تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۵۵۱۴۴
۸۲ میلیارد دلار؛

هزینه‌های واقعی جنگ روسیه در اوکراین

۰
هزینه‌های واقعی جنگ روسیه در اوکراین
کبنا ؛  جنگ در اوکراین تا چه اندازه برای روسیه هزینه به همراه داشته است؟ از زمان آغاز درگیری در ماه فوریه، تحلیل‌های زیادی بر روی تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد بیمار روسیه و هم چنین بر پیامد‌های عملی آن چه که به خروج واقعی شرکت‌های بین المللی از آن کشور انجامیده متمرکز شده است.
به گزارش فرارو به نقل از هیل، با این وجود، آن چه تاکنون بی پاسخ مانده پاسخ به این پرسش است که کرملین تا چه اندازه به این جنگ متعهد می‌باشد؟ با استناد به داده‌های نشریه "فوربس" اکنون می‌توانیم پاسخ را پیدا کنیم. بر اساس تحلیل تازه منتشر شده توسط آن نشریه روسیه در ۹ ماه پس از آغاز جنگ خود علیه اوکراین حدود ۸۲ میلیارد دلار هزینه کرده است.
به طور خاص، طبق داده‌هایی که فوربس از تخمین‌های ارتش اوکراین جمع آوری کرده مسکو نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار برای حمایت از ارتش خود اختصاص داده که نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار آن را برای حقوق سربازان هزینه کرده و بیش از ۹ میلیارد دلار را برای پرداخت غرامت به خانواده‌های سربازان کشته شده هزینه کرده است.
روسیه ۷.۷ میلیارد دلار دیگر را برای حمایت از خانواده‌های مجروحان جنگ هزینه کرده در حالی که تلفات گسترده تجهیزات نظامی ارتش روسیه در خاک اوکراین تقریبا ۲۱ میلیارد دلار برای دولت هزینه داشته است.
از نظر عملی این به چه معناست؟ همان طور که "فوربس" اشاره کرده درآمد بودجه روسیه در سال گذشته بالغ بر ۳۴۰ میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر، کرملین تقریبا یک چهارم از کل درآمد سال ۲۰۲۱ خود را برای پرورش تخیلات و توهمات نئو امپراتوری "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه هزینه کرده است. علاوه بر آن، این هزینه‌ها احتمالا افزایش خواهند یافت.
در میان شکست‌های متعدد میدان جنگ در هفته‌های اخیر روسیه به طور فزاینده‌ای به دنبال کمک‌های خارجی است. روسیه برای تقویت تلاش‌های جنگی خود به دنبال تهیه سخت افزار‌های نظامی تازه از دیگر کشور‌های یاغی مانند سوریه و ایران است.
در همین حال، در داخل کشور دولت پوتین به شدت به دنبال کمک‌های خارجی است تا بخش‌های داخلی را که به دلیل تحریم‌های غرب فلج شده اند حفظ کند. با این وجود، موقعیت تضعیف شده روسیه به شرکای بین المللی باقی مانده آن کشور مزیت مشخصی می‌بخشد مزیتی که آنان می‌توانند از آن برای مطالبه وجوهی استفاده کنند که کرملین را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهد.
در همین حال، قدرت خرید روسیه در حال کاهش است. همان طور که "فوربس" اشاره کرده در بهار سال جاری میلادی روسیه روزانه بیش از یک میلیارد دلار از فروش نفت و گاز خود در خارج از کشور به دست آورد که بیش از مقدار کافی برای تداوم تجاوز نظامی آن کشور علیه اوکراین بود.
با این وجود، اکنون درآمد کرملین از فروش انرژی خارجی در حال کاهش است. در ماه سپتامبر، در نتیجه عوامل مختلفی از تشدید تحریم‌های غرب گرفته تا رد انرژی روسیه توسط مصرف‌کنندگان اروپایی (که مسکو را مجبور به فروش نفت با تخفیف شدید در بازار آسیا کرده است) درآمد روسیه از فروش انرژی خارجی به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است.
به تعویق انداختن پروژه‌های انرژی توسط گاز پروم شرکت غول گاز طبیعی تحت کنترل روسیه نیز در این کاهش درآمد تاثیرگذار بوده است. نتیجه این روند کاهش نزدیک به ۱۳ درصدی وجوهی است که به خزانه کرملین سرازیر می‌شود. تمام این موارد سبب می‌شوند تا پرداخت صورتحساب ماهانه ۱۰ میلیارد دلاری به منظور جنگ اوکراین به طور قابل توجهی برای مسکو دشوارتر شود.
با این وجود، متاسفانه هیچ یک از این موارد تضمین نمی‌کنند که تلاش‌های جنگی روسیه بزودی متوقف شود. رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرده که به آرمان خانگی خود متعهد می‌ماند حتی اگر جنگ در اوکراین تبدیل کشورش را به یک کشور منزوی بین المللی تبدیل کند و دهه‌ها پیشرفت اقتصادی و استراتژیک روسیه پس از جنگ سرد را به عقب بازگرداند.
علاوه بر این، مسکو هنوز مقداری پول برای سوزاندن دارد. از پاییز سال جاری میلادی روسیه نزدیک به ۵۴۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشته است. حدود نیمی از آن، اما از سوی کشور‌های خارجی دوست اوکراین مسدود شده است. با این وجود، روسیه می‌تواند در صورت لزوم از مابقی آن پول برای ادامه تهاجم نظامی خود علیه اوکراین استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1