تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۴۵۴۷۲۰
جام جهانی 2022 قطر؛

پوچ؛ مشت كي‌روش و تاج باز شد و سيستم دفاع اتوبوسي جواب نداد

۱
۰
پوچ؛ مشت كي‌روش و تاج باز شد و سيستم دفاع اتوبوسي جواب نداد
کبنا ؛حرفي نيست! يعني حرف خاصي نمي‌توان زد. تيم‌ملي ايران در نخستين بازي خود در جام جهاني با يك نتيجه سنگين مقابل انگليس شكست خورد. ملي‌پوشان فوتبال ايران در نيمه نخست بازي با سه‌گل از حريف خود عقب افتادند در حالي كه حتي يك شوت به سمت دروازه حريف نزدند و در نيمه دوم هم با وجود تعويض‌هاي كي‌روش شرايط تغييري نكرد تا نخستين باخت ايران در قطر ۲۰۲۲ رقم بخورد.
شرح بازي

ايران بازي را با سيستمي كاملا تدافعي آغاز كرد. از همان لحظات نخست بازي مشخص بود كه قرمز پوشان ميدان قرار است با تجمع در خط دفاعي خودي مناطق نفوذ حريف را ببندند. در ده دقيقه اول انگليس نتوانست موقعيت خوبي را خلق كند اما روي يك ضربه شروع مجدد و غافلگيري خط دفاع هري مگواير مي‌توانست دروازه ايران را باز كند كه موفق نشد. با اين حال دستپاچگي بازيكنان ايران از يك جهت ديگر به تيم ضربه زد. بيرانوند با صورت به مجيد حسيني خورد و بعد به دليل شكستگي بيني علاوه بر گرفتن وقت بازي به مدت ۱۴ دقيقه از زمين بازي خارج شد و جاي خود را به حسيني داد. اين اولين ضربه‌اي بود كه تيم خورد. دقايقي بعد ضربه سر مگواير روي ارسال كرنر به تيرك دروازه ايران خورد. بعد از آن انگليس كاملا به بازي مسلط شد و در عرض چند دقيقه ۳ بار دروازه ايران را گشود. بلينگهام، ساكا و استرلينگ گلزنان انگليس بودند. هر سه گل انگليس روي ارسال از جناحين به دست آمد. 
در نيمه دوم كي‌روش سه تعويض انجام داد تا به همه ثابت شود چقدر در چينش تركيب اوليه اشتباه كرده بود. با اين حال تيم آنقدر از دست رفته بود كه نتواند كار خاصي انجام دهد. در اين نيمه ابتدا انگليس گل چهارم را توسط ساكا به ثمر رساند ولي مهدي طارمي دقايقي بعد روي يكي از تك موقعيت‌هاي ايران يكي از گل‌هاي خورده را جبران كرد. با اين حال ساكا دقايقي بعد گل پنجم را وارد دروازه ايران كرد. در دقايق آخر بازي گريليش ايران را ۶ تايي كرد. در دقيقه آخر وقت‌هاي اضافه مهدي طارمي موفق شد از روي نقطه پنالتي گل دوم ايران را بزند و بازي در نهايت با نتيجه ۶ بر ۲ به نفع انگليس تمام شد. 
يك سال و دو هفته حاشيه!
تيم ايران در شرايطي مقابل انگليس قرار گرفت كه شرايط فوتبال ايران در يك سال گذشته پرتنش بود. مشكلات مديريتي و حاشيه‌هاي بي‌پايان فدراسيون فوتبال همه‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داده بود. در نهايت دو دستگي در تيم ملي و جانشيني اسكوچيچ با كي‌روش در برهه‌اي زنگ خطر را به صدا درآورد. اين حاشيه‌ها به وضعيت دو ماه اخير كشور پيوند خورد و در دو هفته گذشته آنچنان جوي اطراف تيم ملي را فراگرفت كه كسي باورش نمي‌شد. بخشي از اين حاشيه‌ها در نهايت خودش را در مستطيل سبز نشان داد و يوزها با ساق‌هايي نامطمئن مقابل رقيب قدرتمند خود قرار گرفتند و با نتيجه‌اي سنگين شكست خوردند. اين در حالي بود كه گرچه انتظار نمي‌رفت ايران بتواند يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني را شكست دهد اما دست كم همه منتظر بودند يك بازي برابر را به نمايش بگذارند. حداقل انتظار مي‌رفت به آن شعار تا پاي جان براي ايران پايبند باشند و در زمين بجنگند. چيزي كه اصلا در اين بازي ديده نشد.
اين چه تركيبي بود؟
اين سوال را امروز بايد پرسيد نه حتي بعد از بازي‌هاي دور گروهي. اينكه چرا كي‌روش را به ايران برگردانديم؟آيا دليلي غير از اين داشت كه بتوانيم نتايج آبرومندي در جام جهاني بگيريم؟ قطعا همين بوده. اما تيمي كه كي‌روش راهي زمين كرد ترسوتر از آن بود كه بتواند جلوي انگليس عرض اندام كند. كي‌روش با تركيبي تماما تدافعي كه به قول برخي كارشناسان بسيار نخ‌نما شده، با چهار مدافع و پنج هافبك و تنها يك مهاجم تيم را راهي زمين كرد. پيرمرد پرتغالي از همان لحظه اول به تيم القا كرده بود كه بايد از حريف بترسيد. اين ترس القا شده از همان ثانيه‌هاي اول خودش را در بازي تيم نشان داد. وقتي بازيكنان آنقدر بي‌حواس بودند كه باعث مصدوميت يكديگر شدند. بيرانوند سر همين مساله مجبور به ترك زمين شد. بازيكني كه اگر در زمين بازي باقي مانده بود مي‌توانست روي دست‌كم دو، سه صحنه نمايش بهتري از حسيني ارايه دهد. تركيب كي‌روش كه حتي براي خود ايراني‌ها كه هميشه به بازي دفاعي تيم ملي عادت كرده بودند هم عجيب بود. 
دروغ بزرگ كي‌روش!
بازی ایران و انگلیس

ايران سنگين‌ترين شكست تاريخ خود را در ادوار جام جهاني تجربه كرد. آن هم در شرايطي كه در نيمه نخست حتي يك شوت به سمت دروازه انگليس روانه نكرد. همانطور كه قبلا ذكر شد قابل حدس بود كه ايران نمي‌تواند انگليس را ببرد اما نتيجه رقم خورده هم يك دروغ بزرگ بود كه رقم خورد. اين دروغي است كه كارلوس كي‌روش به خورد فوتبال ايران داد. اينكه ايران نمي‌تواند مقابل تيم‌هاي بزرگ حمله كند، آنها را تحت فشار قرار دهد و حتي امتياز بگيرد. اين دروغ كه بايد صرفا با دفاع و دفاع و دفاع و انجام بازي تخريبي رقبا را به چالش كشيد. كارلوس كي‌روش قبل از شروع مسابقات گفته بود تمام تخصص و تجربه خود را به كار مي‌گيرد تا ايران نتايج آبرومندي به دست بياورد. حالا بايد سوال كرد اين بود تمام تجربه و تخصص شما آقاي كي‌روش؟ 
حالا و از امروز و با توجه به همه اتفاقات چند وقت اخير فشار روي تيم ملي افزايش پيدا مي‌كند. شكي نيست كه ملي‌پوشان هنوز شانس صعود به دور بعد را دارند اما با اين شكست و وضعيت روحي كار بسيار سختي مقابل‌شان وجود دارد. اگر كي‌روش تخصصي دارد بايد در همين چند روز رو كند تا لااقل بازيكنان ريكاوري شوند.
 تحليل شكست سنگين يوزها مقابل انگليس از زبان مهاجم سابق تيم ملي
 ملي‌پوش ايران در جام جهاني ۹۸ معتقد است مسائل روحي و رواني و فشاري كه روي تيم ملي وجود داشت به اضافه ارنج اشتباه كي‌روش باعث رقم خوردن سنگين‌ترين شكست تاريخ فوتبال ايران شد. 
تيم ملي فوتبال ايران روز گذشته در نخستين بازي خود در جام جهاني مقابل انگليس قرار گرفت و با نتيجه سنگين ۶ بر ۲ شكست خورد. علي لطيفي، مهاجم اسبق تيم ملي و باشگاه استقلال در مورد اين بازي به روزنامه اعتماد گفت: «در يك كلام افتضاح. در يك كلام فاجعه. من قبلا هم در مصاحبه با روزنامه شما گفته بودم كه تيم ملي اگر بخواهد با سبكي كه كي‌روش در جام جهاني ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ پياده كرد بازي كند، سلاخي مي‌شود. يعني برود همان سبكي كه جلوي پرتغال و اسپانيا پياده كرده بود را پياده كند، چون آنها فوتبال مالكانه دارند و در ارسال از جناحين ضعيفند و با اينكه تيم‌هاي بسيار قدرتمندي هستند فوتبال تك‌بعدي دارند. اين تيم‌ها مقابل تيم‌هايي كه بخواهند فوتبال بازي كنند، عالي كار مي‌كنند اما مقابل تيمي كه دفاع اتوبوسي مي‌كند به مشكل مي‌خورند. در بازي ايران و انگليس دقيقا همان اتفاق رخ داد. از تركيب غلط بگيريد تا باقي ماجرا.»
لطيفي در مورد تركيب اوليه كي‌روش اظهار داشت: «به جرات مي‌توانم بگويم شايد اگر ۸۵ ميليون ايراني مي‌خواستند ارنج كنند دو، سه بازيكن را اصلا بازي نمي‌دادند. من علي كريمي را خيلي دوست دارم. بازيكن خيلي خوبي هم هست. ولي او يك‌سال بود كه بازي نكرده بود. اينكه چرا كي‌روش او را برد و فيكس هم بازي داد برايم غيرقابل باور است. حداقل مي‌توانم بگويم اصلا تصميم او فوتبالي نبود. سبكي كه كي‌روش بلد است، فوتبال دفاعي است. آوردن كي‌روش با توجه به اينكه مشخص بود جلوي چه تيم‌هايي قرار است بازي كنيم يك اشتباه وحشتناك بود. اگر ما با تيم‌هايي شبيه به تيم‌هاي دوره‌هاي قبل بازي داشتيم، مي‌توانستيم موفق باشيم اما جلوي انگليس نه. آوردن كي‌روش كارشناسي شده نبود. به قول معروف معذرت مي‌خواهم يلخي او را آوردند. انتخاب كي‌روش به هيچ عنوان فوتبالي نبود. اين را همه مي‌دانيم.»
بازی ایران و انگلیس
مهاجم ايران در جام جهاني ۹۸ ادامه داد: «تيم ما در مقابل انگليس در هيچ فازي خوب كار نكرد. گزارشگر بازي خيلي سعي كرد بگويد تيم انگليس فلان است و بهمان و خيلي قوي است ولي من مي‌گويم خط دفاع انگليس نسبت به خط هافبك و حمله‌اش بسيار ضعيف‌تر است. در بازي هم ديديم كه اگر تيم ملي كمي خودباوري و كمي روحيه داشت، بازيكنان مي‌توانستند نتيجه بگيرند. بازيكنان قبل از بازي از سوي برخي تماشاچيان حاضر در استاديوم هو شدند و اين تاثير بدي روي بازيكنان گذاشت. اينها عوامل باخت هستند.»
لطيفي تاكيد كرد: «در مجموع نمي‌توان چندان در مورد اين بازي فني صحبت كرد. فقط مي‌توانيم در مورد انگليس صحبت كنيم كه در خط مياني و حمله فوق‌العاده ظاهر شدند.» 
اين كارشناس فوتبال كشورمان در پاسخ به اين سوال كه آيا تركيب سوپردفاعي كي‌روش باعث نشد بازيكنان با ترس وارد زمين شوند، توضيح داد: «من ارنج را كه ديدم به دوستانم گفتم با اين وضعيت دفاع ما ديگر اتوبوسي نيست، قطاري است. از آن‌ور قصه اگر ديديد تيم ملي در ۵ دقيقه آخر خوب بازي كرد دو تا دليل داشت. يكي اينكه انگليس خودش را به آب و آتش نزد. هري كين را تعويض كرد و بازي را نگه داشت، چون اگر مي‌خواستند خيلي بيشتر مي‌زدند. دليل دوم اين بود كه بازيكنان بازي خودشان را كردند. آمدن سردار آزمون خيلي خوب بود. بازيكنان خط مياني و حمله تيم فهميدند كه مي‌توانند حمله كنند. فهميدند مي‌توانند خط دفاعي انگليس را بشكنند. در دقايق آخر انگليس ديگر سبك مالكانه بازي مي‌كرد و وقتي توپ از دست مي‌دادند برنمي‌گشتند. ما يك تيرك زديم ولي خب انگليس هم به تير زد. شوت زد. با سر گل زدند و خلاصه هر كاري دوست داشتند، كردند تا سنگين‌ترين شكست تاريخ تيم ملي در جام‌هاي جهاني رقم بخورد.» 
بحث بعدي كه با علي لطيفي مطرح شد در مورد مسائل روحي و رواني تيم بود. اتفاقات فدراسيون و تغيير سرمربي، مصاحبه روز گذشته اسكوچيچ در مورد زيرآب‌زني بازيكنان و وقايع دو ماه اخير. كارشناس فوتبال ايران در اين رابطه گفت: «اسكوچيچ در بدترين زمان ممكن اين مصاحبه را انجام داد. او زماني مصاحبه كرد كه تيم ملي در بحران روحي و رواني قرار داشت. اين تاثير داشت. از آن‌ور هم از يك‌سال پيش سيستم فوتبال در كشور دچار مشكل شده بود. عوض شدن سه رييس فدراسيون و تغيير سرمربي و... همه اينها باعث بروز يك بلبشو شد. در نهايت هم ديديم متاسفانه تيم ملي ما باخت، تيم ملي كه يقين دارم اتحاد نداشت. به حرف‌ها نمي‌شود بسنده كرد. وقتي چند تماشاچي هو مي‌كنند تيم به هم مي‌ريزد. با اينكه صداوسيما پخش نكرد ولي بازيكن مي‌شنود و اين در روحيه‌اش اثر مي‌گذارد. آن هم قبل از بازي.» 
بازی ایران و انگلیس
لطيفي افزود: «من فكر مي‌كنم بايد يك اتفاقي قبل از بازي رقم مي‌خورد. بازيكنان بايد تكليف‌شان را با خودشان مشخص مي‌كردند. يا بايد مي‌گفتند ما مي‌خواهيم تمام قد در مورد اتفاقات داخل ايران موضع انتقادي بگيريم يا برعكس مي‌خواهيم فقط و فقط روي فوتبال تمركز كنيم. اينكه وسط ايستادند، مشكل‌ساز شد. (اينكه يكي گفت فقط فوتبال و يكي در مورد اتفاقات ايران حرف زد) در واقع نه به‌طور كامل اين‌وري بودند نه آن‌وري. اين به نظرم كار را خيلي خراب كرد. اين باعث شد تيم ملي از دو طرف تحت فشار قرار بگيرد.» 
لطيفي در پايان پيرامون ادامه مسابقات و شانس صعود گفت: «من فكر مي‌كنم در اين چند روز باقيمانده بازيكنان بايد تكليف‌شان را مشخص كنند. حداقل اين است كه بتوانند يك حمايت از يك بخش از جامعه به دست آورند. الان دارند از هر دو طرف انتقاد مي‌شنوند. اگر تكليف ذهني خودشان را مشخص كنند بهترين اتفاق است. اگر مسائل روحي و رواني تيم حل شود من براي ادامه مسابقات شانس قائل هستم براي تيم.» 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مرد نمی بینیم تو این دولت وگرنه باید بلافاصله بعد از بازی کیروش و تاج برکنار میشدن ...
یادت بخیر احمدی نژاد
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1