کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌نگاری کبنا از سفر قاضی‌زاده هاشمی به یاسوج (+ فیلم )

15 دی 1401 ساعت 19:22

با چند ساعت تأخیر، قاضی‌زاده هاشمی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد؛ با وجود اینکه سفرش محدود به شهر یاسوج بود، اما به نظر می‌رسد دستاورد چندانی حتی برای جامعه ایثارگری این شهر نیز نداشت.


با چند ساعت تأخیر، قاضی‌زاده هاشمی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد؛ با وجود اینکه سفرش محدود به شهر یاسوج بود، اما به نظر می‌رسد دستاورد چندانی حتی برای جامعه ایثارگری این شهر نیز نداشت.
به گزارش کبنا، قاضی‌زاده هاشمی_ رئیس بنیاد شهید کشور و معاون رئیس جمهور_ با تأخیری چهار ساعته وارد کهگیلویه و بویراحمد شد. هر چند این را باید به فال نیک گرفت که مسوولان عالی رتبه به استان‌ها سفر می‌کنند و از نزدیک با مشکلات، کاستی‌ها و کمبودها آشنا می‌شوند و بهتر می‌توانند در سطح کلان تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند. قاضی‌زاده با وجود بارش شدید نزولات آسمانی، اما به کهگیلویه و بویراحمد آمد.
 سفر او در حالی تنها به یاسوج محدود شده بود که انتظار می‌رفت از سایر شهرستان‌ها نیز بازدید می‌کرد. اما نه تنها در این سفر دو روزه از یاسوج خارج نشد، بلکه نابسامانی و حواشی در همین یاسوج نیز مشاهده شد.
گویی رئیس بنیاد شهید بدون برنامه‌ریزی پیشین وارد این استان شده است. در حالی که قرار بود از مزار شهدای یاسوج بازدید کند و سپس در شبکه دنا حاضر شود، روز نخست تنها در یک شورای اداری مربوط به بنیاد شهید که عمومی هم نبود شرکت کرد.
روز دوم نیز پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، در جلسه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت حاضر شد. در این نشست که بیشتر صبغه فرهنگی داشت، یکی از مدیران دستگاه‌های فرهنگی خطاب به قاضی‌زاده گفت: با وجود اینکه نشست فرهنگی است، اما از هیچ‌یک از دستگاه‌های فرهنگی خواسته نشد که صحبت کنند. سپس که قرار بود قاضی‌زاده از مرکز توانبخشی ایثار بازدید کند، قاضی‌زاده از آنجا بازدید کرد و از لنز دوربین‌ رسانه‌ها جاماند.
سپس، در بازدید از بیمارستان سلمان که از مهمترین بیمارستان‌های اعصاب و روان این منطقه است، نارضایتی بیماران را شاهد بودیم. گویی وظیفه قاضی‌زاده هاشمی تنها این بود که به این بیماران گل دهد و از همان نخست قرار نبوده درد دل این بیماران را بشنود. یکی از جانبازان در اعتراض به رئیس بنیاد شهید کشور اظهار گلایه کرد که چرا صدای ما را نمی‌شنوید؟
خبرنگار کبنانیوز که می‌خواست با یکی از بیماران بیمارستان سلمان صحبت کند، آنقدر بی‌اعتمادی حاکم شده بود که این بیمار خطاب به خبرنگار گفت: تو می‌خواهی سرم را گرم کنی تا اینها بروند و من نتوانم با آنها صحبت کنم.
جانبازی هم می‌گفت بنیاد شهید حتی یک عصا هم به من نمی‌دهد و بچه‌هایم هم بیکار هستند. یکی دیگر از جانبازان گفت با وعده نمی‌شود مشکلات را حل کرد که در جواب به او گفته شد نامه بنویسید. او نیز در پاسخ گفت: در نامه چیزی نیست.
بعدازظهر نیز تنها نکته مهم نشست قاضی‌زاده با خبرنگاران، انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد شهید و پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بود. اغلب سخنان نخبگان حاضر در این جمع در انتقاد به عملکرد بنیاد شهید بود. تا حدی که یکی از نخبگان با صدای بلند از قاضی‌زاده هاشمی گلایه کرد. وی اظهار داشت: با بنده تماس گرفته‌اند که حتماً در این نشست شرکت کنم. به همین خاطر 10 ساعت راه را از خوزستان تا اینجا طی کردم. اما حالا می‌بینم حرف ما را نمی‌شنوید بحث‌ها نیز اغلب تکراری است. اگر قرار بر این حرف‌های تکراری بوده اصلاً چرا ما را دعوت کردید؟ سپس این نخبه ایثارگر جلسه را ترک کرد. یکی دیگر از حاضرین در این نشست گفت: لطفاً به ما هم وقت دهید که صحبت کنیم؛ ما که آمادگی صحبت کردن داریم نمی‌گذارید حرف بزنیم، اما اغلب آنهایی که صحبت کردند، خودشان گفتند آمادگی نداریم.
          
جالب این است که برخی از چهره‌هایی که در این نشست به عنوان نخبه ایثارگر صحبت کردند، از همان چهره‌های تکراری بودند که در اغلب نشست‌های این استان دیده می‌شوند.
از سوی دیگر، بخش زیادی از حاضرین در این نشست، سر در گوشی خود برده و توجهی به گفته‌های رئیس بنیاد شهید نداشتند. برخی دیگر از این فرصت استفاده کرده و از خود و دوستانشان عکس سلفی می‌گرفتند. برخی دیگر نیز در گوشه‌ای از سالن پچ‌پچ می‌کردند که قاضی‌زاده در واکنش به آنها گفت: من سخنور نیستم و این رفتارها حواسم را پرت می‌کند (نقل به مضمون).
هر چند در همان دیشب میز خدمت نیز در بنیاد شهید کهگیلویه و بویراحمد برقرار شده بود، اما واضح است در چینش برنامه و محتوایی که حاکم بود می‌توان متوجه نابسامانی‌های موجود شد. حتی خانواده آن فردی که چندی پیش دست به خودسوزی زده بود در این نشست حاضر نبودند.
فارغ از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد شهید و پارک علم و فناوری صورت گرفت که به نظر می‌رسد مهمترین دستاورد این سفر باشد، معلوم نیست که این سفر دو روزه چه دستاوردی برای جامعه شاهد و ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد دارد. روشن است که مهمترین مشکل این جامعه مباحث معیشتی و به‌ویژه اشتغال است، مدیرکل بنیاد شهید کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهد در این زمینه چه مواردی را طرح کرده و چه نتیجه‌ای گرفته است.
واضح است نفس چنین سفرهایی نیک است و انتظار می‌رود چنین سفرهایی ادامه داشته باشند. اما مطالبه افکار عمومی این است که سفرها حتماً دستاوردهای ملموسی داشته باشند تا هزینه‌های عمومی بدون نتیجه به هدر نروند.
البته به نظر می‌رسد که مشکل از عدم‌ برنامه‌ریزی مدیرکل بنیاد شهید استان بوده باشد. چرا که قاضی‌زاده در پاسخ به یکی از حاضرین در نشست با نخبگان گفت که مدیریت جلسه در دست من نبوده است. 
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 456632

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456632/حاشیه-نگاری-کبنا-سفر-قاضی-زاده-هاشمی-یاسوج-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1