کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست خبریِ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

آیا دخل و خرج خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی با هم می‌خواند؟ / از نرخ تورم، بیکاری و ضریب جینی در کهگیلویه و بویراحمد تا مهمترین سرفصل‌های بودجه‌ایِ سال آینده / شهابی‌نسب در پاسخ به خبرنگار کبنانیوز؛ واضح است که اگر نمایندگان ما عضو کمیسیون تلفیق می‌بود، تأثیر آن بیشتر بود / مجوز ماده 23 سد آبریز به طور 100 درصد گرفته نشده است

4 بهمن 1401 ساعت 19:06

نشست خبریِ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و شهابی‌نسب گفت: اعتبارات تملک و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد، در سال 1401، مبلغ  هزار و 550 میلیارد تومان ابلاغ شد و در سال 1402، دو هزار و 35 میلیارد تومان است.  


نشست خبریِ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و شهابی‌نسب گفت: اعتبارات تملک و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد، در سال 1401، مبلغ  هزار و 550 میلیارد تومان ابلاغ شد و در سال 1402، دو هزار و 35 میلیارد تومان است.  
به گزارش کبنا، ظهر امروز (4 بهمن ماه 1401) نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با موضوع «تشریح و تبیین لایحه بودجه کل کشور در سال 1402» برگزار شد.
علی شهابی‌نسب _رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد_ در این نشست با بیان اینکه طبق قانون، سند دخل و خرج کشور باید برای مردم تشریح شود، با ذکر مقدماتی به وضعیت بودجه در سال 1402 پرداخت.  
وی اظهار داشت: با همه‌گیری ویروس کرونا و سپس جنگ روسیه بحران اقتصادی در دنیا را تشدید کرد و در حال حاضر دنیا با بحران افزایش قیمت‌ها و کمبود انرژی مواجه است. اقتصاد دنیا در سال 2021، رشدی 1/ 6 درصدی داشت، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد رشد اقتصادی در سال 2022 به 6/ 3 دهم درصد برسد.
وی ادامه داد: متوسط تورم جهانی از 7/ 4 در سال 2021 به 4/ 7 دهم در سال 2002 رسیده است.
وی سپس به ارائه برخی از شاخص‌های اقتصادی در کل کشور و مقایسه آن با استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و گفت: رشد اقتصادی ایران در بهار 1401 به 3/ 4 دهم درصد رسیده است. اما در استان با در نظر گرفتن نفت 1/1 دهم و بدون نفت 65 /0 درصد یعنی کمی بیش از نیم است؛ این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است.
وی افزود: نرخ بیکاری در کشور در سال 1400، 2 /9 درصد بود و در استان 1 /9 دهم درصد. نرخ بیکاری کشوری در تابستان سال جاری، 9/ 8  و در استان 7/ 8 دهم درصد بود. رتبه بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال جاری، 11 کشوری بوده است.
شهابی نسب در خصوص ضریب جینی گفت: ضریب جینی نشان دهنده توزیع عادلانه ثروت و امکانات بین آحاد جامعه است که مقدار آن از صفر تا یک است و هر چقدر به یک نزدیک شویم یعنی ناعدالتی بیشتر می‌شود. این ضریب در ایران 39 دهم درصد و در استان ما 31 دهم درصد است و باید به زیر 30 درصد بیاید.
شهابی نسب ادامه داد: متوسط هزینه کل خانوار در ایران در یک سال 92 میلیون تومان و در کهگیلویه و بویراحمد 81 میلیون تومان است. در مقابل متوسط درآمد یک خانوار ایرانی در سال 112 میلیون تومان و در استان کهگیلویه و بویراحمد 104 میلیون تومان است.
وی سپس در مورد تورم گفت: نرخ تورم در کشور در دی ماه 1401، 46 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 48 درصد بوده است.
وی در ادامه به برخی از مهمترین چالش‌های کشور ایران اشاره کرد و آنها را به قرار زیر برشمرد: معضلات محیط زیستی؛ ناترازی آب و انرژی؛ کسری بودجه دولت؛ ناترازی نظام بانکی؛ ناکارآمدی نظام مالیاتی؛ کسری صندوق‌های بازنشستگی.
رئیس برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: حالا دولت باید با در نظر گرفتن این وضعیت، لایحه بودجه را تدوین کند.
وی افزود: کلیات لایحه بودجه پیشنهادی رئیس جمهور، دیروز در مجلس به تصویب رسید.
شهابی‌نسب گفت: دولت باید به موارد زیر دست پیدا کند: یک) ایجاد ثبات اقتصادی؛ مهار تورم و افزایش رشد اقتصادی. دو) عدالت محوری. سه) کارآمدسازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه. چهار) اجرای طرح‌های پیشران و مهم توسعه‌ای.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سپس به برخی از مهمترین موارد لایحه بودجه 1402 پرداخت و اظهار داشت: ماده واحده بودجه کل کشور 5 هزار و 262 همت است. هر همت نیز معادل هزار میلیارد تومان است.

از این مقدار، دو هزار و 164 همت (هزار میلیارد تومان)، بودجه عمومی دولت است که هزار و 984 منابع عمومی و 180 همت درآمد اختصاصی است. سه هزار همت نیز بودجه شرکت‌های دولتی و 660 همت مربوط به هدفمندساری یارانه‌هاست.
وی گفت: یکی از منابع اصلی بودجه نفت است. اما 40 درصد درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی می‌رود؛ 5/ 14 درصد به شرکت نفت اختصاص داده می‌شود و تنها 5/ 45 درصد از آن به حساب دولت واریز می‌شود.
وی ابراز کرد: در سال آینده ده درصد بودجه کل کشور باید به سمت پروژه‌هایی برود که با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.
شهابی‌نسب تأکید کرد: اگر مجلس تصویب کند تمام مالیات و عوارض دستگاه‌هایی که شرکت آنها در استان‌ها و دفتر مرکزی آنها در تهران است، باید به استان پرداخت شود. اگر مجلس تصویب کند مالیات تمام فروشگاه‌هایی هچون خانه و کاشانه، کوروش و ... به استان می‌آید.
وی در ادامه به موضوع معادن پرداخت و گفت: 15 درصد حقوق دولتی معادن باید خرج استانی شود که تولید معدن دارد؛ نفت نیز معدن است و اگر مجلس این را تصویب کند، 15 درصد نفت در استان خرج می‌شود. این رقم برای استان‌های تولیدکننده آب نیز ده درصد است.
وی در خصوص بخشی دیگر از لایحه بودجه گفت: یک درصد اعتبارات هزینه‌ای باید صرف پژوهش شود. همچنین دستگاه‌ها مکلفند یک درصد از اعتبارات خود را صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند. و علاوه بر این، یک درصد اعتبارات هزینه‌ای هر دستگاهی باید صرف امور زنان، خانواده و جمعیت شود.
شهابی‌نسب در خصوص حقوق کارمندان گفت: حقوق کارمندان دولت در سال 1402، 20 درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین حقوق هیچ کارمندی در سال آینده نباید کمتر از هفت میلیون تومان باشد. همچنین معاف مالیاتی نیز هفت میلیون تومان است.
وی افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید از محل درآمدهای خود اداره شوند. اما طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری‌ها واریز می‌شود. امسال تمهیدی اندیشیده شده که این مالیات به جای پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری، صرف کارهای عمرانی شود.
وی در ادامه گفت: بخشی از بودجه، تسهیلات بانکی است؛ در کل کشور، 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال دیده شده از محل سپرده‌های بانک‌ها که به آن تسهیلات تکلیفی می‌گویند و سهم استان ما از تبصره 16، بیش از هزار و 280 میلیارد تومان بوده است. در تبصره 18، امسال سهم استان دو هزار و 200 میلیارد تومان بوده اما برای سال 1402 هنوز مشخص نیست.
شهابی گفت: تبصره 19 به مازاد درآمد هر استان اشاره دارد که به طور 100 درصد به همان استان و به همان دستگاه برگردد و هدف از این اقدام نیز کاهش عدم توازن‌های منطقه‌ای است.
وی افزود: منظور از تبصره 20 بحث‌ استخدام نیروی انسانی است. قبلاً سازمان استخدامی مجوز استخدام صادر می‌کرد و سپس سازمان مدیریت تأمین بودجه می‌کرد اما مسائلی در این خصوص پیش می‌آمد. ولی امسال گفته‌اند هر گونه استخدام نیروی انسانی در کارگروه مشترک سازمان برنامه و سازمان اداری استخدامی با امضای مشترک هر دو دستگاه صادر می‌شود.
وی در خصوص اعتبارات تملک و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در سال 1401، مبلغ  هزار و 550 میلیارد تومان ابلاغ شد و در سال 1402، دو هزار و 35 میلیارد تومان است.  
اما در خصوص اعتبارات هزینه‌ای، شهابی‌نسب عنوان کرد: 560 میلیارد تومان در سال 1401 به 762 میلیارد تومان در سال 1402رسیده است.
وی ادامه داد: درآمدهای استان در سال 1401، هزار و 246 میلیارد تومان ابلاغ شده است. در سال 1402 نیز پیش بینی شده به هزار و 496 میلیارد تومان برسد. اما اگر مازاد بر این مبلغ وصول کنیم به خود استان بر می‌گردد.
وی سپس به بودجه طرح‌های ملی پرداخت که به تفصیل اعتبار آنها در سال 1401 و 1402 در جداول انتهای این خبر آمده است.
شهابی‌نسب ادامه داد: پتروشیمی گچساران با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افتتاح و به بهره برداری می رسد و پتروشیمی دهدشت با بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش بینی می شود که سال ۱۴۰۳ افتتاح شود.
وی در خصوص سد آبریز گفت: این سد در حال مطالعه است و باید مجوز ماده 23 آن گرفته شود. هنوز این اتفاق به طور صد درصد انجام نشده است.
شهابی‌نسب در ادامه به سؤال خبرنگار کبنانیوز در مورد نقش نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در تنظیم بودجه پاسخ داد. گفتنی است سؤال این بود که چرا در برخی از موارد بودجه‌ها کاهش یافته یا افزایش زیادی نداشته است؟ آیا این موضوع به این خاطر نیست که نمایندگان ما در کمیسیون تلفیق حضور ندارند؟ شهابی‌نسب در پاسخ گفت: 290 نماینده در مجلس داریم، آیا همه آنها باید عضو کمیسیون تلفیق باشند؟ آیا هر استان یک نماینده در تلفیق دارد؟ معلوم است که اینطور نیست.
وی ادامه داد: در یک مقطعی رئیس این کمیسیون از استان ما بود. ممکن است یک سالی هم کسی عضو نباشد و آیا اگر عضو نباشیم یعنی چیزی در اختیار ما نیست؟ نه اینطور نیست. آنها نماینده ما در مجلس هستند و در کمیسیون های تخصصی هم حضور دارند.
وی افزود: من طرح‌ها را برای هر سه نماینده می‌فرستم که دفاع کنند. اما واضح است که اگر نماینده ما عضو کمیسیون تلفیق می‌بود، تأثیر آن بیشتر بود. ولی در هر صورت جای نگرانی نیست و ما این ارتباط و تعامل را با نمایندگان داریم.






























کد مطلب: 457514

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457514/آیا-دخل-خرج-خانواده-های-کهگیلویه-بویراحمدی-هم-می-خواند-نرخ-تورم-بیکاری-ضریب-جینی-بویراحمد-مهمترین-سرفصل-های-بودجه-ای-سال-آینده-شهابی-نسب-پاسخ-خبرنگار-کبنانیوز-واضح-اگر-نمایندگان-عضو-کمیسیون-تلفیق-می-بود-تأثیر-بیشتر-مجوز-ماده-23-سد-آبریز-طور-100-درصد-گرفته-نشده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1