تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۵۵۱۶۰
واکاوی دلایل طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛

طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛ علت و راهکار چیست؟

۷
۰
طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛ علت و راهکار چیست؟
کبنا ؛عوامل گوناگونی دست به هم می‌دهند تا زن و شوهری به بن بست رسیده و تنها راه ر‌هایی از مشکلات را در جدایی جست وجو کنند که واکاوی این دلایل و ارائه راهکار‌های کارشناسی می‌تواند به کاهش این پدیده شوم در همه مناطق کشورمان به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.
صاحب‌نظران علوم جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه ریشه طلاق را باید در ازدواج جستجو کرد می‌گویند هم سطح نبودن زوجین از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از مهمترین دلایل این پدیده است و علاوه بر آن در جامعه امروز خانواده‌ها آنگونه که باید به مقوله تحقیق قبل از ازدواج توجه نمی‌کنند تا جایی که این ازدواج‌ها پس از مدتی به جدایی ختم می‌شود.
آنان تأکید می‌کنند که اعتیاد، ناکافی بودن مهارت‌های همسرداری، افزایش سطح توقعات زوج‌ها، تفاوت طبقاتی، شبکه‌های مجازی و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان از دیگر عوامل طلاق در جامعه ایران محسوب می‌شود.
طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛ علت و راهکار چیست؟
جامعه‌شناسان کهگیلویه و بویراحمدی نیز بر این باور هستند: در کنار عوامل ملی دلایل محلی هم در فروپاشی نظام خانواده نقش آفرینی می‌کند که باید با آگاهی بخشی متناسب با فرهنگ مردم استان برای کاهش این پدیده برنامه‌ریزی صورت گیرد.
آن طور که جامعه‌شناسان می‌گویند: کودک همسری به عنوان یکی از آسیب‌های جدی زندگی مشترک سال‌های اخیر در استان به میزان بسیار کمی کاهش یافته و تفاوت سنی بین زوج‌ها نیز که یکی دیگر از آسیب‌های محلی ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شد بسیار کمتر از گذشته شده است که این امر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای ازدواج آگاهانه در این خطه بهتر از گذشته شده است.
پدیده طلاق گذشته‌های نه چندان دور در این استان قبح خاصی داشت به طوری خانواده‌ها و ریش سفیدان طوایف همه تلاش خود را برای پیشگیری از متلاشی شدن یک زندگی مشترک به کار می‌بستند تا زوج‌های جوان از پیامد‌های مخرب این پدیده اجتماعی در‌امان باشند اما اکنون جوانان نه تنها از ریش سفیدان بلکه حتی از والدین خود نیز حرف شنوی ندارند.
براساس آمار رسمی ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد نیمه نخست امسال ۷۹۳ مورد طلاق در استان ثبت شده است که برای استانی با بافت عشیره‌ای و تنها ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد آمار قابل توجه است.
دلایل پدیده شوم طلاق
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پدیده طلاق در استان از عوامل ساختاری کلان (ملی) و علت‌های محلی و منطقه‌ای نشات می‌گیرد.
هدایت عظیمی فر اظهار داشت: شرایط نامطلوب اقتصادی، ضعف برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ناکافی بودن آگاهی جوانان در برابر آسیب‌های فضای مجازی از دلایل ساختاری و کلان بروز پدیده طلاق در استان است.
وی تأکید می‌کنند: نقص دانش و مهارت زوج‌ها یکی دیگر از مهمترین دلایل طلاق محسوب می‌شود که چند صباحی پس از شروع زندگی مشترک به ناتوانی در درک متقابل، نارضایتی عاطفی همسران منجر می‌شود.
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در این استان با بافت عشیره‌ای دلایل خاصی محلی هم برای طلاق وجود دارد که یکی از آنان ازدواج‌های تحمیلی است.
طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛ علت و راهکار چیست؟
عظیمی فر عنوان کرد: اگرچه پدیده طلاق در شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از مناطق روستایی و عشایر است اما پافشاری برخی خانواده‌ها برای انتخاب گزینه‌ای خاص در برخی موارد به طلاق منجر می‌شود.
وی اظهار داشت: ازدواج‌های ناآگاهانه به عبارت دیگر نداشتن بلوغ لازم و همچنین نامتناسب بودن شخصیت زوج‌ها از عوامل محلی منجر شدن یک زندگی به طلاق است.
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در نیمه نخست امسال پرونده ۳۵۰ زوج این استان برای مشاوره به بهزیستی ارجاع داده شده و تنها ۳۵ زوج به زندگی برگشته اندکه این آمار پایین‌تر از انتظار است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در بررسی و تحلیل آمار‌های موجود سازمان بهزیستی که بر اساس داده‌های سامانه تصمیم و فوریت‌ها اجتماعی انجام شده سه دسته عوامل نقش عمده‌ای در پدیده طلاق دارند.
محمد کریم آریا معتقد است: به غیر از عامل مهم نداشتن مهارت آگاهی لازم در زندگی مشترک، همسر گزینی نادرست ناشی از انگاره‌های اجتماعی و رسم و رسوم‌های سنتی استان نظیر ازدواج‌های تحمیلی و ناآگاهانه، نداشتن بلوغ لازم در ازدواج، دخالت اطرافیان، عدم واقع گرایی خانواده‌ها از عوامل مهم فروپاشی زندگی‌های مشترک زوج‌های جوان در استان است.
وی تأکید کرد: وجود شرایط نامطلوب اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث شده متغیر اقتصادی به نسبت سایر عوامل به لحاظ آماری نقش پررنگ‌تری در پدیده طلاق داشته باشد به طوری که چالش تأمین هزینه‌های زندگی به دلیل تورم، عدم امنیت شغلی، بیکاری و نداشتن مسکن باعث شده که زندگی‌های زیادی در استان به جدایی ختم شود.
طلاق در کهگیلویه و بویراحمد؛ علت و راهکار چیست؟
آریا تأکید کرد: دخالت و جستجوگری خانواده طرفین در زندگی زوجین موجب اختلاف زوج‌های جوان در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اضافه کرد: ضرب و شتم، پایین بودن مهارت‌های سازگارانه، وسواس، بی‌توجهی، بی‌احترامی، ناآشنایی با نیاز‌های جنس مخالف، مسئولیت ناپذیری و پائین بودن آستانه تحمل و تسلط نداشتن بر تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی از دیگر دلایل طلاق در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: در این استان مانند دیگر جوامع محرک‌های توهم‌زا، اعتیاد به کار، اعتیاد به شخص‌های خاص در فضای خارج از خانواده و اعتیاد به دوستی‌ها در بسیاری از موارد باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: الگو‌های ارتباط ناکارآمد بین زوج‌ها که باعث تنش و تعارضات مداوم زوجین می‌شود در نخستین گام بر روابط عاطفی آنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و پس از سردی روابط باعث ایجاد تنفر و منجر به طلاق می‌شود.
راهکار‌های کاهش طلاق
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی برنامه‌های آموزشی در قالب مهارت‌های زندگی برای مقاطع تحصیلی متوسطه و دانشگاه براساس خرده فرهنگ‌های محلی از راهکار‌های کاهش این پدیده اجتماعی است.
عظیمی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر جای آموزش‌های مهارتی همسرداری براساس فرهنگ محلی در مدارس و دانشگاه‌ها خالی است تأکید کرد: پیش‌بینی چنین آموزش‌های نسل جوان را در برابر مشکلات زندگی مقاوم می‌کند.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز اعتقاد دارد که مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی در تعدیل اینگونه عوامل منجر به طلاق اثربخش باشد.
آریا تأکید می‌کند که آموزش‌های کلاسیک رسمی و غیر رسمی در انتخاب همسر و تشریح نقش خانواده‌ها می‌تواند در تعدیل رویکرد‌های سنتی اشتباه و نهایتاً کاهش طلاق مؤثر واقع شود.
اقدام‌های بهزیستی
معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق پنج مرکز اورژانس اجتماعی در حال فعالیت و سه مرکز نیز در شهر‌های چرام، دیشموک و باشت در حال تجهیز است.
عظیمی فر با اشاره به اینکه در این مراکز فعالیت‌هایی مانند مشاوره حقوقی، مددکاری، روانشناسی انجام می‌شود اظهار داشت: مراکز اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، دنا، کهگیلویه و بهمئی در حال فعالیت است.
وی با یادآوری نقش اورژانس‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق گفت: تأمین زیر ساخت‌های ساختمانی، خودرویی و تجهیزات اداری مراکز اورژانس‌های اجتماعی در استان یک مشکل اساسی است که باید برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی جدی شود.
عظیمی فر اظهار داشت: چهار مرکز ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به عنوان مراکز مکمل اورژانس‌های استان به جامعه هدف خدمات‌رسانی می‌کند و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک مرکز ساماندهی آسیب‌های اجتماعی دیگر در شهرستان گچساران راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: امسال در مجموع پنج هزار نفر از شهروندان در معرض و یا آسیب دیده اجتماعی در اورژانس‌ها و مراکز ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان پذیرش شدند که در این مراکز خدماتی از قبیل توانمندسازی (حمایت‌های مالی)، حقوقی، مشاوره، مددکاری به آنان ارائه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بیکار
Iran, Islamic Republic of
فقط زیر ساختها و اشتغال را درست کنید همه چی خودش درست میشه. من الان بیکار خونه نشستم روزی صد بار با زن و بچه ام دعوام میشه از روی بیکاری و نداری هم خودم روان و اعصاب گرفتمه حوصله هیچی ندارم این وسط موندم چکار کنم.
حجت
Iran, Islamic Republic of
باسلام و عرض ادب
به نظر ما دلیل اصلی طلاقها علاوه بر موارد فوق
1- بیکاری یا درآمد خیلی پایین و گرانی سرصام آور
2- توقعات بی جا
3- عدم پشتوانه مالی
4- احترام نگذاشتن به فرهنگ و آداب طرف مقابل یا درک طرف مقابل
سهیل
Iran, Islamic Republic of
طلاق در استان الان شد مد هر دختری ازدواج می‌کند بعد از یک سال شاید هم ۳ماه مهریه اجرا و هرچه پسر از پدرش گرفته دودستی تقدیم دختر می‌کند با کمک دادگاه استان اگر هر قاضی باشرف برای مهریه خانمها ماهی ۱۰۰هزارتومان بزنن هیچ عروسی تقاضای مهریه نمی‌کند و سازگاری وسازش همین نه تمام زندگی پسر ماشین خونه باغ هرچه گیرش آمد از ارث پدر دختر می‌گیرد میر
محمد
Iran, Islamic Republic of
فقر باعث بی اعتقادی شده مردم از دین فاصله گرفته این یک دلیل بی عدالتی و فاصله طبقاتی و دچار شدن جوانان و زوجین به بیماری های اعصاب و روان دلیل دوم بیکاری دلیل سوم فقر بیکاری و افسردگی جامعه باعث شده جوانان و زوجها بطرف مواد مخدر کشیده شوند دلیل چهارم هست
جامعه افسرده دچار همه مشکلات می شود اگر مسئولین می خواستند این مشکلات قابل حل بود
Iran, Islamic Republic of
همش به دلیل مهريه می باشد چرا نباید مهريه زن سکه قرارداد تمام روزگار ملت ایران ای سکه خراب کرده و افزایش قیمت آن به پشتی بانی این سکه آمار طلاق بالاست وجوانها هم از تری زن نمی گیرند
Iran, Islamic Republic of
ی فکری بشه این سکه را از مهريه خارج کنند مثل زمان گذشته پول رایج مملکت قرار بدن و برای پرداخت آن هم شرط بزارن تا پایه زندگی محکم باش نمی شه با زنا صحبت کرد هیچ موردی را رعايت نمی کنن از جمله خارج شدن از خانه بدون اطلاع شوهر این چه زندگی هست
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
اصلی ترین دلیل میتونه فقر فرهنگی باشه ک واقعا تو همه مسائل و مشکلات استان خودشو نشون میده
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1