کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از غلامعباس امیدوار؛

جناب احمدزاده؛ شجاع باشید و از نقد نهراسید! / به قواعد بازی تمکین کنید / سودای سکوت رسانه‌های منتقد را نداشته باشید! / چرایی ممانعت چند ماهه خبرنگاران کبنانیوز از ورود به استانداری

13 مهر 1401 ساعت 19:27

پایگاه خبری کبنانیوز علی‌رغم پوشش سراسری اخبار و اتفاقات استان کهگیلویه و بویراحمد، برای پایان دادن به رویه‌های نادرست و سوءمدیریت‌ها، نقدهایی نیز به عملکرد مدیران این استان داشته است. بدیهی است که کفه پوشش اخبار سنگین‌تر از نقدهاست. اما با این وجود، استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از پنج ماه است که از ورود خبرنگاران کبنانیوز به استانداری برای پوشش اخبار جلسات استانی، ممانعت می‌کند. همین موضوع دستمایه یادداشتی از غلامعباس امیدوار شده است.


پایگاه خبری کبنانیوز علی‌رغم پوشش سراسری اخبار و اتفاقات استان کهگیلویه و بویراحمد، برای پایان دادن به رویه‌های نادرست و سوءمدیریت‌ها، نقدهایی نیز به عملکرد مدیران این استان داشته است. بدیهی است که کفه پوشش اخبار سنگین‌تر از نقدهاست. اما با این وجود، استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیش از پنج ماه است که از ورود خبرنگاران کبنانیوز به استانداری برای پوشش اخبار جلسات استانی، ممانعت می‌کند. همین موضوع دستمایه یادداشتی از غلامعباس امیدوار شده است که در ادامه می‌خوانید.
درآمد:
مدت‌هاست که این قلم در نیام است و زبان در کام و میلی به نوشتارِ تذکاریِ به مدیری و رئیسی نبوده است که چرایی آن در آتیه در نوشتاری برای استاندارِ جاری و ساری به شرح خواهد رفت. همه‌ی اهل رسانه (خصوصاً مخاطبان سیاسی کبنانیوز)، با این قلم که به نقد و گفتگو و تعامل با "دیرینه استاندارانِ سابق" از دولت‌های پیشین آشنا هستند و نمط و روش آن را تجربه کرده‌اند که همه استانداران با هر سمت و سو را نگریسته و به جرح و تعدیل آن‌ها نشسته است.
و اما بعد؛ جناب احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد
زندگی در جامعه متکثر و متشتت امروز و بازی در هندسه سیاسی آن، حداقل قواعدی دارد که هر شخصی در هر سطحی از سیاست و کیاست و حکمرانی، می‌بایست به لوازم و اقتضائات حداقلی آن پایبند باشد و به تمرین و تعمید آن تمکین کند. زآن همه آداب و ترتیباتِ نرد سیاست و کسب مسئولیت، آن است که بداند؛ مسئولیت، مسئولیت می‌آورد و پاسخگویی به افکار عمومی (که رسانه‌ها یکی از ابزار‌های آن است) بدیهی‌ترین گزاره این مسیر خواهد بود.
مفروض است که می‌دانید رایج‌ترین بخشِ رکنِ چهارمِ مشروطیت، رسانه‌های خبری و مطبوعات هستند که بستر گفتمان‌سازی عقلایی مبتنی بر مطالبه‌گری اجتماعیِ برآمده از مردم و برای جامعه هستند که می‌بایست مطمح نظر اهل سیاست و ریاست بوده که رسانه هم از منظر نقدپذیری و هم از محمل آنکه ابزاری برای ارائه گزارش و عملکرد و خبررسانی باشد، دیده شود. اما گویا جنابتان و همراهان مشاوری و دفتری و صفدری به این امر یا واقف نیستید یا وقعی نمی‌نهید! که بایسته هست بدانید این شرط آن نیست که در دنیای امروز، نادانسته‌ی این امر باشید و عِالم و عامل به آن نباشید.
نقل شده است به مقام مسئولی نهیب زده‌اید که این رسانه (کبنانیوز) را مهار کنید و لگام بزنید! گویی زبان رسای این رسانه احوال را ناخوش و اوقات را مکدر می‌کند. در این باب، باب سخن بسیار است و البته سکوت اولی‌تر، که دانایان شهر خود از این احوال، حدیث مفصل می‌خوانند و بسی تأسف می‌خورند. ضمن شماتت اینگونه اعمال، لازم است بدانید پیش از شما نیز کسانی در این سودا بودند، اما نه کهتران و نه مهتران از شما بر این امر موفق نشدند و این رسانه بر سبیل مردمداری و مطالبه‌گری برای اصلاح اُمور و اُمرا به حیات پاینده خویش ادامه می‌دهد.
همگان به یاد دارند که در دوران دولت گذشته، شخصی از استانداران، در جلسه شورای اداری استان از انعکاس دعوای خود با شهردار و پوشش خبری رسانه‌ها از تشر‌های شهردار نسبت به خود، ناخرسند گشته بود. به مدیرکل ارشاد وقت تذکری داد که رسانه‌ها را کنترل و مدیریت کنید! در پاسخ مدیرکل گوشزد می‌کند که: «اولاً کنترل رسانه‌ها در صلاحیت و ظرفیت قانونی ارشاد نیست و دخلی به این دستگاه ندارد و در ثانی شخصاٌ نیز این عمل را نمی‌پسندم و اگر قدرت قانونی هم داشتم به این کار قیام نمی‌کردم.»
اینکه تحمل نقد نباشد و یا سعی در عدم دعوت از رسانه‌های منتقد به جلسات استانداری شود، خلاف حق عمومی مردم بر "دانستن" است و نمی‌توان این حقِ جامعه را تحدید کرد. چه به اشارت شما و چه به اشارات خدم و حشم و اطرافیان دفتری باشد، خلاف قاعده دیگر مدیران در همه جای این سرزمین است و بلکه خلاف قاعده و سفارش رئیس دولت (رئیسی) مبنی بر تکریم حق اطلاع‌رسانی مردم و رسانه گرایی است.
بدانید که مسئولیت، مسئولیت می‌آورد و اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ای، کمینه‌ی آن است. باز هم بدانید که خسروتر از شما هم بر این امارت استانداری دوام نیاوردند و آنچه از خود به جای گذاشتند نامی نیک و یا بد بوده است. بهرحال این رسم روزگار است که روز‌های پرفروغ هر سیاستمدار و هر مدیری روزی کم فروغ می‌شود و این امارت کهگیلویه و بویراحمد، از افضل‌ها و اصغر‌های همراهِ والیان استان، بسیار به خود دیده است که در باب نقش برخی از آن‌ها نوشته آمد و رفتند که رفتند (لینک یادداشت همه چیز درباره گروه مجردها)
شایسته است که همگان نقد را برتابند و با انگ تخریب و امثالهم، از مسئولیتِ پاسخگویی و اصلاح، ‌شانه خالی نکنند و‌ اتهام و نهیبی بر رسانه‌ای نزنند. نیکوست که اطرافیان، از افضل تا اصغرشان را به آداب واقف کنید و چونان استانداران سابق این قلم نیز زین پس با شما به گفتگوی نقادانه خواهد داشت و حضرتعالی به بررسی آرشیو کبنانیوز در نقد استانداران سابق، توصیه می‌شوید تا گمان حب و بغضی نرود که به قول حافظ؛
هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت...
پی‌نوشت؛ پایگاه خبری تحلیلی کبنانیوز، همواره به عنوان رسانه‌ای مردمی، با رویکرد مصلحانه و نقادانه در انعکاس مسائل اداری، سیاسی و اجتماعی و .... کوشا بوده است و در دوران همه دولت‌ها و استانداران سابق، به نقد عملکرد مجموعه استانداری و مدیران اجرائی استان پرداخته است که آرشیو کبنانیوز نسبت به نقد استاندارن سابق (از صابری تا خادمی، احمدی و کلانتری) گویای این امر است. در دوران این استانداران، ضمن حفظ خط و مشی کبنانیوز به عنوان رسانه‌ای مستقل و منتقد، همه استانداران با تکریم خاص به این امر توجه داشته و ضمن پاسخگویی و تحمل نقد، همواره این رسانه برای انجام رسالت خبری و پوشش مسائل به جلسات اداری استانداری دعوت می‌کردند. اما در این دوره، رویکرد استانداری کهگیلویه و بویراحمد خلاف تمام ادوار گذشته بوده وسعی تام بر آن است که رسانه کبنانیوز حتی به جلسات اداری استان دعوت نشود و حق اطلاع‌رسانی از جامعه گرفته شود و تعامل با رسانه‌های مستقل و مردمی و نقاد وجود ندارد.
البته با رویکرد پایگاه خبری تحلیلی کبنانیوز مبنی بر «هر شهروند یک خبرنگار»، در هر صورت هیچ امری از امور استانداری کهگیلویه و بویراحمد و سایر مجموعه‌های اداری استان، از چشم این رسانه و مردم دور نخواهد ماند و این دوران "ندانستن حق مردم است" نیز به پایان خواهد رسید و قضاوت آن با افکار عمومی استان خواهد بود.


کد مطلب: 453127

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/453127/جناب-احمدزاده-شجاع-باشید-نقد-نهراسید-قواعد-بازی-تمکین-کنید-سودای-سکوت-رسانه-های-منتقد-نداشته-چرایی-ممانعت-چند-ماهه-خبرنگاران-کبنانیوز-ورود-استانداری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1