تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۴۵۵۰۲۸
در بازدید سرزده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح شد؛

نکات ظریفی از احمدزاده

۵
۱
نکات ظریفی از احمدزاده
کبنا ؛
در بازدیدی که صبح امروز احمدزاده از جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد داشت، نکات ظرفی مطرح شد که اگر مدیران دستگاه‌های استانی به آن عمل کنند، امید توسعه کهگیلویه و بویراحمد دوچندان می‌شود.
به گزارش کبنا، صبح امروز در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق مهمی رخ داد؛ احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به صورت سرزده از سازمان جهاد کشاورزی استان بازدید کرد.
ناکارآمدی، یکی از مهمترین مسائل نظام اداری در ایران است که یکی از راه‌های چاره برای آن همین بازدیدهای سرزده است. کافی است پای درد دل برخی از ارباب رجوع‌های ادارات نشست تا به عمق مشکل پی برد؛ اصولاً پاسکاری از این اتاق به آن اتاق و برخی رویه‌های غیرضرور و کاغذبازی از اساسی‌ترین ایرادهایی است که آنها به نظام اداری وارد می‌دانند؛ اما همین بازدیدهای سرزده کارمندان را گوش به زنگ نگه می‌دارد که هر لحظه ممکن است دوباره تحت نظر قرار بگیرند؛ از همین رو برای مدتی دست به عصا رفتار می‌کنند که نکند دوباره تحت نظارت قرار بگیریم. بنابراین نفس این بازدیدها مثبت است و در نهایت مقداری از ناکارآمدی را کاهش می‌دهد.
حرکت پسندیده احمدزاده می‌تواند نتایج مثبتی برای نظام اداری استان به دنبال داشته باشد؛ البته شرط آن این است که این بازدیدها ادامه داشته باشند.
در بازدید امروز از سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اتفاقات جالب توجهی رخ داد؛ در وهله نخست، معتمدی رئیس این سازمان با نیم ساعت تأخیر در محل کار حاضر شد. این در حالی است که یک مدیر و رئیس موفق باید قبل از همه کارکنان در محل کار خود حضور داشته باشد. چرا که تأخیر سرِ یک سازمان، بی‌انگیزگی را برای بدنه آن سازمان به دنبال خواهد داشت.
از طرف دیگر استاندار نیز در صحبت با کارکنان و معاونین این سازمان به مسائل مهمی دست پیدا کرد که یکی از مهمترینِ آنها، عدم اطلاع معاونین جهاد کشاورزی از اقدامات برخی استان‌ها بود. استاندار با ذکر یک مثال گفت: در استان قم محلی به نام شهرک دام وجود دارد که در آن هتل، محل اسکان و بسترهای رفاهی دیگری برای خریداران و فروشندگان دام فراهم شده است. اما وقتی احمدزاده در این مورد از  معاون دام سؤال پرسید، معاون اظهار بی‌اطلاعی کرد. این در حالی است که این معاونت باید از تمامی طرح‌های ضروری در حوزه کاری خود مطلع باشد. اما متأسفانه از چنین موضوع مهمی غافل شده است.
این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت و استعداد این را دارد که قطب کشاورزی و دامداری باشد، اما تا زمانی که چنین شیوه مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی حکمفرما باشد، امکان رسیدن به این هدف، تا حد زیادی دور از دهن خواهد بود.
اما یکی از موضوعات مهم دیگر، برگشت 80 میلیارد تومان اعتبار در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بود. برگشت این میزان اعتبار یکی از نقاط بسیار قابل تأمل نحوه مدیریت معتمدی در سازمان جهاد کشاورزی استان است. در حالی که جهاد کشاورزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مسأله معیشت مردم سر و کار دارد، برگشت حتی یک هزار تومان اعتبار قابلیت توجیه ندارد. البته ممکن است معتمدی با گفتن اینکه در دیگر استان‌ها نیز برگشت اعتبار رخ داده، از زیر بار این غفلت شانه خالی کند. اما واضح است که کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه و بسیار متفاوتی با دیگر استان‌ها دارد؛ باید به معتمدی گفت شما دیگر استان‌ها نیستید بلکه کهگیلویه و بویراحمد هستید و این استان به دلیل وضعیت خاص خود نیازمند مدیرانی است که چندبرابر بیشتر از مدیران سایر استان‌ها تلاش کنند.
این مسأله را می‌توان با مثالی که استاندار در این بازدید زد، فهم کرد. احمدزاده تعریف می‌کرد زمانی که برای دریافت اعتبار جهت مبارزه با آفت درختان بلوط زاگرس به تهران رفته بود، گفته بود 20 میلیارد تومان اعتبار برای این مسأله نیاز است. اما رئیس سازمان گفته بود که ما 10 میلیارد تومان می‌دهیم و شما هم 10 میلیارد تومان به آن اضافه کنید تا بتوانید با این آفت‌ها مبارزه نمایید. اما با پیگیری‌ها و اصرار احمدزاده، در نهایت رئیس سازمان تسلیم شده و قبول می‌کند که 20 میلیارد تومان اعتبار را خود بدهند. از این مثال می‌توان نکات ظریفی را دریافت کرد؛ اگر پیگیری‌ها و دلسوزی‌های احمدزاده نبود، رئیس آن سازمان نیز مجاب به پرداخت 20 میلیارد تومان اعتبار نمی‌شد. اما حال به راحتی می‌بینیم در جهاد کشاورزی 80 میلیارد تومان اعتبار برگشت داده می‌شود و حتی ممکن است رئیس جهاد استان، برای آن دلیل بتراشد. نکته ظریف این مثال آن است که حتی برگشت هزار تومان اعتبار خیانت به مردم استان است.
در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد مجوز 146 واحد مرغداری صادر شده و حتی 20 مجوز در دوران حضور معتمدی صادر شده است، شاهد بحران مرغ در استان بوده و مجبور شده‌ایم از دیگر استان‌ها مرغ وارد کنیم. چگونه می‌توان چنین کمبودهایی را توجیه کرد؛ همان‌طور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت این استان می‌تواند قطب دامداری باشد اما متأسفانه چنین کمبودهایی در آن به وفور دیده می‌شود.
البته با وضعیتی که در این سازمان مشاهده شد، انتظاری بیشتر از آن نمی‌رود؛ بخش بحران جهاد، با یک یا دو نیرو اداره می‌شود که با تذکر جدی استاندار مواجه شد؛ بخش فناروی دو نیرو بیشتر ندارد؛ بخش جذب سرمایه‌گذار یک لیسانسه غیرمرتبط پاسخ سووالات استاندار را می‌داد؛ رئیس سازمان نیز با تأخیری نیم‌ساعته وارد محل کار خود می‌شود؛ ارباب رجوع نیز از تعلل در پرداخت تسهیلات گلایه دارند. بنابراین با چنین شیوه مدیریتی نمی‌توان به اهدافی که احمدزاده ترسیم کرده بود، دست یافت.
بنابراین لازم است که استاندار این بازدیدها را ادامه دهد تا دیگر دستگاه‌های دولتی خود از پیش چاره‌ای اندیشیده تا دیگر شاهد این مسائل نباشیم. مدیران بدانند که مدیریت تنها به پوشیدن کت و شلوار نیست؛ واضح است که مدیر باید شیک‌پوش باشد، اما برخی مدیریت را به همین ظواهر تقلیل داده‌اند. احمدزاده با توجه به اقداماتی که داشته، نشان داده می‌تواند کی‌روش کهگیلویه و بویراحمد باشد، اما بدیهی است که یک مربی بدون بازیکنانی همچون طارمی و آزمون و دروازه‌بانی همچون بیرانوند نباشد، نمی‌تواند تاکتیک‌های خود را پیاده کند.  
احمدزاده در قضیه بوکسیت، گاز مختار، پتروپالایشگاه گچساران، سد آبریز و ... نشان داده که تلاش‌های خود را کرده است. اما بدیهی است بدون مدیران متخصص و متعهد که با استاندار در هماهنگی کامل باشند، نمی‌توان به توسعه کهگیلویه و بویراحمد در کوتاه‌مدت دست یافت. بنابراین به جای جزیره‌ای عمل کردن، مدیران دستگاه‌های استان باید در هماهنگی با استاندار پیش بروند تا بتوان گام‌هایی به توسعه نزدیک‌تر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کی روش سر تیم ایران را زیر آب کرد
استاندار سر کهگیلویه و بویراحمد را
استاندار از خدا بترس
Iran, Islamic Republic of
استاندار باید استعفا بدهد
حسین
Iran, Islamic Republic of
😂😂😂😂😂
احمد
Iran, Islamic Republic of
ترتروک منه این گپل نیسه ضعیف ترین استاندار با این مدیران ناکارامد اگه دقت کنید چقد خوشحال هستند و دارند میخنددند با این برگشت پول میلیاردی بی صاحب
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
استاندار کجاشه دیده، بابا معتمدی اینکاره نبود و نیست ایشون از بهره بردارهای کشاورزی بی اطلاع هست.
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1