کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با حضور مسعود پزشکیان نماینده مجلس و محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا بررسی شد

باید‌ها و نباید‌های موضوع حجاب و گشت ارشاد / کنایه کوشکی به پزشکیان: کار نماینده مجلس نطق کردن نیست

30 شهريور 1401 ساعت 10:29

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که بعضی برخوردهای گشت ارشاد با دختران و زنان تا جایی پیش برود که به هر جهت یک نفر در این میان فوت شده و شرایط جامعه ملتهب گردد. اما قدر مسلم آنچه امروز در جامعه می‌بینیم نگرانی‌هایی است که از جانب مردم نسبت به برخی روند‌ها، رویکردها و عملکردها مطرح می‌شود. طی چند وقت اخیر نیز برخی از روحانیون، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و اجتماعی، کارشناسان و اهل فن نسبت به نوع برخورد گشت ارشاد و اساسا ضرورت یا عدم ضرورت حضورش در جامعه مباحثی را مطرح کرده‌اند که جملگی نسبت به عدم کارآیی این نیرو تاکید داشته‌اند.


شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که بعضی برخوردهای گشت ارشاد با دختران و زنان تا جایی پیش برود که به هر جهت یک نفر در این میان فوت شده و شرایط جامعه ملتهب گردد. اما قدر مسلم آنچه امروز در جامعه می‌بینیم نگرانی‌هایی است که از جانب مردم نسبت به برخی روند‌ها، رویکردها و عملکردها مطرح می‌شود. طی چند وقت اخیر نیز برخی از روحانیون، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و اجتماعی، کارشناسان و اهل فن نسبت به نوع برخورد گشت ارشاد و اساسا ضرورت یا عدم ضرورت حضورش در جامعه مباحثی را مطرح کرده‌اند که جملگی نسبت به عدم کارآیی این نیرو تاکید داشته‌اند. چه اینکه بسیاری بر این باورند که مساله‌ای همچون امر به معروف یا حجاب در حیطه اختیارات پلیس نیست و باید کارشناسان امر، نهادهای فرهنگی مربوط و به ویژه روحانیون و کارشناسان دینی به این مساله ورود کنند. البته این انتقاد نیز وارد است که چرا باید نهادهای فرهنگی جامعه که کم هم نیستند وظیفه خود را به درستی انجام ندهند که در نهایت در بین همه استنکاف‌ها این نیروی انتظامی باشد که بخواهد ورود کند.  آنچه مسلم است امروز جامعه دغدغه‌های خاص خود را دارد و شاید مهم‌ترین آن وضع معیشتی باشد که چندان تعریفی ندارد اما با این همه اگر رویکردهای درست و اصلاحی در نحوه مواجهه با امر پوشش و حجاب صورت گیرد جامعه خواهد پذیرفت. قاطبه کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه بر این نظر متفق‌القولند که مسائل فرهنگی و اجتماعی رفتارهای قهری برنمی‌تابد. لذا به نظر می‌رسد که باید در روند عملکردها و رویکردها تغییرات جدی و اساسی صورت گیرد و پس از ارزیابی نحوه و نتیجه عملکرد گشت ارشاد نحوه مواجهه صحیح‌تری را در این امر در نظر گرفت تا نه موجبات بدبینی جامعه فراهم‌ آید و هم آنچه مدنظر است انجام شود. 

نباید مردم را از باورها و اعتقادات دور کنیم

اتفاقات اخیر جامعه و حواشی پیرامون گشت ارشاد و عملکردهایش باعث شد تا شامگاه دوشنبه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر برنامه‌ای به این موضوع تحت عنوان «باید‌ها و نباید‌های موضوع حجاب و گشت ارشاد» اختصاص دهد و در این راستا از 2 مهمان حضوری یعنی دکتر مسعود پزشکیان نماینده مجلس و محمدصادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا و دو مهمان تلفنی حجت‌الاسلام جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و حجت‌الاسلام بیاتی پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب دعوت به‌عمل بیاورد. در همین راستا پس از طرح بحث از سوی مجری برنامه مسعود پزشکیان در خصوص جایگاه گشت ارشاد و بحث تذکر و امر به معروف اظهار داشت: کسی که می‌خواهد امر به معروف بکند، باید با مناسب‌ترین روش ممکن  و با روش علمی که اساس آن همان اسلام است، دین را طوری ترویج دهد که فرزندان ما از دین و مذهب متنفر نباشند. وی افزود: ما باید تلاش کنیم که مردم را از باور‌ها و اعتقادات دور نکنیم، وقتی قانونی شرایط را بدتر می‌کند باید آن قانون را اصلاح کرد.
       
نماینده تبریز در مجلس با اشاره به ماجرای فوت مهسا امینی حواشی پیرامون آن بیان کرد: باید به صورت شفاف به مردم گفته شود که داستان از چه قرار بوده و ما مقصر نبودیم و وضعیت را تشریح کنند. نه اینکه هر کسی خواست حرفی بزند با او برخوردهای دیگری شود. مسعود پزشکیان اظهار کرد: الان اتفاقی افتاده که باید شفاف بازگو شود نه اینکه هر کسی حرفی زد یا اعتراضی کرد او را ضد نظام و منتسب به اروپا و آمریکا بخوانند. وی در پاسخ به این پرسش که شفاف سازی باید چگونه باشد بیان کرد: یک اتفاقی در جایی افتاده که بالاخره منجر به ناراحتی مردم شده است. دولت یک تیم بگذارد و ارزیابی کند و سپس شفاف به مردم نتیجه کار را اعلام کند. وقتی ریگی به کفش کسی نباشد نباید از شفافیت ترسید. اگر برخوردی هم با این خانم نشده باید به صورت شفاف بیان شود تا مردم از این التهاب خارج شوند و بهانه‌ای هم دست رسانه‌های ضد انقلاب نیفتد.
  گفتند گشت ارشاد رأی رئیسی را کم می‌کند

پس از پزشکیان محمد صادق کوشکی بیان کرد: واقعیت این است این قانون در حال حاضر پاسخگو نیست و به‌شدت مجری قانون، یعنی نیروی انتظامی را زیر فشار می‌گذارد، قوه قضائیه به وظیفه خودش در قبال این قانون عمل نمی‌کند. این فعال سیاسی اصولگرا خطاب به پزشکیان گفت: کار نماینده مجلس نطق کردن نیست بلکه وضع قانون است.  اگر نمایندگان دغدغه داشتند نطق خود را به طرح تبدیل می‌کردند و شیوه بهینه این بود که آن طرح را به مرکز پژوهش‌ها سفارش دهند و سپس طرح را به تصویب می‌رساند و به قانون تبدیل می‌شد. آن زمان نیروی انتظامی از اجرای این بحث کنار گذاشته می‌شد. وی افزود: اشکال اینجاست آنجا که نمایندگان وظیفه قانونی خود را انجام دهند نطق و کلی گویی می‌کنند. پس از صحبت‌‌های مهمانان برنامه نوبت به دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر رسید از روی خط نظرات خود را در خصوص بحث گشت ارشاد و حواشی پیرامون آن مطرح کند. حجت‌الاسلام جلیل محبی اظهار داشت: سیاست در کشور ما اینگونه است که یک اتفاق ناگواری مثل فوت خانم امینی می‌افتد و آن موقع ما شروع به صحبت کردن می‌کنیم و اینطور نیست که ما تصمیم بگیریم و همان تصمیم را اجرایی کنیم.  وی گفت: این اصلا امر به معروف و نهی از منکر نیست. نیروی انتظامی وظیفه ضابطیت دارد و زیر نظر دادستان عمل می‌کند. امر به معروف و نهی از منکر شرایط خود را دارد و نسبت به مردم نیز صد دفعه گفتیم که امر به معروف مسئولان اولویت دارد. دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: سال 98 در دفتر رئیس قوه قضائیه وقت جلسه‌ای برگزار شد که راجع به همین بود بعد راهکارها ارائه شد گفتند که نه اگر این برخورد ادامه پیدا کند در انتخابات رأی آقای رئیسی دچار چالش می‌شود و می‌ریزد. وی تصریح کرد: وقتی یک اتفاقی می‌افتد و شما بر مبنای آن اتفاق گفت‌وگو می‌کنید و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها لحظه‌ای، آنی و در بحران‌هاست حرف شنیده نمی‌شود.


کد مطلب: 452660

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452660/باید-ها-نباید-های-موضوع-حجاب-گشت-ارشاد-کنایه-کوشکی-پزشکیان-کار-نماینده-مجلس-نطق-کردن-نیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1