تاریخ انتشار
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۵۷۳۳۳
درخواست کارشناسان آموزشی؛

لزوم تجدیدنظر در نحوه برگزاری کنکور

۰
لزوم تجدیدنظر در نحوه برگزاری کنکور
کبنا ؛کنکور سراسری یکی از بزرگترین آزمون‌هایی است که سالیانه در کشور ما برگزار می‌شود و تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای راهیابی به دانشگاه این آزمون را تنها مسیر پیش پای خود می‌دانند. لذا وقتی یک آزمون از چنین اهمیتی برخوردار است قطعاً نحوه برگزاری آن باید به صورتی باشد که حق کسی به واسطه آن ضایع نشود و دانش‌آموزان در یک فضا و شرایط عادلانه به رقابت با یکدیگر بپردازند. زیرا اگر در چنین آزمونی تقلبی صورت بگیرد ماهیت این آزمون به صورت کامل به زیر سؤال می‌رود و افراد احساس ناکامی شدیدی پیدا می‌کنند. قطع اینترنت در محدوده حوزه‌های برگزاری کنکور یکی از روش‌هایی بود که امسال مسئولان تلاش کردند تا با استفاده از آن جلوی تقلب در این آزمون را بگیرند. اما این روز‌ها خبر‌های ضد و نقیضی در این باره منتشر می‌شود که باعث ایجاد نگرانی در والدین، دانش‌آموزان و حتی مسئولین شده است. موضوع از آن چنان اهمیتی برخوردار است که مجلس نیز در این باره واکنش نشان داده است. در هر صورت برگزاری این آزمون در شرایط امنیت کامل یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولین ذی ربط است. اگر به هیچ طریقی نمی‌توان میزان تقلب در این آزمون را به حداقل رساند باید به دنبال موارد جایگزین رفت زیرا سرنوشت و روان دانش‌آموزان در این شرایط به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تبعیض‌های اجتماعی موجود را افزایش دهد و موضوع شایسته سالاری را تحت تأثیر خود قرار دهد. یکسری از افراد با سوء استفاده از قدرت اقتصادی و روابط خود یا تقلب در جایگاه‌هایی قرار می‌گیرند که به هیچ وجه لایق آن نیستند و این ضرر دیگر افرادی است که در این شرایط تلاش‌هایشان به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
شناسایی فردی که سؤالات کنکور تجربی را منتشر کرد

در همین راستا نیز رئیس سازمان سنجش با اشاره به شناسایی فردی که در جلسه کنکور تجربی موفق به گرفتن عکس و ارسال تصاویر به بیرون شده بود، گفت: ۵۹ نفر هم با تجهیزات شناسایی شدند. به گزارش تسنیم، پس از آغاز کنکور گروه تجربی، برخی کانال‌های فضای مجازی مدعی انتشار سؤالات کنکور این گروه آن هم ۱۵ دقیقه بعد از شروع آزمون شدند.
در همین ارتباط عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون گروه تجربی یکی از حساس‌ترین آزمون‌هاست، در گروه تجربی به دلیل آینده شغلی خوبی که برای آن متصور هستند، حساسیت بیشتری از سوی جامعه وجود دارد.
وی افزود: طی چند روز گذشته هماهنگی خوبی بین تمام دستگاه‌های کشور ایجاد شد و تقریباً همه پای کار بودند، شب گذشته یک تیم شناسایی شد و ۹ نفر در استان گلستان دستگیر شدند که هدفشان گرفتن عکس از سؤالات کنکور بود.
رئیس سازمان سنجش گفت: در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی، فردی توانست سه عکس از دفترچه‌های آزمون گروه تجربی گرفته و ارسال کند که بعد از گرفتن عکس اول، او شناسایی شد.
پورعباس ادامه داد: در حوزه‌ای که این فرد موفق به گرفتن عکس و ارسال آن شده بود، اینترنت آنتن داد البته اگر قطعی اینترنت انجام نمی‌شد صد‌ها مورد از این موضوع را شاهد بودیم.
وی بیان کرد: همچنین در روز کنکور تجربی در جلسه کنکور ۵۹ نفر با تجهیزات شناسایی و دستگیر شدند که برخورد قانونی با آن‌ها انجام می‌شود همچنین یک فرد اقدام به ارسال عکس به سرشبکه خود کرد که شناسایی شد و سرشبکه تحت تعقیب است.
تمام پاسخ‌نامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌های خاص کنترل می‌شوند
همچنین در خصوص استفاده از نرم‌افزار‌های خاص برای کنترل پاسخنامه‌ها رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این که میزان تقلب در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: در سال جاری، داوطلبان کمتر در مسیر تقلب، گام برداشته‌اند.
 رسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در حاشیه بازدید از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، یکی از حوزه‌های۲۵‌گانه برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفت: میزان تقلب در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و امسال داوطلبان کمتر در مسیر تقلب گام برداشته‌اند.
وی افزود: در عین حال تمام شرایط برای برگزاری یک آزمون امن در نظر گرفته شده و تمام پاسخ‌نامه‌ها پس از برگزاری آزمون با استفاده از نرم‌افزار‌های خاص که در اختیار سازمان سنجش است، کنترل می‌شوند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به متخلفان دستگیرشده در ارتباط با برگزاری نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲ توضیح داد: این افراد در مسیر رسیدگی به تخلفات قرار گرفته‌اند. یک نفر که اقدام به فروش تجهیزات می‌کرد، در استان گلستان دستگیر شد. همچنین۹۳۷ شبکه که توسط ۵۴ نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سؤالات بودند، دستگیر شدند.
بررسی انتشار سؤالات کنکور در مجلس
موضوع انتشار سؤالات کنکور باعث شده است که مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. در همین راستا عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در مورد انتشار سؤالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ گفت: باید ببینیم نظر سازمان سنجش آموزش کشور چیست دفعات قبل هم گزارشاتی پیرامون انتشار سؤالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین «احمد حسین فلاحی» عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص انتشار سؤالات از جلسه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ با وجود محدودیت اینترنت و تلاش دولت برای جلوگیری از هر نوع تقلب، اظهار کرد: کمیسیون از قبل پیگیر این موضوع بود و همچنان به پیگیری خود ادامه خواهد داد. باید ببینیم در خصوص انتشار سؤالات از جلسه آزمون سراسری، نظر سازمان سنجش آموزش کشور چیست؟ دفعات قبل هم گزارشاتی پیرامون انتشار سؤالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بخواهیم سازمان سنجش آموزش کشور حتماً طی هفته‌های آینده که جلسه کمیسیون هست این موضوع را مطرح کند و به بررسی آن بپردازیم.
فلاحی در مورد راهکار جلوگیری از چنین چالشی در برگزاری آزمون سراسری بیان کرد: اگر موضوع را ریشه‌ای بررسی کنیم می‌بینیم به نظر می‌رسد برخی افراد در ۱۲ سال تحصیل در مدرسه آنچنان متعهد بار نیامده‌اند و می‌خواهند به هرقیمتی که شده کرسی‌های بالاتر را به دست آورند. اینکه چرا مسأله کنکور و ورود به دانشگاه باید تا این حد حیاتی شود که افراد دست به چنین کار‌هایی بزنند و سختی برای خودشان ایجاد کنند و بعضا هم مثل آزمون قبلی لو بروند که همینطور هم شد و شناسایی و متحمل هزینه‌هایی شدند، قائل تامل است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: باید در نظام آموزش کشور بازنگری کنیم؛ اولاً چه لزومی دارد که همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند؟ خیلی از آن‌ها می‌توانند به کسب مهارت‌های مختلف بپردازند.
او افزود: در برنامه شش توسعه بحث مهارت‌آموزی مطرح بود و باید۵۰ درصد آموزش‌ها به سمت مهارتی شدن می‌رفت. براساس این الگو افراد می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند. آن‌هایی هم که به دنبال تخصص بالاتری هستند که مورد نیاز کشور است، وارد دانشگاه می‌شوند و در این حالت مشکلات متعددی که در زمینه هزینه‌های دانشگاه‌ها، تخصیص خوابگاه، سلف و غذا و…داریم کمتر پیش می‌آید و زمانی که کرسی‌های دانشگاه بازتر باشد و فضای بیشتری داشته باشیم، نیازی به مسیر کنکور نیست.
نماینده مردم همدان ادامه داد: البته حذف کنکور، مسیری نیست که شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است. مسیر حذف کنکور و ساماندهی آن اقدامی است که کارشناسی دقیقی می‌خواهد و باید در قالب کمیسیون آموزش مجلس، کمیته آموزش عالی و آموزش و پرورش به آن پرداخت و در نهایت تصمیمی جدی در مورد آن گرفت.
توضیحات وزیر علوم درباره فروش سؤالات کنکور
اما وزیر علوم می‌گوید فروش سؤالات کنکور رخ نداده است؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قطع اینترنت مصوبه شورای امنیت کشور بود و قانوناً باید اجرا می‌شد.
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور در دانشگاه قم گفت: ضمن پوزش از مردم عزیزمان که احتمالاً قطع شدن اینترنت در اطراف محل برگزاری آزمون کنکور برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است، این مصوبه شورای امنیت کشور بود و قانوناً باید اجرا می‌شد. این محدودیت هم به خاطر این است که عدالت آموزشی حکمفرما شود و از اتفاقات و تخلفاتی که ممکن بود به وجود بیاید پیشگیری کنیم.
به گزارش ایسنا، وی در خصوص شایعاتی درباره لو رفتن سؤالات گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که‌اندیشیده شده بود این اتفاق نیفتاد و اگر در مورد نادری هم چند صفحه از سؤالات به بیرون ارسال شده بود بلافاصله فرد متخلف شناسایی شد و بازگشت او به داخل آزمون اتفاق نیفتاد.

نیازمند تغییرات جدی در نحوه برگزاری کنکور هستیم
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در خصوص نحوه برگزاری کنکور امسال در گفتگو با آفتاب یزد گفت: « به نظر می‌آید در شرایط کنونی با توجه به فناوری پیشرفته و ارتباطات گسترده رخداد تقلب در آزمون‌ها ناگزیر شده است. همیشه مجرمین و متقلبین یک گام جلوتر از نهاد‌های قانونی در این زمینه‌ها هستند. دلیل این است که یک عرضه و تقاضایی در بازار کنکور وجود دارد که یکدیگر را تقویت می‌کنند. تا ریشه این میزان از تقاضا از بین نرود چنین مشکلاتی پیش خواهد آمد. این تقاضا باید در میان مدت و بلند مدت خشکیده شود اما البته چنین موضوعی در میان تصمیم‌گیری‌ها دیده نمی‌شود. متأسفانه ما الان می‌بینیم به جای اینکه کنکور محدود‌تر شود برگزاری آن را در سال به دو مرتبه افزایش داده‌اند. یعنی ما در یک مسیر وارونه قرار گرفته‌ایم و گرفتاری‌های جامعه آموزشی در این راستا بیشتر شده است. در این دوره‌ای که فناوری بسیاری پیشرفت کرده جلوگیری از انجام تقلب ناممکن شده است. امسال اینترنت را در بخش بزرگی از کشور قطع کردند اما متأسفانه برخی از تقلب‌ها صورت گرفته است. البته مسئولان اعلام کردند که جز یک مورد تقلب دیگری صورت نگرفته است اما ما نمی‌دانیم تا چه این حرف درست است. اما به نظر من به عنوان یک معلم ما نیازمند یکسری تغییرات جدی در نحوه برگزاری کنکور و آزمون‌های سراسری هستیم که تا این شکاف آموزشی و شکاف طبقاتی موجود کمتر شوند. به هر حال قرار بوده است که کنکور ساز و کاری برای برقراری عدالت آموزشی باشد اما خودش الان باعث شده است که شکاف طبقاتی و ناعدالتی آموزشی پررنگ‌تر شود. در هر صورت ما باید در یک مسیری قرار بگیریم که این موضوع یک مقدار سر و سامان بگیرد. این که بخواهیم مانند دزد و پلیس به دنبال این باشیم که چه اتفاقی رخ داده است به نظر می‌آید همیشه مجرمان و متقلبان یک گام جلوتر از نهاد‌های رسمی هستند و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد و بعید است که به صفر برسد.»

>موضوع روش‌های جایگزین
نرگس ملک‌زاده از دیگر کارشناسان آموزشی نیز به خبرنگار اجتماعی آفتاب یزد گفت: « در خصوص نحوه برگزاری کنکور سال هاست که صحبت‌هایی مطرح می‌شود و راهکار‌های مختلفی نیز ارائه شده است و ما الان در حال اجرای آن راهکار‌ها هستیم. سال‌ها قبل وقتی که بحث کنکور مطرح می‌شد کارشناسان آموزشی می‌گفتند که باید از بحث سوابق تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنیم؛ این کار چند سالی است که در حال انجام است و ما حتی در حال افزایش میزان تأثیر سوابق تحصیلی هستیم. بعد گفته شد که کنکور چند مرحله‌ای شود تا مشکلات کمتر شوند؛ این کار را هم انجام دادیم اما همچنان می‌بینیم که مشکلاتی بر سر راه برگزاری کنکور وجود دارد. ما این تجربه‌های تلخ را در امتحانات نهایی هم داشتیم و اینکه مسئولین قبول نداشتند که سؤالات لو رفته و گفتند بعد از شروع امتحان این اتفاقات رخ داده است. اما وقتی داوطلبی ابزاری دارد که می‌تواند سؤالات را بعد از شروع آزمون به بیرون بفرستد حتماً می‌تواند جواب‌ها را دریافت کند. تنها راهی که فعلا به ذهن من می‌رسد این است که بیاییم یک مرحله از آزمون‌ها را به خود دانشگاه‌های کشور بدهیم و مسئولیت برگزاری آن با دانشگاه‌ها باشد تا بتوانیم تا حدودی مشکلات را حل کنیم. حتی اگر لو رفتن سؤالات به شکلی که گفته می‌شود، نباشد همین فشاری که به داوطلبان وارد شده است بسیار مضر است. باید این موضوع به صورت اساسی بررسی شود زیرا تا سال‌های قبل ما فکر می‌کردیم تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان راهگشا است اما آن جا هم می‌بینیم مسائلی به وجود آمده است. حتماً باید در این خصوص به صورت کارشناسی شده جلساتی برگزار شود و ما روش‌های جایگزین را
پیدا کنیم.»
لو رفتن سؤالات کار ضد انقلاب است!
ای کاش مسئولین مشکلات را به درستی ریشه‌یابی می‌کردند و صرفاً تلاش نداشتند وجود آن‌ها را به گردن نیرویی خارجی بیندارند. حتی اگر به قول یک نماینده مجلس لو رفتن سؤالات کنکور کار ضد انقلاب‌ها باشد مسئولین در داخل کشور وظیفه دارند با چنین موضوعی مقابله کنند. مردم به دنبال این نیستند که بدانند مقصر چنین اتفاقاتی چه کسانی هستند بلکه آن‌ها می‌خواهند فرزندانشان در یک شرایط برابر رقابت کنند. یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که درخصوص لو رفتن سؤالات کنکور دیگر بحث پول درمیان نیست بلکه مسائل امنیتی مطرح است. او بیان می‌کند که اگر با این همه تمهیدات باز چنین اتفاقاتی رخ داده باشد این هم خودش اغتشاش است و می‌خواهند با احساسات و روح و روان جوانان و نوجوانان بازی و آن‌ها را تحریک کنند.
علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با «انتخاب» در واکنش به لو رفتن سؤالات کنکور گفت: «من امروز دسترسی به اینترنت و رسانه‌ها نداشته‌ام که از اخبار مطلع شوم ولی اگر این خبر صحت داشته باشد، فکر می‌کنم دیگر بحث پول در میان نیست بلکه بحث‌های امنیتی مطرح است. به باور من به عمد این کار را می‌کنند تا جامعه را بهم بریزند.»
وی درخصوص اینکه چه کسانی ممکن است چنین هدفی را داشته باشند، بیان کرد: «من نمی‌دانم چه کسانی هستند ولی اگر واقعاً با این همه تمهیدات باز چنین اتفاقاتی رخ داده باشد این هم خودش اغتشاش است. می‌خواهند با احساسات و روح و روان جوانان و نوجوانان بازی و آن‌ها را تحریک کنند.»
پاک فطرت خاطرنشان کرد: «این بحث دیگر بیشتر از آنچه است که طرف پول گرفته باشد تا سؤالات را لو دهد. با این اوضاع و احوالی که من می‌بینم انگیزه بیشتر از بحث مالی است و دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیشتری کنند چرا که شاید یک عده ضد انقلاب دنبال تحریک جوانان شاداب و پر انرژی هستند و می‌خواهند آن‌ها را تحریک کنند و گرنه چه دلیلی دارد این اتفاق بیفتد؟ مگر بار اولی است که آزمون گرفته‌ایم؟ »این نماینده مجلس ادامه داد: «سازمان سنجش همین امسال پنج شش آزمون، از نظام مهندسی تا همین کنکور را برگزار کرده است؛ چرا سؤالات آزمون نظام مهندسی لو نمی‌رود؟ اگر واقعاً چنین چیزی باشد نباید به این راحتی از کنارش گذشت. از هر مجموعه‌ای که این اتفاق رخ داده باشد، فراتر از بحث مالی است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1