تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : ۴۵۷۲۷۱
بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل:

اقدامات اخیر اروپا علیه ایران، خیلی باید جدی گرفته شود؛ دارند افکار عمومی دنیا را آماده می‌کنند تا هر اقدامی علیه تهران مقبولیت داشته باشد / چه شد اروپایی که در دوره روحانی انقدر با امریکا اختلاف داشت، انقدر به بایدن نزدیک شد؟ / با واکنش‌های احساسی، مشکل تنش‌ها با اروپا حل نمی‌شود

۰
اقدامات اخیر اروپا علیه ایران، خیلی باید جدی گرفته شود؛ دارند افکار عمومی دنیا را آماده می‌کنند تا هر اقدامی علیه تهران مقبولیت داشته باشد / چه شد اروپایی که در دوره روحانی انقدر با امریکا اختلاف داشت، انقدر به بایدن نزدیک شد؟ / با واکنش‌های احساسی، مشکل تنش‌ها با اروپا حل نمی‌شود
کبنا ؛یک کارشناس سیاست خارجی درخصوص تبعات رای مثبت پارلمان اروپا به قطعنامه درخواست قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، می‌گوید که این موضوع خیلی جدی است و باید جدی هم گرفته شود. صرف محکوم کردن و عمل متقابل که مثلا ما هم بخشی از نیروهای مسلح انگلیس، فرانسه و آلمان را تروریستی اعلام کنیم، اقداماتی بی‌فایده‌ای است که چندان کمکی به حل مسئله نمی‌کند.
حسن بهشتی‌پور در پاسخ به اینکه راه برون رفت ایران از بحرانی که در رابطه با اروپا به وجود آمده چیست، گفت: «این بحران ناشی از چندین عامل مختلف است که برای از بین رفتنش باید عامل‌های اصلی را شناسایی کرد و از بین برد. اکنون ما با این مشکل مواجه هستیم که عملا در کشور ما رویکرد تقابل با اروپا در دستور کار است و به عامل‌های آن توجهی ندارند چراکه عمدتا مشکلات را ناشی از طرف مقابل می‌بینند نه طرف ایرانی.»
وی ادامه داد: «با این تفاصیل حداقل من نمی‌توانم در چنین شرایطی راه حل ارائه دهم چون اگر بخواهیم واقع‌بینانه قضاوت کنیم باید به دور از فضای رسانه‌ای، در یک جلسه کارشناسی آسیب شناسی کنیم که چه شد اروپایی که در دوره ترامپ انقدر با امریکا اختلاف داشت، با آمدن بایدن به هم نزدیک شدند؟ آیا صرفا به دلیل تغییر رفتارهای ایالات متحده از دوره ترامپ به بایدن است که انقدر اتحادیه اروپا و امریکا به هم نزدیک شدند یا بخشی به سیاست‌ها و رفتارهایی برمی‌گردد که ایران در پیش گرفته است؟ از آن طرف بحث این است که آیا مشکلات ایران و اتحادیه اروپا به گردن آمریکاست و اوست که دارد در روابط ایران و اتحادیه اروپا و انگلیس مشکل ایجاد می‌کند یا بخشی به سیاست‌های خودمان برمی‌گردد؟»
این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: «در مجموع به نظر می‌رسد که نیاز به یک بحث کارشناسی دقیق آسیب شناسانه داریم که کارش در رسانه نیست بلکه باید در جلسات بسته در خود وزارت خارجه یا در محافلی که می‌توانند آسیب‌شناسی کنند و تصمیم درست بگیرند و کمک کنند، بررسی شود. سیاست صحیح این است که بتوانید دشمن‌های ایران را تبدیل به کشورهای خنثی کنید و کشورهای خنثی را به دوست و دوست را به کشورهای متحد تبدیل کنیم نه برعکس. به نظر می‌رسد ما با چالش‌های جدی رو به رو هستیم که یکی از آن‌ها بحث درگیر شدن با اروپاست.»
بهشتی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگرچه رای مثبت پارلمان اروپا به قطعنامه درخواست قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌‌های تروریستی الزام‌آور نیست ولی چه تبعاتی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: «این موضوع یک هشدار است. واقعیت این است که بخشی از نیروهای مسلح ایران را دارند تروریستی اعلام می‌کنند که این تبعات بسیار منفی برای ایران دارد. وقتی بخشی از نیروهای مسلح کشور تروریستی اعلام شود، ولو اینکه برای کشور خودشان الزام آور نباشد، برای ما تبعات منفی به دنبال دارد.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اینکه پیش از این هم آمریکا در دوره ترامپ این اقدام را انجام داد و حال کانادایی‌ها و اتحادیه اروپا به این سمت رفته‌اند، افزود: «این مهم اصلا برای ایران چیز خوبی نیست و باید به جای واکنش‌های احساسی و شعاری، اقدامات موثری انجام دهند تا در این تصمیم‌گیری تجدید نظر یا به نوعی این تنش کمتر شود. در غیر اینصورت با شعار دادن و برخوردهای تند، مثل همان مواردی که در مورد امریکا هم مطرح شد، مشکلی حل نمی‌شود. ما باید این اقدامات را جدی بگیریم و برایمان مهم باشد که بخشی از نیروهای مسلح کشور تروریستی اعلام شود. مجموعه اقدامات خردمندانه لازم را برای اینکه طرف مقابل تجدید نظر کند و حداقل در اجرا جلویش را بگیریم، باید انجام دهیم.»
بهشتی‌پور ضمن تاکید براینکه نباید با مسئله تروریستی خواندن سپاه ساده برخورد کرد، افزود: «صرف محکوم کردن و عمل متقابل که مثلا ما هم بخشی از نیروهای مسلح انگلیس، فرانسه و آلمان را تروریستی اعلام کنیم، اقداماتی بی‌فایده‌ای است که چندان کمکی به حل مسئله نمی‌کند. باید به سمت راه حل‌هایی برویم که جلوی افزایش تنش را بگیرد و به این کمک کند که یک چهره مثبتی از ایران در دنیا معرفی شود. آن‌ها دارند چهره ایران را تخریب می‌کنند و تلاش دارند یک فضاسازی منفی برای ایران در سطح افکار عمومی دنیا به وجود بیاورند تا هر اقدامی علیه ایران مشروع و مقبولیت افکار عمومی در دنیا را داشته باشد. موضوع خیلی جدی است و باید جدی هم گرفته شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1