کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

باز هم کمبود دارو در کهگیلویه و بویراحمد؛ این بار به شکلی گسترده‌تر / مدیر دارو پاسخ دهد

3 دی 1401 ساعت 17:44

با وجود اینکه بارها از سوی مسئولین مختلف و حتی رئیس جمهور تأکید شده کمبود دارو برطرف شود، در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از داروها کمیاب و نایاب شده‌اند.


با وجود اینکه بارها از سوی مسئولین مختلف و حتی رئیس جمهور تأکید شده کمبود دارو برطرف شود، در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از داروها کمیاب و نایاب شده‌اند.
به گزارش کبنا، از حدود یک سال پیش تاکنون برخی از داروها کمیاب شده‌اند؛ در داروخانه‌های شهر برخی از داروها گیر نمی‌آیند و گاهی اوقات بیماران مجبورند بدون دارودرمانی، روند درمان خود را طی کنند.
گاهی برخی سرم‌ها و گاهی هم چند مورد از ویتامین‌ها در کهگیلویه و بویراحمد دست‌نیافتنی می‌شدند. اما حالا شمار بسیار زیادی از داروها به لیست داروهای کمیاب اضافه شده‌اند.
در بازدیدی میدانی که خبرنگاران کبنانیوز از داروخانه‌های سطح شهر داشتند، داروهای زیر یا پیدا نمی‌شدند و یا به سختی پیدا می‌شدند؛
اسپری‌های فلوتیکازون، سالبوتامول، بودوزناید، بلکومتازون، رینی کورت، سیمبیکورت 320، سیمبیکورت 160، آمپول‌های دگزامتازون، دمیترون و ب کمپلکس، سرم‌های سدیم کلراید تزریقی و سرم شست‌وشو، شربت بروفن و همچنین ویال سفتریاکسون.
با وجود اینکه رئیس جمهور دستور داده بود کمبود دارو در کشور برطرف شود، همچنان این معضل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. روشن است که بخشی از این کمبود، مسأله‌ای کشوری و در سطح ملی است. اما بخشی از آن به وضعیت داروییِ استان کهگیلویه و بویراحمد برمی‌گردد.
علیرغم اینکه تغییرات مدیریتی در معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد رخ داده، اما همچنان بخشی از کمبودهای دارویی را می‌توان به سوءمدیریت در این معاونت مرتبط دانست.
معاونت غذا و دارو در دوره‌ای تبدیل به ملک طلق عده‌ای شده بود که با استفاده شخصی از رانت اطلاعاتی، با دامن زدن به تعارض منافع، در این استان حکمرانی می‌کردند. حتی برخی مدعی بودند که داروخانه‌های اصلی شهر به نوعی با مدیران این معاونت ارتباط دارند. ارتباطی که بیم آن می‌رفت موجب پیداییِ مافیای دارو در استان شود.
روشن نیست مشکل کمبود دارو از کجاست؛ مدیر دارویِ این معاونت باید پاسخ دهد که مسأله کمبود دارو ناشی از چیست؟ آیا شرکت‌های توریع و پخش دارو کم‌کاری دارند یا این معاونت تعامل مناسبی با شرکت‌های مذکور ندارد.
هر چند تغییرات رخ داده، اما هنوز کمبود دارو برطرف نشده، و هر بار خود را به شکلی دیگر نشان می‌دهد. ازاین‌رو از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود به معاونت غذا و داروی استان ورود کرده تا چنانچه تخلف و یا هر شکلی از ترک فعل رخ داده به صورت شفاف اعلام، و به رویه‌های نادرست پایان داده شود
کبنانیوز تا زمان برطرف شدن کمبودهای دارویی، این مطالبه را پیگیری خواهد کرد؛ این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مسئولین معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 456069

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/456069/باز-هم-کمبود-دارو-کهگیلویه-بویراحمد-این-بار-شکلی-گسترده-تر-مدیر-پاسخ-دهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1