کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روزی جنجالی در مجلس /

جنجال در مجلس بر سر حوادث مهاباد بالا گرفت / جلال محمودزاده: كساني را كه به مردم تير جنگي شليك كرده‌اند، شناسايي و به دادگاه معرفي كنيد

7 آذر 1401 ساعت 11:09

مجلس ديروز (6آذرماه) روز پر خبر و پر ماجرايي را پشت سر گذاشت. روزي كه در آن، هم جلال محمود‌زاده نماينده مردم مهاباد در خصوص كشته‌شدگان مناطق كردنشين نطق قرايي كرد و آمار غيررسمي از كشته‌شدگان در مناطق كردنشين ارائه داد. 


مجلس ديروز (6آذرماه) روز پر خبر و پر ماجرايي را پشت سر گذاشت. روزي كه در آن، هم جلال محمود‌زاده نماينده مردم مهاباد در خصوص كشته‌شدگان مناطق كردنشين نطق قرايي كرد و آمار غيررسمي از كشته‌شدگان  در مناطق كردنشين ارائه داد. 
به گزارش کبنا، حسين حاتمي و رضا حاجي‌پور نمايندگان كليبر و آمل در خصوص سوءمديريت‌هاي دولت در حوزه‌هاي اقتصاد، زيست محيطي و حوزه‌هاي امنيتي صحبت كردند. در ميان اين اظهارنظرهاي انتقادي از دولت، اما برخي نمايندگان هم مانند فريدون عباسي نماينده كازرون براي بي‌اثر كردن، انتقادات مطرح‌شده در نقش حاميان دولت وارد ميدان شدند و عملكرد دولت در حوزه‌هاي گوناگون را ستوده و انتقادات را وارد ندانستند.  در ميان اين اظهارنظرهاي موافق و مخالف، اما مهم‌ترين خبر روز گذشته پارلمان كه بازخوردهاي فراواني نيز در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها پيدا كرد، اظهارات جلال محمود‌زاده نماينده مردم مهاباد بود. چهره‌اي كه هفته گذشته و پس از رخدادهاي شهرستان مهاباد نيز در جريان گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» از ابعاد تلخ برخوردهاي تند در مهاباد رونمايي كرده بود. اين‌بار محمود‌زاده نه در پشت تلفن و در گفت‌وگو با خبرنگاران، بلكه در پشت تريبون صحن علني و رودرروي رسانه‌ها و ملت ايران از مرارت‌هايي سخن گفت كه مناطق كردنشين طي ماه‌هاي اخير پشت سر گذاشته‌اند. محمود‌زاده اعلام كرد بارها از وزير كشور درخواست كرده تا افرادي كه با تير جنگي به مردم شليك كرده‌اند را شناسايي كرده و آنها را معرفي كند، اما بر اساس اظهارات نماينده مردم مهاباد به جاي معرفي مقصران مسوولان اقدام به شكايت از او كرده‌اند.
جنجال در مجلس بر سر اظهارات نماينده مهاباد درمورد حوادث شهرهاي كردنشين
بر اساس گزارش خبرگزاري خانه ملت، وب‌سايت رسمي مجلس نماينده مهاباد اما در نشست علني ديروز مجلس مستقيما رييس‌جمهور و وزير كشور را خطاب قرار داد و در تذكري خطاب به رييسي و وحيدي گفت: در اعتراض مردمي يك‌ماه گذشته متاسفانه تاكنون ۱۳ نفر كشته شده‌اند. وي همچنين در اين نطق آماري غيررسمي از  تعداد كشته‌شدگان  در مناطق كردنشين ارائه  داد. محمود‌زاده در مجلس يازدهم خطاب به وزير كشور ادامه داد: آقاي وحيدي؛ شخص جنابعالي به عنوان وزير كشور و رييس شوراي امنيت كشور بايد جوابگوي اين وضعيت باشيد و براي چندمين بار درخواست داريم كساني را كه به مردم تير جنگي شليك كرده‌اند، شناسايي و به دادگاه معرفي كنيد، اما متاسفانه به جاي پيگيري حق و حقوق مردم، دستگاه قضايي با كمال تعجب از منِ نماينده مردم كه پيگير اين موضوع هستم، شكايت كرده است.
جنجال در مجلس بر سر حوادث مهاباد بالا گرفت  / جلال محمودزاده: كساني را كه به مردم تير جنگي شليك كرده‌اند، شناسايي و به دادگاه معرفي كنيد
همچنين لشكركشي و امنيتي كردن فضاي شهر‌هاي كردنشين از جمله مهاباد، دستگيري‌هاي بدون دليل شهروندان، هجوم شبانه به منازل و تخريب لوازم و خودرو‌هاي مردم و نوشتن شعار روي ديوار داخل منازل ساختمان‌هاي مسكوني و ايجاد رعب و وحشت و همچنين استقرار ايست بازرسي‌هاي متعدد در ورودي شهر‌هاي كردنشين و بازرسي كردن وسايل شخصي مردم همانند اوايل انقلاب به چه دليل است؟ وي تصريح كرد: چرا به فشار‌ها و امنيتي نمودن فضاي شهر‌هاي كردنشين پايان نمي‌دهيد؟ از طرفي در چند روز گذشته به دليل برخورد خشن با معترضان در سطح كشور و مناطق كردنشين از جمله شهرستان مهاباد، كشتن كولبران و سوخت‌بران از وزير كشور در كميسيون امور داخلي كشور و شوراها، چندين سوال طرح كردم، اما رييس اين كميسيون مي‌گويد سوال شما را فعلا به صحن مجلس نمي‌فرستم! وقتي اعتراض مي‌كنم، مي‌گويد از من به رييس مجلس شكايت كن! يعني براي سوال ملي و قانوني خود بايد از سردار جوكار به سردار قاليباف شكايت كنم؟ در كجاي آيين‌نامه آمده است كه رييس كميسيون سوال ملي يك نماينده مجلس را به‌رغم قانع نشدن، نگه دارد؟
پاسخ رييس كميسيون شوراها به اظهارات نماينده مهاباد
در شرايطي كه محمود‌زاده از طرح سوال از وزير كشور در كميسيون شوراها و امور داخلي و بي‌توجهي رييس اين كميسيون به اين درخواست‌ها خبر داده بود، محمدصالح جوكار، رييس كميسيون شوراها از بررسي هر دو سوال نماينده مردم مهاباد در كميسيون متبوعش خبر داد و گفت: «يكي از سوالات وي بر اساس اقدامات كميسيون قابل طرح نبود و سوال دوم مد نظر نماينده مهاباد از سوي وزارت كشور در حال بررسي است.» جوكار با اشاره به ماده 75 گفت: «آقاي محمودزاده دو سوال را در كميسيون شوراها مطرح كردند كه سوال نخست وي در خصوص كوله‌بري و كولبران بود؛ جمع‌بندي در كميسيون مبتني بر اين شد كه وزارت كشور ظرف مدت يك‌ماه بازرساني را براي بررسي موضوع اعزام كند تا مشكلات حل شود. اگر مشكلات حل نشود وي مي‌تواند مجددا در كميسيون اعلام كند سوالش پابرجاست.» نماينده مردم يزد اظهار كرد: «سوال دوم وي در خصوص مرگ خانم مهسا اميني بود؛ با توجه به گزارش كميسيون كه منتج از بررسي دقيق و مطالعات ميداني توسط كميته تحقيق بود و در صحن مجلس قرائت شد، سوال ايشان ديگر براي مطرح شدن، موضوعيت نداشت چون پاسخ آن به تمام ملت ايران و نمايندگان داده شد بنابراين طرح مجدد براساس رسالت كميسيون و ماموريت رياست مجلس به كميسيون موضوعيت نداشت.» وي با اشاره به اينكه كشور متعلق به همه مردم است، افزود: «چرا نمي‌گذاريد آرامش به مردم برسد و دنبال ايجاد دغدغه خاطر براي مردم هستيد؛ اكنون اغتشاشات فروكش كرده و زماني است كه بايد به ملت پاسخ داده شود؛ اگر مردم داراي مشكلات اقتصادي هستند بايد به اين موضوع بپردازيم نه اينكه در آتش اغتشاشات و فتنه بدميد زيرا به نفع كشور و ملت نيست. ملت از نمايندگان مجلس انتظار دارند مشكلات آنها را حل كنند لذا نبايد بنزين روي آتش فتنه‌گران ريخته شود. نبايد خوراك و تغذيه براي رسانه‌هاي بيگانه از بهاييت، منافقين، انگليسي‌ها و امريكايي‌ها، رژيم صهيونيستي و رژيم آل سعود تهيه شود لذا امروز بايد خدمتگزاري خود را براي مردم اثبات كنيم، اين مهم تنها نبايد در گفتار باشد بلكه بايد عملياتي شود.» پيش از اين اما تعداد ديگري از نمايندگان نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرده بودند كه درخواست آنها براي بررسي رخدادهاي اخير در مجلس با مانع‌تراشي روساي برخي كميسيون‌ها از جمله كميسيون شوراها و امور داخلي مواجه شده است.


کد مطلب: 454969

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454969/جنجال-مجلس-سر-حوادث-مهاباد-بالا-گرفت-جلال-محمودزاده-كساني-مردم-تير-جنگي-شليك-كرده-اند-شناسايي-دادگاه-معرفي-كنيد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1