کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با افزایش اعتبارات حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد در حال تحقق است؛

 معضل کهنه یاسوج در حال گره‌گشایی

29 آبان 1401 ساعت 0:27

 معضل کهنه ناپایداری آب آشامیدنی ساکنان شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با افزایش ۲۰برابری اعتبارات اصلاح شبکه انتقال، در آستانه بهره‌برداری بودن تصفیه خانه آب و اجرای طرح دوربرداری یک حلقه چاه تأمین آب که ثمره تلاش مضاعف مسوولان دولت سیزدهم بوده در مسیر گره گشایی قرار گرفته است.


 معضل کهنه ناپایداری آب آشامیدنی ساکنان شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با افزایش ۲۰برابری اعتبارات اصلاح شبکه انتقال، در آستانه بهره‌برداری تصفیه خانه آب و اجرای طرح دوربرداری یک حلقه چاه تأمین آب که ثمره تلاش مضاعف مسوولان دولت سیزدهم بوده در مسیر گره گشایی قرار گرفته است.
شهروندان ساکن شهریاسوج که سرزمین محل سکونتشان پس از شهر رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران است با اشاره به وجود رودخانه‌های بشار و مهریان، آبشار یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم، چشمه‌های متعدد، اعتقاد دارند تنش آبی در این شهر جای سؤال دارد.
مسأله تنش آبی و قطع آب آشامیدنی مشترکان شهر یاسوج به مدت روزانه چندین ساعت زخم کهنه‌ای است که ساکنان این شهر سال هاست با آن دست به گریبان هستند و باعث گلایه‌مندی آنان شده اما سال‌های اخیر مسوولان محلی با اختصاص اعتبار سالیانه در حد و اندازه ۲ میلیارد تومان نمی‌توانستند اقدامی اثربخش به منظور مرتفع کردن این مشکل انجام دهند تا اینکه مطرح شدن مسأله مذکور در سفر رئیس جمهور و تصویب ۲۲۶ میلیارد تومان اعتبار راه را برای تحقق این مطالبه دیرینه بوده است.
در حالی که قدمت بیش از ۴۰ ساله شبکه توزیع آب و میزان هدر روی بالای آن سبب بروز اخلال در روند آبرسانی به مناطق مختلف شهر یاسوج شده و آب به جای رسیدن به خانه شهروندان در معابر (شکستگی لوله‌های انتقال و توزیع شبکه)به هدر می‌رفت‌امید می‌رود شتاب بخشی به انجام عملیات اصلاح شبکه آب این شهر بتواند گامی گرهگشا به منظور دسترسی به آب پایدار باشد.
این شهروندان به زندگی سخت خود به ویژه در گرمای تابستان و تهیه آب مصرفی خود با دبه‌های ۲۰ لیتری اشاره می‌کنند و‌امید دارند تا با تکمیل برنامه‌های دولت در این خصوص کیمیای آب آشامیدنی پایدار در خانه‌هایشان دست یافتنی شود.
البته مسوولان دولت سیزدهم قصد دارد با تزریق اعتبار به طرح تصفیه خانه آب شهر یاسوج و بهره‌برداری از آن در کنار اصلاح آب دهی برخی چاه‌ها منابع جدیدی به آب شهر اضافه کند تا بتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.
افزایش اختصاص اعتبار به اصلاح شبکه آب
 آب آشامیدنی ساکنان شهر یاسوج

براساس آمار شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از مجموع ۸۳ میلیون متر مکعب آب تولیدی شهر یاسوج در سال تنها ۴۹ میلیون مترمکعب به خانه مشترکان می‌رسد به عبارت دیگر ۵۵ درصد هدر روی و پرت آب در یاسوج وجود دارد که‌امید می‌رود با جذب اعتبارات خوبی که در سفر مهر ماه پارسال رئیس جمهور و هیأت وزیران دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شده از هدروی این نیاز حیاتی پیشگیری شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت: با تصویب مصوبه سفر هیأت دولت در خصوص اصلاح شبکه انتقال آب یاسوج اعتبارات سالیانه این حوزه ۲۰ برابر افزایش یافته است.
سید مهدی فخر احمد با اشاره به اینکه در گذشته هر ساله ۲ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب یاسوج اختصاص می‌یافت و امسال تاکنون ۴۰ میلیارد تومان برای این مهم هزینه شده تأکید کرد: افزایش سرمایه‌گذاری برای اصلاح شبکه آب یاسوج سرعت اصلاح شبکه فرسوده را افزایش چشمگیر داده است.
وی عنوان کرد: ۲۲۶میلیارد تومان برای اصلاح شبکه توزیع آب یاسوج در سفر هیأت دولت و رئیس جمهور به استان برای اصلاح شبکه فرسوده آب مرکز استان از محل اعتبارات ملی (تنش آبی)پیش‌بینی شده است.
فخراحمد اظهارداشت: این میزان اعتبار برای اصلاح ۱۶۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب شهر یاسوج تخصیص یافته که قرار است تا در دولت سیزدهم اختصاص یابد.
وی ابراز داشت: امسال تاکنون ۲۱ کیلومتر شبکه انتقال آب شهر یاسوج در مناطقی مانند شرف آباد، شهرک امام حسین (ع)، چند فرعی گلستان، بولوار ستارخان، فرعی ابوذر، تل خسرو و زمین‌های شهرداری و نیروی انتظامی اصلاح شده است.
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمدتأکید کرد: اصلاح شبکه انتقال این مناطق افزون بر پیشگیری از هدرروی آب منجر به افزایش فشار آب با جایگزینی لوله‌های با قطر‌های بزرگ شده است.
فخر احمد تأکید کرد: بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر یاسوج فرسوده و نیازمند مرمت است.
تصفیه خانه آب یاسوج
 آب آشامیدنی ساکنان شهر یاسوج
بر اساس این طرح قرار است آب رودخانه بشار به آبگیر هدایت، پمپاژ شده تصفیه می‌شود و این تصفیه خانه مناطق مانند سروک، اکبرآباد شهرک ولایت و نجف آباد و مناطقی مانند بولوار رجا، کاشانی‌ها و باهنر‌ها را پوشش می‌دهد.
رودخانه بشار که از جنوبی شرقی بویراحمد علیا در گنجگون، تیز آب و تنگ سرخ سرچشمه گرفته پس از عبور از شهر یاسوج با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد.
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی دیگر از راهبرد‌های تأمین آب پایدار این شهر است و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سید مهدی فخراحمد افزود: ۱۰درصد از پیشرفت فیزیکی طرح تصفیه خانه آب شهر یاسوج در یک سال گذشته تاکنون انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تملک زمین، دیوار کشی، اجرای خط انتقال و سوله‌ها از بخش‌های احداث شده تصفیه خانه آب شهر یاسوج است اظهار داشت: این طرح که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شده در مراحل پایانی قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است دهه فجر امسال بهره‌برداری شود.
وی ابراز داشت: در سال جاری به منظور سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی تصفیه خانه آب شهر یاسوج پیمانکاران جدید برای احداث آبگیرو پست برق اضافه شده است.
فخراحمد اضافه کرد: امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح تصویب شده که قرار است ۲۰ میلیارد تومان از این میزان در آذر ماه اختصاص یابد.
وی بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج معادل ۲۰ درصد به حجم ورودی آب تولیدی این شهر اضافه می‌شود.
 آب آشامیدنی ساکنان شهر یاسوج
دوربرداری چاه مهریان
معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: امسال همچنین عملیات دوربرداری یک حلقه چاه تأمین آب آشامیدنی در منطقه مهریان با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ تومان اجرا شد و آبان ماه امسال وارد مدار شد.
فخراحمد ابراز داشت: با انجام عملیات دوربرداری این چاه میزان آبدهی چاه آب مذکور از پنج لیتر در ثانیه به ۵۰ لیتر ثانیه رسیده است که بهره‌برداری این طرح وضعیت آب مهریان و بنسنجان را بهبود بخشیده است.
از آنجا که چاه‌های تأمین آب آشامیدنی پس از مدتی فعالیت به علت گرفتگی لوله‌ها و ناتوانی در پمپاژ میزان آبدهی آنان کاهش می‌یابد با انجام عملیات دوربرداری میزان آبدهی آن بهبود می‌یابد.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: اگر چه این تلاش‌ها برای دسترسی شهروندان شهر یاسوج به آب آشامیدنی بسیار ارزنده است و چشم انداز خوبی برای تأمین این نیاز حیاتی مشترکان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است اما از آنجا که میزان ۲۰ میلیون مترمکعب آب سد در دست ساخت تنگ سرخ به آب آشامیدنی این شهر اختصاص دارد به نظر می‌رسد تکمیل این سازه آبی بتواند شرایط بهتری را با توجه به احتمال افزایش جمعیت مرکز استان در آینده ایجاد کند. شهریاسوج مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۵هزار مشترک آب دارد. براساس آخرین آمار که در سال ۱۳۹۹ اعلام شده شهر یاسوج ۱۳۹ هزار نفر جمعیت دارد.


کد مطلب: 454613

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454613/معضل-کهنه-یاسوج-حال-گره-گشایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1