تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب : ۴۵۴۶۵۹
کبنا بررسی می‌کند؛

بخش دوم) از ضررهای میلیاردی تا عدم عمل به تعهدات در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد / آفت روزمرگی بلای جان این اداره‌کل

۱۹
۰
بخش دوم) از ضررهای میلیاردی تا عدم عمل به تعهدات در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد / آفت روزمرگی بلای جان این اداره‌کل
کبنا ؛
بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل سوءمدیریتی که در اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، جنگل‌ها، اراضی و منابع طبیعی استان در معرض خطر قرار گرفته است.
پایگاه خبری کبنا نیوز طی سلسله‌مطالبی عملکرد اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دستگاه‌ متولی حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در استان را مورد رصد قرار داده که بخش نخست آن منتشر شده و در ادامه، بخش بعدی آن از نظر مخاطبان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید؛

بخش اول) در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، یکی از ظرفیت‌‎های مهم، استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد است که اتفاقاً در کهگیلویه و بویراحمد بسیار فعال هستند. اما گزارش‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد در دوره مدیریت جدید اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، استفاده از این ظرفیت به طور کلی فراموش شده است. این در حالی است که این تشکل‌ها نشان دادند که ظرفیت بسیار مهمی در حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها هستند. مردم این استان هیچ‌گاه مرحوم البرز زارعی را فراموش نخواهند کرد. مدیرکل باید پاسخ دهد در نبود این فداکارانِ محیط زیستی، چگونه می‌خواهد از منابع طبیعی استان محافظت کند؟
از سوی دیگر، در حوزه موگر دم‌چنار، در بخشی از اراضی شیب‌دار، اشتباهاً تحت عنوان اراضی زراعتی، درخت‌کاری صورت گرفته است. اما بعداً با مشاهده عکس‌های هوایی به اشتباه خود پی برده‌اند. چنین اشتباهی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست؛ چرا که یکی از مصادیق تخلف است. هم رئیس سازمان جهاد کشاورزی و هم مدیرکل منابع طبیعی باید پاسخگوی این اشتباه باشند. اما با این‌حال یکی از اهالی این منطقه در گفت‌وگو با کبنا این موضوع را تکذیب کرد و اظهار داشت: این زمین‌ها اراضی شیب‌دار نبوده، بلکه سابقه کشت و زراعت داشته‌اند.
گفته می‌شود به دلیل سوءمدیریت منابع طبیعی، در یک نقطه از استان، حدود 300 هکتار زمین توسط جهاد کشاورزی تصرف شده است. بر اساس گزارش‌ها این تصرف خارج از ضوابط مرسوم صورت گرفته است. این در حالی است که وظیفه اصلی این اداره‌کل، حفاظت از منابع طبیعی است.
از سوی دیگر، منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت روزمرگی شده و هنوز به بخشی از تعهدات خود عمل نکرده است. تعهداتی از قبیل نهال‌کاری، احیای مراتع و ... را باید در سال جاری به انجام برساند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز به آنها عمل نشده است. حال که فصل درخت‌کاری است اگر میزان درخت مورد نظر کاشته نشود، یعنی منابع طبیعی نتوانسته به تعهدات خود به درستی عمل کند. گفته می‌شود این اداره‌کل حتی نتوانسته است قراردادهای مورد نظر خود در این زمینه را منعقد کند.  
یکی از موضوعاتی که در سال جاری بسیار بحث‌برانگیز شد، آفتی بود که دامن بلوط‌های زاگرس را گرفته بود. در آن زمان گفته می‌شد برای مبارزه با این طرح قرار است اعتباری چندمیلیاردی در نظر گرفته شود، اما پس از ماه‌ها هنوز خبری از آن نیست و با گرم شدن هوا دوباره این آفت‌ها سربرمی‌آورند. با این حال هنوز طرحی برای مبارزه با این آفت‌ها در نظر گرفته نشده است. جاویدبخت باید پاسخ دهد طرح و برنامه‌اش برای این موضوع چیست؟ چرا که اصلی‌ترین موهبت این استان همین درختان است که با از بین رفتن آنها فاتحه کهگیلویه و بویراحمد خوانده خواهد شد.
با وجود همه این موضوعات، اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد دچار آفتِ اقدامات غیرکارشناسی نیز شده، تا جایی که گفته می‌شود نابسامانی در برخی از قراردادهای این اداره باعث شده ضررهای میلیاردی به این اداره‌کل وارد شود. بااین‌حال آن شخصی که در انعقاد چنین قراردادهایی نقش داشته نه تنها تنزل نکرده بلکه ارتقاء گرفته است.
در سایه سوءمدیریتی که پس از انتصاب مدیرکل جدید، بر این اداره‌کل سایه افکنده است، منابع طبیعی استان در معرض خطر قرار گرفته و با وجود آسیب‌هایی که ذکر آن رفت، بیم آن می‌رود که موهبت طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که نماد آن درختان زاگرس است در معرض نابودی قرار گیرند.   
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شخصی که در منابع طبیعی بیشترین آسیب را به طبیعت استان وارد کرد رئیس پیشین منابع طبیعی بویراحمد بود که ایشان هم توسط جاویدبخت ارتقا یافت این یعنی اینکه ایشان دنبال شایستهسالاری و استفاده از نیروهای توانمند نیست بلکه برنامه اش استفاده از افراد ضعیف و ضعیف تر از خودش هم هست
Iran, Islamic Republic of
جاوید بخت به موضوع نیروی انسانی توانمند هیچ توجهی ندارد و این عامل شکست ایشان هست .
Iran, Islamic Republic of
مدیر منابع طبیعی دنا بیش از ۱۰ سال هست که مدیر هست یکی نیست بپرسه مگه قحط الرجال شده . والا ایشان هیچ ویژگی ندیریتی ندارد
Iran, Islamic Republic of
جاویدبخت بازتشسته هست دستگاههای نظارتی چرا پیگیر نیستند. منابع طبیعی و جهاد چه گناهی کرده اند که باید افراد بازنشسته یانزدیگ به بازنشتگی مدیر کل آن شوند.
Iran, Islamic Republic of
این انتقادها هیچ فایده ای نداره چون مدیران شهرستانی از بستگان و هم طایفه ای نمایندگان مجلس و معاونین هم سهم نماینده ها و ....هستن
علی کریمی
Iran, Islamic Republic of
والا،بلا،طلا،هیچ هدفی جزتخریب آقای جاویدبخت ندارید،انصاف داشته باشید،عملکرد یک مدیرکل را نمیشودبا۶ماه سنجید،دومآمطالبتون کارشناسی شده نیست،شمابه من بفرماییدمگر الان وقت نهال کاری هست،بذرکاری هم که تازه داردشروع میشود وهنوزوقت آن نرسیده ووقتش که برسد هزاران هکتارزیرکشت بذرخواهدرفت،درمورد آفت هم باید خدمتتان عرض کنم که اسفندماه وقت مبارزه اصولی با این آفت هست،درمورد مدیر بویراحمد جناب حسن زاده هم که ناحق تاختید،ایشان یکی ازبهترین وکارآمدترین نیروهای اداره کل هستند،پس نتیجه میگیریم که مطالب شما غیرکارشناسی وهدف واقعی هم این هست که این مدیرکل زحمت کش وپای کار را تخریب کنید وآینده ثابت خواهد کرد که ایشان چقدر توانمند هستند،گاهی موقع شرافتی که درسکوت هست درگفتن نیست،
Iran, Islamic Republic of
جناب علی کریمی متاسفم براتون و این اظهار نظر هیچ کس قضاوت شما را قبول نخواهند کرد به ویژه در مورد شهرستان بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
علی کریمی ۹ ماه کم زمان نیست ۹ ماه دیگه هم که می خواد بره پس کی می خوار کار کنه بعید هست از عهده این مسئولیت و وظایف بر بیاد
Iran, Islamic Republic of
والا‌ بلا‌طلا‌‌دومای‌ملا‌
فقط‌‌لازمه‌..
شاهین
Romania
... معاون منابع طبیعی کهگلویه هست/. باید حمایت کنه از جاویدبخت. رشته تحصیلیش هم حقوق و الهیات است و تخصصی در منابع طبیعی ندارد اما در مورد تمام جزییات منابع طبیعی، با حرص و لع خاص، نظر میده.//
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
خداییش منابع طبیعی دیگه چيزی برای از دست دادن نداره تا این بنده خدا هم یه مقدار کیف مدیریتش رو کنه مثل قبلی ها
جهانبازی
Iran, Islamic Republic of
کبانیوز/// انصاف در گفتن حق و وظیفه بی طرف رسانه رعایت نشده است، ایشان فردی متعهد و پای کار هستند..
انتقاد ناروا سودی ندارد، به سراغ اداراتی بروید که مغفول یا عمدأ پیگیر آن نمی شوید و نشدید بروید!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بدون از غرض نظر خواهی بنده را بپذیرد
در سطح استان هر ساله هزاران هکتار جنگل دچار حریق میشود و هیچ اعتبار و برنامه ای جهت احیا مجدد نیست
مدیر باید قدرت چانه زنی و جذب اعتبار از وزارت خانه و سازمان جنگلها را داشته باشد
در حال حاضر جمع آوری بذر درختان جنگلی( بلوط) توسط مردم بی رویه انجام میگیره و باعث تخریب رویشگاه میشه
واما منابع طبیعی هیچ برنامه ای جهت تامین و خرید بذرهای مطلوب نداره
افراد سودجو به راحتی جهت قاچاق هیزم دست به تخریب طبیعت میزنند و متاسفانه بسیار ضعیف با متخلفین برخورد قانونی میشه
عرصه های موجود نیاز به قرقبان و دیده بان دارند که منابع طبیعی در جذب نیروی قرقبان ضعیف عمل می‌کنه
همیار محیط
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی ومحیط زیست دوموهبت الهی وبه تعبیر قران کریم انفال است .ووظیفه حفظ ونگهداری آن تکلیف حاکمیت ،لذا انتخاب مدیران دلسوز وکارآمد لازمه مدیریت صحیح بر عرصه های طبیعی وحیت وحش ارزشمند استان که تنها سرمایه استان است،می باشد.
امابعد ازگذشت یک سال از مدیریت محیط زیست استان اقایان پاسخ دهند کدام اقدام مثبت وتغییر در روند کاری دستگاه انجام شده که به بهبود وضعیت محیط زیست منجر شود.نهدر ساختار مدیریتی تغییری حاصل شده نه در عملکرد وبرنامه ها،فقط روزمرگی وحفظ وضع موجود.یا نمیتوانید ویانمی خواهیدتغییری حاصل شود .درهر دوحال ضعف ناتوانی هویداست.
می توانیدچاره ای کنید ،نمی توانیدعذر خودتان را بخواهیدکه سرمایه استان درحال نابودی است
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی بازهم تاحدودی قابل قبول است .محیط زیست داغونه؟
گروه حاکم دنبال تسخیر چند پست باقیمانده برای طایفه خوداست وساختن مجموعه یکدست طایفه ای ونیروهای توانمند ی که8سال زیر ستم دولت قبل بوده دوباره تکرار همان وضعیت.
Iran, Islamic Republic of
سلام. چرا نیروهای استقدامی منایع طبیعی برای مصاحبه هنوزم خبری نیست تا کی جونان باید منتظر بمونن الان سه ماه منتظرن
کارشناس
Romania
تمامی نیروهای تخصصی منابع طبیعی شدن نیروهای محوطه وافرادفاقدتخصص درپست های کلیدی هستند درواقع منابع طبیعی با این سیاست کاملا روبه زوال هست واگریک نگاه اجمالی به معاونت های استانی ومدیران شهرستانی بیندازیم هیچ وقت منابع طبیعی اینقدرضعیف نبوده است ونیروی انسانی متخصص ازبدنه منابع طبیعی کنارگذاشته نشده است .
هاشم
Iran, Islamic Republic of
// معاون منابع طبیعی کهگلویه. خودت میدونی چ جوری از قرقبانی معاون اداره شهرستان شدی... تحصیلاتت رشته معارف، به زورهست. داری درمورد تمام تخصصهای منابع طبیعی نظرمیدی...الان خ.م. رییس منابع طبیعی ل. مگر قرقبان نیست و سیکل هم ندارد... ایصا منابع طبیعی.ب. ک رییسش اصلا کامپیوتر بلد نیست... نمیدونم چ جور استعلام جواب میده...باشت هم خو بی رییسه... منابع طبیعی... د بهلم تا هیچ نگم..... چرام.. بهمءی....
خودت
Iran, Islamic Republic of
کبنا مگه پول گرفتی بعضی نظرها منتشر نمیکنی یا تطمیع شدی... چرا بخشهای بعدی را ادامه ندادی...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1