تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۵۵۴۷۹
کبنا گزارش می‌دهد

۱۶ آذرِ سوت و کور در دانشگاه‌های مادر کهگیلویه و بویراحمد؛ صدای انتقادی نمی‌آید! /تعطیلی گفتگو و مباحثه در دانشگاه‌های استان

۱
۱
۱۶ آذرِ سوت و کور در دانشگاه‌های مادر کهگیلویه و بویراحمد؛ صدای انتقادی نمی‌آید! /تعطیلی گفتگو و مباحثه در دانشگاه‌های استان
کبنا ؛به تعبیر حضرت امام خمینی دانشگاه مبدا تحولات بزرگ است و جنس دانشگاهیان (اعم از استاد و دانشجو) نیز بر تحول و تغییر و پویایی و تحرک استوار است. دانشگاه به جهت ذات پویایی علمی باید که در کلیه عرصه‌ها پیشتاز جامعه و چراغ راه آن باشد و مقام معظم رهبری نیز دانشگاه را پویا و پرتحرک و کارآمد می‌خواهد و با دانشگاه خاموش و بدون نظر و انتقاد مخالف است. از این رو شایسته است که پیش و بیش از کلیه جامعه، دانشگاه محور نقد و انتقاد و ارائه نظرات مخالف باشد.
دانشگاه به علت شرایط و فضایی که دارد می‌تواند بهترین جا برای اظهار سخنان و نظریاتی باشد که گاهی حتی در ساحت عمومی جامعه امکان اظهار آن‌ها نیست. یعنی باید که فضای دانشگاه آنقدر باز باشد و فضای گفتمانی متعدد و متکثر بر آن حاکم باشد تا این مسائل به درون جامعه و سطح عمومی کمتر سرریز کند و نظام هم باید به ندای دانشگاهیان گوش فرا دهد.
دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد (دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج) در این عرصه گاهی خوب و گاهی در حد کمتری ظاهر شده‌اند. می‌طلبد در مناسبت‌ها و ایامی که وجود دارد، برای برگزاری جلساتی در این راستا تلاش وافر داشته باشند. همه تشکل‌های دانشجویی (انجمنهای اسلامی، جامعه اسلامی، بسیج و... ) و مهم‌تر از آن، خود دانشگاه‌ها (معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی، نهاد رهبری و... ) موظفند که در ایجاد فضای باز و نشاط سیاسی و اجتماعی برای تخلیه روحیه انتقادی و بسترسازی فرهنگ گفتگو و مناظره و انتقاد برای ساخت بهتر و رفع نقایص و اصلاح امور تلاش کنند.
رویکرد ارکان مدیریتی دانشگاه‌ها میدان دادن و ایجاد بستر برای استفاده از ظرفیت‌های گفتگو و مباحثه و مناظره در میان طیف‌ها و نگرش‌های متفاوت از دانشجویان و اساتید است. می‌بایست فضای امن و اطمینان بخشی از تضارب آرا و‌اندیشه در دانشگاه ایجاد کنند که همه اساتید و دانشجویان بتوانند با طیب خاطر در جلسات شرکت نماییند و اظهارنظر داشته باشند و عواقب سوئی متوجه آن‌ها نشود.
یکی از گلایه فعالان و تشکل‌های دانشجویی آن است که از ظرفیت اساتید برای جلسات دانشجویی نمی‌توانند بهره‌مند شوند و از سوی اساتید برای برگزاری جلسات گفتگو و مباحثه و سخنرانی در موضوعات سیاسی اجتماعیِ روز استقبالی نمی‌شود. در حالیکه بیش و پیش از همه، لازم است که از ظرفیت‌های خود دانشگاه استفاده کرد و اساتید موظفند در باب مسائل روز جامعه و استان ارائه نظر و طریق نمایند. گاهی هم برای تدارک جلسات با حضور شخصیت‌های سیاسی اجتماعی ملی (که رویکرد منتقد دولت دارند) همراهی نمی‌شود و در این خصوص نظر تشکل‌های دانشجویی اعمال نمی‌شود.
علیرغم تأکیدات مکرر رهبری انقلاب مبنی بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاد‌اندیشی و ایجاد جو گفتگو و مباحثه و مناظرات داغ و تضارت آرا و‌اندیشه در دانشگاه‌ها برای اینکه قاطبه دانشگاهیان از دانشجو و استاد، پویا و فعال باشند و مسائل در دانشگاه چاره‌اندیشی شود، می‌بایست تلاش شود تا در حد حرف باقی نماند. متأسفانه عملاً این کرسی‌ها تعطیل شده است و از سوی نظریه پردازان و اساتید استقبالی از آن صورت نمی‌گیرد که بایسته است دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان دانشگاه‌های مادر استان در این خصوص اهتمام جدی بورزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایمور
Europe
اساتیدی که بسیجی هستند از جمله خود مسئولین دانشگاه استفاده شود.
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
1