تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۵۵۰۰۵
جام جهانی 2022 قطر؛ امشب و از ساعت 22:30 به وقت تهران تيم ملي فوتبال ايران به مصاف امريكا خواهد رفت

در انتظار يك شب تاريخي  براي ايران و يوزهايش / هشت آذر: روز ملی فوتبال در ورزش سه / بچه‌ها حمله كنيد ايران پشت شماست

۰
هشت آذر: روز ملی فوتبال در ورزش سه / بچه‌ها حمله كنيد ايران پشت شماست
کبنا ؛هشتم آذر را می‌شود روز ملی فوتبال ایران نام‌گذاری کرد؛ به ویژه که امروز در آستانه یک صعود تاریخی قرار داریم.
بی اغراق نیست اگر امروز را مهم‌ترین روز فوتبال ملی بنامیم. روزی که فوتبال ایران با گذر از تمام حوادث در نهایت یک 90 دقیقه تا بزرگترین دستاوردش فاصله دارد.
صعود به دور دوم جام جهانی هدفی که از چهار سال پیش به عنوان یک هدف اصلی توسط علاقمندان به فوتبال دنبال می شد حالا در دسترس آنهاست.
امروز ایران در دیدار مقابل آمریکا تنها با کسب یک تساوی به این هدف خواهد رسید و درخشش فوق تصور ستاره های تیم ملی مقابل ولز امیدواری بزرگی را بین علاقمندان به فوتبال به وجود آورده که سفیدپوشان تیم ایران به نتیجه دلخواه خواهند رسید.




این نسلی است که در ملبورن و در هشتم آذر توانست در ملبورن تاریخ سازی کند؛ اکنون اما نگاه‌ها به نسل طلایی تازه فوتبال ایران است.
اما این جام جهانی نه تنها برای بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر مربیان که شامل بخش های دیگری از فوتبال ایران نیز خواهد بود. از هواداران و مشوقین تا مدیران و رسانه‌ها. در این بین ورزش سه که از ابتدای مسابقات پوشش گسترده و کاملی بر حوادث جام جهانی 2022 داشته امروز نیز با تمام قوا و به صورت لحظه به لحظه پوشش همه جانبه ای از مسابقه ایران - آمریکا خواهد داشت. این پوشش شامل انتشار لحظه به لحظه اخبار و انتشار ویدئوهای خبری (ویدئوهای ارسالی از خبرنگاران و هواداران)، بارگذاری برخط ویدئوهای مربوط به ایستگاه های تلویزیونی خارجی و داخلی، انتشار نظرات کارشناسان فوتبال، به لحظه ترین عکس‌ها و تصاویر اختصاصی و همچنین آمار و ارقام مربوط به مسابقه و مهمتر از همه پخش با کیفیت و همزمان بازی‌ها در آنتن خواهد بود. جایی که نشست های خبری و تمرینات تیم‌ها را هم به صورت زنده پوشش می‌دهیم. به این‌ها پادکست ورزش سه را هم اضافه کنید که پیش از بازی و ساعاتی بعد از پایان مسابقه به بررسی مسابقه حساس با آمریکا خواهد پرداخت.

به امید یک پیروزی شیرین در روز ملی فوتبال؛ روزی که قرار است کار ناتمام نود و هشتی‌ها را با نسل طلایی جدید به سرانجام برسانیم.

 
امشب و از ساعت 22:30 به وقت تهران تيم ملي فوتبال ايران در سومين ديدار خود در جام جهاني به مصاف ايالات متحده خواهد رفت. اين بازي در ورزشگاه الثمامه با قضاوت متيو لاهوس اسپانيايي به انجام خواهد رسيد.  ملي‌پوشان فوتبال ايران در حالي وارد اين رقابت مي‌شوند كه در آستانه يك تاريخ‌سازي بزرگ قرار دارند. يوزهاي ايراني در صورت كسب برد قطعا جواز حضور در مرحله يك‌هشتم نهايي را به دست مي‌آورند و در صورت كسب تساوي هم از شانس بسيار زيادي براي رفتن به جمع ۱۶ تيم برتر جام برخوردارند. اتفاقي كه اگر رخ بدهد براي اولين‌بار است. 
مرحوم منزوي غزل معروفي دارد با مطلع «خيال خام پلنگ من به سوي ماه جهيدن بود/ و ماه را ز بلندايش به روي خاك كشيدن بود...» 
چهار سال پيش و پس از بازي ايران و مراكش همين غزل را دستمايه يادداشتي كرديم و نوشتيم يوزپلنگ‌هاي ايراني سرنوشت محتوم پلنگ داستان را عوض كردند. آنها پريدند و پنجه به ماه زدند. ماه را به زير كشيدند و در آغوش گرفتند. آن زمان فوتبال ايران بيشتر از صعود به اين فكر مي‌كرد كه بالاخره مي‌تواند جام جهاني را با برد آغاز كند يا نه. بچه‌هاي ايران آن طلسم را شكستند و حتي مغرورانه پيش‌تر هم رفتند. خودشان را به نوك قله رساندند و از آنجا به شوق كسب دومين افتخار تاريخي پريدند. اما نشد. سقوط دردناك بود و صداي شكستن استخوان‌هاي‌مان بعد از سوت پايان بازي ايران و پرتغال به گوش رسيد. 
امشب اما يوزهاي ايراني دوباره خودشان را به آن بلندي رسانده‌اند. با اين تفاوت كه نسبت به چهار سال پيش بزرگ‌تر و بالغ‌تر شده‌اند. اين‌بار شكارچي‌هاي قهارتري به نظر مي‌آيند و دورخيزشان نشان مي‌دهد به موفقيت نزديك‌ترند. همين كه توانستند شروع فاجعه‌بار در جام را با يك برد درست و حسابي به فراموشي بسپارند و دوباره قد علم كنند يعني امسال با دوره‌هاي پيش فرق مي‌كند. بچه‌هاي ايران امشب مي‌خواهند بلندترين پرواز خود را به نمايش بگذارند و ماه بلند را كه وراي دست رسيدن است به چنگ آورند. 
ميليون‌ها ايراني امشب نظاره‌گر تلاش يوزها هستند تا تصويري را كه بر صفحه تلويزيون و در قاب مستطيل سبز حك مي‌شود، ببينند. امشب ميليون‌ها چشم منتظرند دو خط موازي تيم ملي ايران و رسيدن به دور حذفي جام جهاني يك‌جا همديگر را قطع ‌كنند. آنها مي‌خواهند نقيض بيت شاهكار منزوي باشند كه نوشت: «من و تو آن دو خطيم آري موازيان به ناچاري/ كه هر دو باورمان ز آغاز به يكدگر نرسيدن بود».
خيلي‌ها باور دارند كه فوتبال ايران توانايي حضور در مرحله حذفي جام جهاني را ندارد. نگاه كنيد به شانسي كه سايت‌هاي پيش‌بيني و شرط‌بندي براي برد ايران قائلند. آنها مي‌گويند امريكا ۵۰ درصد شانس برد دارد و ايران ۲۵ درصد. مي‌گويند ۲۵ درصد هم احتمال دارد دو تيم مساوي كنند. جدا از اينكه همين يعني ۵۰ درصد موفقيت ما تضمين شده است، چون ما با يك تساوي هم به احتمال زياد مي‌رويم بالا (مگر اينكه ولز بتواند انگليس را ببرد) اين درصدها نشان مي‌دهد آنها كه از دور نگاه مي‌كنند، باور دارند رسيدن به موفقيت براي فوتبال ايران يك خيال خام است. همان‌هايي كه بعد از باخت سنگين ايران مقابل انگليس انتظار يك شكست ديگر براي ايران را داشتند، اما در نهايت با جمله گرت بيل شاهزاده ولزي‌ها مواجه شدند، گفت: «ما له شديم.» در ايران هم خيلي‌ها باور ندارند فوتبال ما به اندازه‌اي پيشرفت كرده كه بتواند در جمع تيم‌هاي برتر جام جهاني قرار بگيرد. آنها از مديريت نامناسب و حاشيه‌ها و نابساماني‌ها مي‌گويند. تا حدي هم حق دارند. بالاخره از قديم گفته‌اند بايد اسباب بزرگي همه فراهم شده باشد تا بتوان تكيه بر جاي بزرگان زد. اما نبايد فراموش كرد كه ما مي‌خواهيم يك افسانه خلق كنيم و در افسانه‌ها خبري از حساب و كتاب و دودوتا چهارتا نيست. اينجا جايي است ميان فيلم‌هاي هپي‌اند سينماي باليوود و نئورئاليسم ايتاليا. ما قهرمان‌هايي داريم كه از دل همين مردم معمولي برگزيده شدند و در لحظه‌اي خاص مي‌خواهند سرنوشت را به دست بگيرند. يوزپلنگاني داريم كه سال‌هاست كنارشان دويده‌ايم و حالا مي‌خواهيم پروازشان را به نظاره بنشينيم.  امشب يك فرصت استثنايي براي ايران و فوتبال اين مملكت است. اگر موفقيت ايستادن در زمان درست و مكان درست به اضافه اراده باشد يعني دوسوم مسير براي ما حل شده. امشب ساعت 22:30  به وقت تهران زمان درست است و استاديوم الثمامه مكان درست. مي‌ماند اراده. مي‌ماند آن خيال بزرگ و آرزويي كه حالا وقت برآورده شدنش است. امشب با تمام قدرت به پيش برويد و بدويد. چشم ميليون‌ها انسان به شما خيره شده، به ساق پاهاي‌تان كه بزرگ‌ترين افتخار تاريخ فوتبال ايران را رقم بزنيد. مي‌دانيم. شب سختي است و حريف قدر. مي‌دانيم دفعه پيش چه سقوطي را تجربه كرديد. ما خودمان هم همراه شما سقوط كرديم. براي همين امشب همراه هم اين طلسم را مي‌شكنيم و ماه را در آغوش خواهيم گرفت. 

آرمان امروز نوشت: «اين بازي، بازيِ قرن است» اين جمله‌اي تاريخي بود که روز قرعه‌کشي جام‌جهاني 1998 فرانسه مطرح شد تا در واکنش به روياوريي فوتبالي ايران و آمريکا حق‌مطلب ادا شود. جام‌جهاني 2022 هم شاهد بازي ايران و آمريکا است، آنهم 90 دقيقه‌اي که نتيجه‌اش مي‌تواند يکي از دو تيم را روانه مرحله حذفي کند. با اين توضيح که «صعود از گروه» هم براي ايران و هم براي آمريکا که به‌هرحال در رديف تيم‌هاي درجه اول جايي ندارند،‌ مي‌تواند اتفاقي خارق‌العاده باشد. دقيقا به‌همين دليل است که بازي امروز از حساسيت بسيار بالايي برخودار است. مخصوصا براي ايراني‌ها که اگر ببرند، مي‌توانند اولين ديدار يک‌هشتم‌نهايي را تجربه کنند. ايرانِ 3 امتيازي براي صعود يک‌امتياز و آمريکايِ يک‌امتيازي سه‌امتياز مي‌خواهد. اما کيست که نداند، اگر بازي تشريفاتي هم بود، بازيکنان دو تيم با اين ذهنيت به ميدان مي‌آيند که قرار است يکي از مهمترين رقابت‌هاي‌شان را تجربه کنند.
به تاريخ بازي دقت کنيد. «هشتم آذر» همان‌روزي که ايراني‌ها با شکستن طلسم هشت‌ساله مجوز حضور در جام‌جهاني فرانسه را  کسب کردند تا هشتيمن روز از سومين ماه پاييز براي مردم ايران روزي مهم باشد.  حالا همه منتظرند تا چند ساعت ديگر با سوت پايان بازي، هم آماده تماشاي بازي تيم‌ملي در يک‌هشتم نهايي جام‌جهاني شوند و هم از اين به‌بعد، 8 آذر را با 2 اتفاق بسيار مهم به‌ياد بياورند. شکستن طلسم 20 ساله براي رفتن به‌جام‌جهاني و همچنين شکستن طلسم 44 ساله براي راه‌يابي تيم‌ملي ايران براي رسيدن به‌مرحله حذفي جام‌جهاني.

عالمی: بازی با آمریکا پر چالش و خطرناک است
در همین رابطه ایمان عالمی پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص پیش بینی خود از دیدار ایران و آمریکا به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهم در مورد بازی های ایران صحبت کنم، باید بگویم عملکرد شاگردان کی روش در بازی های اول و دوم خیلی متفاوت بود. در بازی با ولز بچه ها خیلی خوب بودند، ترکیب خوب بود، همه وظایفشان را درست انجام دادند، کادر فنی هم آنالیز درستی از حریف داشت و در نهایت توانستیم با یک نتیجه درخشان آن بازی را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: شما مشاهده کردید که بازی آمریکا و انگلیس مساوی شد و دیدار با آمریکا چالش بزرگی برای ایران محسوب می شود. امسال در جام جهانی شگفتی های زیادی خلق شده است. مراکش بلژیک را برد، ژاپن آلمان را شکست داد و عربستان آرژانتین را از پیش رو برداشت و این نشان می دهد فوتبال در دنیا در حال رشد است. تیم آمریکا تراکم و دفاع بسیار خوبی دارد و به خوبی همه زمین را پوشش می‌دهد و این موضوع کار را برای ما سخت خواهد کرد. بازیکنان بین المللی خوبی داریم. سردار، طارمی و قلی زاده در پنجاه متر رو به جلو بسیار عالی کار می‌کنند ولی آمریکا هم تیم دست و پا بسته ای نیست.


پیشکسوت فوتبال با اشاره به اینکه شکست سنگین مقابل انگلیس صرفا یک اتفاق بوده عنوان کرد: در بازی با انگلیس یک اتفاق پیش بینی نشده باعث شد تا استراتژی تیم ما به هم بریزد و نتیجه آن شد که گل‌های متعددی دریافت کردیم. ناهماهنگی هایی وجود داشت ولی باید بگویم برای مثال سید حسین حسینی تقصیری نداشت و در آن بازی همه تیم بد بود. حسینی جلوی ولز توانایی های خود را نشان داد و ثابت کرد که چه گلر خوبی است.
مربی هوادار در خصوص دیدار با آمریکا افزود: کی روش و همکارانش باید با برنامه و طراحی خاصی وارد زمین شوند. دفاع مطلق درست نیست و نباید گرفتن مساوی در ذهنمان باشد. فقط باید به بردن و صعود فکر کنیم. درباره این بازی نمی توان چیزی را پیش بینی کرد. برای مثال در دیدار با ولز برنامه داشتیم و بردیم. آمریکا بازیکنان خوبی در خط حمله دارد و ضد حمله هایش وحشتناک است. بازیکنان این تیم قدرت انتقال بالایی دارند و در دیدار با انگلیس هم حقشان برد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فوتبال است و هزار اتفاق. اگر بچه های ما خودشان باشند نتیجه لازم را می‌گیریم و صعود می‌کنیم. استرس بلای جان هر تیمی خواهد بود و امیدوارم کارلوس کی روش به لحاظ روانی بازیکنانش را برای این دیدار بزرگ، سنگین و حساس آماده کرده باشد. در نهایت باید ببینیم چگونه میتوان برای اولین بار مثل صعود از مرحله گروهی را رقم بزنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1