کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ما ممنونیم از مسوولان؛

کنکوری‌هایی که در برف‌ گیر افتادند (+ تصاویر )

29 دی 1401 ساعت 23:23

27 دی‌ماه در منطقه زیلایی برف سنگینی باریده بود که باعث مسدود شدن راه‌ها و جاده‌ها شد. از طرفی امروز و فردا آزمون کنکور سراسری است. اهالی زیلایی در فکر این بودند که بچه‌هایشان را چگونه بفرستند سرجلسه. مسوولین این منطقه برای کمک به داوطلبین کنکور حاضر شدند در این‌باره با والدین و برخی از مسوولین گفت‌وگو کردیم. در ادامه شرح ماجرا را می‌خوانید.


کنکوری باشی و همه وجودت را دلهره این امتحان بعد از 12سال درس خواندن فراگرفته باشد. هزار امید و آرزو را پر بقچه دلت پیچیده باشی و با این وجود گذر از کوه قاف در انتظارت... تصور کنید یخ‌بندان است و سوز سرما توی جان و تنت رخنه کرده. دست‌هایت از سرما یخ کرده و در پاهایت رمقی برای ادامه مسیر نیست؛ اما دلت پر است از امید و آرزو! امید به کاری برای خود و جامعه کردن و ساختن آینده‌ای روشن. همین امیدها دلت را گرم کند و پای رفتنت را قوی. محکم‌تر گام برداری و بگویی هی تو؛ ادامه بده! در دلت خداخداکنی که ناگهان فرشته آمین از کنارت رد شود و ببینی چند خودروی خدمت سررسیده‌اند تا به تو و دوستانت کمک کنند. چه حسی به شما دست خواهد داد؟! کسی که در این سوز سرما برای کمک به تو آمده قطعاٌ فرشته‌ای است از سمت خدا...
به گزارش کبنا، ماجرا را خیلی کش ندهیم، 27 دی‌ماه در منطقه زیلایی برف سنگینی باریده بود که باعث مسدود شدن راه‌ها و جاده‌ها شد. دختران و پسران دانش آموز منطقه محروم و دور افتاده زیلایی که باید مسیر طولانی و طاقت فرسای زیلایی تا یاسوج را برای حضور در آزمون سراسری کنکور طی کنند در برف گیر می‌‌‌افتند و ترس از نرسیدن به کنکور که یک سال برای آن زحمت کشیده‌اند، در حالی که سرما تن آنها را تسخیر کرده بود، به جان‌شان می‌افتد. در شرایط بیم و امید وقتی مشکل این دانش‌آموزان به مسوولان مخابره می‌شود، تلاش زیادی برای بازگشایی مسیر و رساندن دانش آموزان به یاسوج انجام می‌گیرد. 

پیمان‌زاده جانشین دادستان دنا که به خوبی با شرایط جاده و زیلایی آشنایی داشت به محض اطلاع از این وضعیت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. او در این باره می‌گوید: دیروز طی تماسی متوجه شدم راه زیلایی مسدود شده و البته بازگشایی این راه در حیطه وظایف راهداری شهرستان دنا بود؛ با رئیس راهداری دنا تماس گرفتیم و مقدمات لازم برای انتقال دانش آموزان به یاسوج آماده شد، به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کردیم که از نگرانی در بیایند.
وی افزود: هلال احمر خودروی را به منطقه اعزام کرد و داوطلبان را به یاسوج رساندند.
او خاطر نشان کرد: با همکاری فرماندار مارگون، راهداری دنا و هلال‌احمر  سعی کردیم این مسئله را حل کنیم.
جانشین‌ دادستان سی‌سخت با بیان اینکه مردم باید مطالبه‌گر باشند، گفت: ما خبر نداشتیم و انتظار داشتیم مردم مطالبه‌گر باشند نه که حتماٌ یک شرایط این‌چنینی پیش بیاید تا به فکر بیفتند.

 میلاد جهان فکر_ رئیس راهداری شهرستان دنا در این‌باره توضیح داد: 27  دی ماه برف سنگینی در منطقه زیلایی بارید و از 28 دی‌ماه منطقه تمنک تا زیلایی را برف‌روبی و مسیر بازگشایی شد اما به دلیل بارش زیاد برف، مسیر یخبندان بود و امکان تردد خودروهای سبک و عادی وجود نداشت.
وی اضافه کرد: وقتی از این شرایط اطلاع پیدا کردیم، خیلی سریع عملیات انتقال دانش‌آموزان گرفتار در برف و هوای یخبندان را آغاز کردیم.
او ادامه داد: علیرضا نیکروز_مدیرکل بحران_ با همراهی معاون راهداری استان آمدند و ما هم با تویوتا با سختی‌های بسیار مسیر را طی کردیم و سر جاده موشمی تعدادی دانش‌آموز ایستاده بودند آنها را در ماشین ما، فرماندار مارگون و هلال احمر جا دادیم و به مقصد یاسوج حرکت کردیم.
رئیس راهداری دنا در ادامه گفت: دانش‌آموزان را به سلامت تا در خانه فامیل‌هایشان رساندیم.
وی در ادامه گفت: مسیر کاملاٌ باز بود ولی جاده‌ای که یک متر و نیم برف کنار جاده است یخ‌بندان و لغزندگی دارد و تردد ماشین‌های عادی در آن سخت و خطرناک است.
جهان‌فکر با بیان اینکه 80 کیلومتر مسیر با ارتفاع ترانش‌های دو متری برفگیر شده بود، گفت: ۱۲ نفر نیروی راهدار، ۷ دستگاه ماشین‌آلات راهداری شامل؛ (۳ دستگاه برفروب و نمکپاش، ۱دستگاه لودر، ۳ دستگاه خودروی کمک دار) در این عملیات شرکت داشتند.
پدر یکی از والدین داوطلبین کنکور سراسری 1401 منطقه زیلایی در گفت‌وگو با کبنا گفت: منطقه زیلایی برف سنگینی آمد جاده هم از سمت لردگان بسته شد و هم از طرف شبلیز و سیاه کوه. اصلا راهی نداشتیم با مدیرکل بحران تماس گرفتم. آقای نیکروز قرار بود برایمان بالگرد بفرستد. چند داوطلب تجربی و انسانی داشتیم. چند نیسان را زنجیرچرخ زدیم و حدود چهل نفر را پیاده فرستادیم تا به لردگان بفرستیم و از آن راه به یاسوج. آقای نیکروز هم چند ماشین فرستادند. حدود چهل را با ماشین‌های دولتی فرستادیم.
او در ادامه گفت: بچه‌ام خیلی درس خواند و استرس داشت حتی دکتر بهش گفت چشم‌هایش ضعیف شده و گفت اگر به کنکور نرسم همه زحماتم برباد خواهد رفت.
این پدر توضیح داد: همه بچه‌ها ناراحت بودند و اینقدر ناراحت بودند که می‌گفتیم سکته می‌کنند. وقتی ماشین‌ها رسیدند و به آنها اطلاع دادیم خیلی خوشحال شدند.
وی در پایان گفت: ما ممنونیم از مسوولان. یک انتظار دیگر هم داریم که یک فکری برای بازگشت این بچه‌ها بکنند. خدا خیرشان بدهد.

کاظم فلاحی دوست_ مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد_ در این باره اظهار داشت: با اعلام نیاز فرمانداری مارگون و اطلاع مدیریت بحران مبنی بر انتقال ۱۲ دانش‌آموز اهل روستا‌های کم برخوردار و دورأفتاده موشمی زیلایی به مرکز برگزاری کنکور سراسری در یاسوج که به علت بارش برف، صعب العبور بودن و مسدود بودن راه‌های ارتباطی برفگیر شده بودند بلافاصله تیم امداد و نجات از سوی جمعیت هلال احمر مارگون و دنا به محل اعزام شدند.
وی بیان کرد: تیم‌های عملیاتی از ساعت ۱۸ شب گذشته عملیات خود را به طرف موشمی آغاز کردند که به علت طولانی بودن و مسدود بودن مسیر عملیات بسیار نفس گیر بود و به همت نیرو‌های خدوم راهداری مسیر‌های مسدود شده ابتدا بازگشایی شده و این دو تیم امداد و نجات پیش می‌رفتند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با فرماندهی میدان توسط شخص مدیرکل مدیریت بحران استان این عملیات به خوبی و به سرعت پیشرفت تا به روستای برفگیر شده رسیدند.
فلاحی دوست عنوان کرد: بدون فوت وقت ۱۲ دانش‌آموز را درسه خودروی امداد و نجات جای داده و به سمت یاسوج رهسپار شدند و حدود ساعت ۴ صبح به سلامت و به موقع وارد یاسوج (مرکز استان ) شدند.
وی گفت: این دانش‌آموزان تحویل بستگان خود در این شهر شدند تا بعداز استراحت در محل برگزاری کنکور سراسری حضور یابند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: صمیمانه از مدیرکل مدیریت بحران استان، فرماندار مارگون و نیرو‌های خدوم راهداری دنا که در طول این عملیات راهگشا و تسهیل‌کننده همه امور جهت به ثمر نشستن زحمات نجاتگران جمعیت هلال احمر و موفقیت در عملیات انتقال دانش‌آموزان به مرکز برگزاری کنکور سراسری بودند کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.

روستا‌های موشمی زیلایی یکی از محروم‌ترین نقاط کشور در منطقه زیلایی از توابع شهرستان مارگون و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد( یاسوج) واقع است. ۱۲ هزار نفردر سرشماری سال ۱۳۸۵ در دهستان زیلایی ساکن بودند و این دهستان در سرشماری سال ۱۳۹۵ کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت داشته است که نشان دهنده کوچ اهالی منطقه به سمت مرکز به دلیل مشکلات بوده است.


کد مطلب: 457278

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457278/کنکوری-هایی-برف-گیر-افتادند-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1