تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : ۴۵۵۳۳۴
کبنا بررسی کرد؛

نشست معتمدان و بزرگان کهگیلویه و بویراحمد؛ یک ضعف و چند حسن

۱۱
۱
نشست معتمدان و بزرگان کهگیلویه و بویراحمد؛ یک ضعف و چند حسن
کبنا ؛
با وجود اینکه در بسیاری از نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌افزایی در کهگیلویه و بویراحمد، چهره‌های تکراری دیده می‌شوند، لزوم توجه به چهره‌های آکادمیک و نخبگان نیز یکی از خلأهای جدی در این استان است.
به گزارش کبنا، چندی پیش همایش هم‌اندیشی و هم‌افزایی ریش‌سفیدان، معتمدان، بزرگان و چهره‌های شاخص کهگیلویه و بویراحمدی، به میزبانی دانشگاه یاسوج با حضور جمعی از مسئولین استانی برگزار شد.
با وجود چهره‌های شاخصی همچون نماینده ولی فقیه، استاندار و فرمانده سپاه فتح استان و ابراز نکات مهمی از سوی آنها، جای خالی بسیاری از چهرها به چشم می‌آمد.
نفس برگزاری چنین نشست‌هایی در جای خود قابل تقدیر است. در این نشست، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نکات مهمی را مطرح کرد؛ سردار خرمدل با سخنان خود سالن را به وجد آورد و استاندار نیز چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرد.
اما با این وجود، جای خالی برخی از چهره‌های کهگیلویه و بویراحمدی همچون یک خلأ بزرگ احساس می‌شد.
در بسیاری از چنین نشست‌هایی معمولاً چهره‌های تکراری دیده می‌شوند که نسبت چندانی با وضعیت اینجا و اکنون کهگیلویه و بویراحمد ندارند و نمی‌توانند همچون گذشته در معادلات سیاسی و اجتماعی نقش بازی کنند. ازاین‌رو، اطلاق عنوان متنفذ و اثرگذار برای آنها شاید تا حد زیادی درست نباشد.
ازاین‌رو چهره‌های تکراری که دوره آنها به سرآمده است، باید جای خود را به چهره‌های جوان‌تر و به‌ویژه دانشگاهی‌ها بدهند.
هر چند واضح است در بستر کهگیلویه و بویراحمد، نمی‌توان تعاملات قومی و طایفه‌ای را نادیده گرفت، اما ضروری است در کنار استفاده از چنین چهره‌هایی، دانشگاهیان نیز مورد توجه قرار گیرند.
مقام معظم رهبری هوشمندانه با شناخت ظرفیت‌های دانشگاهیان، سال جاری را «سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام نهاده است؛ اما در غفلت برخی از مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی، به چنین ظرفیت‌هایی چندان توجه نمی‌شود.
از سوی دیگر، این نشست چند روز پیش از هفته پژوهش و در مکانی تماماً پژوهشی به نام دانشگاه یاسوج برگزار شد. ازاین‌رو، لزوم دعوت دانشگاهیان و چهره‌های آکادمیک و پژوهشگر، بیش از پیش احساس می‌شد.
همان‌طور که از دغدغه‌های رهبر انقلاب می‌توان استنباط کرد، اقتصاد و تولید در زمانه کنونی، وقتی توسعه خواهد یافت که بر مبنای آکادمیک استوار شده باشد.
بازدیدهای میدانی خبرنگاران کبنا نیوز از نمایشگاه هفته پژوهش نیز مؤید آن است که اغلب فناوران و نوآوران برتر، مربوط به بخش خصوصی‌اند که دانشگاهی نیز هستند. در مقابل، توان پژوهشی غیردانشگاهیان یعنی همان دستگاه‌های اجرایی بسیار کمتر از چهره‌های آکادمیک است. بنابراین لزوم توجه بیشتر به دانشگاه در چنین نشست‌هایی یکی از خلأهای اساسی تصمیم‌گیری در کهگیلویه و بویراحمد است.
از طرف دیگر، وقتی دانشگاهیان ببینند در چنین جلسات و نشست‌هایی از آنها دعوتی به عمل نمی‌آید و معیار انتخاب افراد، معادلات سیاسی می‌شود، ممکن است سرخورده شوند و عطای حضور در جامعه را به لقای آن ببخشند. در گذشته نیز دیده شده که برخی از چهره‌های نخبه دانشگاهی مهاجرت از استان را به حضور در آن ترجیح داده‌اند.
 ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت نیز که در دنیای امروز از اولویت‌های اساسی توسعه است، با نادیده گرفتن دانشگاهیان محقق نمی‌شود.
بنابراین با ذکر توجه به موارد گفته‌شده، انتظار می‌رود در کنار چهره‌های مطرح استانی کهگیلویه و بویراحمد، به چهره‌های جوان‌تر، آکادمیک، پژوهشگران و نخبگان نیز توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن پور
Iran, Islamic Republic of
اکثرا شوفرهای نام آشنا و خریداران جو وسبوس ....
Iran, Islamic Republic of
درود بر کبنا
نقد بسیار مفید و مختصری بر این نشئت بود.
دنا
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز هرچی را ما سیاسی کردیم کم ارزش شد
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما پنجاه سال است یداله مرادی بلندگوی گچساران شده درصورتی که خیلی ازمشکلاتی که ما امروز دا ریم نتیجه مدیریت افرادی همچون یداله مرادی است
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی در این فرا خوان درست دعوت نشد چرا باید از همه گروها دعوت می شد ومسئولین فقط گوش می دادند اینکه هرجا قرااست بحث بشه وافراد تکرا ی صحبت کنند خیلی بد وهمش یک طرفه صحبت شود نتیجه عکس
دنا
Iran, Islamic Republic of
والا من توی تصاویرآدمی می بینم که مثلا میگفت این زمین قبرستان مادادیم وغیرماوفامیلمون کسی اینجا دفن نشه...خخخخ😅😁😂
امید
United Arab Emirates
با سلام اگه به عکس ها نگاه کنید اکثرا از یک طیف خاص بودند و بعضی از انها هم از اقبال عمومی برخوردار نیستند واقعا که......
۹۹
Iran, Islamic Republic of
۲ تیپی درست نکن
محمد
Iran, Islamic Republic of
کی گوش به چهره های دانشگاهی می کند.اتفاقا افراد ریش سفید بیشتر نفوذ دارند
Romania
در شهرستان باشت وسادات بهره عنا کدام ریش سفید وبزرگ طایفه حضور داشت این آقایانی که دم از نخبه های طوایف میزنند درکدام دانشگاه دولتی مدرک گرفتند آیا همان افرادی نبودند که درتمام رقابت های علمی مردود شدند وناچارا جای غیراز دانشکاه های دولتی وپولی مدرک گرفتند وبا رانت وپارتی رفتند سرکار والآن خودرا نخبه میدانند
محمد.د
United States
وقتی تفکر طایفه ای با گزینه های قومی و طایفه ای در سطح ادارات و سازمانهای این استان حاکم است انتظار بازده مناسبی از چنین همایش های صوری نداشته باش زمانی که نویسندگان کتابهای ۳۵۰۰ صفحه ای در ارتباط با استان که حاصل دهها سال رنج و مشقت یک نویسنده هم استانی امثال بنده است و تقدیم استاندار و امام جمعه و...می شود ولی از یک خسته نباشی و دستمریزاد به مؤلف و پژوهشگر عاجز ند انتظار نداشته باشیدکه بودجه های پژوهشی سراز کجا درمی آورد به فکرارتقا، فرهنگ عمومی باشید که این قبیل نشست ها ثمره ای ندارد..نخواهی که ضایعه شود روزگار- به ناکاردیده مفرمای کار.محمدبازنشسته .فرهنگی ۶۵ ساله از یاسیچ
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
1