کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خبرسازترین‌های هفته؛

فقط کیان پیرفلک! / پاسخ کی‌روش به یک سوال جهت‌دار و شیطنت‌آمیز

27 آبان 1401 ساعت 22:43

کیان پیرفلک بدون شک خبرسازترین فرد هفته بود. به نام خدای رنگین کمانش دل خیلی از ایرانی ها را فرو ریخت. جان باختن جگرسوز او در جریان اعتراضات در ایذه در روز 25 آبان موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی در پی داشت. علیرضا عصار قطعه ای به نام خدای رنگین کمان برای او خواند. بسیاری استوری های شبکه های اجتماعی شان را به عکس این کودک 10 ساله مزین کردند.


در آستانه تنها چند روز مانده تا آغاز مسابقات جام جهانی و همزمان با تداوم ناآرامی‌ها در کشور، ورزشکاران یا به عبارت دقیق‌تر فعالان حوزه ورزش، همچنان کانون اصلی اخبار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها را تشکیل داده‌اند.
به گزارش کبنا، تنها سه روز تا برگزاری اولین مسابقه ایران در جام جهانی فوتبال قطر در دوشنبه (۳۰ آبان) مقابل تیم ملی انگلستان باقی مانده است. لیست نهایی ارائه شده از ملی‌پوشان توسط کارلوس کیروش و عدم پذیرش دعوت فیفا از سوی اسطوره‌های فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی، سطحی قابل توجه از واکنش‌ها را به همراه داشته است.
حتی دیدار ملی‌پوشان با سید ابراهیم رئیسی، قبل از بدرقه تیم ملی به قطر نیز توجهات رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی را به سوی خود جلب کرد. البته در کنار ورزشکاران دیدار هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان نیز سطحی قابل توجه از خبرسازی را در رسانه‌ها به همراه داشت. با این مقدمات، خبرسازان هفته جاری را می‌توان در موارد ذیل ارائه کرد:
به نام خدای رنگین کمان
کیان پیرفلک بدون شک خبرسازترین  فرد هفته بود. به نام خدای رنگین کمانش دل خیلی از ایرانی ها را فرو ریخت. جان باختن جگرسوز او در جریان اعتراضات در ایذه در روز  25 آبان موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی در پی داشت. علیرضا عصار قطعه ای به نام خدای رنگین کمان برای او خواند. بسیاری استوری های شبکه های اجتماعی شان را به عکس این کودک 10 ساله مزین کردند. 
 
فقط کیان پورفلک!
سفر هیات اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان
اولین و خبرسازترین خبر در هفته جاری، رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان بود. هیئت اعزامی از سوی دفتر رهبری شبانگاه شنبه (۲۱ آبان) از طریق فرودگاه زاهدان وارد سیستان و بلوچستان شدند. حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای حضور در استان اظهار کرد: خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.
در ادامه یک‌شنبه (۲۲ آبان) حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، حجت‌الاسلام مهدوی مهر دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی مدارس دینی اهل سنت و تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پیرامون حوادث اخیر استان به بحث و گفتگو پرداختند. در این بین دیدار مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، با هیات اعزامی بیش از سایر دیدار‌ها اهمیت داشت. مولوی عبدالحمید در دیداری که حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده رهبری و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، گلایه‌هایی را در ارتباط با حوادث اخیر زاهدان و خاش را مطرح و این دو حادثه را از نتایج «تبعیض در حق جامعه اهل‌سنت» دانست.
در همین روز، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اظهاراتی مهم را بر زبان راند. او عنوان داشت: توفیق داریم که به اتفاق دوستان ماموریتی از سوی مقام معظم رهبری داشته و برای ابلاغ سلام ایشان به استان شما بیاییم. در یکی دیگر از بخش‌های مهم اظهارات علی اکبری، این مقام مسؤول عنوان کرد: در ماجرا‌های اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آن‌ها جداست و باید خطایی که در تحریک عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذر خواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.
در مجموع، سفر هیات اعزامی مقام معظم رهبری و دیدار رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با مولوی عبدالحمید، در میان رسانه‌ها واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را به همراه داشت. بسیاری از رسانه‌ها این سفر و نتایج آن را مورد پوشش و توجه قرار دادند. خبرسازی این سفر و هیات آن به همان اوایل هفته محدود نشد، بلکه در چهارشنبه (۲۵ آبان) مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در توئیتی نوشت: «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دیدن واقعیت‌ها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان، دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.»
این توئیت، عبدالحمید اسماعیل زهی، بار دیگر مسائل سیستان و سفر هیات اعزامی به این استان را در کانون توجهات رسانه‌ای قرار داد. در این مقطع برخی روزنامه‌ها به تحلیل و بررسی این موضوع پرداختند که عبدالحمید از کدام تهدید و ارعاب سخن می‌گوید؟ و مدعی کدام دلجویی شده است؟!
دیدار ملی‌پوشان با رئیس‌جمهور و استقبال‌های منفی
روز دوشنبه (۲۴ آبان) ملی پوشان فوتبال ایران، قبل از اعزام به جام جهانی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دیدار کردند. در این دیدار کاروان تیم ملی بعد از آخرین تمرین خود و قبل از حضور در فرودگاه امام خمینی به دیدار ریاست جمهور رفتند و از دغدغه‌های خود سخن گفتند.
در این دیدار وزیر ورزش، سخنگوی دولت و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز حضور داشتند و از ملی‌پوشان حمایت کردند. در خلال این دیدار در نهاد ریاست جمهوری، شماره ۱۲ تیم ملی به وی توسط رئیس فدراسیون فوتبال اهدا شد. البته کارلوس کی‌روش نیز قول این را داد که تمام توان خود را برای موفقیت در جام جهانی به کار گیرد.
این که چنین دیداری میان اعضای تیم ملی فوتبال از سوی رسانه‌های و شخصیت‌های ورزشی مورد توجه قرار بگیرد، قابل پیش‌بینی بود، اما نه در این حد که سرمربی پرسپولیس با استفاده از اموجی عصبانی، استوری بگذارد و به بازیکنان که تعدادی از آن‌ها همین حالا شاگرد او هستند بگوید بی معرفت!
در واقع، در شرایطی که تیم ملی قبل از حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی با چنین حاشیه‌سازی بزرگی مواجه شود، تا حدود زیادی غیرقابل انتظار و بی سابقه است. به نظر می‌رسد ناآرامی‌های اخیر کشور موجب شده تا برای اولین بار تیم ملی فوتبال به شکلی بی سابقه در شرایطی که نیازمند حمایت حداکثری است، درگیر حاشیه‌های بزرگ شود.
رد دعوت فیفا از سوی دایی، کریمی، نکونام و مهدوی کیا
متاثر از وضعیت چند وقت اخیر کشور، ماجرای رد دعوت فیفا برای حضور در قطر، از سوی اسطوره‌های سابق تیم ملی فوتبال سطحی قابل توجه از واکنش‌ها را به همراه داشته است. در اواسط هفته جاری (دوشنبه /۲۳ آبان) بود که علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان در پستی اینستاگرامی، از رد پیشنهاد حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به همراه خانواده‌اش خبر داد.
شهریار با انتشار متنی در صفحه شخصی خود دلیل این تصمیمش را اینگونه توضیح داد: «در این روز‌ها که حال دل اکثر ما خوب نیست به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی به همراه همسر و دخترانم جواب منفی دادم، که کنار شما در میهنم باشم و همدردی خود را با تمام خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این روز‌ها از دست داده اند اعلام کنم. به امید روز‌های روشن برای ایران و ایرانی.»
همین پست اینستاگرامی علی دایی در عرض کمتر از ۲۴ ساعت ۴۰۰ هزار کامنت گرفته و میلیون‌ها بار دیده و لایک شد که در نوع خود بی‌سابقه بود.
اما رد دعوت فیفا تنها محدود به علی دایی نبود. در ادامه جواد نکونام، بازیکن پیشین باشگاه اوساسونا اسپانیا و پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی ایران هم دعوت فیفا را رد کرد. نکونام در عین حال دعوت شبکه تلویزیونی الکاس قطر را هم نپذیرفت. قرار بود، او کنار ابراهیم قاسمپور و حمید درخشان، به عنوان مفسر بازی‌های ایران حضور داشته باشد. البته جواد نکونام قبل از رسیدن این پیشنهادها، این امکان را داشت که به عنوان مربی در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند، اما سرمربی فولاد، پیشنهاد فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش را رد کرده بود.
در رویکردی مشابه، علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس با انتشار تصویری مربوط به دعوت نامه‌اش به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، خبر داد که این روز‌ها فوتبال برایش اولویت نیست و به دلیل آنکه می‌خواهد صدای مردم باشد، قصد ندارد در جام جهانی حضور پیدا کند.
همچنین، برخی اخبار از این حکایت دارد که مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن سابق باشگاه هامبورگ آلمان نیز همانند دیگر همبازی‌هایش، دعوت فیفا را برای حضور در جام جهانی رد کرده است. انتشار این خبر در شرایطی است که مهدوی‌کیا میهمان ویژه‌ای در جام جهانی محسوب می‌شده و قرار بوده بخشی از برنامه تدارک دیده شده دیدار ایران و انگلیس باشد و پیش از آغاز این دیدار به همراه برخی از بازیکنان سابق تیم ملی انگلیس وارد زمین شوند.
خبرسازی‌های ویژه کی‌روش؛ از لیست نهایی دعوت شدگان تیم ملی تا پاسخ جنجالی به خبرنگار «اسکای»

از هفته‌ها قبل پیرامون اعلام لیست نهایی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی، حاشیه‌های زیادی مطرح شده بود؛ بنابراین، عادی به نظر می‌رسید که اعلام این لیست از سوی کارلوس کیروش نیز با واکنش‌های زیادی همراه شود. روز یک‌شنبه (۲۲ آبان) فهرست ۲۵ نفره بازیکنان تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از سوی کارلوس کی‌روش مشخص شد. لیست بازیکنان ایران به شرح زیر بود:
دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی، امیر عابدزاده، پیام نیازمند.
مدافعان: مرتضی پورعلی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، احسان حاج صفی، صادق محرمی، رامین رضاییان، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی.
هافبک‌ها: روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، علی کریمی.
مهاجمان: مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد.
در لیست نهایی تیم ملی ۹ بازیکن داخلی و ۱۶ لژیونر حضور دارند که در نوع خودش جالب است. پرسپولیس با ۴ نماینده بیشترین بازیکن را در تیم ملی دارد و استقلال با ۳، سپاهان، کایسری اسپور و الاهلی قطر هم با ۲ نماینده در رده‌های بعدی قرار دارند. در این میان عدم دعوت بازیکنانی همچون دانیال اسماعیلی فر، سعید صادقی، فرشاد فرجی، کمال کامیابی‌نیا، مهدی مهدی پور، مهدی قایدی، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، امید نورافکن، صالح حردانی، جعفر سلمانی و سروش رفیعی که در زمان اسکوچیچ به تیم ملی دعوت می‌شدند، در لیست کیروش حضور نداشتند. عدم دعوت برخی از این بازیکنان حرف و حدیث‌ها و انتقادات زیادی را به همراه داشت.
دیگر کنش خبرساز کی‌روش، در جریان اولین نشست خبری با خبرنگاران بعد از ورود کاروان ورزشی ایران به قطر اتفاق افتاد. در این نشست خبری، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان در پاسخ به سوال جهت دار و شیطنت آمیز خبرنگار اسکای اسپورت مبنی بر این که آیا برای مربیگری تیم کشوری که به حقوق زنان احترام نمی‌گذارد منفعت می‌بری، در حالی که به وضوح از این رفتار غیر حرفه‌ای خبرنگار انگلیسی عصبانی شده بود گفت: تو از کدام رسانه هستی؟ چقدر به من می‌دهی تا جواب این سوالت را بدهم؟ شما یک کمپانی خصوصی هستید پس چقدر برای پاسخ به این سوال می‌دهید؟ برو و با رئیست صحبت کن و بعد از جام جهانی بیا و اگر پیشنهادت خوب باشد به این سوالت پاسخ می‌دهم.
کیروش در ادامه گفت: سعی نکن در دهان من حرف بگذاری. پرسیدم برای پاسخ دادن به این سوال چقدر به من می‌دهی؟ در ضمن بد نیست به این فکر کنی که در کشور خودتان انگلیس چه خبر است.
حمایت حداکثری مردم از تیم ملی/ پیش‌بینی مهم علاقمندان فوتبال ایران درباره صعود
در طول هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال صورت گرفت تا با استناد به برخی شایعات بی‌پایه و اساس، فیفا را مجاب کنند، ملی پوشان فوتبال کشورمان را از حضور و البته مردم فوتبال دوست ایران را از تماشای مسابقات این تیم در بزرگترین جشنواره فوتبال جهان محروم کنند.
در این راستا بسیاری از رسانه‌های خارج از کشور با دامن زدن به مسائلی در این ارتباط تلاش داشتند این شادی بزرگ و سرگرمی دوست داشتنی را از جمعیت بزرگی از ملّت کشورمان بگیرند که البته در این زمینه ناکام مانده و در نهایت حالا شاهد حمایت حداکثری همین مردم برای موفقیت تیم کشورمان در یکی از سخت‌ترین گروه‌های این دوره از رقابت‌ها هستیم.
به تازگی فیفا با انتشار گزارش و اشاره مستقیم به حضور چهار تیم از ۲۰ تیم اول رنکینگ فدراسیون بین‌المللی فوتبال(انگلیس – پنجم، آمریکا – شانزدهم، ولز – نوزدهم و ایران – بیستم)، به رقابتی سخت و نفس گیر در این گروه اشاره کرد و نوشت تنها گروهی که هر چهار تیمش در جمع ۲۰ تیم اول فیفا هستند، گروه B است و به دشواری کار برای تیم‌های حاضر در گروه B پرداخت اما مردم فوتبال دوست ایران به تیم محبوبشان باور داشته و در نظرسنجی‌های بعمل آمده در سایت‌های مختلف رأی به موفقیت این تیم در قطر ۲۰۲۲ داده‌اند.
یکی از همین رسانه‌ها در نظرسنجی از مخاطبان خود خواسته بود میزان شانس صعود ایران به دور بعد را با یک "بله" یا "خیر" مشخص کنند که با وجود هجمه‌های اخیر در فضای مجازی، اسامی بازیکنان سرشناس فوتبال اروپا در گروه B، سختی این گروه و تیم‌های حاضر در آن از جمله انگلیس که یکی از بخت‌های قهرمانی به شمار می‌رود، باز هم بیش از نیمی از طرفداران فوتبال و مخاطبان "سایت خبر ورزشی" (که یکی از رسانه‌های قدیمی ورزشی - در جمع انبوهی از رسانه‌های نوپای اخیر ورزشی کشورمان - به شمار می‌رود) رأی به موفقیت و صعود ملی پوشان ایران به دور دوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داده‌اند. البته با نگاهی اجمالی به اکثر سایت‌های ورزشی هم این‌امیدواری دیده می‌شود.'

حمایت حداکثری مردم از تیم ملی/ پیش بینی مهم علاقمندان فوتبال ایران درباره صعود

این رأی حداکثری در شرایطی به سؤال "به نظر شما تیم ملی در جام جهانی می‌تواند از گروه خودش صعود کند؟ " پاسخ حداکثری‌اش را با "بله" داده بود که حتی برخی بر این باور هستند که شاید تیم اول فوتبال مملکت آمادگی ذهنی لازم برای ورود به این رقابت‌ها را نداشته باشد! اینکه حتی برخی از اهالی همین رشته نیز در کمال ناجوانمردی با انتشار متن و عکس در اینستاگرام‌شان سعی دارند اسباب ناآرامی در اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان را ایجاد کنند! اما قطعاً طرفداران هوشیار فوتبال با شنیدن صحبت‌های اخیر کارلوس کی روش درباره شیطنت‌های دور و بر تیمش و البته دیدن آرامش موجود در اردوی تیم ملی متوجه توانایی‌های این تیم برای تاریخ‌سازی در ۲۰۲۲ قطر هستند که اینگونه با "رأی حداکثری" پشت تیم ملی فوتبال مملکت‌شان‌ ایستاده‌اند.


کد مطلب: 454562

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/454562/فقط-کیان-پیرفلک-پاسخ-کی-روش-یک-سوال-جهت-دار-شیطنت-آمیز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1