تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۵۵۰۱۲
در بازدید سرزده کهگیلویه و بویراحمد از سازمان جهاد کشاورزی مطرح شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات گوجه‌کاران ورود کرد / هر چه سریعتر راهکار عملیاتی به نفع کشاورزان اتخاذ شود / 60 درصد محصول کشاورزان گوجه‌کار روی دست‌شان مانده است / کهگیلویه و بویراحمد صنایع تبدیلی ندارد

۲
۰
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات گوجه‌کاران ورود کرد / هر چه سریعتر راهکار عملیاتی به نفع کشاورزان اتخاذ شود / 60 درصد محصول کشاورزان گوجه‌کار روی دست‌شان مانده است / کهگیلویه و بویراحمد صنایع تبدیلی ندارد
کبنا ؛کشاورزان استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 1000 هکتار زمین خود را زیر کشت گوجه‌فرنگی برده‌اند که از این میزان، 650 هکتار در منطقه لیشتر گچساران است. با این وجود  و با توجه به اینکه فصل برداشت گوجه پاییزه آغاز شده است، اما در خبرها آمده است که کشاورزان تمایلی برای برداشت محصول ندارند. موضوعاتی از قبیل؛ نبود بازار فروش و صنایع تبدیلی سبب شده تا کشاورزان دست روی دست بگذارند. سید‌علی احمدزاده_استاندار کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز به‌طور سرزده وارد سازمان جهاد کشاورزی شد و یکی از موضوعات مهمی که مورد بررسی قرار داد، مسأله گوجه‌کاران و مشکلات آنها بود. احمدزاده‌ از مسوولان سازمان جهادی کشاورزی خواست که راهکاری برای این کشاورزان ارائه شود تا محصولات آنها دچار آسیب و خرابی نشده است.
شجاعی_ مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد به مکاتبات و پیگیری‌های شبانه‌روزی خود اشاره کرد و گفت: نبود صنایع
تبدیلی از مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی از دیدار خود با کشاورزان خبر داد و گفت: با توجه به صحبتی که با کشاورزان منطقه لیشتر گچساران داشتیم، بازار فروش خوب است. اما نبود کارخانجات مربوطه و صنایع تبدیلی رب گوجه در استان وجود ندارد و مشکلات را چند برابر می‌کند و این جز مشکلات اساسی کشاورزان است. 
احمدزاده در ادامه گفت: محصول کشاورزان گوجه‌کار روی دست آنها مانده است و باید چاره‌اندیشی شود که سریعاً این مشکل رفع شود.
معتمدی_رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که هنگام ورود استاندار به سازمان جهاد کشاورزی در این دستگاه مهم دولتی حضور نداشت و بعد از نیم ساعت از حضور استاندار و تماسی که با کیامرث حاجی‌زاده_ معاون عمرانی استاندار داشت و گفت؛ من برای بازدید به دشت‌روم رفته‌ام! دارم بر می‌گردم، در خصوص گوجه‌کاران گفت: 1000 هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد کشت گوجه داریم که 650 هکتار ان مربوط به منطقه لیشتر گچساران است و هر هکتار 80 تن گوجه تولید می‌کند. 40 درصد گوجه‌های استان به فروش رفته است و 60 درصد آنها هنوز به فروش نرفته است.
شجاعی_ مدیرکل تعاون روستایی خرید حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را تنها راهکار ممکن دانست. 
به گزارش کبنا، کشاورزانی که ۶ ماه تلاش کرده‌اند تا محصولات به بار بنشیند، این روز‌ها میلی به برداشت ندارند. آنان می‌گویند که قیمت آنقدر پایین است که هزینه کارگر و سبد هم در نمی‌آید.

کشاورزان می‌گویند دولت تعرفه زیادی برای صادرات در نظر گرفته و همین باعث شده که صادرات انجام نشود و محصولات، مشتری نداشته باشند. آبان و آذر زمان برداشت گوجه پاییزه است، اما با توجه به صادر نشدن محصول، گوجه تولیدی مازاد بر نیاز کشور می‌شود و مشتری برای خرید نیست و حتی گوجه برای تولید رب هم خریدار ندارد. گوجه از محصولاتی است که در دو فصل بهار و پاییز در مناطق گرمسری از جمله گچساران کشت می‌شود. با همه این حرف‌ها؛ افت قیمت محصول و نبود بازار امسال دامنگیر کشاورزان گوجه فرنگی کار کهگیلویه و بویراحمد شده و کشاورزان هم استانی در این خصوص گلایه مندند زیرا محصولات بدون مشتری مانده‌اند و درصورت پیدا نشدن راه حل دچار زیان می‌شوند که در این راستا استاندار به جهاد کشاورزی دستور داد راه حلی پیدا شود.
سید علی احمدزاده _ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: همزمانی برداشت محصول در دیگر استان‌ها، تولید انبوه، نبود بازار و تقاضای متناسب با تولید، نداشتن صادرات به کاهش قیمت گوجه فرنگی و تشدید مشکلات گوجه کاران افزوده است.
وی افزود: در کل استان نزدیک به هزار هکتار زیر کشت گوجه رفته که ۶۵۰ هکتار ان در منطقه لیشتر گچساران قرار دارد و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای جلوگیری از زیان گوجه کاران، باید راهکاری ارائه شود که خرید حمایتی از آن‌ها صورت گیرد و یا به سردخانه‌ها و کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی انتقال داده شوند.
احمدزاده بیان کرد: هرگونه فرصت سوزی به ضرر مردم خواهد بود زیرا که فرصت اندک است و محصولات هم استانی‌ها فاسد می‌شود.
وی عنوان کرد: باید جلسه‌ای اضطراری گرفته شود و ظرفیت‌های خالی دیگر استان‌ها در بحث سردخانه بررسی و همچنین اگر قرار است خرید حمایتی صورت گیرد باید سریع‌تر وارد عمل شوند و راهکار عملیاتی ارائه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ظرفیت کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی در استان‌های مختلف بررسی شود زیرا تعدادی اعلام کرده‌اند ظرفیت خرید آن‌ها تکمیل شده است.
احمدزاده ابراز داشت: رایزنی‌هایی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صورت گرفته تا در بحث عوارض صادرات که از ۶ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته تجدید نظر شود و صادرات به عراق و پاکستان ادامه یابد.
وی تأکید کرد: تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث بالا رفتن هزینه‌های تمام شده این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه باید پای کار بیایند و راهکار عملیاتی ارائه شود و کشاورزان بدانند مجموعه استانداری و دولت تصمیمی که به نفع کشاورزان باشد را اتخاذ خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیمر
Ukraine
عجی چه حرفهای هوشمندانه ای
بنازم به برنامه ریزی در استان و جهاد کشاورزی

جالب است که برای گورجه هم باید استاندار دستور دهد.

احمدزاده توجه کردی، کلا هیچی سر جای خودش نیست

خداوند به مردم استان کهگیلویه وبویراحمد رحم کند.
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1