تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۴۵۷۳۸۹
رئیسی در جلسه دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی:

وعده دولت برای ایجاد یک میلیون اشتغال محقق شده / وضعیت ارز، سکه و گرانی ها در کشور کاهشی خواهد شد / هنگام تصویب قانون برای اجرای کالابرگ الکترونیک، زیرساخت های آن فراهم نبود و مجلس نیز در جریان بود

۱
۰
وعده دولت برای ایجاد یک میلیون اشتغال محقق شده / وضعیت ارز، سکه و گرانی ها در کشور کاهشی خواهد شد / هنگام تصویب قانون برای اجرای کالابرگ الکترونیک، زیرساخت های آن فراهم نبود و مجلس نیز در جریان بود
کبنا ؛رئیس جمهور بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید، توجه به بهداشت و درمان و مهم‌تر از همه و محوری‌ترین نکته توجه به رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال را از محورهای مدنظر در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ دانست.
به گزارش کبنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه (2 بهمن ماه 1401) به منظور دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در ابتدای سخنان خود با اشاره به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این اقدام، واکنشی علیه بصیرت و هوشیاری ملت ایران در ناکام گذاشتن توطئه و فتنه اخیر دشمن برای به آشوب کشاندن ایران است.
رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ نیروی نظامی دیگری در دنیا مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله نکرده است، افزود: هم نیروهای نظامی و هم مسئولان عالی سیاسی کشورهای منطقه و حتی جهان به نقش مهم و تعیین‌کننده سپاه، نیروی قدس و سردار شهید قاسم سلیمانی در مقابله با تروریسم در منطقه معترف هستند.
دکتر رئیسی با قدردانی از همه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله قاطعانه با تروریست‌ها اظهار داشت: توطئه مذبوحانه جدید دشمنان انقلاب اسلامی علیه سپاه مقتدر ما که واکنشی به حرکت انقلابی سپاهیان ما در مبارزه با تروریسم و نیز واکنش به هوشیاری و بصیرت مردم ایران اسلامی است، مثل همیشه محکوم به شکست است.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در تشریح عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: با توجه به اینکه در آغاز فعالیت دولت سیزدهم شاهد نرخ رشد ۴ دهم درصدی بودیم، دولت مردمی تلاش کرد سال ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند و امروز شاهد آن هستیم که با تلاش بخش‌های مختلف دولت به رشد ۴ درصدی دست یافته‌ایم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آمارها حکایت از رشد سرمایه‌گذاری و کاهشی شدن نرخ تورم دارند، خاطرنشان کرد: امروز شاهد رشد حدود ۵ درصدی در حوزه تولید و رشد بیش از ۵ درصدی در حوزه ابزار و تجهیزات تولید هستیم.

به رغم همه فشارها و تحریم‌ها فروش نفت و کسب درآمدهای آن افزایش داشته است
رئیس جمهور با اشاره به آمار رشد اشتغالزایی و کاهش بیکاری آن را نشانه تحقق اهداف بودجه ۱۴۰۱ و برنامه‌های مصوب دولت عنوان کرد و گفت: دولت مردمی توانسته به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها صادرات نفت و میعانات نفتی را افزایش داده و منابع حاصل از این صادرات را به داخل کشور منتقل کند که این گواه موفقیت در خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها است.
دکتر رئیسی افزود: دولت مردمی همچنین تلاش کرده است تا با وجود نگرانی‌ها و هشدارهایی که درباره استقراض دولت وجود داشت و نیز با وجود اجرای تکلیف قانونی مردمی‌سازی یارانه‌ها که با افزایش ۷ برابری پرداختی دولت برای یارانه‌ها همراه بود، از روش برداشت از تنخواه خزانه و استقراض استفاده نکند که این موفقیتی بزرگ برای دولت محسوب می‌شود.
رئیس جمهور اظهار داشت: در آغاز اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها چنانکه نمایندگان محترم مجلس مطلع هستند، زیرساخت‌های ارائه کالابرگ الکترونیک که باید از قبل آماده می‌شد، آماده نشده بود، اما با تلاش جدی دولت اخیرا زیرساخت‌های لازم فراهم شده و اجرای این قانون از استان‌ها آغاز شده که نتایج اجرای آن در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار خواهد گرفت.
آیت‌الله رئیسی همچنین به تلاش دولت برای تحقق حداکثری درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی اشاره و تصریح کرد: افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی در کنار افزایش مودیان جدید مالیاتی نشان دهنده موفقیت دولت در تحقق هدف اتکای به درآمدهای مالیاتی در اداره کشور است.
 بسیاری از قوانین معطل مانده از قبل با وجود تحریم‌ها و فشارها در دولت مردمی اجرا شد
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، رتبه‌بندی معلمان و ترمیم حقوق بازنشستگان که اجرای هر کدام با بیش از ۱۰ سال تاخیر مواجه شده بود، در سالجاری با کمک مجلس شورای اسلامی دنبال شد، خاطرنشان کرد: این دستاوردها در عین همه محدودیت‌های بودجه‌ای تحقق پیدا کرد.
دکتر رئیسی با بیان اینکه رشد و ارزش افزوده بخش صنعت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ معادل ۴,۹ درصد بوده که این از سال ۹۶ تاکنون بی‌سابقه است، گفت: همچنین ارزش افزوده بخش معدن که در ۶ فصل متوالی منفی ۰.۷ درصد بوده، در حال حاضر به رقم قابل توجهی رسیده و شاخص تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در حالی که در گذشته صفر درصد بوده، به رشد ۶ تا ۷ درصدی رسیده است.
رئیس جمهور افزود: رشد بخش صنعتی در تولید انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، اتوبوس و مینی‌بوس و ون ۱۵۷ درصد، تولیدات پتروشیمی ۸ درصد و بخش‌های مختلف تولیدات لوازم خانگی ۳۷، ۵۴ و ۱۲ درصد رشد داشته که همه نشانه‌های رشد تولید است.
 احراز رتبه هفتم در تولید فولاد در جهان نشانه‌ای روشن از رشد تولید در کشور است
آیت‌الله رئیسی با اشاره به احراز رتبه هفتم در تولید فولاد در جهان در آبان‌ماه سالجاری را نیز نشانه‌ای روشن از رشد تولید دانست که نگرانی‌هایی نسبت به آن در میان نمایندگان مجلس و مردم وجود داشت و اظهار داشت: گام‌های برداشته شد در زمینه تولید نشان‌دهنده اراده موجود برای رشد تولید در کشور به عنوان تاکید سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب است.
رئیس جمهور رشد آمارها در بخش ایجاد اشتغال و فعالیت‌های دانش‌بنیان را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ارزش تجارت کشور در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۷ درصدی و صادرات غیرنفتی با رشد ۱۹ درصدی همراه بوده و واردات کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت افزایش یافته است.
دکتر رئیسی اضافه کرد: همچنین در بخش اشتغال که شما نمایندگان محترم نیز در این زمینه محل مراجعه مردم هستید، دولت به ویژه در بخش ایجاد اشتغال برای تحصیکردگان دانشگاهی عملکرد خوبی داشته و آمار حاکی از ایجاد قریب به یک میلیون شغل جدید می‌باشد که با کد ملی، کد بیمه و محل اشتغال به شکل مستند ارائه شده است.

 رشد بیش از ۷۰ درصدی تولیدات دانش‌بنیان در بخش کشاورزی در ۱۰ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱
رئیس جمهور با اشاره به رشد ۱۷ درصدی در تولید غلات در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: در تجارت محصولات کشاورزی، حجم صادرات به ۲۰ میلیون تن افزایش یافته، خرید تضمینی گندم افزایش ۶۰ درصدی داشته و تولید محصولات دانش‌بنیان در بخش کشاورزی نیز با رشد ۷۱ درصدی همراه بوده که گواه تلاش دولت برای تحقق شعار سال است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه فقط در حوزه کشاورزی با رشد بیش از ۷۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه هستیم، گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تلاش شده سیاست‌های کلی برنامه هفتم، سند ملی آمایش سرزمینی در جهت اجرای عدالت در توزیع امکانات و سند تحول دولت مردمی مورد تأکید و توجه قرار گیرد.
 شفافیت منابع و مصارف از خصوصیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ است
رئیس جمهور افزود: همچنین سعی شده از درج احکام غیرمرتبط با بودجه در این لایحه اجتناب شود و احکام دائمی به صورت جداگانه مطرح شده و فقط احکام سنواتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ باشد. شفافیت و درج همه منابع و مصارف در سقف بودجه کل کشور نیز از نکاتی است که در لایحه بودجه مورد تأکید قرار گرفته است.
دکتر رئیسی بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید، توجه به بهداشت و درمان و مهم‌تر از همه و محوری‌ترین نکته توجه به رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال را از دیگر محورهای مدنظر در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ دانست.
 فعال شدن صندوق‌های استانی عدالت و پیشرفت در سال ۱۴۰۲
رئیس جمهور همچنین فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در استان‌ها را از دیگر تدابیر دولت در بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد و اظهار داشت: فعال شدن این صندوق‌ها علاوه بر اینکه دست استان‌ها را برای درآمدزایی در مسیر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باز می‌کند، باعث تمرکززدایی از مرکز و تفویض اختیارات به استان‌ها نیز می‌شود.
آیت‌الله رئیسی تامین معادل ۳۶۰ همت منابع برای پرداخت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیک، تأمین یارانه نان، رشد حداقل ۲۰  درصدی حقوق شاغلین و بازنشستگان، معافیت مالیاتی درآمدهای ماهیانه تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۱ درصد و پیش‌بینی برای واردات خودرو را نیز از دیگر مفاد بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در اجرای قانون واردات خودرو برای تعدیل بازار تاخیری نداشته و به محض ابلاغ این قانون اقدامات لازم برای تدوین آیین‌نامه‌ها و اجرای آنها آغاز شده است، تصریح کرد: دولت هم تولید خودروی باکیفیت در داخل و هم واردات خودرو برای رفع نیازهای مردم را مدنظر دارد. 
اختصاص هزار میلیارد تومان به هر استان برای رونق تولید و ایجاد اشتغال
دکتر رئیسی اختصاص هزار میلیارد تومان برای هر استان و در مجموع ۳۱ هزار میلیارد تومان برای مسئله رونق تولید و ایجاد اشتغال در کل کشور را از دیگر بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشمرد و خاطرنشان کرد: این بخشی از تنخواه هر استان برای ایجاد اشتغال در ضمن رونق تولید است و علاوه بر ان مازاد درآمدهای هر استان مثل حقوق دولتی معادن و دیگر درآمدهای مازاد استان‌ها نیز می‌تواند به صندوق عدالت و پیشرفت واریز شود تا صرف کمک به ایجاد اشتغال و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شود.

رئیس جمهور در ادامه افزود: در بودجه ۱۴۰۲ همچنین تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید، ۵۴۰ همت برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی، صندوق تثبیت سرمایه و رشد ۴۰ درصدی بخش سلامت پیش‌بینی شده است.
دکتر رئیسی به توجه ویژه دولت به موضوع مسکن در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: تأمین منابع مالی و زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن و همچنین تخفیف مالیاتی پروژه‌های این طرح عظیم ملی از پیش‌بینی‌های دولت در حوزه مسکن بوده است.
 تلاش کردیم در بودجه ۱۴۰۲ مغایرتی بین درآمدها و هزینه‌ها نباشد
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تلاش کرده در بودجه ۱۴۰۲ همانند امسال مغایرتی بین درآمدها و هزینه‌ها نباشد، چرا که کسری بودجه مورد پسند دولت و مجلس نیست و آثار تورمی زیانباری نیز خواهد داشت. همچنین به حداقل رساندن تکالیف بانک‌ها، مدیریت بودجه و بازار سرمایه از دیگر نکات بودجه ۱۴۰۲ بوده است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به پرسش‌های مطرح شده درباره چگونگی افزایش درآمدها و هزینه‌ها در بودجه سال آتی، اظهار داشت: در منابع بودجه ۱۴۰۲، ۴۰ درصد از افزایش درآمدها از محل شناسایی فرار مالیاتی و مودیان جدید است و افزایش هزینه‌ها نیز مربوط به افزایش حقوق و دستمزدها و همچنین افزایش پرداختی از محل هدفمندی یارانه‌ها بوده است.
رئیس جمهور مسکن، تغذیه و معیشت، خودرو و سلامت را ۴ محور اساسی مورد توجه دولت عنوان کرد و افزود: ما برای این ۴ محور اساسی که مسأله و خواست اصلی مردم است، برنامه کوتاه‌مدت داریم که حتماً در آینده نزدیک با ساماندهی در این محورها وضعیت متفاوت و قیمت‌ها کاهشی خواهد شد. 
امروز برخلاف خواست دشمن همه تلاش‌ها باید برای ایجاد امید در جامعه باشد
دکتر رئیسی ادامه داد: امروز برخلاف خواست دشمن که به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم است، همه تلاش‌ها باید برای ایجاد امید در جامعه بوده و پیامی که از اقدامات دولت و تریبون مجلس اعلام می‌شود نیز پیام امیدبخشی به مردم باشد.
رئیس جمهور تردیدافکنی و ایجاد یأس و ناامیدی در کشور را راهبرد دشمن عنوان کرد و افزود: بر این اساس باید راهبرد همه دستگاه‌ها ایجاد امید در دل مردم باشد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه با مدد الهی و اتکا به شاخص‌های اقتصادی در حال رشد، بازار ارز و طلا نیز حتماً کاهشی خواهد شد، تصریح کرد: برغم همه القائات دشمنان و تردیدآفرینی برخی جریانات با توجه به منابع و ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور و همچنین با همکاری و تعامل دولت و مجلس تحت منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی خواست مردم محقق خواهد شد و آینده بسیار روشن است.

 امیدوارم با تصویب بودجه در مجلس پیام مثبتی به فعالین اقتصادی و بازار داده شود
رئیس جمهور تأکید کرد: امروز با تلاش‌های دولت و همکاری مجلس رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد تولید و رشد اشتغال که خواست مردم و مورد تأکید نمایندگان مجلس است، محقق شده و دشمنان نمی‌خواهند چنین روندی را شاهد باشند، اما با مشارکت مردم و تلاش همه کارگزاران و به دور از هرگونه یأس و ناامیدی این رشد را ارتقا خواهیم داد و دشمنان را بار دیگر ناکام خواهیم گذاشت.
دکتر رئیسی ضمن ابراز امیدواری از اهتمام مجلس برای اصلاح نواقص احتمالی بودجه و تصویب آن به عنوان یک سند مالی قابل اتکا برای کشور، افزود: قطعاً این بودجه برای فعالین اقتصادی و همچنین بازار مهم و قابل توجه است و امیدواریم با تصویب آن پیام مثبتی به آنها انتقال دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
United States
فکر کنم این اقا داخل لیگ دیگه ای بازی میکنه...خخخخ
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1