کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگوی کبنا با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

انقلاب در راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ آماده‌سازی پل 160 متری شهید طیب تنها طی سه ماه / روکش آسفالت 140 کیلومتر از جاده‌های استان / یک ریال از اعتبارات راهداری برگشت نخورده است / جاده پاتاوه_دهدشت فاقد استانداردهای لازم است

15 آذر 1401 ساعت 12:38

محمدی گفت: در سال مالی 1400، 549 میلیارد تومان، اعم از اعتبارات نقدی، اسناد خزانه، تهاتر بانکی و تسهیلات تبصره 18 جذب کرده‌ایم و این یک موفقیت فوق‌العاده است؛ همچنین ما اجازه نداده‌ایم یک ریال از این اعتبارات برگشت بخورد.


راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد قریب به یک سال وارد حاشیه‌هایی شده بود که عملاً کار در این بخش را بسیار سخت کرده بود. بعد از داستان تخلفاتی که در این اداره‌کل اتفاق افتاده بود و پس از آن انتصاب یک سرپرست که عملاً معاونتی نیز در این اداره وجود نداشت، پیگیری پروژه‌های عمرانی با مشکلاتی روبرو شده بود. اما پس از انتصاب عابد محمدی به عنوان مدیرکل این اداره، به نظر می‌رسد آرامش به راهداری برگشته است؛ روزنه‌های امیدبخش این تحولات را می‌توان در همین 9 ماه اخیر مشاهده کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز، اظهار داشت: این اداره‌کل دارای سه بخش کاریِ متفاوت، راه روستایی، راهداری، و حمل‌ونقل‌جاده‌ای است.
عابد محمدی با بیان اینکه تا پیش از سال 1399، این اداره‌کل دارای دو حوزه کاری بود، گفت: از این سال به بعد، راه روستایی نیز بر عهده راهداری گذاشته شده است.
وی در ادامه به اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در حوزه راه‌های روستایی در استان پرداخت و گفت: در کهگیلویه و بویراحمد 4 هزار و 400 کیلومتر راه روستایی وجود دارد که 2 هزار و 300 کیلومتر آن، معادل 58 درصد از این راه‌ها آسفالت شده است.
وی اضافه کرد: سیاست دولت سیزدهم این است که تمام روستاهای بالای 20 خانوار را تا پایان دولت از راه‌های آسفالته برخوردار کند.
محمدی اظهار داشت: در روستاهای بالای 20 خانوار، 500 کیلومتر راه روستایی داریم که در همین 9 ماه توانسته‌ایم قریب به 100 کیلومتر از آنها را آسفالت کنیم.
محمدی گفت: در سال مالی 1400، 549 میلیارد تومان، اعم از اعتبارات نقدی، اسناد خزانه، تهاتر بانکی و تسهیلات تبصره 18 جذب کرده‌ایم و این یک موفقیت فوق‌العاده است؛ همچنین ما اجازه نداده‌ایم یک ریال از این اعتبارات برگشت بخورد.
وی اضافه کرد: در مورد قیر نیز، ما حتی امسال قیر سهمیه استان‌های دیگر را هم جذب کرده‌ایم.
محمدی با بیان اینکه نهضتی در حوزه راه روستایی اتفاق افتاده است، 11 کیلومتر جاده شبلیز، جاده میرزاعلی میرزاقلی، جاده بادنگان به بن زرد، جاده نیم دور، سراب ننیز، جاده‌های کهگیلویه، جاده لنده_قیام، و جاده شهرک ولیعصر را از جمله مواردی عنوان کرد که در این مدت به بهره‌برداری رسیده و یا در دست اجرا هستند.
وی ادامه داد: با این وجود، ما از این وضعیت راضی نیستیم و با قدرت بیشتر پیش خواهیم رفت.
وی یکی از اقدامات مهم این اداره‌کل در حوزه راه‌های روستایی را پل 160 متری شهید طیب عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه پل‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شوند سال‌های سال طول می‌کشند، ما ظرف سه ماه داریم پل 160 متری شهید طیب را آماده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در راه روستایی 960 میلیارد تومان قرارداد داریم، گفت: اگر در سال جدید، اعتبار به موقع تخصیص داده شود، با قاطعیت می‌گویم یک و نیم برابر امسال راه روستایی را آسفالت می‌کنیم.
محمدی در ادامه به اقدامات حوزه راهداری پرداخت و یکی از اقدامات راهداری در سال جدید را نصب 35 کیلومتر نیوجرسی در جاده‌های استان با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود: این در حالی است که نصب نیوجرسی بر عهده راه و شهرسازی استان است و این اداره‌کل موظف است جاده‌ها را همراه با نیوجرسی تحویل راهداری دهد.
محمدی اضافه کرد: ازاین‌رو در کمیسیون راه‌های استان مصوب کردیم که هیچ راهی را بدون جداکننده تحویل راهداری داده نشود.  
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان روکش و نگهداری از آسفالت‌ها را یکی از وظایف حوزه راهداری این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: در این مدت، 140 کیلومتر روکش آسفالت انجام داده‌ایم.
وی یکی دیگر از اقدامات حوزه راهداری را خط‌کشی 800 کیلومتر  از در جاده‌های استان با رقمی بالغ بر 12 میلیارد تومان عنوان کرد.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور با حجم بالایی از جمعیت روستایی است. بنابراین در ایام زمستان و با بارش برف، برخی از جاده‌های استان مسدود می‌شوند. این مسئله، موضوعی است که در سالیان گذشته مورد بحث و بررسی‌های بسیاری قرار گرفته است. محمدی مدیرکل این اداره در پاسخ به این موضوع گفت: وظیفه اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این است که در مرحله اول، جاده‌های اصلی استان را باز کند و چنانچه شریان‌های اصلی با مانعی روبرو نبودند، سپس به سراغ راه‌های روستایی برویم.
وی همچنین یکی از مشکلات راهداری را مشکلات متعدد در حوزه ماشین‌آلات عنوان کرد. محمدی گفت: فرسودگی و کمبود ماشین‌‌آلات یکی از مشکلات اصلی اداره است.
محمدی اظهار داشت: برای رفع این مشکل، در تلاش بوده‌ایم از ظرفیت پیمانکاران هم استفاده‌کنیم و ما با تلاشی که کرده‌ایم توانسته‌ایم سه دستگاه ماشین را به ماشین‌آلات راهداری اضافه کنیم.
وی نصب بیش از 1500 تابلو در جاده‌های استان را یکی دیگر از اقدامات حوزه راهداری عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات ما سرقت تابلوها، علائم، روشنایی‌ها و کابل برق است که برای رفع بخشی از این مشکل، برای پایه تابلوها از کامپوزیت استفاده کرده‌ایم که هیچ استفاده‌ای برای سارقان ندارد.
محمدی در ادامه به اقدامات حوزه حمل‌ونقل پرداخت و گفت: تعداد رانندگان ما که در بخش‌های باری و مسافری فعالیت دارند، 4 هزار نفر است که بیمه تأمین اجتماعی برای آنها را الزامی کرده‌ایم؛ تمام این افراد بیمه تأمین اجتماعی هستند و البته برخی هم بیمه روستایی دارند.

وی اضافه کرد: البته تنها به همین بیمه اکتفا نکرده‌ایم و در کنار این، برای رانندگان بیمه تکمیلی در نظر گرفته‌ایم.
محمدی با اشاره به اعتبارات سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد گفت: 200 میلیارد تومان اعتبارات استانی و 100 میلیارد تومان اعتبارات ملی در پی این سفر به ما ابلاغ کردند که اعتبارات ملی به طور کامل تخصیص داده شد. ولی از 200 میلیارد اعتبار استانی، تنها 37 میلیارد از آن تخصیص داده شده است.
وی در همین خصوص اضافه کرد: برای امسال 500 میلیارد تومان، متمم اعتبارات سفر ریاست جمهوری به ما ابلاغ شده است و چنانچه تخصیص داده شود، تحولی اساسی صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه اعتبار مصوب 108 میلیارد تومان بوده است، گفت: با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که داشتیم توانستیم 180 میلیارد تومان اعتبار اضافه بر اعتبارات مصوب دریافت کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به نقاط حادثه‌خیز در استان اشاره کرد و گفت: از شهریور 1400 تا کنون توانسته‌ایم 34 نقطه پرتصادف را یا رفع کنیم و یا در حال رفع هستیم.
محمدی درپایان به جاده پاتاوه دهدشت اشاره کرد و گفت: این جاده فاقد استانداردهای لازم است؛ روشناقی آن ناقص، فاقد خط‌کشی در بخی جاها است و تابلوها و علائم نیز به اندازه کافی ندارد.
___________
صیاد خردمند


کد مطلب: 455314

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455314/انقلاب-راه-های-استان-کهگیلویه-بویراحمد-آماده-سازی-پل-160-متری-شهید-طیب-تنها-طی-سه-ماه-روکش-آسفالت-140-کیلومتر-جاده-های-یک-ریال-اعتبارات-راهداری-برگشت-نخورده-جاده-پاتاوه-دهدشت-فاقد-استانداردهای-لازم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1