کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

 اتفاقات دانشگاه شریف / ریشه‌ فحش‌های رکیک در دانشگاه کجا بود؟ / بیانیه خانواده مهسا امینی: مسیر دادخواهی در مراجع قضایی را انتخاب کرده‌ایم / لزوم حل کردن مشکل اعتراض قانونی، یک بار برای همیشه / وقتی اغتشاشگران دست به دامن پلیس می‌شوند! / زن محجبه را دوره می‌کنند و روسری‌اش را در می‌آورند (+ فیلم)

12 مهر 1401 ساعت 15:49

مرگ مهسا امینی دختر 22 ساله بعد از اینکه توسط گشت ارشاد (پلیس امنیت اخلاقی) به یکی از مراکز پلیس هدایت شد. موجب حواشی، اعتراضات و در نهایت بهانه‌ای برای عده‌ای شد که دست به اغتشاش و خرابکاری بزنند.  بسته خبری کبنانیوز به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها اختصاص یافته که خوانندگان عزیز از آخرین رویدادها اطلاع داشته باشند.


مرگ مهسا امینی دختر 22 ساله بعد از اینکه توسط گشت ارشاد (پلیس امنیت اخلاقی) به یکی از مراکز پلیس هدایت شد. موجب حواشی، اعتراضات و در نهایت بهانه‌ای برای عده‌ای شد که دست به اغتشاش و خرابکاری بزنند.  بسته خبری کبنانیوز به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها اختصاص یافته که خوانندگان عزیز از آخرین رویدادها اطلاع داشته باشند.
به گزارش کبنا، خبرگزاری فارس در مطلبی نوشت: اگر چه اینستاگرام و شبکه‌های مجازی پر شده از ویدیوها و ادعاهای اغتشاشگران از برخورد بد مردم و نیروهای امنیتی با آنها، اما در این گزارش قصد داریم قضاوت را به عهده خودتان بگذاریم!

شعار «زن، زندگی، آزادی» دروغی که خودشان هم باور نکردند/ تصاویری که اغتشاشگران را رسوا می‌کند!
تصاویر حمله به آن خانم چادری را یادتان می‌آید؟! همانی که چند روز پیش در جریان اغتشاشات چادر از سرش کشیدند و به جرم اینکه حجاب داشت به او حمله‌ور شدند. از غم اذیت و آزار آن خانم در فضای عمومی که بگذریم جالب آن‌جاست این کار از کسانی سر زد که مدعی آزادی هستند. کسانی که به قول خودشان قرار است برای آزادی بجنگند و آن را در جامعه حکم‌فرما کنند اما سوال اینجاست که  از چه حرف می‌زنند؟! از کدام آزادی؟! از کدام امنیت؟!
       
این تصویر را یک‌بار دیگر ببنید. اغتشاشگران در روز روشن به یکی از شهروندان محجبه حمله می‌کنند. دوره‌اش می‌کنند و چادر و روسری از سرش می‌کشند و وقتی راه گریزی پیدا می‌کند چند نفری دنبالش می‌دوند تا هرچه از دستشان برمی‌آید برای اذیت و آزار یک خانم انجام دهند. آن‌وقت مدعی آزادی هم هستند و دم از حقوق زنان هم می‌زنند. این را هم یادآور شویم که این خانم یک شهروند عادی است و به جهت امرارمعاش پا به خیابان گذاشته نه قصد و غرض دیگری! پس شعارشان و آرمان هایشان چه می‌شود؟! مگر همان شعار زن، زندگی، آزادی برای این خانم مجحبه صدق نمی‌کند؟! راستی معیار سنجش اغتشاشگران چیست؟! که برای زنی به اصطلاح خودشان  اینطور می‌جنگند و زن دیگری را میان خیابان اذیت و آزار می‌کنند!
              
 ویدیو بالا را هم ببینید و خودتان قضاوت کنید! یکی از خانم‌های اغتشاشگر بدون حجاب در جریان اجتماع بزرگ محمدرسول‌الله حضور پیدا می‌کند و قصد دارد با پوشش‌  توجه مردم را به خودش جلب کند و باعث برهم ریختن مراسم شود. اما هیچکس به او حمله نمی‌کند، آسیب نمی‌رساند یا دنبالش نمی‌کنند! حتی هیچکس به او چیزی نمی‌گوید. مردم با اینکه با او اختلاف نظر و پوشش دارند اما کسی با او رفتاری مشابه آن چه که پیش‌تر دیدید انجام نمی‌دهد. خودتان قضاوت کنید چه کسی آزادی و امنیت مردم را سلب کرده؟! جمهوری اسلامی یا اغتشاشگران!  مردم و جمهوری اسلامی حتی با  این خانم که هدفش مشخص است برخوردی مشابه آنچه اغتشاشگران با شهروندان عادی دارند نمی‌کنند! نکته اینجاست که حتی این خانم بی‌حجاب آنقدر احساس امنیت در کشورش دارد که به این شکل و به قصد فتنه بین مردم حاضر می‌شود. 
زن،زندگی، آزادی دروغی که خودشان هم باور نکردند
حرف از زن_زندگی_آزادی شد. همان شعار فریبنده اغتشاشگران که در نگاه اول شاید هرکسی را به خود جلب کند اما آیا واقعا این یک تفکر و آرمان است یا یک شعار رنگ و لعابدار برای فریب افراد بیشتر؟! اگر گمان می‌کنید این جماعت اغتشاشگر آنقدر فرهیخته‌اند که به فکر زنان جامعه باشند پس  توصیه می‌کنیم این 30 ثانیه ویدیو را حتما ببینید! در ظاهر مشت گره می‌کنند و  شعار زن_زندگی_آزادی سر می‌دهند اما رفتارشان چیزی خلاف این را می‌گوید! حتی به زنان هم‌فکر خودشان و همان کسانی که در کنارشان در فتنه‌ خیابان ها شریک‌اند هم رحم نمی‌کنند و آزادی و امنیت و حقی برایشان قائل نیستند! 
 اینجا حتی اغتشاشگران هم امنیت دارند! 
            

 روسری از سرش برداشته و نشسته روبه روی پلیس تا قانونی را نقض کند و واکنش نیروهای انتظامی را ببیند. گهگاهی هم چیزی خطاب به نیروهای انتظامی می‌گوید تا حساسیت آنها را برانگیزد. اما پلیس برعکس ادعای رسانه‌های غربی و اغتشاشگران که می‌گفتند نیروهای انتظامی مردم و زنان بی‌حجاب را کتک می‌زنند، دستگیر می‌کنند و ... هیچ عکس‌العملی ندارد. ایستاده تا حافظ امنیت شهروندان باشد حافظ امنیت او و مردم! حتی اگر لازم باشد جانش را هم در برابر دفاع از او می‌دهد اما رفتار آنها با پلیس چگونه است؟! 
                 
همین 30 ثانیه ویدیو کافی است برای نشان دادن یک عمر چهره اغتشاشگران و رفتاران بی‌رحمانه‌شان با پلیس نیروی انتظامی! آنطور که شاهدان می‌گویند. پلیس به دلیل شیطنت اغتشاشگران از روی موتور سیکلت می‌افتد و قبل از اینکه مجال بلند شدن پیدا کند هم موتور سیکلت‌اش را و هم خودش را زنده به آتش می‌کشند! دردناک‌تر از این تصاویر واکنش اغتشاشگرانی است که در صحنه حضور دارند! ابراز خوشحالی می‌کنند، دست می‌زنند و سوت می‌کشد! آن هم برای به آتش کشیدن کسی که حافظ امنیت آنها و خانواده شان بوده و است. کسی که اگر نبود  همین به ظاهر دلسوزان وطن که آتش این فتنه را روشن کردند معلوم نبود  چه بر سر همین افراد می‌آوردند! باندهای قاچاق دختران را که یادتان نرفته! همان باندهایی که خط و ربطی هم به لیدرهای آن‌ور آبی اغتشاشات امروز دارند.
وقتی اغتشاشگران دست به دامن پلیس می‌شوند!
   

در همین چند روز اخیر اغتشاشگران خسارت‌های زیادی را بر جان و مال مردم وارد کردند خسارتی که فقط450 میلیارد آن سهم بانک‌ها بوده! اغتشاشگران خودروهای شخصی مردم، خودروهای امدادی و اموال عمومی را به آتش کشیدند و به کار و کاسبی مردم آسیب زدند اما  در جریان همین اغتشاشات تعداد زیادی از دخترانی که در تجمعات علیه پلیس حضور داشتند اعلام کردند موبایل‌هایشان توسط اغتشاشگران به سرقت رفته است و برای پیدا شدن تلفن‌های همراهشان به پلیس مراجعه کردند و از نیروهای انتظامی کمک خواستند! همان دخترانی که  اموال عمومی را قربانی و بازیچه فتنه‌هایشان کردند حالا به اندازه تلفن همراهشان هم نمی‌خواستند هزینه‌ای برای تجمعات شان بدهند در حالی که مردم هزینه گزافی پای اغتشاشات آنها دادند! همان دخترانی که علیه پلیس به خیابان ها می‌آمدند و شعار می‌دادند همان هایی که چهره پلیس و نیروهای امنیتی را بد نشان می‌دادند حالا برای تامین امنیت‌شان اینطور دست به دامن پلیس می‌شوند! اگر واقعا پلیس همان چهره‌ای را دارد که اغتشاشگران به مردم نشان می‌دهند پس چرا خودشان اینطور متوسل به پلیس می‌شوند؟!
حالا خودتان قضاوت کنید شعار زن زندگی آزادی که این روزها دست‌مایه اغتشاشگران برای رسیدن به اهداف‌ شوم‌شان شده در کدام جبهه عملی شده است؟! در دار و دسته اغتشاشگران یا نظام جمهوری اسلامی؟!
برخورد قاطع با آشوبگران، شایعه‌سازان و برهم‌زنندگان امنیت ضروری است
جمعی از حقوقدانان و استادان حقوق دانشگاه‌های کشور خواستار برخورد قاطع و بدون مسامحه و به موقع با آشوبگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی و برخورد موثر با شایعه‌سازان و دروغ‌پراکنان و فتنه‌انگیزان شدند.
جمعی از حقوقدانان و استادان حقوق دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ای که روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، اعلام کردند: درگذشت تلخ و سؤال برانگیز مهسا امینی علاوه بر تأثر فراوان، ابهامات متعددی در میان جامعه برانگیخت و مدیریت ضعیف فضای رسانه‌ای سبب شد تا بدخواهان ملت مسلمان ایران، این واقعه را دستاویزی برای به آشوب کشاندن اعتراضات آرام مردم قرار دهند.
امضا کنندگان این اطلاعیه ضمن ابراز تأسف از حوادث روزهای متمادی گذشته و خسارات مالی و جانی فراوان وارد شده به مردم بی‌گناه از سوی عده‌ای فرصت‌طلب، با استناد به قانون اساسی و آموزه‌های اصیل اسلامی خواهان پیگیری جدی مراجع و نهادهای مسئول و پاسخگویی روشن، شفاف و به موقع شدند.
این حقوقدانان با بررسی ابعاد قانونی و حقوقی این حادثه، خواستار رسیدگی دقیق به همه ابعاد حادثه درگذشت مرحوم امینی و اطلاع رسانی عمومی و روشن و به موقع در خصوص یافته‌های تحقیق و رسیدگی شد و بر ضرورت برخورد قانونی و بدون اغماض با تمام قاصران و مقصران احتمالی در هر رده و جایگاه و اعلام عمومی مراتب تاکید کردند.
آنان همچنین بر این نکته تاکید کردند که طراحی سازوکار اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی نسبت به انواع تصمیمات، اقدامات و سیاست‌های حکومتی و تضمین امنیت اجتماعات و تظاهرات قانونی و برخورد قاطع با برهم‌زنندگان اجتماعات اعتراضی مبتنی بر اصل ۲۷ قانون اساسی ضروری است.
برخورد قاطع و بدون مسامحه و به موقع با آشوبگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی و برخورد موثر با شایعه‌سازان و دروغ‌پراکنان و فتنه‌انگیزان که موجبات تشویش اذهان عمومی و تحریک عواطف و احساسات عمومی، دیگر خواسته این حقوقدانان است.
این استادان رشته حقوق دانشگاههای کشور با تاکید بر «شناسایی و برخورد متناسب با محرکان و مسببان خشونت خیابانی در هر جایگاه و جبران خسارات مادی و معنوی وارده به اشخاص و اموال عمومی و خصوصی، توسط عاملان و آمران خسارات»، برگزاری کرسی‌های مستمر و گفت‌وگوهای عالمانه و آزاد جهت تعاطی آرا و تضارب افکار در خصوص انواع موضوعات چالشی و محل اختلاف در چارچوب قانون اساسی توسط صدا وسیما را خواستار شدند.
«ساماندهی هوشمندانه فضای مجازی مبتنی بر سازوکارهای مردمی و قانونی با تضمین شفافیت حداکثری و تأمین امنیت روانی جامعه»، «شفافیت عملکرد دستگاههای سیاستگذار فرهنگی و رسانه‌ای و پاسخگویی آنها نسبت به اقدامات و تصمیمات به افکار عمومی، تقویت نهادهای متولی تامین امنیت عمومی با حمایت‌های قانونی لازم»، «پاسخگویی نهادهای متولی فرهنگ‌سازی و آموزش نسبت به خروجی بودجه های تخصیصی»، «پیگیری جدی ترک فعل دستگاههای تارک فعل در خصوص مصوبه عفاف و حجاب و برخورد قانونی با قاصران و مقصران» از دیگر مطالبات این استادان رشته حقوق است.
آنان با یادآوری ضرورت تصویب قانون اجرای اصل هشتم قانون اساسی به منظور تثبیت و تحکیم مسوولیت متقابل اجتماعی در ترویج معارف و خیرات و مبارزه با انواع مفاسد و منکرات، بر روزآمد سازی قوانین کیفری و سیاستهای اجرایی در خصوص عدم رعایت حجاب و عفاف مبتنی بر موازین اسلامی و همچنین توسعه راه‌های مشارکت مردمی در اداره امور عمومی مبتنی بر ظرفیت‌های قانون اساسی تاکید کردند.
آمار دقیقی از دانشجویان بازداشتی و زخمی شریف نداریم
سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمار دقیقی از دانشجویان بازداشتی و زخمی شب گذشته در دانشگاه شریف نداریم. البته دانشگاه‌ها و وزارت علوم در حال استخراج این آمار هستند.
دکتر علی شمسی‌پور در نشست خبری امروز، با اشاره به ناآرامی های روزهای اخیر اظهار کرد: تجمعات روز گذشته (یک‌شنبه) نسبت به روز شنبه از منظر تعداد و تعداد افراد شرکت‌کننده کمتر بود. این در حالی است که جلساتی با روسای دانشگاه‌های تهران در چند شب گذشته برگزار کردیم تا شرایط را مدیریت کنیم. 
شمسی پور درباره اتفاقات رخ داده در دانشگاه شریف اظهار کرد: شب گذشته شاهد حوادثی در دانشگاه شریف بودیم و بعضا عباراتی در تجمع دانشجویان مطرح شد که در سخت‌ترین روزهای سال ۷۸ و ۸۸ از زبان دانشجویان شنیده نشده بود. به نطر می‌رسد که این عبارات از پیش طراحی شده است چرا که شخصیت دانشجویان به سمت مطرح کردن این شعارها نمی‌رود. دانشجویان دانشگاه شریف جزو نخبگان هستند و بعید است که چنین شعارهایی بدهند. این شعارها سبب درهم‌ریختگی فضا شد.
وی ادامه داد: تجمع دانشجویان به نحوی نبود که باعث مشکل شود اما اتفاقات رخ داده در این تجمع به مرور تند شد. به همین دلیل، رییس دانشگاه شریف از وزیر خواستند که وارد دانشگاه شوند و جریان را مدیریت کنند. بیانیه‌هایی از سوی ضدانقلاب صادر شده بود و سعی داشتند تجمع را به سمت دانشگاه بیاورند.
شمسی‌پور ادامه داد: شب گذشته با حضور وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف، گفتگویی میان وزیر و دانشجویان و اساتید صورت گرفت و دکتر زلفی گل نکاتی را متذکر شدند. دکتر زلفی‌گل اعلام کردند در حال پیگیری وصعیت دانشجویان بازداشت شده هستند . وزیر علوم به حفط قوانین تذکر دادند و نسبت به آنچه که خلاف ساختار چارچوب اکادمیک است، نکاتی را متذکر شدند. حضور وزیر سبب شد که شرایط مدیریت شود و به آرام شدن شرایط کمک کرد.
وی گفت: حضور وزیر علوم در جمع دانشگاهیان باعث شد که ایشان با جریان، فضا، مطالبات و شخصیت افرادی که در تجمع بودند، آشنا شوند. این موضوع به پیشرفت روند امور کمک می‌کند.
سخنگوی وزارت علوم افزود: با شروع مهرماه به ۲ اتفاق بر خوردیم نخست هفته ای که ۲ روز تعطیلی داشتیم و از آن طرف ناآرامی هایی که شروع شد و خانواده ها را نگران کرد. تماس های متعددی داشتیم که خانواده ها اظهار نگرانی می کردند و اذعان داشتند که می خواهیم فرزندان در کنار خانواده باشند و در نهایت آموزش ها مجازی شد.
وی افزود: ۲ روز اول هفته جاری به صورت حضوری برگزار شد و از آن طرف فراخوان هایی برای تحصن و تجمع داشتیم که از آن طرف مرزها هدایت می شد با این حال کلاس ها حضوری برگزار شد و تصمیم وزارت خانه بر این بوده و هست.
شمسی پور ادامه داد: البته به طور مثال شورای تامین استان زاهدان بخاطر مسایل امنیتی تصمیم گرفت دانشگاه به صورت حضوری نباشد.
سخنگوی وزارت علوم با بیان اینکه حضور دانشجو در دانشگاه در دو روز گذشته روند رو به رشدی داشت و آمارها را داریم، گفت: البته یک هفته طول می کشد که دقیق آمارها استخراج شود.
وی اظهار داشت: مثلا دانشگاه الزهرا روز شنبه ۹۰۰ غذا و روز یکشنبه ۱۸۰۰ غذا داده است و این نشان می دهد که روند حضور دانشجویان افزایش داشته است. دانشگاه ها روز یکشنبه ۳۰ درصد نسبت به روز شنبه بیشتر غذا داده اند. حتی در دانشگاه شریف هم این روند افزایشی وجود داشت. دانشگاه علم و صنعت نیز حدود ۴ یا ۵ هزار غذا به دانشجویان داده است.
شمسی پور با بیان اینکه در کل کشور طی دو روز گذشته بیش تر از ۷۰ تا ۸۰ درصد کلاس ها برگزار شد، گفت: برخی دانشگاه ها در تهران حتی بالای ۹۰ درصد کلاس ها برگزار شد.
وی ادامه داد: طی چند روز گذشته در دانشگاه ها بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تجمع نداشتیم. روز یکشنبه نسبت به روز شنبه تعداد دانشجویان در تجمع کمتر شد.
شمسی پور با اشاره به اتفاقات روز گذشته در دانشگاه شریف گفت: دیروز اتفاقی در شریف افتاد که در سطح جامعه کمتر دیده بودیم؛ شعارهای رادیکال داده شد و فکر می کنیم خط دهی از جای دیگر رخ داده است. هیچ وقت چنین عباراتی را طی سال های اخیر از دهان دانشجو نشنیده بودم. به نظرم طراحی اتفاق افتاد که عبارات زشتی استفاده شود. فکر می کنم دانشجو هیچ وقت به این سمت نمی رود به خصوص دانشگاه شریف که یکی از بهترین دانشگاه های منطقه است.
وی ادامه داد: روز گذشته تجمع در دانشگاه شریف بیش تر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نبود اما فضا تند و نهایتا منجر به این شد که رئیس دانشگاه از وزیر خواست به دانشگاه بیایند و فضا را ببینند. گفتگویی انجام دهند و فضا را آرام‌ کنند. وزیر به محض ورود تلاش کرد فضا را آرام کند.
شمسی پور گفت: این در حالی است که فراخوان هایی داشتیم از سوی ضدانقلاب که از آشوب گران می‌خواستند که به سمت دانشگاه بیایند.
سخنگوی وزارت علوم درباره اینکه گفته شده وقایع شب گذشته در پارکینگ دانشگاه شریف رخ داده است، گفت: خیر آن محل که فیلم آن هم‌ منتشر شده، پارکینگ دانشگاه شریف نیست و یک پارکینگ عمومی است و کارکنان ادارات دیگر هم از آنجا استفاده می‌کنند.
شمسی پور با اشاره به اینکه از جهت حقوقی همکاری با کشور متخاصم از جمله ارسال فیلم حتما جرم محسوب می شود، گفت: به بهانه اتفاقی که افتاد، کل اسلام در برابر کفر قرار گرفته است. ما ساز و کار و چارچوبی برای برخورد با اتفاقات دانشگاه داریم البته اگر جنبه امنیت ملی نداشته باشد. به طور مثال اگر استادی کلاسی تشکیل نداد ما در ابتدا پدرانه برخورد می‌کنیم و بارها تذکر می دهیم و در نهایت برخورد خواهیم داشت. نگاه روسا به دانشجویان نگاه پدر به فرزندش است.
شمسی پور درباره آمار دانشجویان بازداشتی گفت: آمار قطعی از دانشجویان بازداشتی وجود ندارد و غالب دستگیری ها خارج از دانشگاه بوده است. چرا که به طور مثال فرد دانشجوی دانشگاه تهران بوده اما در ساری بازداشت شده است. نیروی های امنیتی داخل دانشگاه کسی را دستگیر نمی کنند اما اگر به بیرون دانشگاه بروند، بالطبع این اتفاق رخ خواهد داد.
مشاور وزیر علوم بیان کرد: از جهت قانونی رئیس دانشگاه می‌تواند از دستگاه های امنیتی بخواهد که به داخل دانشگاه بیایند ولی در هفته های اخیر این اتفاق اصلا رخ نداده است.
شمسی پور با اشاره به اینکه چند هزار نفر از اساتید بیانیه دادند و از مواضع نظام دفاع کردند و درصد خیلی بالایی از کلاس ها تشکیل شده است، گفت: برخی اساتید هم‌ معترض بودند و بیانیه دادند اما هیچ حرفی از عدم تشکیل کلاس زده نشده است. تعداد معدودی هم هستند که مصاحبه می کنند و عملا کلاس تشکل نمی دهند اما رویه ما گفتگو و برادری است تا این دوستان به فضای دانشجویی و رسانه ای کمک کنند تا دانشگاه به آرامش برسد.
سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: از دانشگاهیان درخواست می کنم به گفتگو رو بیاورند؛ هرچقدر گفتگو کنیم ضرر ندارد و راحت تر به تفاهم می رسیم حتی اگر به تفاهم نرسیم، حداقل توانستیم ارتباط برقرار کنیم. هرچقدر به سمت استادیومی شدن برویم، فضا ملتهب تر خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه روسا تلاش خواهند کرد که به دانشجویان کمک کنند و فضای حضور دانشجویان را به ۱۰۰ درصد برسانند، گفت: اگر دانشجویی بازداشت شده و جرم کوچکی انجام داده و یا پشیمان است تلاش کنیم این ها آزاد شوند و اگر هم افرادی کماکان بازداشت هستند به دلیل این است که اتهام خاصی دارند و مستنداتی علیه آن ها وجود دارد.
برخورد قهری با دانشگاه جواب نمی‌دهد/ حوادث «شریف» باید در خود دانشگاه حل شود
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس دهم گفت: انتقال پیام در هر حادثه‌ای که در محیط دانشگاه اتفاق می‌افتد، باید به عهده کسانی باشد که آشنا به محیط دانشگاهی هستند و همیشه با دانشجویان تعامل دارند و برای آنان افراد علمی و محترمی هستند.
میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حوادث شامگاه یکشنبه (۱۰ مهر) در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار کرد: محیط کلی تعلیم و تربیت چه در سطح مدارس و چه در سطح دانشگاه‌ها به شکلی است که اگر قرار است پیامی به آن منتقل شود باید بسیار محترمانه منتقل شود تا استقبال را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه انتقال این پیام‌ها کار هرکسی نیست و نیازمند تخصص است. ضمن اینکه دانشجویی که در این محیط قرار دارد جوانی است که هنوز تجربه لازم ورود به جامعه را آنطور که باید و شاید کسب نکرده است و هزاران آرزو در سر دارد. 
وی افزود: از طرفی حوادثی که در دانشگاه هست شرایط را به شکلی پیش می‌برد که اگر بخواهیم با آن برخورد کنیم، قطعاً برخورد قهری شاید در کوتاه‌مدت در جایی جواب و در ظاهر نتیجه دهد اما بدانیم که مشکل را از ریشه حل نخواهد کرد؛ بنابراین انتقال پیام در هر موضوعی که در محیط دانشگاهی اتفاق می‌افتد، باید به عهده کسانی باشد که آشنا به محیط دانشگاهی هستند و همیشه با این دانشجویان تعامل دارند و برای دانشجویان، افراد علمی و محترمی هستند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس دهم یادآور شد: همانطور که در دروس عمومی دانشگاه دنبال مسائل تربیتی هستیم و می‌کوشیم افکار و اندیشه‌هایی که این نظام خط قرمزهایش در آن هست را منتقل کنیم، در حوادث این چنینی هم باید با کمک‌گرفتن از افراد خاصِ فنی که دانشجویان قبولشان دارند به صورت منطقی و قانع‌کننده این پیام‌ها را منتقل کنیم تا بهتر جواب بگیریم. دانشجویان هم باید از این فرصت وجود استادان برای پاسخ گرفتن بسیاری از پرسش‌های‌شان استفاده کنند و مسئولانی که نگران وضعیت دانشگاه در حوادث و رخدادهای مختلف هستند هم در نظر داشته باشند که به این شکل مستقیم نمی‌توانند نتیجه بگیرند.
میرزاده تاکید کرد: از رسانه‌ها هم باید خواست برای هر موضوعی که در دانشگاه رخ می‌دهد به راحتی به خود اجازه تجزیه و تحلیل ندهند و نسخه صادر نکنند مگر اینکه در آن محیط دانشگاهی حضور داشته باشند و با دانشجویان نشست و برخاست کنند و در جریان کم و کیف ماجراها قرار گیرند تا اظهار نظر کنند.
وی با بیان اینکه در حادثه اخیر باید اجازه دهیم موضوع در خود دانشگاه حل شود، تصریح کرد: این امر باید توسط کسانی که دانشجویان قبولشان دارند و با محیط دانشگاهی هم آشنایی هستند پیش برود و به این شکل است که می‌توان به نتیجه منطقی رسید. اگر هم خدایی نکرده قصوری از جانب مسئولان مربوطه پیش می‌آید باید این قصور از سوی مسئولان بالاتر همان افراد حل شود.
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه بعضی وقت‌ها اگر موضوعی که در دانشگاه قابل‌حل است را به کل کشور گسترش دهیم و همه قوا را به آن وارد کنیم قطعاً کار پیچیده‌تر می‌شود، اظهار کرد: بازکردن یک گره از سوی یک نفر خیلی راحت‌تر از این است که همه بخواهند دست بجنبانند و آن گره را باهم باز کنند. مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت دارد و در نقش خودش اگر مشکلی وجود دارد که باید مجلس اصلاح کند لازم است که نمایندگان وارد شوند. همچنین در بعد نظارت هم اگر از جانب مسئولان وزارت علوم قصوری صورت گرفته مجلس می‌تواند به موضوع وارد شود.
میرزاده یادآور شد: این حادثه را می‌توان در خود دانشگاه و نهایتاً در خود وزارت علوم حل و فصل کرد،؛ چرا که هر محیط دانشگاهی ممکن است نیازمند نسخه خاص خود و از سوی مسئولان مربوطه خود باشد. وزارت علوم واحدهای مربوطه‌ای دارد که خصوصاً درباره دانشجویان وظیفه قانونی دارند و باید از طریق همان‌ها به این موضوع وارد شد. دستگاه‌های نظارتی هم که ممکن است چند دانشجو را بازداشت کنند، نمایندگانی در وزارت علوم دارند که گزارش همان‌ها برای‌شان بسیار قابل‌اعتماد است.
وی در پایان اظهار کرد: اگر خدای نکرده کسانی بیرون از دانشگاه دنبال اهداف و مسائل دیگری در محیط دانشگاه باشند این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که جلوی این موارد را بگیرد تا محیط دانشگاه فضای علمی و مطالبه‌گری منطقی که مدنظر نظام هم هست باشد.
لزوم حل کردن مشکل اعتراض قانونی، یک بار برای همیشه
 اعتراض از مسیر قانونی موضوعی بود که در آبان ۱۳۹۸ و پس از برگزاری برخی تجمعات اعتراضی در شهرهای کشور در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به آن اشاره شد و در ۲۵ آبان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر وقت کشور در گفت‌وگویی با بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما عنوان کرد: «با توجه به شرایطی که کشور ما در آن واقع است باید تلاش کنیم همه مسائل و اعتراضات را در بستر قانونی انجام دهیم وگرنه هرگونه اقدام و اعتراض اگر در بستر قانون انجام نگیرد و در مسیر اعتراضات اجتماعی تنش‌زا انجام شود برای همه زحمت خواهد شد.»
حالا و با اعتراضات اخیر پس از ماجرای مهسا امینی این موضوع که باید بستری برای اعتراضات مردمی فراهم شود دوباره داغ شده است. اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف به دلیل آن که در آن میان مردم معترض و کسانی که قصد اغتشاش و آشوب دارند، تمایزی وجود ندارد با کوچک‌ترین تحریکی چه از طرف معترضان و چه از طرف نیروهای انتظامی، به تنش و آشوب کشیده می‌شود و نتیجه آن چیزی جز درگیری و آسیب جسمی و روانی به مردم و آسیب مالی به اموال عمومی و خصوصی نیست. در چنین فضای متشنجی نه تنها حرف معترضان اصلی شنیده نمی‌شود بلکه با امنیتی شدن فضا، نیروهای نظامی و امنیتی هم تلاش می‌کنند به جای حل موضوع، آن را زودتر جمع کنند.
در همین زمینه سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم هم در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در ۶ مهر ۱۴۰۱ درباره اتفاقات اخیر با بیان اینکه باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، تصریح کرد: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند اما اغتشاش و بهم ریختن امنیت کشور و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست.
وی در ادامه به حمایت و تاکید رهبر انقلاب بر استقرار کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: اگر کسی نظر مخالف در جایی دارد، اشکالی ندارد نظرش را بیان کند اما بیان کردن نظر غیر از اغتشاش است.
رئیسی با تاکید بر اینکه اعتراض و نقد یک خط فاصلی با اغتشاش دارد، اظهار کرد: ما باید زمینه هرگونه نظر مخالف، نقد، اعتراض را کاملا در مباحث باز بگذاریم، دولت هم حتما اعتماد می‌کند.
رئیس قوه مجریه با اعلام حمایت از فعالیت مراکز آزاداندیشی، مراکز گفتگو، مراکز نقد و اعتراض افزود: موضوعی که باید حتما از آن پرهیز داشت و باید همه نسبت به آن حساس باشند، این است که باید جلوی اغتشاش را گرفت.
موضوعی که رئیسی به آن اشاره کرده از دست مواردی است که باید هر چه زودتر در قانون تکلیف آن مشخص شود. همچنین جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب ۹ مهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بستر اجرای حق اعتراض مسالمت آمیز در قانون اساسی وجود دارد، گفت: «رئیس‌جمهور اصل ۲۷ قانون اساسی را اجرایی کند.»
طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، بر مبنای تبصره ۲ ماده ۶ قانون احزاب، "برگزاری راهپیمایی‌ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده ۱۰ مخل به مبانی اسلام نباشد و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است".
در طول سال‌های گذشته بسیاری از تجمعات صنفی در مقابل نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با مجوز و ایجاد امنیت توسط نیروی انتظامی برگزار شده است اما در موارد سیاسی و اجتماعی، نهاد صادرکننده مجوز با سخت‌گیری، گاهی اجازه برگزاری تجمع مجوزدار را نمی‌دهد و در چنین مواردی است که مردم معترض در نقاط مختلف دست به اعتراض می‌زنند. با پراکنده شدن تجمعات و مشخص نبودن برگزارکنندگان تجمع، کنترل جمعیت، شعارها و خواسته‌های بیان شده، با مشکل مواجه شده و تجربه نشان داده است که با سواستفاده فرصت‌طلبان به سمت اقدامات هنجارشکنانه و ناآرامی و اغتشاش سوق پیدا می‌کند.. نیروهای نظامی و امنیتی هم با این دلیل که تجمعات مجوز ندارد، مجبور به مقابله می‌شوند.
در همین راستا محمدتقی نقدعلی دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ۷ مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با استقبال از اظهارات رئیس قوه مجریه درباره لزوم نظام‌مند کردن طرح پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات و همچنین اصلاح برخی قوانین و روندها گفت: مجلس شورای اسلامی در اجرای وظیفه قانون‌گذاری خود آمادگی دارد که لوایح دولت را در این زمینه با اولویت در روند قانون‌گذاری قرار دهد و در قالب قانون جهت اجرا به دولت تقدیم کند.
رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی هم ۸ مهر در گفت وگو با ایسنا، "اساس جمهوری اسلامی را بر شنیدن صدای مردم دانست" و درباره این موضوع تصریح کرد: از لحاظ قانونی بستر اعتراض و انتقاد مردم فراهم است. اگر مردم به روش‌های حاکم در جامعه چه در خصوص گشت ارشاد و چه در خصوص سایر سیاست‌های دولت انتقاد دارند باید مخالفت خود را مطرح کرده و حتی پیشنهاد خود را برای اصلاح روش‌ها ارائه کنند. ما باید عملا این بستر را برای جامعه فراهم کنیم. افراد در قالب مقالات، سخنرانی های گروه ها و احزاب و حتی تجمعات قانونی باید این فرصت را در اختیار داشته باشند.
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران و یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در اظهارات خود به لزوم ایجاد بستر قانونی برای اعتراضات و اصلاح روندها تاکید کردند. این موضوع نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید بستر مناسبی برای اعتراضات مردمی فراهم شود وگرنه ادامه این روند، باعث می‌شود که همچنان شاهد به اغتشاش کشیده شدن تجمعات اعتراضی باشیم.
از طرفی این سوال مطرح می‌شود که مردم اعتراضات خود را در چه جاهایی مطرح کنند؟ درباره این موضوع سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ۸ مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ما باید جاهایی را برای ابراز نظر موافق یا مخالف و به صورت عادلانه داشته باشیم، عنوان کرد: این یک ضرورت برای کشور است که این مراکز باید وجود داشته باشد، در کشوری که آزادی در آن نهادینه شده اگر صحبت مخالفی شنیده شود و اگر اعتراضی در چهارچوب قانون وجود داشته باشد نه تنها آسیبی به آن نمی‌رساند بلکه فضای تعاملی و همدلی بیشتری را ایجاد می‌کند.
همچنین محمدحسن آصفری نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس ۱۰ مهر در گفت‌وگو با ایسنا، به وجود طرحی در مجلس برای ایجاد بستر قانئنی اعتراضات اشاره و اظهار کرد: طرحی در کمیسیون در حال بررسی است که بستر مناسبی را ابرای شنیده شدن اعتراضات و نظرات مردم در خصوص موضوعات مختلف فراهم کرده و زمینه پاسخگو بودن مسئولان را نیز فراهم می‌کند.
به نظر می‌رسد با وجود اتفاق نظر میان دولت و مجلس برای ایجاد بستر مناسب برای اعتراضات مردمی، باید از این فرصت استفاده و موضوع اعتراضات قانونی در هر زمینه‌ای را یک بار برای همیشه حل کرد تا از این به بعد در فضاهای اینچنینی، اعتراضات بحق مردمی به بیرهه کشیده نشود و به جای امنیتی و غبارآلود شدن فضا، صدای اعتراض آنان برای اصلاح رویه‌ها به گوش مسئولان برسد.
آزادی ۱۵۰ نفر از افراد کم تقصیر در اغتشاشات کردستان
 فرمانده انتظامی کردستان از آزادی ۱۵۰ نفر از افراد کم تقصیر و فریب خورده در اغتشاشات اخیر استان خبر داد.
به نقل از مرکز ارتباطات انتظامی کردستان، سردار علی آزادی اظهار داشت: بیش از ۱۵۰ نفر از افراد کم تقصیر در اغتشاشات اخیر استان کردستان آزاد شده اند.
وی افزود: این افراد در صحنه اغتشاش حضور داشته و گاهی اقداماتی انجام داده بودند، اما مورد رأفت نظام قرار گرفته و با اخذ تعهد از زندان آزاد شده‌اند.
فرمانده انتظامی استان کردستان اظهار کرد: این افراد در صحنه اغتشاشات اخیر در سطح استان حضور داشتند، اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، سابقه محکومیت یا جرم نداشته و تعهد داده‌اند که مشکل‌ساز نشوند.
سردار آزادی از بررسی پرونده اغتشاشگران و تهدیدکنندگان امنیت مردم در دستگاه قضائی استان خبر داد و گفت: با عناصری که به عنوان عوامل مزدور دشمن به جان و مال مردم و اموال عمومی تعرض کردند، برخورد سختی می‌شود.
 لحظه دستگیری یکی از عوامل اصلی اغتشاشات چهارمحال و بختیاری با شمایل ویژه
مرد جوانی که به عنوان یکی از عوامل اصلی اغتشاشات در استان چهارمحال و بختیاری اقدام به تخریب اموال عمومی و ایجاد اغتشاش می‌کرد، توسط عوامل یگان ویژه فراجا دستگیر شد.
 مأموران پلیس یگان‌ ویژه فراجا در استان چهارمحال و بختیاری، مرد جوانی که صورت خود را با کلاه دوچشمی (موسوم به کلاه دزدی) پوشانده بود و به عنوان یکی از عوامل اصلی در جریان اغتشاشات، اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کرد را دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند.
این متهم پس از اعترافات اولیه، برای تحقیقات تکمیلی و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.
بیانیه خانواده مهسا امینی: مسیر دادخواهی در مراجع قضایی را انتخاب کرده‌ایم

خانواده مهسا امینی در بیانیه‌ای با تشکر از ابراز همدردی مردم با این خانواده و تاکید بر اینکه ما مسیر دادخواهی در مراجع قضایی را انتخاب کرده ایم، اعلام کردند که از مقامات ذیربط و مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم؛ طبق قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه و مطابق وعده‌های صریح ریاست محترم قوه، تمامی تلاش خود را در جهت کشف حقیقت علت این مرگ هولناک و نیز نحوه برخورد با فرزندمان مهسا از لحظه بازداشت غیرقانونی و اعزام وی به مرکز پلیس موسوم به گشت ارشاد به عمل آورند.
در بیانیه خانواده مرحومه مهسا امینی که آن را در اختیار وکلای خانواده در این پرونده گذاشته‌اند، آمده است:
به نام خدا
بلبلی خونِ دلی خورد و گُلی حاصل کرد
بادِ غیرت به صدش خار پریشان دل کرد
اکنون که بازداشت غیرقانونی و پیامد مصیبت‌بار آن؛ مرگ غریبانه دخترمان مهسا (ژینا) امینی وارد چهارمین هفته می‌شود، بر خود لازم می‌دانیم از همه همشهریان و هموطنانمان در سراسر کشور و خارج از ایران و نیز اشخاصی که به سمت نمایندگی دستگاه‌های دولتی و خصوصی اظهار همدردی کرده اند تشکر کنیم. امیدواریم پس از این دیگر هیچ خانواده‌ای در کشور ما دچار چنین فاجعه دهشتناکی نشود.
مهسا اکنون در میان ما نیست و باز نخواهد گشت ولی ما به عنوان خانواده او موظف به پیگیری عادلانه آنچه رخ داده است هستیم.
پیگیری که مورد رضایت پروردگار و شادی روح فرزند دلبندمان و آرامش قلبی ما می‌شود، بیان واقعیت و کمک به کشف حقیقت و اجتناب از کتمان حقایق و جلوگیری از قلب واقعیت در خصوص این جنایت است.
ما مسیر دادخواهی در مراجع قضایی را انتخاب کرده ایم. از مقامات ذیربط و مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم؛ طبق قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه و مطابق وعده‌های صریح ریاست محترم قوه، تمامی تلاش خود را در جهت کشف حقیقت علت این مرگ هولناک و نیز نحوه برخورد با فرزندمان مهسا از لحظه بازداشت غیرقانونی و اعزام وی به مرکز پلیس موسوم به گشت ارشاد به عمل آورند و با این کار هم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری به عمل آید و هم از حقوق اولیای دم صیانت نمایند.
اساسی‌ترین خواسته ما از مرجع قضایی رسیدگی کننده به این پرونده این است که با دقت و شفافیت تمام، جزئیات پرونده را بررسی کرده و درخواست اساسی و غیرقابل چشم پوشی خانواده ما در خصوص حضور اساتید برجسته پزشکی در رشته مغز و اعصاب و قلب و یک روانپزشک در جلسات رسیدگی به پرونده در کمیسیون پزشکی قانونی به منظور بررسی علت یا علل فوت را بپذیرند و از دانش و تجربه پزشکان معتمد مراجع علمی کشور و خانواده ما که از مشاهیر در رشته تخصصی خود می باشند بهره گیرند.
اینک با توجه به تحقیقات و مشورت های صورت گرفته و با اعتماد به صداقت، شرافت و دانش استادان بزرگوار آقایان دکتر سیدعلی طباطبایی، دکتر کاظم عباسیون، دکتر هوشنگ معین، دکتر علی مشکینی، دکتر موسی تقی‌پور، دکتر محمد فرجی راد  دکتر خسرو پارسا  دکتر بابک زمانی، دکتر غلامرضا بهادرخان و دکتر رضا باقری ،از ریاست محترم دادسرای جنایی استان تهران مصرانه می‌خواهیم که دستور تشکیل جلسه کمیسیون پزشکی قانونی با دعوت از حداقل ۵ نفر از اساتید معرفی شده فوق در رشته مغز و اعصاب به همراه دکتر سیف‌الله عبدی متخصص قلب و دکتر محمد صنعتی روانپزشک را صادر فرمایند.
بدیهی است بدون دعوت و حضور پزشکان عالیقدر و معتمد، در جلسات کمیسیون بمنظور بررسی علت مرگ فرزندمان، به جهت نوع برخوردهای اولیه پزشکی قانونی که جزییات آن به اطلاع ریاست محترم دادسرای جنایی رسیده است، اعلام می‌داریم که «به هیچ وجه» نظریه پزشکی قانونی مورد تایید ما نخواهد بود.
شایان ذکر است که ما و وکلای منتخب‌ قصد مداخله در امور تخصصی پزشکی را نداریم و دعوت از این اساتید و پزشکان برجسته کشور برای حضور در جلسه کمیسیون بررسی علل فوت مهسا را انکار و نافی وظیفه قانونی سازمان پزشکی قانونی کشور نمی‌دانیم، بلکه این خواسته اساسی، عملا بر غنا و اعتبار نظریه پزشکی قانونی می افزاید و در جامعه هم موجب اعتماد سازی می شود، و برای ما نیز اطمینان قلبی ایجاد می‌کند.
در پایان از حقوق‌دانان محترم و وکلای ارجمند دادگستری که آمادگی خود را برای پذیرش وکالت خانواده ما در پرونده قتل مهسای عزیزمان اعلام کرده‌اند سپاسگذاریم. ضمنا چون آقایان صالح‌نیک‌بخت و علی رضایی را از آغاز به عنوان وکیل خود در پی‌گیری و تعقیب این پرونده انتخاب کرده‌ایم سپاس‌گزاریم که اگر نظراتی از لحاظ حقوقی دارند آن را به وکلای منتخب خانواده اعلام فرمایند.
مژگان افتخاری امجد امینی
شعارهای رکیک تجمع دانشجویان شریف لکه ننگ ساحت دانشگاه/ ریشه‌های این انحراف چیست؟

تجمع دانشجویان دانشگاه شریف دو شب پیش با حواشی زیادی همراه شد. در تجمع اعتراضی دانشجویان این دانشگاه شعارهای رکیکی شنیده شد که توسط معترضان به طور هماهنگ و مداوم فریاد زده شد. شعارها به قدری شنیع بود که حتی بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب نیز به صلاح خود ندیدند این شعارها را در خروجی‌ خود منتشر کنند. 
محمد رحیمی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در رشته توییتی نوشت: ویدئوی فحاشی‌ رکیک در #دانشگاه_شریف را دیدید؟ من که دانشجوی این دانشگاه بودم واقعا از مردم که مالیات می‌دهند تا هزینه این هتاکان شود خجالت کشیدم تازه این‌ها ورژنِ "نخبگانیِ!" مخالفان جمهوری اسلامی هستند.
رحیمی در ادامه نوشت: این فاجعه و فحاشی‌های بی‌شرمانه و بی‌سابقه جمعی از دانشجویان هتاک در #دانشگاه_شریف (که سطح آن برای لمپن‌ترین مخالفین جمهوری اسلامی هم قفل است) زمانی اتفاق افتاد که هنوز هیچ مواجهه امنیتی و انتظامی چه بیرون دانشگاه و چه درون دانشگاه رخ نداده بود.
شعارها به قدر تند و زننده بود که حتی برخی اساتید این دانشگاه که نظراتشان به دانشجویان معترض نزدیک بود نیز به تندی نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دادند. دکتر محمدباقر شمس‌الهی استاد برق دانشگاه شریف در یادداشتی با عنوان «یکشنبه_ننگین» علاوه بر مواضع گذشته خود نوشت: « هتاکی‌ها و فحاشی‌های رکیک ناموسی در تجمع بعد از ظهر معترضین در کنار درب جنوبی نیز لکه ننگی بر ساحت فرهنگ و اخلاق در دانشگاه ما است.»
وحید کریمی پور نیز دیگر استادی که پیشتر نظراتش با دانشجویان تجمع کننده قرابت داشت در مطلبی با عنوان « چگونه یک جنبش می‌تواند به انحطاط کشیده شود» نوشت: من  نمی‌فهمم که چگونه یک جوان تحصیل کرده می‌تواند در جنبشی که برای احترام به زنان آغاز شده،‌ کنار یک همکلاسی دختر بایستد و چنین زبانی را برای بیان خشم‌اش به کار ببرد. »
تربیت تک بعدی و انحطاط فرهنگی
سید محمد امین صبحدل از ادوار تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه نیز در توضیح علت این اتفاق به خبرنگار فارس گفت: به نظر می رسد اتفاقات اخیر3 دلیل اساسی دارد؛ دلیل اول این است که گستردگی و گسترش بیش از حد شبکه‌های اجتماعی در فضای دانشجویی پارامترهای اخلاقی را کاملاً زیر سوال برده است و مجموعاً اثرات اخلاقی منفی گذاشته است. 
صبحدل همچنین زوال اساتید را دلیل دوم این اتفاقات دانست و گفت: اساتید ما در دانشگاه شریف در انزوا قرار گرفته‌اند و سعی می‌کنند بیشتر به مقالات خود بپردازتند و آن نقش مربی‌گری و تربیتی که یک استاد باید داشته باشد را ایفا نمی‌کنند. اساتید باید به میدان بیایند و تشکیل گفتمان بدهند اما روز به روز فاصله خودشان را از دانشجویان بیشتر می‌کنند.
این دانشجوی دانشگاه شریف با بیان اینکه کاهش برنامه‌های گفتمانی دلیل سوم این اتفاقات است، توضیح داد: در طی سال‌های گذشته مقام معظم رهبری به کرسی های آزاد اندیشی و بحث و مناظره تاکید دارند اما ما به آن سمت نرفتیم؛ یا اگر هم رفتیم صرفاً محدود به سلبریتی‌های فکری و افرادی که دنبال کننده زیادی دارند شده‌ایم. در صورتی که در دهه‌های 70 و 80 اوج مناظرات دانشجویی بوده است.
سید جواد حسینی جامعه شناس سیاسی و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار فارس در واکنش به این ماجرا گفت: ما شاهد یک لمپنیسم در فضای اعتراضی هستیم. جریان دانشجویی یک جریان بسیار مهم و ریشه دار و میراث دار یک فرهنگ اعتراضی و انتقادی است. من بعید میدانم این افرادی که در دانشگاه شریف این کنش را از خودشان نشان دادند دانشجو بوده باشند یا نسبتی با جنبش‌ دانشجویی داشته باشند. 
حسینی در ادامه گفت: حقیقتا تاریخ جریان دانشجویی بعد از این اتفاقات وقیح به دو نیمه تقسیم می‌شود. واقعا ما نمی‌توانیم این رفتار را در فضای دانشجویی کشور تحمل بکنیم. تبدیل شعار به الفاظ رکیک در فرهنگ ایرانی و اسلامی یک افت جریانی بود.
ناامیدسازی رسانه‌های ضدانقلاب دلیل اصلی کنش هیجانی
این جامعه شناس سیاسی در توضیح علت این افت جریانی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این لمپنیسم، تاثیر پذیری از رسانه‌هایی است که تلقی فضای دانشجویی کشور را نسبت به آینده کشور با مفهوم ناامیدی همراه کرده است. یعنی این رسانه‌ها دانشجوی دانشگاه شریف را که یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است به نقطه ناامیدی می‌کشاند. این تلقی سبب می‌شود فرد در کنش سیاسی و رفتاری خود متوسل به یک هیجان گفتاری بشود که فکر می‌کنم میراث‌داران جریان دانشجویی این اتفاق را نپذیرند. من انتظار دارم به زودی یک واکنش و مرزبندی و برائت جستنی از این ماجرا اتفاق بیافتند چون واقعا در تاریخ جنبش دانشجویی این لکه ننگ اتفاق نیافتاده بود.
توصیه رهبرانقلاب به کرسی‌های آزاداندیشی و سیاسی بودن دانشجو
این در حالی است که موضع رسمی مقامات اصلی کشور بر ترویج و گسترش باب نقد و گفت‌وگو بوده است. 
رهبرانقلاب سال 1372 در مورد سیاسی بودن دانشگاه‌ها فرمودند: خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند.
ایشان چند سال بعد در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌ این جمله خود را کمی بیشتر تشریح کردند و فرمودند: من سه، چهار سال قبل از این گفتم که دانشجویان بایستى سیاسى شوند؛ و بعد هم علیه کسانى که دانشگاه را از سیاست دور کردند، تعبیر تندى کردم. یک سال بعد از آن، یا همان وقتها، در یک اجتماع دانشجویى گفتم که اشتباه نکنید؛ من که مى‌گویم فعّالیت سیاسى، معنایش این نیست که فعالیت سیاسى حتماً باید علیه دولت، علیه مسؤولان و علیه نظام باشد. بعضى از بدخواهان، فعالیت سیاسى را این‌گونه تعبیر مى‌کنند. فکر مى‌کنند فعّالیت سیاسى، یعنى سیاسیکارى! این، یک نوع سیاسیکارى و یک نوع تقلّب است که آدم تصوّر کند فعّالیت سیاسى در دانشگاه، فقط با بدگفتن و با فحّاشى کردن و با اهانت کردن به این و آن حاصل مى‌شود؛ نه. فعّالیت سیاسى، براى پیدا شدن قدرت تحلیل در دانشجوست. این دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسى نداشته باشد، فریب مى‌خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگى است که تحمّلش خیلى سخت است. بالاخره اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا کنند، باید فعّالیت سیاسى بکنند؛ باید سیاست را بخوانند، بنویسند، بگویند، مذاکره و مباحثه کنند. تا این کار نشود، دانشجویان توانایى پیدا نمى‌کنند. عقیده من، هنوز هم همین است.(77/2/22)
رهبرانقلاب در سال 81 و سال 88 توصیه جدی بر تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی کردند و بارها فرمودند شنیدن نظرات مخالف در دانشگاه‌ها باید با ساز و کار نقد علمی شکل بگیرد.
 اتفاقات دانشگاه شریف

حدود 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در تجمع اعتراضی شعارهای تندی را علیه مسئولین کشور سردادند.
معترضین همچنین خواهان آزادی دانشجویانی شدند که گفته شده در روزهای اخیر بازداشت شده اند.
نکته قابل تاسف در این تجمع شعارهای رکیک و استادیومی بعضی از دانشجویان بود که در ویدئوهایی که این افراد از تجمعشان  در فضای مجازی منتشر کردند به وضوح شنیده می شود و شاید پیش از این کمتر کسی از دانشجویان دانشگاه شریف چنین ادبیاتی را متصور بود.
با ادامه وضعیت جمعی حدودا 70 نفره از دانشجویان طیف مقابل نسبت به این ادبیات معترض شدند و خواهان برخورد با حرمت شکنان شدند.
تعدادی از دانش‌جویان با هماهنگی مسوولان دانشگاه از درب شمالی خارج شدند.
اما دانشجویان می گویند برخی لیدرها  به پارکینگ رفته و در آنجا بازداشت شدند.
همزمان برخی افرادی در بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کردند که منجر به ترافیک سنگین در آن محدوده شد و این افراد نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند.
دقایقی بعد وزیر علوم در جمع دانشجویان حاضر شد و به آنها اطمینان داد که موضوع دانشجویان بازداشتی را پیگیری خواهد کرد.
هم اکنون در بیرون دانشگاه برخی خانواده ها که نگران فرزندانشان بودند منتظر خروج آنها هستند.


کد مطلب: 453072

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/453072/اتفاقات-دانشگاه-شریف-ریشه-فحش-های-رکیک-کجا-بیانیه-خانواده-مهسا-امینی-مسیر-دادخواهی-مراجع-قضایی-انتخاب-کرده-ایم-لزوم-حل-کردن-مشکل-اعتراض-قانونی-یک-بار-همیشه-وقتی-اغتشاشگران-دست-دامن-پلیس-می-شوند-زن-محجبه-دوره-می-کنند-روسری-اش-می-آورند-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1