کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در آستانه سفر صولت مرتضوی به کهگیلویه و بویراحمد، کبنا بررسی کرد؛

آقای مرتضوی اداره کار کهگیلویه و بویراحمد نیازمند اقدام فوری شماست (+ دلایل)

1 آذر 1401 ساعت 20:07

با وجود اینکه ناکارآمدی‌های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بارها مورد نقد قرار گرفته و حتی هیئتی از وزارت در همین راستا به استان سفر کردند، اما همچنان درب این اداره‌کل بر همان پاشنه می‌چرخد.


با وجود اینکه ناکارآمدی‌های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بارها مورد نقد قرار گرفته و حتی هیئتی از وزارت در همین راستا به استان سفر کردند، اما همچنان درب این اداره‌کل بر همان پاشنه می‌چرخد.
به گزارش کبنا، رئيس جمهور در يازدهمين اجلاس شوراي عالي استان‌ها به صراحت اعلام کرد: افراد ناكارآمد را كنار بگذاريد؛ آبروي افراد مهم است اما آبروي نظام و سازمان بسيار بااهميت‌تر و مهمتر است. ابراهيم رئيسي تاكيد کرد: افرادي كه كارآمدي در سازمان را ندارند، كنار بگذاريد. در هفته دولت نيز در جمع خبرنگاران به‌صورت جدي تاكيد بر بركناري مديران به محض وقوع تخلف داشت.
بارها در همين رسانه، مدارك و مستندات در مورد ضعف عملكرد اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان در بخش‌هاي مختلف اشاره شده است؛ از جمله رتبه صفر مشاغل خانگي، رتبه 30 حوزه روابط كار، رتبه 28 سامانه رصد اشتغال و از طرفي ديگر برگشت اعتبارات مجموعه ورزشي دنا، برگشت اعتبارات توسعه تعاوني‌ها، برگشت اعتبارات مشاغل خانگي. پيگيري‌هایي كه تاكنون پاسخي نشنيديم تا بار ديگر شاهد عملكر صفر اين اداره پرحاشيه باشيم؛ بر اساس ارزيابي وزارت كار در حوزه حمايت از مشاغل و بيمه بيكاري در بازه زماني شش ماه نخست سال 1401 استان كهگيلويه و بويراحمد در رتبه آخر بين استان‌ها كشور قرار گرفته است (رتبه 32 با لحاظ ستاد مركزي وزارتخانه به‌عنوان يكي از ادارات). نكته جالب در اين رتبه‌بندي، اختلاف 14 درصدی استان كهگیلویه و بویراحمد با استانِ يكي‌مانده به آخر است (زنجان).
آري وقتي برخی ناکارآمدی‌ها در رسانه‌ها بارها منعكس مي‌شوند و معاون تخصصي وزارتخانه در صدا و سيما مصاحبه و بر وجود تخلف تأكيد مي‌کند ولي باز هم تنها راهكار مسئولين بستن 4 ماهه سامانه تسهيلات اشتغالزايي است. بدون برخورد با متخلفين كه صرفاً مردم هزينه اين سوءمديريت‌ها را پرداخت مي‌کنند.
وقتي اداره كار در شهرستان‌هاي دنا، بهمئي و باشت فاقد هيأت‌هاي حل اختلاف باشد و در شهرستان‌هاي بويراحمد و گچساران نيز اداره كار فاقد نماينده ثابت در هيأت‌ها باشد، بايد همزمان رسيدگي به دادخواست‌هاي كارگري و كارفرمايي بالاي چهار ماه باشد، بايد بالغ بر 300 پرونده مشاغل سخت و زيان‌آور در اداره كار استان بلاتكليف باشند، بايد بالغ بر 700 پرونده در مراجع حل اختلاف سرگردان باشند. 
وقتي مديركل شماره تماس ده‌ها كارشناس باتجربه اداره را مسدود كرده، وقتي اداره‌كل فاقد نظافتچي، سرايدار و راننده باشد، بايد هم امورات ارباب رجوع گره بخورد.
وقتي رويکرد رفاقت‌بازي جايگزين شايسته‌سالاري و كارآمدپروي گردد، بايد هم بي‌انگيزگي و حاشيه‌سازي در اداره حاكم شود؛ تا آنجا كه يك شب موتور تمام كولرهاي پشت بام اداره‌كل و مهمانسرا به سرقت مي‌رود، گربه در ساختمان این اداره‌كل لانه كرده و يا تلف شود.
وقتي تسهيلات به افراد خودي دو بار پرداخت شود و ديگران ماه‌ها سرگردان باشند، وقتي تخلفات موجب انسداد چهارماهه تسهيلات شود، وقتي بر اساس گزارش ديوان محاسبات، 96 درصد تسهيلات پرداخت شده داراي انحراف باشد، وقتي كارگري بالغ بر هشت ماه شكايت كرده ولي جوابي نشنيده، وقتي هشت ماه است جلسه گروه كاري اشتغال تشكيل نشده باشد، طبیعی است درگيري ارباب رجوع‌هاي بلاتكليف با كاركنان اداره به يك عادت تبديل شود.
لازم است واعظي مدیرکل این اداره به‌جاي ماموريت‌هاي مستمر و بي‌نتيجه به دهدشت، در اداره‌کل بماند و درگيري‌هاي درون اداره را چاره‌انديشي كند.
در پایان خطاب به مدیرکل باید گفت: چه اقدامی مهم‌تر از شركت در جلسه راهبردي اتخاذ تصميم راجع به سياستگذاري برنامه‌هاي عملياتي حوزه اشتغال با حضور دكتر مرتضوي در مشهد مقدس بود كه نه خود و نه معاونين‌تان شركت نكرديد؟
آقای مدیرکل راستی در جريان بوديد روزهاي گذشته هفته جهاني كارآفريني بود؟
اصلاً اداره شما كارشناس كارآفريني دارد؟ گويا بازرسان وزارت كار نیز به شما در این مورد تذکر دادند. نتیجه آن چه شد؟
آقای واعظی پاسخ دهید این وضعیت تا چه زمانی قرار است ادامه يابد؟
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 454745

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454745/آقای-مرتضوی-اداره-کار-کهگیلویه-بویراحمد-نیازمند-اقدام-فوری-شماست-دلایل

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1