هایی بنیادی و زیربنایی شهرستان گچساران زده شود .سالیان زیادی زمان خواهد برد تا فردی مثل ایشان بتواند ازیه منطقه ای کوچک بتواندتاثیرگذاربشود در جریانت کشور پدیدبیاید.
ناشنا
Iran, Islamic Republic of
وظیفه هر دولتی حمایت از ملتش عست منت رو مردم نگذارید همون زمان هم پهلوی کم کاری نکرد زمانی که هیچ گونه حادی ای تبود ۳ سال طول داد تا این کارخونه قتد از نوراباد وارد یاسوج کردن بخاطر که مردم استان را حمایت کنند و کشاورزی کنند چنددین ساله ان دی که خوابدی کاش تمام کارخانه های قنی که تو کشور خابیده مشکشون می گفتن چی هست وضیفه هر دولت و ملتی هست که امکانات در اختیار مردمش بذاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب صفاری ندونسته برای خودت میبافی توکجایه این استان رابلدی که میگی همه روستاهاازنعمت آب وگازوبرق برخوردارن کاش میشدیع مصاحبه هم بامن میشدتابراتون بگم چن روستایه محروم توهمین استان هست که زمستون جاده خاکی شوآب میبره ویکماه میگذره ویه ماشین نمیاداون مناطق ویکی بیمارشه بایدبمیره که داریم توروستای پیچاب که حتی زن بارحمل بابچه توشکمش مردبعدشمامیگی گازواینترنت دارن
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
اینقد ها مردم تو جنگ تحمیلی کشته شدن و مجروح شدن وجانباز شدن الانپ کسی بهاشون چیزی نمیده ما تو حنگ اینقد گرسنگی کشیدیم بخاطر امنیت وارامش کاش اینقدر از خودشون میگن دست دزدای مملکت قطع میکردن که اسم دززد تو زمان پهلوی دزد بود ودستشون قطع نیکردن اسمش عوض کردن واختلاس گذاشتن کسی هم جلو دارش نیست وگر ته بزرگترین و پر درامد ترین کشور جهان ایران هست حتی خال وسنگشم می فروشن ولی چطور نمی تونن مسل کشورهای دیگه یارانه ۴۵ هزارتمنی را یه ۳۵ ملیون تمن برسونن بادلار حنس میبرن بالا با ریال معامله میکنن زمن حوید نخست وزیر بود کبریت ۲ ریال بود وقتی هم دولت تحویل داد کبریت همون ۲ ریال بود دولتای ما چکار کردن برا مردم تبرم بالا بردن خط فقر بقول خودشون زیر ۱۸ ملیو کارگرای ب دخت هنوز قانون کاری ۶ تمن حقوق میدن ماشاالله به این خلاقیت و حمایت از قشر فقیر وزحمت کش اگر اسفالت کردن جاده ساختن هر کاری کردن پولش گرفتن گاز دادن اب دادن نان دادن و هر کار دیگر مالیاتش میگیرن با هر هرتی که بکشن برا یه شارژ ۵هزاری تمنی ۹ درصد مالیات کم میکنن خدا رحم کنه
Iran, Islamic Republic of
این جناب معلمی که امروزاین چنین صحبت میکنه سازندگان چهاردهه ین سرزمینند قضاوت با دیگرانه
Iran, Islamic Republic of
بلوط و گیاه کوه خوردن شرف داره به نون خوردن از توی سطل زباله و گدایی و فحشا. پس واسه تطهیر خودتون نمیخواد بقیه رو تخریب کنید. برو تحقیق کن چنتا کارخانه بزرگ هم که مونده و تعطیل نشدند کی ساخته
(تصاویر) شلوارهای زنانه در بازار تهران جنجالی شد

(تصاویر) شلوارهای زنانه در بازار تهران جنجالی شد

پلیس تهران به تازگی شلوار‌های مبتذل و مستهجنی کشف کرده است که البته برخی از فروشندگان ...
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
1