کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از تصرف دوحه توسط تماشاگران سعودی تا ریشه دواندن فرهنگ فوتبال در میان زنان مراکشی؛

شگفتی جام جهانی ۲۰۲۲: شادی زنان عرب در استادیوم‌های قطر

9 آذر 1401 ساعت 16:33

یک زن هوادار تیم قطر می‌گوید: حضور هواداران زن عرب در قطر بیش‌تر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. می‌توانید ببینید که تعداد آنان در ورزشگاه برابر با تعداد تماشاگران مرد بود.


جام جهانی بیش از هر زمان دیگری شاهد حضور هواداران زن در ورزشگاه‌ها است. زنان عرب از کشور‌های قطر، عربستان سعودی و مراکش لذت رقابت تیم‌های‌شان در جام جهانی را توضیح می‌دهند.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، در یکی از پرحاشیه‌ترین جام‌های جهانی در قطر کشوری که به نقض حقوق بشر متهم شده پرسش‌ها درباره این که چه تعداد تماشاگر زن از ملت‌های عربی در استادیوم‌ها حضور خواهند داشت به وفور مطرح شده‌اند.
در اولین جام جهانی در خاورمیانه چهار کشور از کشور‌های عربی یعنی عربستان سعودی، مراکش، تونس و قطر به عنوان میزبان در مسابقات سال جاری حضور دارند. برای زنان هواداران تیم‌های ملی تفاوت مشخصی نسبت به قبل وجود دارد.
یک زن هوادار تیم قطر به «دویچه وله» می‌گوید: «حضور هواداران زن عرب در قطر بیش‌تر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم. می‌توانید ببینید که تعداد آنان در ورزشگاه برابر با تعداد تماشاگران مرد بود. ما از کشوری محافظه‌کار هستیم و برخی خانواده‌ها حضور زنان در استادیوم‌ها را نمی‌پذیرند در حالی که خانواده‌هایی دیگر مشکلی با این موضوع ندارند. با این وجود، ما پیش‌تر شانس میزبانی مسابقه‌ای در این سطح را نداشته‌ایم. بنابراین، می‌بینید که حتی خانواده‌های محافظه کار هم اجازه داده‌اند تا دختران‌شان برای تماشای مسابقات به استادیوم بروند».
هواداران عربستان دوحه را تصرف کردند
عربستان سعودی به طور خاص با مجموعه‌ای از اصلاحات در چندین سال گذشته به هدف مدرنیزاسیون آن کشور از جمله لغو ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی دریایی از تغییرات را برای زنان در آن کشور به ارمغان آورده است.

علیرغم آن که این تغییرات به عنوان تلاشی از سوی حاکمان سعودی برای نادیده گرفتن جنایت‌شان از سوی جهان قلمداد می‌شود؛ جایی که شهروندان اعدام می‌شوند و حکومت آن کشور به طور معمول به نقض حقوق بشر متهم شده به همان اندازه به نفع تماشاگران زن پرشور فوتبال بوده است.
پس از پیروزی غافلگیر کننده ۲ بر ۱ عربستان سعودی مقابل آرژانتین در بازی ابتدایی گروه خود تعداد قابل توجهی از مردم آن کشور برای بازی دوم تیم‌شان مقابل لهستان به دوحه سفر کردند. یکی از هواداران زن سعودی می‌گوید: «استادیومی که در آن مقابل لهستان بازی کردیم برای همه‌مان مناسب نبود. تا بازی در برابر مکزیک صبر کنید آن زمان صندلی‌های استادیوم را پر خواهیم کرد».
او می‌افزاید: «زنان سعودی همواره از تیم مردان چه در مقابل تلویزیون و چه در استادیوم حمایت کرده‌اند. از آنجایی که در حال حاضر هیچ محدودیتی برای زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد ما از حقوقی مشابه مردان در آنجا برخوردار هستیم. ما با تعداد زیادی به قطر آمده‌ایم. امیدوارم آینده روشن‌تر به خصوص برای تیم ملی زنان عربستان سعودی پیش روی‌مان قرار داشته باشد. امیدوارم به زودی آنان را در جام جهانی زنان ببینم».
فرهنگ فوتبال مراکش درمیان زنان مراکشی ریشه دوانده است
در واقع، در اوایل سال جاری مراکش به اولین تیم زنان عرب تبدیل شد که پس از رسیدن به فینال جام ملت‌های زنان آفریقا، جایگاه خود را در جام جهانی به دست آورد؛ حتی اگر در نهایت بازی را با نتیجه ۲ بر ۱ به آفریقای جنوبی واگذار کرده باشد.
با این وجود، مراکشی‌ها بر این باورند که تفاوت مشخصی در نگرش به زنان در مسابقات و فرهنگ دنبال کردن فوتبال در کشور‌های شمال آفریقا در مقایسه با کشور‌های شبه جزیره عربستان وجود دارد. «کوتر اجبالی» هوادار مراکشی می‌گوید: «فرهنگ حمایت از تیم ملی در مراکش یک وظیفه ملی است. ما با فرهنگ فوتبال متولد شده‌ایم و در این زمینه بین زن و مرد برابری وجود دارد».

خبرنگار «دویچه وله» که خود زنی است که در سوریه متولد شده مشاهده این تعداد گسترده از زنان در جام جهانی را باورنکردنی می‌داند.
او می‌گوید: «آن چه در این جام جهانی دیده‌ام با این تعداد از زنان که فوتبال را جشن می‌گیرند و تماشا می‌کنند همان چیزی بود که همیشه آرزو داشتم در جهان عرب ببینم.‌ ای کاش همواره این گونه باشد که دیدن زنان در استادیوم‌ها امری عادی قلمداد شود».


کد مطلب: 455059

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/455059/شگفتی-جام-جهانی-۲۰۲۲-شادی-زنان-عرب-استادیوم-های-قطر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1