کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنا از جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

زاهدی‌وفا: اموالم هزار میلیارد تومان است و من سرایدارم!

12 مهر 1401 ساعت 11:45

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برگزار شد و موافقان و مخالفان زاهدی‌وفا به بیان نظرات خود پرداختند.


جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برگزار شد و موافقان و مخالفان زاهدی‌وفا به بیان نظرات خود پرداختند.
به گزارش کبنا، بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار به عنوان دستور کار صحن در دستور نمایندگان مجلس قرار گرفت. رئیسی نیز در این جلسه برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار در صحن مجلس حضور یافت.
گزارش کمیسیون آموزش درباره صلاحیت زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت این کمیسیون با تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط محمدهادی زاهدی وفا را اعلام کرد.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد:
با توجه تحولات سریع فناوری در عصر جدید، لازم است همه افراد از آموزش های لازم فنی و حرفه ای برخوردار شوند. همگان ناگزیر به آموختن مهارت های جدید می باشند. مسلما حل مشکل اشتغال کشور نیز بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست.
به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می باشد. بویژه پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است که اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه ای مشکل اشتغال بیان می نماید.
بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی
جناب آقای دکتر زاهدی وفا دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه اتاوا کانادا می باشد. از سوابق اجرایی ایشان می توان به معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره نمود.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
در جلسه کمیسیون با آقای دکتر زاهدی وفا به اولویت های زیر اشاره شد:
- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور     
- صدور شناسنامه فنی و حرفه ای برای همه کارگران کشور
- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان
- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت
- مشتری محور بودن مهارت ها       

- ایجاد پویایی در آموزش ها و ارتباط آنها با بازار کار
- هم افزایی با کارخانه ها و واحدهای تولیدی
در پایان ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب 24/8/1396 و رفع چالش های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمان بندی ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد و اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.
بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 76 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 24 درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به رشته تحصیلی و فعالیت های اقتصادی متناسب وظایف با آن وزارتخانه در نهادهای دیگر، به نظر می رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را داشته باشند.
نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)
بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر زاهدی وفا نشان می دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل اقتصادی مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب از جمله معاونت در وازرت امور اقتصادی و دارایی و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.
گزارش کمیسیون بهداشت درباره برنامه‌های پیشنهادی زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت این کمیسیون را با این وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه مذکور اعلام کرد.
زهرا شیخی در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را در خصوص بررسی صلاحیت محمد هادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر قرائت کرد:
مقدمه:
وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی به عنوان سیاستگذار اصلی بخش‌های تعاون، اشتغال، حمایت از سرمایه انسانی، رفاه و تامین اجتماعی کشور، دارای ابعاد و دامنه فعالیت گسترده ای است که  می تواند در تحقق بخش بزرگی از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی ، قانون اساسی ، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی دولت ایفای نقش نماید.
حمایت از فرصت‌های شغلی، ایجاد اشتغال مولد و فراگیر با هدف توسعه ملی و بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی‌، رسیدگی به معیشت اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران، کارمندان و بازنشستگان و نیز محرومان و مددجویان و تامین  نیازهای اساسی آنان در حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه خدمات درمانی ودارویی از ماموریتهای حیاتی این وزارتخانه  است که نیازمند مدیریت دانا و توانا ست. از این رو گزینش فرد شایسته برای تصدی این مسئولیت خود امر حساس و مهمی است. دراین راستا کمیسیون بهداشت ودرمان نیز پس از دریافت معرفی نامه و مستندات مربوط به جناب آقای دکتر زاهدی وفا به عنوان وزیر محترم پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی اقدام به بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های ایشان نمود تا پس از اتمام تحقیقات و انطباق برنامه‌های موصوف با اسناد بالادستی گزارش خود  را تقدیم نماید.
این گزارش علاوه بر مقدمه حاضر در بردارنده تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی ،بررسی معیارهای عمومی، انطباق برنامه ها ی ارائه شده با اسناد بالادستی، بررسی صلاحیت و نتیجه گیری نهایی است که ذیلا به استحضار می‌رسد شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون جنای آقای دکتر محمد هادی زاهدی وفا در نشستی که در این کمیسیون با حضور اعضای محترم، به منظور آشنایی با اهداف و برنامه های ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون کار ورفاه اجتماعی  برگزار شد، متعهد گردید علاوه بر وظایف ذاتی، قانونی و برنامه ای وزارت در حوزه های رفاه، اشتغال، تعاون، صندوقهای بازنشستگی و بیمه، سلامت را به عنوان یکی از ماموریت‌های عمده، معطوف به تاسیس، تقویت و بهره گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی، تحلیل داده‌های کلان ملی و استفاده از ابزارهای نوین فناورانه دانسته و خود را متعهد به ایفای وظیفه در این زمینهها بداند.
وی همچنین رفع فقر مطلق  ودسترسی همه آحاد جامعه به حداقل‌های امکانات اساسی مورد نیاز را به عنوان حقی همگانی از اهم دغدغه‌ها و ماموریت‌های خود در مسند وزارت پس از کسب رای اعتماد از خانه ملت عنوان نمود. وی در حوزه سلامت به ضرورت اجرای قانون نظام ارجاع و پزشک خانواده تاکید نمود و در حوزه ی توسعه زیر ساخت‌های لازم  توانبخشی، سالمندی، بهزیستی و حمایت از بیماران بدون تمکن مالی با اتکا به منابع غیر دولتی و توسعه خرید خدمت از بخش دولتی و خصوصی  و به روز نمودن مطالبات درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، نیز متعهد گردیده  و برنامه های خود رابیان نمودند.
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی در زمینه معیارهای عمومی، داشتن سوابق مفید درارتباط با اهداف و ماموریت‌های وزارت، توان ایفای مسئولیت و تعهد لازم به انجام چنین مهمی با بهره گیری بهینه از امکانات و سرمایه‌های مادی و انسانی موجود از اهم سرفصلهایی است که حتما می‌بایست مورد توجه کافی واقع گردد. ایشان متعهد شدند در انجام مسئولیت خطیر خود ، اصول واهداف مقرر در قوانین زیر و قوانین حاکم بر حوزه مورد تصدی خود را مد نظر قرار دهند:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی –سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تامین اجتماعی، بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی – سند تحول دولت مردمی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت – قانون ساختار نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی – قانون تامین اجتماعی –قانون کار جمهوری اسلامی ایران –قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی با توجه به ارائه راهکارهای اعلامی در خصوص چگونگی نیل به اهداف و وظایف وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی که بی تردید توسعه عدالت اجتماعی  را نیز در بطن خود دارد، به نظر می رسد وزیر محترم پیشنهادی فردی مقید به این اصول و آرمانها باشد .این کمیسیون در توضیحات شفاهی و بررسی برنامه های مکتوب عرضه شده، انحراف در این زمینه را استماع یا مشاهده ننمود و در نتیجه ، رویکردها ، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی ایشان در زمینه‌های بازنشستگی و رفع مشکلات جاری، موضوع تقویت  صندوقهای تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری  ، سازمان تامین اجتماعی(به عنوان مهترین بازوی وزارتخانه برای تحقق حقوق متنوع قشر وسیعی از جامعه وحفظ و مراقبت از  سرمایه های بین نسلی آنان در قالب شستا و هلدینگهای مربوطه)، سلامت، تامین دارو، ارتقاء کمی و کیفی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی در عرصه درمان مستقیم و غیر مستقیم، حفظ کرامت بازنشستگان و سایر موضوعات عنوان شده را منطبق با اسناد بالا دستی می داند ‌‌‌‌‌‌.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
اعضای محترم کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، حسب وظیفه قانونی خود و با امعان نظر خاص به اهمیت نقش مدیریت در تمامی امور به ویژه، در راس وزارتی با درجه حساسیت بالا و دامنه شمول وسیع که کوچکترین خطا در خط مشی‌ها، سیاستگذاری‌ها و نیز امور اجرایی و نحوه گزینش و جذب افراد  ومدیران می تواند تبعات جبران ناپذیری بر جای گذارد، نسبت به بررسی برنامه ها ، انجام گفتگوهای صمیمانه با وزیر محترم پیشنهادی اقدام نمودند و به این شرح نظر خود را ابراز می‌دارند:
نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)
کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی متعاقب بررسی موضوع صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، شایستگی جناب آقای دکتر محمد هادی زاهدی وفا برای تصدی مسئولیت وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی را احراز نمود و برای ایشان درصورت کسب رای اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آرزوی موفقیت می‌نماید.
گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه تعاون را اعلام کرد.
 حسن لطفی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.
گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:
بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه آن حدود 3 هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند:
الف) شرح استعلامات
1- مدرک تحصیلی
براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال 1369 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی 4256 مورخ 26 تیرماه 1381 وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.
2- تابعیت:
حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی های بعمل آمده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.
ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:
- تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش های فعلی
- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها
- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگها
- ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی
- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان
- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد بویژه تشکل های کارگری
- افزایش مستمری بازنشستگان
- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور
- حمایت و تقویت بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون
- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی
- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان
- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی
ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:
وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...، 37 درصد برنامه های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در 39 درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به 24 درصد از احکام اشاره ای نشده و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره 56 از مجموع 100 نمره را دریافت نموده که البته نمره ای «متوسط» ارزیابی می شود.
د) بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:
برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «تناسب،واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «آینده نگری و سنجش پذیری»، »متوسط« ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب »ضعیف« و »خیلی ضعیف« ارزیابی شده است.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):
با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود./
دفاع رئیسی از زاهدی‌وفا
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری گفت: این بیانات برای همه انسان های فهیم و بصیر قابل درک بود و ایشان تاکید کردند که علت خشم دشمنان و ایجاد این فتنه ها، بی اثر بودن تحریم ها و پیشرفت کشور است.
جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز (سه شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: باید برای مردم بابصیرت، زمان شناس، دشمن شناس و فهیم، شاکر خداوند متعال باشیم که حقیقتاً جلوه دیگری از بصیرت، زمان شناسی و دشمن شناسی خود را در حوادث اخیر نشان دادند و دشمنان را در این فتنه  ناکام گذاشتند.
وی افزود: باید شکرگزار خداوند باشیم که هدایت های امام و رهبری همواره مورد توجه مردم است و حضور میلیونی مردم در خیابان ها، حضور در صحنه و اعلام موضع، حقیقتاً دشمن را ناکام گذاشت و لازم است به هدایت های حکیمانه رهبری معظم انقلاب در روز گذشته اشاره کنم که تحلیل جامعی از حوادث اخیر ارائه فرمودند.
رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه مقام معظم رهبری دلیل فتنه ها را علیه کشور و انقلاب بیان نمودند، گفت: صحبت های رهبری برای همه انسان های فهیم و صاحب بصیرت قابل درک و استفاده بود و ایشان تحلیل کردند و اشاره نمودند که چرا دشمنان منجمله آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ما و علیه کشور و انقلاب ما توطئه و بلواسازی می کند. رهبری علت آن را پیشرفت کشور فرمودند.
وی تصریح کرد: دشمن نمی خواهد پیشرفت ما را ببیند و این نکته محوری بود که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند و حقیقتاً دلیل خشم دشمن از کشور و ملت ما آن است که آنها می بیند که علی رغم همه تحریم ها و تهدیدها، ما در مسیر پیشرفت قرار داریم و به همه موانع ایجاد شده توسط دشمن بی توجهیم. درست است که کشور دارد تلاش می کند برای رفع تحریم ها به صورت عادلانه و عزتمندانه و از طرفی تلاش می شود در جهت خنثی سازی تحریم ها و احساس دشمن این است که فشارهای حداکثری به صورت مفتضحانه ای شکست خورده و این را بر زبان نیز جاری می کنند.
رئیسی تاکید کرد: دشمن رسماً می گوید که تحریم ها کارساز نبوده و این جای شکرگزاری دارد، اما این پیشرفت ها که باعث خشم دشمن شده است و امروز بعضی از ایالت های آمریکا در وضعیت قرمز به سر می برند و در شرایط بحرانی هستند.
حجت الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه شرایط ابتلا و فوت به حداقل ممکن رسیده است، گفت: آنها می بینند 6 شرکت ایرانی، 4 شرکت به صورت مستقل و 2 شرکت با همکاری کشورهای دیگر موفق شده اند تولید واکسن داشته باشند که امروز به جای وارد کننده، صادرکننده هستیم که یک موفقیت است.

وی افزود: دشمن می خواست همه زندگی ما حتی آب خوردن به قرارداد، برجام و مسأله تحریم ها بند شود اما می بیند که امروز، علیرغم کمبود نزولات آسمانی در مناطق مختلفی از کشور، در جهت مدیریت آب تلاش شده و وضعیت طرح هایی مثل خوزستان که 3 تا 4 ساله بود ظرف چند ماه به دست جوانان برومند و مردم خوزستان، این استان آب شرب خود را حل کند و برخی نقاط هم در حال حل شدن است.
رئیس جمهور ادامه داد: طرح 17 ساله آب همدان نیز ظرف چند ماه انجام شد که طی این روزها به بهره برداری می رسد. آب در کردستان و سنندج ظرف ماه آینده طی طرحی که سال ها بود مردم کردستان چشم انتظار آن بودند در حال حل شدن است که این موضوع در نقاط مختلف دیگر کشور نیز در حال رخ دادن است و دولت پیگیری می کند تا نگرانی مردم رفع شود.
وی در ادامه به وضعیت برق کشور، گفت: پیش از این قطعی های مکرر برق مردم را آزار می داد اما امروز شرایط به گونه ای شده که علاوه بر آغاز به کار نیروگاه های مورد نیاز کشور، این موضوع حل شده است. 35 هزار مگاوات برق مورد نیاز بود که برنامه ریزی شد و پروژه آن آغاز شد. 6 هزار مگاوات نیز به شبکه برق افزوده شد تا جایی که قطعی برق خانگی نداشتیم و برق صنایع و کشاورزی نیز مدیریت شد تا کار بدون مشکل دنبال شود.
حجت الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه آنها وضعیت گاز را می بینند، اظهار داشت: فقط چند درصد مانده تا شبکه سراسری گاز به تمام نقاط کشور برسد که در کمتر نقطه دنیا به این شکل است. آنها می بینند که وضعیت کشاورزی در روزی که دولت آغاز به کار کرد، منفی 5.8 درصد بود اما آمار امروز نشان می دهد وضعیت کشاورزی در حال طی کردن سیر مثبت است و به منفی 0.8 درصد رسیده تا به در آینده نزدیک به صفر برسد و مثبت شود.
رئیس قوه مجریه در ادامه رشد صنایع کشور را نیز 5 درصد عنوان کرد و افزود: صنعت ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات رشد 6.2 درصدی دارد لذا آنها می بینند که شرایط تولید در حال تغییر است. البته مشکلات در صنایع و تولید هنوز وجود دارد اما اراده بخش های مختلف در کشور و همکاری میان مجلس و دولت در حال باز کردن گره ها است.
وی در ادامه در خصوص وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد عنوان کرد: ابتدای کار دولت مشکلاتی برای پرداخت ها وجود داشت اما امروز با گذشت بیش از یک سال از کار دولت، یک روز هم پرداخت حقوق و دستمزد و یارانه ها در کشور با تأخیر مواجه نشده است.
حجت الاسلام رئیسی افزود: موضوع رتبه بندی معلمان که 11 سال بلاتکلیف مانده بود با همکاری دولت و مجلس به اتمام رسید. در حوزه بازنشستگان نیز همکاری مجلس و دولت باعث برطرف شدن دغدغه آنها شد. این ها مشکلاتی بود که برخی می خواستند بر آن موج سواری کنند تا آنها را بیشتر نشان دهند.
رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حذف دو نرخی بودن ارز که همه درباره آن اتفاق نظر داشته و صرفا  در روش اختلاف نظر وجود داشت، گفت: پرداخت عادلانه یارانه ها اگرچه در دو ماه وضعیت تورم ایجاد کرد اما با همکاری دولت و مجلس انجام شد و این اصلاح اقتصادی ضروری بود که باید از مردم نیز برای همکاری و همراهی آنها در این خصوص و تحمل سختی ها تشکر کنم.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های داخلی، عنوان کرد: به جای اینکه پول بانک ها به طرف موارد و فعالیت های اقتصادی غیرمولد برود به سمت پروژه های بزرگ در حال هدایت شدن است و شرکت های بزرگ اقتصادی با برنامه ریزی و انسجام در جهت حضور در سرمایه گذاری های بزرگ حرکت می کنند و پروژه های ضروری مثل توسعه میادین نفتی و گازی در کشور و پروژه های ماندگار دیگر را اجرا می کنند به نحوی که بتواند نقدینگی و سرمایه ها را به سمت تولید هدایت کند.
حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اقدامات در حوزه منطقه ای، اظهار کرد: عضویت در سازمان همکاری های شانگهای و سایر مجامع از جمله اقداماتی بود که به اقتصاد و زیربناهای اقتصادی آسیا و سایر کشورها متصل شدیم و فعالیت ها و همکاری ها را گسترش داده است تا جایی که کشورهای اطراف ما روابط اقتصادی خود را 5 تا 6 برابر با ما افزایش داده اند.
رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه دشمن تصور می کرد با تهدید و تحریم می تواند ما را منزوی کند، ابراز داشت: آنها دیدند ما به هیچ عنوان منزوی نشده و ارتباط خود با کشورهای دنیا، اقدامات اقتصادی و تجاری و تولید در کشور در حال ارتقا است لذا وقتی می بیند از همه کارهایی که انجام شده تا ما را منزوی کند، خودش را ناامید می بیند به دنبال فتنه و توطئه و بلوا می افتد.
وی افزود: آنچه که رهبری فرمودند، اراده همه بخش ها است. شرکت های دانش بنیان در کشور کارهای بسیار خوبی انجام دادند و کارهای بسیاری را در دستور دارند که این باعث می شود دشمن بهانه جویی کند و با همان ها در کشور بلوا کند. آنچه امروز در کشور ضروری می دانیم و رهبری از همه دولت و ملت و مسئولان خواسته اند، وحدت و انسجام ملی است. این وحدت و انسجام و فضای کار و تلاش است که دشمن را ناامید می کند.
رئیسی با بیان اینکه هر کسی با فعل، تلاش و قلمش مردم را امیدوار کند حتماً در جهت راهبرد جمهوری اسلامی عمل کرده و هر فردی که با بیانش مردم را مأیوس کند در جهت راهبرد دولت عمل کرده است، گفت: شناخت دشمن و فتنه دشمن بسیار ضروری است که بحمدالله امروز ملت عزیز کشورمان این شناخت را دارند و موضع گرفته و زمان شناسانه در میدان حضور پیدا کردند.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه همکاری با دولت و کارهایی که در پیش داریم از مسائلی است که مردم انتظار دارند به موضوع برنامه هفتم اشاره کرد و ادامه داد: برنامه توسعه هفتم در نزدیکترین زمان به مجلس تقدیم می‌شود تا در مجلس بررسی شود و در زمان مناسب تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه 1402 ظرف موعد قانونی تقدیم مجلس می‌شود، اضافه کرد: امروز عزیزان در مجلس و دولت به ضرورت اجتناب‌ناپذیر بودن همکاری همه قوا، نهادها و بخش‌های کشور واقف هستند چرا که این موضوع ملت را امیدوار می‌کند و دشمن را ناامید و ناامیدتر خواهد کرد.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما مصمم هستیم که متن کار یعنی خدمتگزاری به مردم، گره‌گشایی از مردم و رسیدگی به همه مناطق را پیگیری کنیم و گرفتار حاشیه‌ها نشویم زیرا حاشیه‌ها ما را از انجام کارها دور خواهد کرد. همواره در مسیر متن گام برمی‌داریم تا زمینه امیدواری مردم فراهم شود.
رئیسی حضور در صحن علنی برای دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهانه‌ای برای حضور در جمع نمایندگان دانست و افزود: من این فرصت‌ها را برای حضور در مجلس و شنیدن نقطه نظرات نمایندگان مغتنم می‌دارم، ان‌شاء الله نشست‌های دیگری نیز خواهیم داشت؛ برگزاری این نشست‌ها و تبادل نظر برای رفع مشکلات موثر است.
رئیس جمهور کشورمان درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر چند تمامی وزارتخانه‌ها مهم هستند اما این وزارتخانه از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که می‌تواند در تحقق شعار دولت یعنی عدالت اجتماعی نقش آفرینی بیشتری انجام دهد، همچنین این وزارتخانه با اقشار مختلف جامعه، بازنشستگان عزیز، کارگران مختلف و ... در ارتباط است و می‌تواند زمینه بهره‌مندی آنها از عدالت را فراهم کند که این موضوع نکته‌ای محوری است.

وی با بیان اینکه هرچند موضوعات مربوط به اشتغالزایی به همه دستگاه‌ها مربوط است اما وزارت تعاون مسئول پیگیری این موضوع است، ادامه داد: در ماه‌های گذشته گام‌هایی در راستای تعاون، میدان‌داری به تعاون‌ها و اقتصاد تعاونی برداشته شد، از سوی دیگر موضوعاتی مانند مسائل اجتماعی و آسیب‌های صندوق‌ها مانند صندوق بازنشستگی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: از همه همکارانی که در این وزارتخانه تلاش کردند، تشکر می‌کنم؛ از دکتر عبدالملکی که در این وزارتخانه تلاش کردند تقدیر می‌کنم اما این نکته نیز از اهمیت برخوردار است که این وزارتخانه کار بسیاری دارد و باید با استفاده از تجربه همه عزیزان کارهای متفاوتی در آن صورت گیرد.
رئیسی در تشریح سوابق زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: با شخصیت ایشان آشنایی داشته و عملکرد ایشان را در جایگاه‌های مختلف بررسی کردم. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو شرط مهم دانش و تجربه برخوردار است، ایشان دانش مناسبی در مسائل اقتصادی داشته و از صاحبنظران اقتصادی هستند و بسیاری از افراد نظریه ایشان را قبول دارند.
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تجربه زاهدی وفا در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: زمانی که ایشان در معاونت اقتصادی این وزارتخانه مشغول بود طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را پیشنهاد کرد و پیوست عدالت آن را مطرح کرد که ابتکار خوبی بود.
وی با اشاره به فعالیت زاهدی وفا در معاونت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ایشان همچنین در سال 90 با دستور مقام معظم رهبری در مجموعه الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی فعالیت داشت.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در دورانی که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، تعامل خوبی با بیرون و درون وزارتخانه داشت، ادامه داد: برخی دوستان از مجلس به من گفتند که ایشان در این مدت با مجلس تماس می‌گرفتند، من نیز در پاسخ مطرح کردم از آنجا که مشخص نبود که ایشان حتما به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شود، می‌خواستند زمینه‌سازی نشود در واقع این موضوع حسنی هم دارد، ایشان به دنبال عرضه خود نبود و این رفتار به معنای بی‌اعتنایی به مجلس، نمایندگان یا کمیسیون اجتماعی نبود، پس از اینکه مشخص شد که وزیر پیشنهادی تعاون، آقای زاهدی وفا است جلساتی برگزار شد، در واقع ایشان به دنبال ارتباط سازمانی بودند؛ ارتباط با مجموعه حتما می‌تواند برای ایشان زمینه خوبی در انجام کارها باشد.
رئیس جمهور در ادامه در توضیح شاخص های انتخاب وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: داشتن روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت به خصوص برای این مجموعه یکی از شروط اساسی انتخاب ما بود. نقش روحیه عدالت خواهی و حق خواهی و تحول خواهی برای همه دستگاه ها و به خصوص برای این مجموعه بسیار مهم است و ما این شاخص را در ایشان می بینیم.
وی با تاکید بر شاخص پاکدستی برای انتخاب وزیر پیشنهادی افزود: همانگونه که بارها اعلام کردم و در سلوک و رفتار خود نشان دادم، موضوع پاکدستی و زندگی پاک و ارتباطات سالم و مبارزه با ارتباطات ناسالم از شروط اصلی ام برای گزینش و معرفی افراد است، البته گاهی در مورد حضور افراد ناسالم در استان یا شهرهایی به ما گزارش می شود که در صورت احراز این موضوع با آن برخورد کردیم.
رئیسی ادامه داد: علاوه بر سه کمیسیون آموزش، اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس که برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون را بررسی کردند، رئیس کمیسیون اصل 90 نیز اعلام کرده که برنامه های این وزیر را بررسی کرده و علاوه بر آن در ارتباط با سلوک شخصی این فرد، وی را پاکدست می داند.
رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اهمیت موضوع تعامل و همکاری در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: تعامل با مردم و به خصوص بازنشستگان محترم بسیار ضروری است، به خوبی مشاهده کردیم که دراین مدت که آقای زاهدی وفا به عنوان سرپرست این وزارتخانه فعالیت داشت، مسئله بازنشستگان را مدیریت کرد، این موضوع با رفت و برگشت بین دولت و مجلس حل شد، چرا که همه ما معتقد به پیگیری و حل مشکلات بازنشستگان هستیم.
وی تصریح کرد: آنچه که قرار است به عنوان تصمیم اتخاذ شود را خودم تصمیم می گیرم و تا برای بنده محرز نباشد، اعلام نمی کنم. امیدوارم خداوند توفیق دهد تا به وظایف خود عمل کرده و آنچه رضایت خداوند است را دنبال کنیم و بتوانیم سرمایه های اجتماعی را در نظام جمهوری اسلامی افزایش دهیم. دشمن به دنبال کاهش سرمایه اجتماعی، ناامید کردن مردم و القای یأس و بزرگ کردن کاستی ها و ضعف هاست، البته منکر وجود ضعف ها نیستیم، اما به تبعیت از مقتدای حکیم خود، به دنبال کاهش مشکلات مردم از طریق همکاری و سهل کردن زندگی مردم هستیم.
رئیس جمهور یادآور شد: دولت و مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و تمام همکاران ما در سراسر کشور به تبعیت از رهبر معظم انقلاب که فریادشان، فریاد ملت است، شعار «ما می توانیم» را دنبال می کنیم. معتقدم در کشور امکان حل مشکلات، باز شدن گره ها با اعتماد به داشته هایمان وجود دارد. معتقدم دل هایمان علی رغم خواست دشمن به یکدیگر نزدیک است و با همکاری هم مردم را روز به روز امیدوارتر و دشمن را مأیوس تر خواهیم کرد.
وی افزود: پاسداری از خون شهدا و به خصوص شهید سردار سلیمانی ایجاب می کند با کنار گذاشتن همه نگاه های شخصی و با وحدت و انسجام، نسبت به رفع مشکلات معیشتی مردم و بیکاری و بسیاری از مشکلات دیگر مردم بپردازیم و مردم را روز به روز به مجلس و دولت و نظام جمهوری اسلامی امیدوارتر کنیم.
رئیسی در پایان از توجه نمایندگان، رئیس محترم و هیات رئیسه مجلس و همچنین کمیسیون هایی که برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کردند، تشکر کرد.
رئیس جمهور پس از پایان اظهارات خود در دفاع از برنامه های زاهدی وفا وزیر پیشنهادی کار، صحن علنی مجلس را ترک کرد.
۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف اعضای فراکسیون انقلاب به وزیر پیشنهادی کار
سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف از اعضای فراکسیون دریافت کرد.
ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با موضوع بررسی برنامه ها، سوابق و اولویت های زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور اتفاق اعضای فراکسیون برگزار شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی مطرح کردند.
وی افزود: در این جلسه بعد از استماع نظرات دو موافق و دو مخالف و صحبت های وزیر پیشنهادی، فراکسیون برنامه ها و سوابق ایشان را برای تصدی این جایگاه به رأی گذاشت و بر این اساس وزیر پیشنهادی 77 رأی موافق و 54 رأی مخالف برای تصدی این جایگاه از فراکسیون دریافت کرد./
زاهدی وفا اهل تعامل با مجلس نیست/ وزارتخانه تعاون را نمی‌توان به صورت مستقل اداره کرد
نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه زاهدی وفا اهل تعامل با مجلس نیست، گفت: وزارتخانه تعاون را نمی‌توان به صورت مستقل اداره کرد چرا که امورات بیش از ۴۰ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه وابسته به این وزارتخانه است.
مهدی عسگری در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما اگر قطعه قطعه شویم اجازه تجزیه ایران عزیز، مقتدر و مستحکم را نخواهیم داد، گفت: ما باید در مجلس صلاحیت وزیر را احراز کنیم یعنی میز وزارت برای هر کسی مناسب نیست؛ در واقع باید یقین پیدا کنیم که فرد معرفی شده شایستگی‌های عمومی، مدیریتی، تخصصی و تجربی لازم را دارد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصیت حقیقی، فرد و علمی وزیر پیشنهادی قابل احترام است اما بحث ما احراز صلاحیت است که متأسفانه در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی نداریم لذا باید مراقب باشیم این موضوع تکرار نشود هر چند این شبهات مطرح شده درباره ایشان را قضاوت نمی‌کنم اما این شبهات در حد طرح نیز زیبنده وزیر دولت نخواهد بود.
وی افزود: ما درباره وزارتخانه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنیم که وزارتخانه ضعفا و محرومان است، مردمی که هیچ چاره و پناهی ندارند و هیچ جا صدایشان شنیده نمی‌شود ضمن آن که بیش از 40 میلیون نفر از اقشار مهم و عزیز جامعه همچون کارگران و بازنشستگان باید اموراتشان در این وزارتخانه ساماندهی شود بنابراین این وزارتخانه وزیری می‌خواهد که روحیه تعاملی داشته باشد و از نظر تیپ شخصیتی باید برون‌گرا و تعاملی باشد اما ما این ویژگی‌ها را در آقای زاهدی وفا ندیدیم چرا که بارها کمیسیون از ایشان دعوت کرده اما در کمیسیون حاضر نشده و حتی وقت ندادند اعضای کمیسیون به دفترشان بروند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: زمانی که شما سرپرست وزارتخانه‌ای هستید فارغ از اینکه می‌خواهید وزیر شوید یا خیر در شرایطی که هر روز بازنشستگان تجمع دارند باید به مجلس بیایید و مشکلات را با تعامل با مجلس حل کنید بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند به طور مستقل مسائل را حل کند و حتما نیاز به تعامل با مجلس و دستگاه‌های دیگر دارد اما ما چنین روحیه‌ای را در وزیر پیشنهادی نمی‌بینیم.
عسگری تأکید کرد: متأسفانه برنامه‌های ایشان حتی روی کاغذ هم ضعیف است یعنی آقای زاهدی وفا نتوانسته به عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارتخانه مذکور بوده و تمام اطلاعات و مدارک را داشته است حتی بر روی کاغذ برنامه جامعی را ارائه کند؛ این مهم یا ناشی از دست کم گرفتن مجلس است، یا نتوانسته برای وزارتخانه برنامه‌ریزی درست کند لذا وقتی نمی‌تواند حتی روی کاغذ برنامه درستی را پیاده کند چطور می‌تواند در عمل آن را اجرایی کند.
دارایی زاهدی وفا ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است/وزیر محرومان نباید سرمایه دار باشد
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه دارایی وزیر پیشنهادی کار حداقل ۳ میلیارد تومان برآورد شده است تاکید کرد که وزیری که قرار است از حقوق محرومان دفاع کند نباید سرمایه دار باشد.
 فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با توجه به وضعیت کشور در دو جمله از همه سیاسیون، مقامات، مسئولان، صاحبنظران، هنرمندان، ورزشکاران و تمام کسانی که در کشور تریبون دارند و سخنانشان شنیده می شود می خواهیم حتما خط خودشان را از خط اغتشاش و کسانی که به دنبال آسیب زدن به امنیت و منافع ملی هستند جدا کنند و اقدامات قانون شکنانه و توهین به ارزش های انقلاب اسلامی را محکوم کنند.
نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: بدون شک هر اقدامی در جهت آسیب زدن به منافع ملی محکوم است و مردم هم صف خود را از برخی افرادی که به دنبال نا امنی هستند جدا خواهند کرد.
وی تصریح کرد: البته کسی هم نمی تواند منکر شود که تورم، گرانی و فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و ما نمایندگان مجلس بدون شک از هیچ کوششی در جهت رفاه و امنیت مردم فروگذار نکرده و نخواهیم کرد.
توسلی با اشاره به دلیل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: بنده هم برنامه های آقای زاهدی وفا را مطالعه کرده و هم با وی نشست داشته ام و هم با کسانی که مدارک و مستنداتی را در خصوص اموال ایشان مطرح کردند ساعت ها جلسه گذاشتم که ماحصل آن را ارائه می دهم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه انتظار داشتم ریاست جلسه رأی فراکسیون را که مخالفت با ایشان بود اعلام می کرد چرا که نظر فراکسیون مثبت نبود و در کمیسیون اقتصادی هم در این زمینه رأی گیری نشد یادآور شد: بنده بر براساس آرمان ها و ارزش ها مخالفتم را اول اعلام می کنم، امام خمینی (ره) امام محرومان و مستضعفان بود که صراحتا فرمودند یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به ملت عطا کرده است حکومت مستضعفین و حکومت محرومین است، حکومت محرومین و مستضعفین حکومتی است که می فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه، حکومت و وزرا می فهمند یعنی چه، رئیس جمهور و رئیس مجلسش این محرومیت را می فهمد و اینکه خودشان محرومیت را لمس کرده اند، این ها می فهمند که نداری و محرومیت یعنی چه. فلهذا خاصیتی که حکومت محرومین دارد این است مسئولان آن کشور محرومیت را حس کرده اند.
نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس، افزود: بنده از وزیر پیشنهادی کار سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرتعالی است فارغ از اینکه از کجا و با چه ترفندی به دست آمده برای شما هست یا نیست؟
وی با اشاره به اسنادی که از اموال زاهدی وفا به دست آورده است، تاکید کرد: منزل ویلایی دهکده 1800 متر، زمین کرج 4200 متر، باغ دزاشیب 1850 متر، ویلای جنگلی سرودشت 510 متر، آپارتمان گل سنگ نیاوران 72 متر، خانه دزاشیب 550 متر، باغ کرج 12 هزار و 500 متر، باغ نائینی 11 هزار متر، ویلای ساحلی درچلمدن 2 هزار متر، خانه ویلایی نیروی هوایی 400 متر، زمین شهرری 150 متر، آپارتمان 180 متری نیاوران و منازل دیگری که به نام ایشان وجود دارد.
توسلی افزود: بنده در جلسه نیز به ایشان یادآور شدم که براساس برآوردی که انجام دادم اموالش 3 هزار میلیارد تومان است، ایشان به من گفتند رقم را بالا گرفتید، اموالم هزار میلیارد تومان است و من سرایدارم. این سرایداری به چه شکلی به دست آمده؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اسنادی که در دست ما است و در پی ساعت ها جلسه ای که با خانواده و برادرزاده های ایشان به دست آمده نشان می دهد که این اموال برای برادر وی بوده به جز دو موردی که مربوط به پدر مرحومشان است. درست است که به صورت قانونی منتقل شده است، ایشان برادرشان مشکل داشته است و تمام اسناد پزشکی در این رابطه موجود است و حتی یک سفر به بروکسل برای درمان داشته است و بعد هم ورثه ایشان که خواهرانشان هستند مدعی این شدند که این پرونده 11 سال است که در دادگاه ها در حال بررسی است و هنوز هم این پرونده باز است.
نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: وزیری که می خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و محروم ترین اقشار کشور باشد، قطعا نمی تواند سرمایه دار باشد و اگر باشد نمی تواند با این شاخص هایی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده کار کند و موضوع را درک کند و بفهمد.

وی با انتقاد از نحوه تعامل زاهدی وفا در طول مدت سرپرستی وزارت کار را برعهده داشته است، تصریح کرد: ایشان 4 ماه در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولیت داشت و نحوه تعاملش با مجلس را دیدید، وی یا انگیزه وزارت ندارد یا خود را فراتر از مجلس می داند. نحوه همکاری مجموعه ایشان در حوزه های تعاون، شستا، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و ... را مشاهده کردید.
توسلی در ادامه عکسی از برخی باغات متعلق به زاهدی وفا به نمایندگان نشان داد و افزود: این عکس جنات بهشتی است که آقایان در دنیا در آن ها زندگی می کنند و مردم محروم به یک لقمه نان محتاج هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: آقای زاهدی وفا یک هلدینگی تحت عنوان پیشگامان اقتصاد تاسیس کرده است که در آن کسانی عضو هیات مدیره هستند که در سازمان بازنشستگی، فولاد مبارکه، وزارت تعاون مسئولیت دارند و این تعارض ها در آینده مشکل ساز می شود و نمی شود وزیر هلدینگ داشته باشد. ما می خواهیم سازمان بازنشستگی، شستا و صندوق کشاورزان و همه اموال را در اختیار چه کسی قرار دهیم؟
نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس عنوان کرد: در برنامه ای که مجلس برای ایشان فرستاد قرار بود اموال خود را در سامانه ثبت کند اما حتی یک خط در این مورد ننوشته است. بنابراین شاید شخصیت حقیقی ایشان شبیه باشد اما در مورد برنامه، عملکرد و دارایی هایش ابهاماتی وجود دارد که قطعا به صلاح کشور نیست، از دولت آقای رئیسی که دولت مردم و محرومان است چنین انتظار نمی رود، ما می خواهیم عظیم ترین وزارتخانه را در اختیار فردی بگذاریم که حداقل 3 هزار میلیارد تومان دارایی دارد.
وی یادآور شد: برنامه های وزیر پیشنهادی کار در حوزه بازنشستگان اینگونه بود که 4 ماه حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه شده، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چه میزان پاسخگو بوده و در این چند ماه چقدر با مجلس تعامل داشته است، در حوزه انتخابیه ببینید مردم با چه مشکلاتی به شما مراجعه می کنند بنابراین خدا را در نظر بگیرید و به گونه ای اقدام کنید که روح شهدا و امام شهدا شاد شود./
زاهدی وفا در نظرات خود اقتصاد امپریالیستی را مطرح می کند
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس گفت: زاهدی وفا در نظرات خود اقتصاد امپریالیستی را مطرح می کند و قوام جامعه را به سرمایه می داند.
حسن نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن می گفت، اظهار داشت: وزارت کار بزرگ ترین و پرمخاطب ترین وزارتخانه اقتصادی کشور است که 65 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دارد و 25 درصد اقتصاد کشور در اختیار این وزارتخانه است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس افزود: من با دولت مخالف نیستم و یار قدیمی آقای رئیس جمهور از گذشته تاکنون بوده و هستم اما به عنوان نماینده مجلس باید وظیفه خود را با دقت عمل کنم، می گویند نهادهایی ایشان را تائید کرده اند پس خود نهادها بیایند رأی بدهند اما ما مجلس هستیم و درجایگاه مجلس باید به وظیفه خود عمل کنیم.
وی ادامه داد: ایشان متخصص و تحصیل کرده است اما عزمی برای کار ندارد، آقای زاهدی وفا در کانادا تحصیل کرده و حالی برای انجام مسئولیت در این وزارتخانه ندارد.
نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای زاهدی وفا وزارت را به عقلا بدهید، این وزارتخانه جای محرومان و پابرهنگان است، کسانی که درد مردم را حس کرده اند و مشکلات محرومان را می شناسند، فراکسیون صبح 42 درصد رأی به ایشان داد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سرمایه هزار میلیاردی زاهدی وفا، اظهار داشت: آقای نادران شما برای 2، 3 آپارتمان آقای اوجی آسمان را به زمین دوختید، اما حالا به خاطر حضور وی در موکب سکوت می کنید. ما تاجگردان را به خاطر سرمایه داری از حضور در مجلس خلع کردیم، آقای شجاعی می گوید کمیسیون اصل نود به ایشان رأی نداده است، کمیسیون کجا به ایشان رأی داده، ایشان استاد دانشگاه های خارج از کشور بوده است در حالی که بهترین دانشگاه ها را در کشور داریم.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصریح کرد: ایشان در نظرات خود اقتصاد امپریالیستی را مطرح می کنند و قوام جامعه را به سرمایه می دانند و من معتقدم ایشان برنامه ای برای وزارت کار ندارد.
وی در پایان تاکید کرد: فرزندان ایشان در کانادا به دنیا آمده اند و اگر بخواهند می توانند تابعیت این کشور را براساس قوانین کانادا بگیرند در حالی که ایشان می توانستند آن زمانی که در کانادا دانشجو بودند با توجه به اینکه دانشجوی متمکنی بودند همسر خود را برای تولد فرزندانشان به ایران بفرستند. ایشان از محرومیت، جانبازان و ایثارگران خبر ندارند.
وی در پایان در خصوص وقایع اخیر کشور، گفت: در مورد وقایع اخیر کشور باید عرض کنم در مورد این اتفاقات فصل الخطاب بیانات رهبری و نصایح ایشان است.
تابعیت کانادا برای فرزندان وزیر قابل قبول نیست
نماینده مردم نیشابور در مجلس با انتقاد از معرفی وزیری که دارای فرزندانی با تابعیت کانادا است، گفت: چطور می‌شود فرزندان وزیر پیشنهادی در کشوری باشند که کشوری متجاوز و متخاصم شناخته می‌شود.
هاجر چنارانی در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مخالفت با معرفی زاهدی وفا پرداخت و گفت: اینجا خانه ملت است و امروز یکی از حساس‌ترین روزهای مجلس یازدهم است لذا باید بدانیم امروز برای تعیین یک مشاور تصمیم نمی‌گیریم بلکه برای سکانداری وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که وزارتخانه مردم است.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در ادامه با بیان اینکه نمی‌شود درد محرومیت نداشت اما برای محرومان تصمیم‌گیری کرد، اظهار داشت: نمی‌شود سفره خالی نداشت ولی برای زنان سرپرست خانوار و معلولان فراموش شده تصمیم‌گیری کرد.
وی ادامه داد: متأسفانه این وزارتخانه تبدیل به محلی برای جمع کردن سوابق و آزمون و خطا شده است چنانچه در دوره قبل نیز گفتم آقای عبدالملکی تجربه و تعهد لازم را برای وزارت کار ندارد تا جایی که دولت خود به جایی رسید که وی را تغییر دهد.
چنارانی در ادامه با بیان اینکه ما با رأی بالای 200 به کابینه رئیسی اعتماد کردیم اما این موضوع فرق دارد، یادآور شد: من فرزند شهید هستم و پدرم بعد از 74 ماه بسیجی در جبهه، فقط پلاک او برگشت و سه فرزند دارم که در خراسان رضوی به دنیا آمده‌اند لذا نمی‌شود یک وزیر دو فرزند داشته باشد که در کانادا متولد شده باشد و نمی‌شود تحصیلات وزیر حتی با بورسیه از دانشگاه امام صادق (ع) از کشور دیگری باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه آقای زاهدی وفا انسانی نیکو و با سرمایه هزار میلیاردی که کاری نداریم از کجا آمده، گفت: با این حال انقلاب ما، انقلاب مستعضعفان و محرومان است لذا قرار نبود بعد از 43 سال اینگونه تصمیم بگیریم ضمن اینکه آقای رئیسی گفته بود هر کس فرزندش تابعیت خارج داشته باشد خودش هم باید برود پس ما منتظر اجرای آن هستیم در حالی که فرزند 5 هزار و 400 و اندی از مسئولان در خارج از کشور هستند. چطور می‌شود که درآمد، حقوق و مسئولیت در ایران خوب است اما تابعیت آن بد است؟ آن هم تابعیت کشوری که متجاوز و متخاصم است.
وی افزود: دل ما خانواده شهدا  که برای کشورمان می‌تپید، این شرایط را درک نمی‌کند. امروز در خانه ملت نشسته‌ایم و برای مردم تصمیم می‌گیریم لذا شما نمایندگان باید فریاد من را که از سینه دلسوخته درمی‌آید، بشنوید چرا که برخی نمی‌توانند درک کنند سفره خالی به چه معنا است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این اتفاقات در خاطرات مجلس یازدهم می‌ماند ولی متأسفانه ما فراموش می‌کنیم، وزیر پیشنهادی در جلسه صبح فراکسیون 42 درصد رأی آورد اما در رسانه‌ها گفته شد که اکثریت آراء را کسب کرده است، همچنین در کمیسیون اصل 90 رأی‌گیری در این خصوص نشد و در کمیسیون قضایی نیز ایشان رأی نیاورد./
رقبای زاهدی وفا بر پاکدستی و توان مدیریتی وی شهادت می دهند/ نباید گزارشات نهادهای نظارتی رسمی را نادیده گرفت
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید گزارشات نهادهای نظارتی رسمی را درخصوص عدالت محور و سالم بودن زاهدی وفتا نادیده گرفت، گفت: رقبای زاهدی وفا برای تصدی پست وزارتخانه، بر پاکدستی و توان مدیریتی وی شهادت می دهند.
الیاس نادران در جلسه علنی امروز (سه شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه ها و صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در مورد صلاحیت ایشان نکاتی را مطرح خواهم کرد و خواهش من این است که نمایندگان به ادله مطرح شده توجه کنند، چرا که باید در قبال رأی خود پاسخگو باشند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه برنامه ها و صلاحیت آقای زاهدی وفا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اینکه برخی دوستان دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را در صحن علنی مطرح می کنند، بدون اینکه نظر دستگاه قضائی و اطلاعاتی را شنیده باشند، بیش از آنکه نسبت به صلاحیت آقای زاهدی وفا علامت سوال ایجاد کند، نسبت به صلاحیت دولت و شخص آقای رئیس جمهور و کسانی که در فرآیند انتخاب دخیل بودند، مسئله سازی می کند، بنابراین طرح اینگونه سخنان به این مفهوم است که هیچ یک از دستگاه ها، استعلامی انجام نداده و یک دوست عزیز به تنهایی جبران همه این کم کاری ها را انجام داده است.
وی افزود: اموالی به آقای زاهدی وفا از طریق ارث رسیده که این موضوع در صحن مطرح می شود، اگر ایشان این ارثیه را ضایع و تباه می کردند و انسانی فقیر بودند، دارای صلاحیت می شدند؟ شما نمایندگان شهادت آقای رئیسی را در صحن شنیدید که آقای زاهدی وفا فردی عدالت خواه، پاکدست و متواضع است. اینها عباراتی نیست که آقای رئیس جمهور برای هر کسی هزینه کند و آخرت خود را بفروشد.
نادران اضافه کرد: آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 نیز عنوان کرد که ما در کمیسیون اصل 90 همه ادعاهای مطرح شده را بررسی کردیم و هیچ یک از این اتهامات درست نیست.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در این میان 3 کمیسیون تخصصی مجلس صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و همه آنها رأی مثبت دادند. البته آقای زاهدی وفا بدشانسی داشتند که زمان دفاع، مجلس جلسه علنی نداشت و ایشان فرصت کافی برای دفاع از خود را نداشتند.
وی با اشاره به کلام بزرگان که فرمودند اگر می خواهید کسی را بشناسید؛ با او همسفر شوید یا همسفره، گفت: بین خود و خدای خود شهادت می دهم که هیچ هماهنگی با ایشان برای موارد مطرح شده در صحن نداشتم، اما باید بگویم که بیش از 10 سفر زیارتی اربعین با ایشان همراه بودم و شاهد تواضع، بزرگ منشی و خاکی بودن وی بودم و به هیچ عنوان احساس نمی کردیم که این فرد سر سوزنی سرمایه دار و ثروتمند است. مانند تمام اعضای کاروان هر جایی که دیگران استراحت می کردند، ایشان نیز همانجا استراحت می کرد و هیچ فرقی بین ایشان و بقیه نبود.
نادران افزود: در این سفرها آقای زاهدی وفا حتی یک عکس از حضور خود در عتبات عالیات ندارد که بخواهد در شبکه های مجازی استوری کند، در همین سفر اخیر، وی حضور داشت ولی هیچ یک از اعضای کاروان ما متوجه حضور وی نشد، چرا که آقای زاهدی وفا به هیچ عنوان بنا ندارد تظاهر کند. خانواده ایشان نیز از خود آقای زاهدی وفا، متواضع تر هستند، بنابراین اگر به فردی ارثی می رسد و آنها را مدیریت می کنیم، نباید طوری سخن بگوییم که گویی همه دستگاه های کشور خواب بوده و ما به تنهایی توانسته ایم گزارش تخلف کشف کنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر باید شرایط اجتماعی کشور درک شود، امروز همه دنیا درصدد این هستند که شکاف های اجتماعی و مدیریتی در کشور دوچندان شود و بیان کنند که در کشور دو دستگی وجود دارد. رأی ندادن به آقای زاهدی وفا با توجه به تاییدیه شخص آقای رئیس جمهور که در مجلس حضور یافتند و از وی دفاع کردند، حتما این شائبه را تقویت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ما نباید پیام اختلاف و دوقطبی سازی به جامعه منتقل کنیم. امام (ره) فرمودند که اگر می خواهید کاری کنید، ببینید آمریکایی ها ناراحت می شوند یا خوشحال، اگر آنها را عصبانی کرد، یقین بدانید آن کار درست است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای زاهدی وفا فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) بوده و بعد از آن برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است، اظهار کرد: بنده بیش از 20 سال است که با ایشان زندگی کرده ام و در مقاطع مدیریتی، کلاس های درسی و بخش های مختلف زندگی وی حضور داشته ام و می دانم ایشان چه ویژگی هایی دارد. شهادت می دهم به لحاظ دیدگاهی، ظرفیت مدیریتی و توانمندی در دفاع از منافع ملی، ایشان اعتدال را رعایت می کنند و اهل افراط و تفریط نیست.
نادران اضافه کرد: آقای زاهدی وفا هم می توانست مانند سایرین، اهداف دست نیافتنی در برنامه های خود بیاورد و ما نیز به به و چه چه کنی، ولی در وزارتخانه کار خود را انجام دهد، اما آقای زاهدی وفا برنامه ای واقع بینانه ارائه کرد که با توانمندی های خود بتواند آنها را به سرانجام برساند. البته این موفقیت ها نیز تنها با همت شخص وزیر به نتیجه نخواهد رسید، بلکه سایر دستگاه ها نیز باید به ایشان یاری برسانند.
وی با یادآوری اینکه ایشان فردی آزموده به شمار می آید، چرا که در دولت آقای احمدی نژاد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و در این دولت امتحان خود را پس داده است، افزود: در دوران سرپرستی از آقای زاهدی وفا پرسیدم، چرا در مجلس حضور پیدا نمی کنید که پاسخ داد من در حال حاضر سرپرست وزارتخانه هستم و اگر حضوری داشته باشم گفته می شود که در حال لابی کردن برای رأی اعتماد هستم. از قول ایشان به شما نمایندگان عرض می کنم در صورت اخذ رأی اعتماد آقای زاهدی وفا حتما تعاملات بیشتری با مجلس خواهد داشت و به هیچ عنوان این مسئله نباید این تلقی را ایجاد کند که آقای زاهدی وفا به مجلس بی اعتنایی کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای زاهدی وفا ولعی برای دریافت پست نداشت، ولی وقتی به ایشان مراجعه شد، طبق کلام بزرگان استنکاف نیز نکرد، گفت: این نشان از تواضع و فروتنی وی دارد. آقای زاهدی وفا یک اقتصاددان باتجربه است که در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و این دولت سابقه اجرایی دارد.

نادران با اشاره به اینکه 4 گزینه برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح بودند، ادامه داد: رئیس جمهور با همه جامع نگری که داشت به این گزینه رسید. آقای امیرآبادی فراهانی که خود یکی از گزینه های پیشنهادی بود، شهادت می دهند که ایشان صلاحیت لازم برای تصدی این پست را دارد، اینکه یک فردی از رقیب خود دفاع کند، اهمیت دارد.
وی یادآور شد: دولت در آستانه تقدیم لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه است، امور مربوط به بازنشستگان، تامین اجتماعی، صندوق ها، اشتغال و کار از امور بسیار مهمی است که اگر این وزارتخانه را بدون وزیر بگذاریم و چند ماه دیگر این کار به تأخیر بیفتد، مسئولیت نابسامانی و خدای ناکرده انباشت کردن مطالبات بازنشستگان برعهده کیست؟ من نسبت به توانمندی و مدیریت وی شهادت می دهم، ولی علاوه بر اینها نسبت به شرایط موجود نیز هشدار و تذکر می دهم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درخصوص رأی فراکسیون انقلاب مجلس، پیش از جلسه علنی گفت: من عضو فراکسیون نیستم، اما 37 نفر که به هر دلیلی در جلسه حضور نداشتند، در رأی گیری شرکت نکردند، بنابراین رأی ندادن آنها را نباید حمل بر رأی منفی آنها گذاشت.
نادران افزود: آقای شمس الدین حسینی نیز که یکی دیگر از 4 نامزد تصدی پست این وزارتخانه بود، شهادت داده که آقای زاهدی وفا صلاحیت کافی را دارد، در دوران وزارت آقای حسینی در وزارتخانه اقتصاد در دولت آقای احمدی نژاد، زاهدی وفا معاون آقای حسینی بود و ایشان بر توان مدیریتی وی تاکید داشت، ما نیز نباید پاکدستی، عدالت و توانمندی ایشان را فراموش کنیم و همه گزارشات نهادهای نظارتی را با یک اختلاف خانوادگی مطرح شده در صحن فراموش کنیم و با یک رأی قاطع کابینه دولت را تکمیل کنیم و مشکلات به کوری چشم دشمنان برطرف شود.
هوشمندسازی و شفافیت برنامه زاهدی وفا برای بهبود اقدامات وزارت تعاون است
نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: زاهدی وفا هوشمندسازی، داده محور کردن، شفافیت، ایجاد ارتباط بین شرکت ها و سازمان های این زیرمجموعه را در دستورکار خود دارد.
 الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اقدامات دشمن شکست خورده به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایادی در ایجاد اغتشاشات در کشور را محکوم و هشدار می دهم که به تجربه 43 ساله شکست های خود از مردم بصیر ایران مراجعه و عبرت بگیرند و از شیطنت و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران دست بردارند در غیر این صورت شعله های خشم مردم ولایی و انقلابی ایران دودمانشان را برباد خواهد داد.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: صلاحیت علمی و عملی وزیر پیشنهادی مشخص شده است و رئیس جمهور نیز صلاحیت های ایشان را تائید کردند.
وی با اشاره به نقش تعاون در اقتصاد، اضافه کرد: وزیر پیشنهادی استاد دانشگاه بوده و در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا به علم آموزی پرداخته است، آیا درس خواندن در دانشگاه های بین المللی جرم است، مگر پیامبر اسلام نفرمودند که علم را فرا بگیرید حتی در چین.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که مگر وزیر پیشنهادی اطلاع داشت که 10 یا 20 سال دیگر برای تصدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شود که فرزندانش را در ایران به دنیا بیاورد، ادامه داد: ایشان در حوزه اجرایی نیز از تجربه خوبی برخوردار بوده و در وزارت اقتصاد و تامین اجتماعی فعالیت کرده همچنین با توجه به اینکه 3 ماه سرپرست وزارت تعاون بوده به صورت کامل به اهداف این وزارتخانه تسلط دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دولت کوچک است، ادامه داد: آیا بهتر نیست فردی که توانایی اداره زندگی خود را داشته و موفق است برای این وزارتخانه انتخاب شود.
وی تصریح کرد: برخی مطرح می کنند که چرا وزیر پیشنهادی اموال خود را ثبت نکرده، باید گفت که ایشان فعلا مسئولیتی برای ثبت اموال ندارند و در صورتی که وزیر شود باید لیست اموال خود را ارائه کند.
دهقانی با بیان اینکه نباید مشکلات انباشته شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی 43 سال گذشته موجب شود که وزیر پیشنهادی را محکوم کنیم، تصریح کرد: ایشان مسئول کار دیگران نیست.
وی گفت: برخی عدم تعامل وزیر پیشنهادی با مجلس را مطرح می کنند که باید گفت در دوره سرپرستی ایشان یکی از مسئولان صندوق ها که بر علیه مجلس موضع گرفته بود برکنار شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سرپرست تمام قدرت و اختیارات وزیر را ندارد، گفت: زاهدی وفا هوشمندسازی، داده محور کردن، شفافیت، ایجاد ارتباط بین شرکت ها و سازمان های این زیرمجموعه را در دستورکار خود دارد.
وی با بیان اینکه گام های مثبتی در حوزه افزایش پرداخت مستمری کمیته امداد و رفع مشکلات بازنشستگان در دوره 3 ماهه سرپرستی داشت، گفت: عدم شفافیت مالی یکی از مشکلات وزارت تعاون است که وزیر پیشنهادی برنامه ایجاد شفافیت دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کارگران و کارفرمایان و رابطه آن ها را یکی از مشکلات دانست و بیان کرد: یکی از برنامه های زاهدی وفا اصلاحات ساختاری در این زمینه و بهبود رسیدگی به دعاوی کارگران است.
دهقانی ادامه داد: از آنجا که مبارزه با فقر و فساد ضروری است زاهدی وفا برنامه افزایش درآمد کارگران و مستمری بگیران را در دستورکار خود دارد، همچنین با وجود اینکه همه وزارتخانه ها مسئول کارآفرینی و اشتغال زایی هستند اما وزیر پیشنهادی برای این حوزه نیز برنامه دارد و 76 درصد برنامه ایشان در راستای ماموریت وزارتخانه و دولت است.
وی تاکید کرد: مجمع نمایندگان شمالغرب کشور نیز با برنامه های زاهدی وفا موافق هستند.
زاهدی وفا را فردی اخلاق مدار می‌دانم/ داشتن ثروت از نظر اسلام مذموم نیست
عضو هیأت رئیسه مجلس ضمن موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی کار گفت: زاهدی وفا را فردی اخلاق‌مدار می‌دانم وی به اقتصاد و تمدن اسلامی اعتقاد دارد و خواهان عدالت است.
 احمد امیرآبادی فراهانی در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حضور بیش از 10 سال خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این مدت تنها از دو برنامه وزیر پیشنهادی دفاع کردم؛ نخست وزیر دفاع به دلیل تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین سپاه و ارتش بود و دفاع از برنامه‌های آقای زاهدی وفا چرا که ایشان را فردی اخلاق‌مدار می‌دانم.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زاهدی وفا صلاحیت تصدی این وزارتخانه را دارد، افزود: در ارتباط با اموال ایشان مسائلی مطرح شد اما نکته قابل توجه اینکه داشتن ثروت از نظر اسلام مذموم نیست، مهم مسیر کسب و خرج آن است، ثروتی هم که به ایشان رسیده به عنوان ارث و امین اموال است، بر اساس اسنادی که در اختیار رئیس مجلس خواهم گذاشت ایشان امین اموال هستند و باید این امانت را در مسیر عام المنفعه هزینه کنند.
وی با یادآوری نظر کمیسیون اصل 90 درباره تأیید مطالب مطرح شده پیرامون وزیر پیشنهادی کار گفت: بعد از فوت پدر ایشان که فرد انقلابی بود و در یکی از محلات انقلابی قم زندگی می‌کردند، موضوع در دادگاه‌های مختلف مطرح شده و بر اساس احکامی که صادر شده ایشان هیچ خطایی را مرتکب نشدند .
امیرآبادی با اشاره به موضوع تحصیل زاهدی وفا در کشور کانادا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش گفتند ممکن است تعدادی از کشور خارج شوند و بخواهند معلوماتی کسب کنند و سپس به کشور برگردند، برای اینکه برای کشور مفید باشند، هیچ ننگی برای علم آموزی از غربی‌ها وجود ندارد اما افرادی که بخواهند همیشه شاگردی کنند، ننگ است. آقای زاهدی وفا نیز به کانادا رفت و درس خواند، هنگام تحصیل فرزندانشان به  دنیا آمدند و علیرغم داشتن فرصت برای آنها گرین کارت و شهروندی نگرفت.
وی افزود: مسائلی که خانم چنارانی مطرح کردند مربوط به وزرای دولت قبل است که فرزندانشان در آمریکا، کانادا و انگلیس به دنیا آمدند، شهید چمران نیز در آمریکا درس خواند اما وقتی نیاز اسلام و قرآن و کشور بود به کمک ملت ایران آمد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در خصوص ارتباط زاهدی وفا با مجلس در دوران سرپرستی وزارت تعاون گفت: ایشان اخلاق را رعایت کردند، ارتباط وزرا با نمایندگان به خصوص در دولت قبل برای کسب رأی بسیار زیاد بود اما ایشان در دوران سرپرستی اخلاق را رعایت کردند و ما باید از این اخلاق انقلابی وی حمایت کنیم البته در طول چند هفته قبل که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند، ارتباط خوبی را با مجلس داشتند و به هماهنگی و تعامل با نمایندگان اعتقاد دارند.
وی تصریح کرد: آقای زاهدی وفا برنامه خوبی را ارائه کرده، به اقتصاد اسلامی و تمدن اسلامی اعتقاد دارد و اقتصاددانی است که به دنبال عدالت است. معاون وزیر و فردی باتجربه است. امروز در فراکسیون اکثریت مجلس 77 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع به برنامه‌های ایشان دادند و این یعنی اکثریت حاضر در جلسه امروز فراکسیون به ایشان رأی مثبت دادند.
دفاع زاهدی‌وفا از برنامه‌های پیشنهادی خود
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعامل با مجلس در جهت رفع مشکلات کشور، پیگیری عدالت در قالب شالوده برنامه ها و برش وظایف این وزارتخانه و ایجاد حداقل یک شغل برای آحاد ملت ایران به عنوان اولویت های برنامه های خود برای اداره وزارت کار یاد کرد.
محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 12 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود جهت تصدی پست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ضمن تشکر از رئیس جمهور برای حضور در این جلسه و اعتماد به وی گفت: از ریاست محترم جلسه، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس قدردانی می کنم که در این جلسه و جلسات کمیسیون های تخصصی با دقت در ایفای نقش نمایندگی خود عملکرد و برنامه های این وزارتخانه را مورد نقد و بررسی قرار دادند. همچنین از 3 کمیسیون تخصصی که با رأی مثبت، نظر خود را به صحن مجلس اعلام کردند، تشکر می کنم و از تمام نمایندگان موافق که همدلانه در موافقت و دلسوزانه در مخالفت به ایراد سخنرانی پرداختند، سپاسگزارم.
وی ادامه داد: حتما مستحضرید که مجلس جایگاه ویژه ای دارد و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) عصاره فضائل ملت، مجلس است. مقام معظم رهبری نیز بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارند و حتما این تعامل می تواند به حل مشکلات کشور بیانجامد و اینجانب نیز پس از کسب رأی اعتماد در تعامل با مجلس در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود.
وزیر پیشنهادی کار یادآور شد: حتما مستحضرید با اشتباه یکی از مدیران در شب گذشته، بنده مجبور شدم استعفای این مدیر را بپذیرم و پذیرفتم که عزل شد و امروز سرپرستش تعیین خواهد شد که ساحت مقدس مجلس حفظ گردد، البته ایشان در استعفای خود از ساحت مقدس مجلس معذرت خواهی کرد که پیامشان را عرض کردم.
وی تصریح کرد: از مهمترین رویکردهایی که ریاست جمهور به آن پرداختند، بحث عدالت است، ما عدالت را در سه حوزه ایجاد حداقل معیشت و کفاف برای خانوارها در حوزه عدالت توزیعی و عدالت شایستگی باید در شالوده برنامه های وزارتخانه در بُرش وظایف وزارتخانه دنبال کنیم، نه تنها به عنوان پیوست عدالت مدنظر باشد، بلکه باید ساختار عادلانه ای برای نظام تصمیم گیری، توزیع عادلانه امکانات در استان ها، کمک به محرومیت زدایی استان ها و توزیع منابع انسانی در استان ها استفاده کنیم.
زاهدی وفا تاکید کرد: ما باید برای آحاد ملت ایران و هر سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم که با این شغل اگر شغل کارگر ساده بدون بهره وری کامل باشد، بتوانیم تغذیه، بهداشت و مسکن را فراهم کنیم و اگر با یک شغل امکان تامین این حداقل معیشت نباشد، حتما در حوزه حمایتی وزارتخانه قرار بگیرد تا از بازتوزیع یارانه ها و پرداخت های انتقالی یا از طریق کمک های حمایتی بتوانیم قشر آسیب پذیر را یاری کنیم.
وی بیان کرد: در حوزه وضعیت فعلی وزارتخانه از روز اولی که بنده سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار شدم، با تعداد 10 سفر استانی در کف میدان مسائل استان ها را بررسی کردم.

زاهدی وفا ادامه داد: برخی از کارخانجاتی که تعهداتی داشتند و باید تعهدات خود را سروقت انجام می دادند رسیدگی و بررسی کردم، به عنوان مثال در اول مهرماه تکلیف کارخانه چوب و کاغذ مازندران، تولید کاغذ ایرانی برای کتاب های درسی بود به همین منظور مجبور شدم در این مدت 2 بار در آنجا حضور پیدا کنم تا کاغذ تعهد شده کتاب های درسی را تحویل آموزش و پرورش دهم و در همانجا با کارخانه دیگری که تهیه کننده آب اکسیژنه بود اما نتوانسته بود سروقت این کالا را تحویل دهد هماهنگی کنم تا در سر وقت تعهدها انجام گیرد.
در پی اعتماد هیات دولت مشکل بازنشستگان را حل کردیم
وزیر پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما مجبور بودیم در این دوره به دلایل نواقص مدیریتی که وجود دارد با بازدیدهای سرزده به زیرمجموعه های خود نظارت کنیم ضمن آنکه زمانی وارد بازار کار شدم که بازنشستگان در کف خیابان اعتراض می کردند، بنابراین سعی مضاعفی را اعمال کردم تا بتوان مشکل بازنشستگان را حل کرد، ضمن آنکه از اعتماد هیات دولت به هیات امنای تامین اجتماعی قدردانی می کنم چرا که با این اختیارات مسئله بازنشستگان حل شد.
وی بیان کرد: در این دوره آسیب شناسی جدی نسبت به عملکرد وزارتخانه صورت گرفته این در حالی است که همه عزیزان درباره صندوق های بازنشستگی و شرکت های زیرمجموعه اطلاعات کافی دارند در واقع یک مجموعه وزارتخانه متشکل از 3 وزارتخانه با تکالیف متعدد تشکیل شود و وزیر باید بتواند چنین مجموعه گسترده ای را مدیریت کند.
نرخ بیکاری طی 4 دهه گذشته 2 رقمی بوده است/جمع کثیری از جوانان در سن 15 تا 24 سالگی عملا هیچ کاره هستند
زاهدی وفا ادامه داد: در 4 دهه گذشته نرخ بیکاری 2 رقمی بوده است، بیکاری که منشا آسیب های اجتماعی خواهد شد، متاسفانه بیکاری در افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند بیشتر است و جمع کثیری از جوانان ما در سن 15 تا 24 سال نه تحصیل می کنند، نه کار می کنند، نه حرفه ای می آموزند و نه خانواده تشکیل داده اند و به معنای واقعی کلمه هیچ کاره هستند لذا باید برای اشتغال این جوانان تلاش کرد. بنابراین با همکاری مجلس می توان با اصلاح ساختار و قوانین نسبت به ظرفیت افزایی اشتغال کمک کنیم.
وی مطرح کرد: در بخش راهبردی تعاون علیرغم اینکه توسعه بخش تعاون به میزان 25 درصد تولید ناخالص ملی بوده است اما متاسفانه امروز کمتر از 7 درصد است لذا باید برای توسعه بخش تعاون عزم جدی داشته باشیم، در این راستا ابتدا باید باور مسئولان را نسبت به بخش تعاون تقویت کنیم، همچنین باید نسبت به تفویض اختیارات و منابع به مردم از طریق تعاونی ها با هدف تقویت کسب و کار تعاون بنیان، در راستای تحقق مردم سازی اقتصاد اقدام کنیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد داد: متاسفانه سند تعاونی که در سال 92 ابلاغ شده به هیچ صورت اجرایی نشده است اما در ماه گذشته بعد از حدود 9 سال دولت نسبت به اجرایی کردن، اصلاح و تکامل آن اقدام کرد و جلسه تشکیل داد و ما متعهد شدیم نسبت به عملیاتی شدن صنعت تعاون اقدام کنیم.
عرضه نیروی کار با تقاضا و ظرفیت نیروی کار تطبیق ندارد
زاهدی وفا همچنین در مورد آموزش های فنی و حرفه ای توضیح داد: یکی از نقش های آموزش های فنی و حرفه ای ایجاد تطابق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است اما متاسفانه عرضه نیروی کار ما با تقاضا و ظرفیت نیروی کار تطبیق ندارد. به عنوان مثال در برخی از استان ها تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما در برخی دیگر مازاد عرضه نیروی کار داریم بنابراین مهارت های لازم برای تطابق میان عرضه و تقاضا وجود ندارد بنابراین آموزش های فنی و حرفه ای باید بتواند این خلا مدیریتی را در بازار کار پر کند.
وی ادامه داد: در همین راستا ما از هم افزایی آموزش فنی و حرفه ای با شرکت های زیرمجموعه برای مشتری محور کردن آموزش استفاده کردیم و طبق ابلاغیه ای که صورت گرفت لازم است برای تمام کارگران و کارکنان زیرمجموعه داشتن شناسنامه مهارتی الزامی است.
ضرورت در نظر گرفتن تدابیر جدی و جدید در الگوهای بهداشتی و درمانی و در صندوق های بازنشستگی به دلیل میانسالی جمعیت
وزیر پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اگرچه ارتقاء امید به زندگی از 55 سال به 76.2 سال از برکات تلاش برای ارتقای امید است اما میانسالی جمعیت سبب شده ما در الگوهای بهداشتی و درمانی و در صندوق های بازنشستگی تدابیر جدی و جدیدی داشته باشیم. در واقع زمانی که جمعیتی میانسال و کهنسال می شود بیماری های جدید بروز می کنند ضمن آنکه متاسفانه با افزایش بیماری های ناعلاج مواجه هستیم لذا در حوزه درمان حتما باید به این تغییر جمعیتی توجه شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید درخصوص نرخ جمعیت، تدابیر لازم را داشته باشیم، در ماه گذشته توسط مصوباتی که داشتیم نسبت به بیمه خانوار تلاش کردیم، برای ارتقای نرخ باروری در استان ها اقدامات لازم انجام شود.
وزیر پیشنهادی کار گفت: در حوزه حمایتی نیز ما باید برنامه های جامع و کاملی داشته باشیم، متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی، ما با قشر قابل توجهی از آسیب پذیران از جمله معلولان و افراد بی سرپرست مواجهیم که تکلیف داریم براساس وظایف تعیین شده در قانون اساسی، اسناد بالادستی، سیاست های کلی تامین اجتماعی و قانون جامع رفاه به این قشر مستضعف توجه کافی کنیم.
زاهدی وفا افزود: در حوزه یارانه ها نیز یکی از مشکلات ما این است که طی سنوات گذشته به سمت ارتقای پایگاه رفاه ایرانیان رفتیم، اما این پایگاه برای رسیدن به نقطه مطلوب ما فاصله زیادی دارد. یکی از رویکردهای ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رویکرد حکمرانی داده محور است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که با اعمال شفافیت و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و پنجره واحد و همچنین افزایش تعامل بین دستگاه های دولتی نسبت به ارتقای میزان دقت و تصمیم گیری، اقدامات لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اصلاح دهک بندی و هدفمندی یارانه ها از مشکلات باقیمانده است که باید با قدرت نسبت به حل آنها اقدام شود.
این وزیر پیشنهادی از سوی دولت سیزدهم ادامه داد: برای آنکه توزیع عادلانه ثروت صورت گیرد، حتما باید شرکت های سرمایه گذاری استانی را تاسیس کنیم، شرکت هایی که دارای ساختار تعاونی هستند و اعضای آن شریک در سهام هستند. این شرکت های استانی توان آن را خواهند داشت که براساس آمایش سرزمین و نیروهای انسانی موجود در استان ها بتوانیم پیشرفت استانی را محکم و استوار ادامه دهیم.
زاهدی وفا تصریح کرد: ما باید بتوانیم چرخ پیشرفت کشور را در هر استان و در هر منطقه محروم به گردش درآوریم و نمایندگان دولت نسبت به آن کمک کنند. در این مسیر مجلس نیز باید نظارت لازم را داشته باشد.
وی درخصوص سوالات مطرح شده از خود در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت برای تصدی وزارت کار عنوان کرد: دوره تحصیلی من در سال 1369 در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رسید و پس از اخذ مدرک لیسانس در این دانشگاه به توصیه و تاکید ریاست دانشگاه حضرت آیت الله مهدوی کنی، پس از شرکت در امتحان بورسیه، عازم خارج از کشور شدم و در سال 1370 با مهاجرت، توانستم مدرک فوق لیسانس و دکتری را اخذ کنم.
هیچ یک از اعضای خانواده ام، تابعیت یا اقامت خارج از کشور ندارند
زاهدی وفا بیان کرد: در دوران تحصیل دانشجوی دکتری برای کمک هزینه تحصیل خود می تواند در دانشگاه تحصیل خود، تدریس نیز داشته باشد، بنابراین اگر در کارنامه من تدریس در خارج از کشور وجود دارد، مربوط به این دوران است.
وی درباره اینکه فرزندانش در خارج از کشور به دنیا آمده اند، گفت: در این رابطه مدارک کافی به دستگاه های نظارتی و کمیسیون های مربوطه ارائه شده که فرزندان من هیچ گونه اقامت یا تابعیت در خارج از کشور ندارند و خود بنده و همسرم نیز برای اخذ تابعیت در خارج از کشور هیچ اقدامی نکرده ایم.

این وزیر پیشنهادی افزود: باید بگویم علی رغم اینکه فرصت های شغلی برای من در خارج از کشور فراهم بود، اما براساس تعهد و تکلیفی که برای کشور و دانشگاه های کشور متصور بودم، در کمترین زمان بعد از فارغ التحصیلی به کشور بازگشتم و افتخار دارم که در کشورم ایران خدمت کنم.
وی تصریح کرد: افتخارم می‌کنم که برای کسانی که در این کشور خون داده‌اند، خدمت کنم و افتخار من است که برای مردم این کشور خدمتی ارائه کنم.
زاهدی وفا در خصوص اموال خود نیز گفت: بر اساس آیاتی از سوره نسا اموال مایه قوام و قیام جامعه ذکر می‌شود و اگر در جایی این مطلب بوده است که بنده هیچ اطلاعی در آن اساسنامه نداریم اینجا استناد قرآنی است که بنده بر این باور هستم که عدالت هدف جامعه اسلامی باشد و ما باید برنامه ها، شالوده عدالت را در نظر بگیریم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همان گونه که اشاره کردم بنده نسبت به اینکه برای جمع اموال اقدام کرده باشم، اینگونه نیست و هیچ کوششی برای آن نکردم، زندگی من در 40 سال گذشته بسیار شفاف است و تنها به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کردم و زندگی را با حقوق معلمی اداره کردم اما بدانید که بنده وصی، امین و وارث پدری بودم که از 6 سالگی کار و تلاش کرده ، پدری که توانسته بود با سربلندی، عزت نفس در امور خیریه موفق و موید باشد و در محله‌ای که ما زندگی می‌کردیم خوشنام باشیم، درمانگاهی بسازد، شرکت‌های تعاونی محلی در اوج انقلاب برای توزیع مواد و کالاهای اساسی شکل دهد و به امور خیر بپردازد و تقریبا بعد از انقلاب اسلام دیگر جز کار خیر، کار دیگری نکرد و اموال خویش را در کار خیر صرف کرد. از مهمترین توصیه‌های پدر ما زندگی با متوسط مردم بود.
وی بیان کرد: هنگامی که امکان بود در جماران بعد از حضور امام (ره) منزلی داشته باشند همیشه توصیه می‌کردند زندگی خود را در متوسط جامعه حفظ کند پس بنابراین آنچه در اموال به نام بنده وجود دارد خیلی متفاوت از این تعدادی است که این دوستان فرمودند نبوده و بابت انجام تکالیف شرعی و قانونی به من واگذار شد و همه این اموال مستند و مستحضر به احکام دادگاه‌های صالحه جمهوری اسلامی است.

زاهدی وفا افزود: آیا شما تصور می‌کنید جناب آقای رئیسی در مقام قاضی القضاتی، کسی را به مجلس معرفی خواهد کرد که خدشه‌ای در پاکدستی، صحت و سلامت مالی او وجود داشت باشد. بنده اینجا وظیفه خود می‌دانم در خصوص آنچه که دوستان فرمودند تشکر کنم اما من در مکتب اخلاقی امام (ره) آموختم آنچه که موجب تخریب است را پاسخ دهم. ما یک تقسیم کار با خدا کردیم و امام نیز فرمود من از اسلام و مکتب دفاع می‌کنم و خدا نیز از من دفاع خواهد کرد و این تقسیم کاری بود که امام (ره) به ما آموخت و بزرگان انقلاب نیز همین مسیر را رفتند و ما هم شاگردان این مکتب،این مسیر را خواهیم رفت و در اینجا در پایان عرائضم ایام شهادت امام حسن عسگری (ع) را خدمت امام زمان تسلیت بگویم./


کد مطلب: 453086

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/453086/زاهدی-وفا-اموالم-هزار-میلیارد-تومان-سرایدارم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1