کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

بخش اول) یک دهه مدیریت ناصر رضایی در شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد

7 دی 1401 ساعت 21:13

در حالی که طبق آمارهای رسمی، بیش از دو درصد از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد گرفتار اعتیاد شده‌اند، دبیری رضایی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وارد نهمین سال خود می‌شود.


در حالی که طبق آمارهای رسمی، بیش از دو درصد از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد گرفتار اعتیاد شده‌اند، دبیری رضایی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وارد نهمین سال خود می‌شود.
به گزارش کبنا، شورای هماهنگی مبارزه با موادر مخدر در زمینه‌های برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و پیگیری مسائل مرتبط با مقابله با عرضه مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و درمان آن فعالیت می‌کند که دبیری آن در کهگیلویه و بویراحمد قریب 9 سال است هیچ تغییری نکرده است.
سیدناصر رضایی فروردین سال 1393 طی حکمی به دبیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد. از آن زمان تاکنون تغییر مطلوبی در وضعیت اعتیاد در این استان ایجاد نشده است. این در حالی است که ابقای یک مدیر برای 9 سال تنها با یک دلیل می‌تواند شکل گیرد؛ آن‌هم مطلوبیت عملکرد آن مدیر است. اما چنین مسأله‌ای در موضوع رضایی صدق نمی‌کند.
از سوی دیگر رضایی سابقه فرمانداری در دولت گذشته را نیز در کارنامه خود دارد؛ بنابراین با دولت جدید همسویی ندارد و نمی‌تواند در راستای سیاست‌های دولت جدید گام بردارد.
اما علاوه بر این موارد، می‌توان به برخی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد این شورا در دوران رضایی اشاره کرد. گفته می‌شود مهمترین شاخص برای ارزیابی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، برگزاری جلسات شورای هماهنگی به ریاست استاندار است. این جلسه باید ماهی یک بار و سالی 12 بار برگزار شود. اما چنین آماری در کهگیلویه و بویراحمد در طول این سال‌ها مشاهده نشده است؛ گویی رضایی دلبخواهانه این نشست را برگزار می‌کند و چندان پای‌بندی‌ای به اصل برگزاری ماهانه آن ندارد.
از سوی دیگر، در راستای پیشگیری و مقابله با اعتیاد، یکی از مهمترین ظرفیت‌ها، استفاده از ظرفیت خیرین است که این موضوع نیز در دوره دبیری رضایی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
کمیته‌هایی که زیرمجموعه شورای هماهنگی قرار دارند نیز باید به طور مرتب جلساتشان را برگزار کنند که باز هم کوتاهی‌های زیادی در این مورد دیده شده است. اما برقرای ارتباط با چهار نهاد نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی از اهم وظایف شوراست که این موضوع نیز مورد غفلت قرار گرفته است.
رضایی باید پاسخ دهد تا چه اندازه مصوبات کمیته‌های فرعی شورای هماهنگی عملیاتی شده‌اند؟ به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از مصوبات تنها در حد همان مصوبه مانده و عملیاتی نشده و به مرحله اجرا نرسیده‌اند. چرا که آمارها نشان از کاهش میزان اعتیاد و عوارض مرتبط با آن را ندارد.
یکی از کمیته‌ها، کمیته اموال و شناسایی است که باز هم اخبار منتشره از سوی شورای هماهنگی، نشانی از برگزاری مستمر و عملیاتی سازی ندارد.
در مسأله‌ای همچون اعتیاد که یک مسأله اجتماعی است، واضح است که نمی‌توان صرفاً با سیاست‌گذاری دولتی نقش ایفا کرد. ازاین‌رو استفاده از ظرفیت گروه‌های مردم‌نهاد می‌تواند بسیار اثربخش باشد. رضایی باید پاسخ دهد تا چه میزان از این ظرفیت استفاده کرده است.
واضح است مبارزه با مواد مخدر نیازمند در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند دبیری تازه‌نفس، جوان و آشنا به به‌روزترین مطالعات در این زمینه است. به نظر می‌رسد ابقای یک شخص در پستی نزدیک به یک دهه کمی دور از مقتضیات مدیریتی باشد.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 456271

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456271/بخش-اول-یک-دهه-مدیریت-ناصر-رضایی-شورای-مبارزه-مواد-مخدر-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1