کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

چالش انتخاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد

29 دی 1401 ساعت 20:32

در حالی که مقام معظم رهبری بر عدم دخالت نمایندگان مجلس در حوزه اجرایی تأکیده کرده، اما با این وجود روال انتخاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد به یک چالش تبدیل شده است.


در حالی که مقام معظم رهبری بر عدم دخالت نمایندگان مجلس در حوزه اجرایی تأکیده کرده، اما با این وجود روال انتخاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد به یک چالش تبدیل شده است.
به گزارش کبنا، مدیریت‌ شبه‌سیاسی باعث شده روال انتخاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد به یک چالش اساسی تبدیل شود. در حالی که مقام معظم رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی تأکید کرده، اما بارها نمایندگان این استان، به طور مستقیم و غیرمستقیم در مدیریت‌های اجرایی دخالت داشته‌اند.
در نشستی که در هفته جاری بین استاندار و احزاب و تشکل‌های سیاسی کهگیلویه و بویراحمد منهای احزاب اصلاح‌طلب برگزار شده بود، برخی از حاضران به تندی نسبت به عملکرد استاندار در عزل و نصب‌ها انتقاد کردند. شیخ عبدی‌پور دبیر جبهه پایداری استان و محمد رحیم دهراب‌پور از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی نسبت به دخالت نمایندگان و گروه‌های سیاسی در مناصب مدیریتی انتقاد کردند.به گفته آنها نگاه منطقه‌ای و جغرافیایی نمایندگان در انتخاب مدیران، ناشی از آینده‌نگری نمایندگان برای انتخابات آینده مجلس است. به نظر آنها در این میان شایسته‌سالاری رنگ می‌بازد و مدیریت شبه‌سیاسی جای آن را می‌‎گیرد.
گفته می‌شود عزل و خبر کنسل شدن برکناری «برخه» و تغییر مدیرعامل شرکت برق به خاطر اختلاف برخی نمایندگان در انتخاب یک شخص خاص بوده است. همین اختلافات باعث شده که فردی غیربومی مدیرعاملی شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده بگیرد. این در حالی است که در بدنه این شرکت، افراد توانمند، لایق و باتجربه زیادی حضور دارند.
در حالی که افراد باتجربه و متخصص زیادی در این استان حضور دارند، اما به دلیل عدم نزدیکی به نمایندگان یا دیده نمی‌شوند و یا خود تمایلی برای حضور در مناصب مدیریتی نشان نمی‌دهند. چرا که به دلیل عدم انتساب به سیاسیون متنفذ، هر لحظه ممکن است به انحاء مختلف نقد و تخریب شوند. ازاین‌رو عطای مدیریت را به لقای آن می‌بخشند.
در حالی که هنوز معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بدون متصدی است، حرف‌وحدیث‌هایی نیز در مورد تغییر ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز شنیده می‌شود. علی شهابی‌نسب که هم‌اکنون ریاست این سازمان را بر عهده دارد، علاوه بر رشد در بدنه این سازمان و عملکرد موفقی که در این سال‌ها داشته نشان داده است که تبعیضی در اختصاص اعتبارات بروز نمی‌دهد. هر چه باشد شهابی‌نسب از فرزندان این استان است و جغرافیا و محرومیت را می‌شناسد و خود گرسنگی و تشنگی را چشیده است و با شناختی که از نقاط محروم استان دارد، می‌تواند گامی در راستای برون‌رفت آنها از توسعه‌نیافتگی بردارد.
اما حالا خبر از تغییر ریاست این سازمان بالا گرفته است. گفته می‌شود فردی غیربومی قرار است جانشین شهابی‌نسب شود. در مورد ناکارآمدی این گزینه بوشهری در رسانه‌های محلی بوشهر، انتقادات زیادی منتشر شده است. هر چند به نظر می‌رسد لزومی در تغییر ریاست سازمان مدیریت وجود ندارد، اما گر قرار بر تغییر است چرا از نیروهای کارآمد و باتجربه همین سازمان استفاده نمی‌شود؟ آیا انتصاب یک غیربومی همچون تغییر یک شبه مدیرعامل شرکت برق به خاطر اختلاف بین نمایندگان نیست؟ تا کی باید مهمترین سازمان‌ها و دستگاه‌های این استان قربانی اختلافات و چنددستگی بین نمایندگان شوند؟
همین دخالت‌های سیاسیون در مناصب تخصصی، موجب می‌شود در نهایت شخصی بر مسند سازمان‌های تخصصی استان تکیه بزند که نه تخصصی در آن حوزه دارد و نه ویژگی‌های فرهنگی، قومی و جغرافیایی استان را می‌شناسد. پدیده‌ای که می‌توان آن را ذبح منافع شهروندان به پای مطامع سیاسون نامگذاری کرد.


کد مطلب: 457274

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457274/چالش-انتخاب-مدیران-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1