کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

پروژه‌های مافیاییِ راه در کهگیلویه و بویراحمد / فرماندار بویراحمد قدم اول را برداشت / پروژه‌ای که در سال 90 با 5 میلیارد تومان به اتمام می‌رسید، در 1401 با ده‌ها میلیارد تومان تمام نمی‌شود

27 شهريور 1401 ساعت 22:01

فرماندار بویراحمد با اشاره به عدم شفافیت و مافیایی بودن برخی پیمان‌ها، مناقشاتی که در مورد پروژه‌های راه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد را تأیید کرد. 


فرماندار بویراحمد با اشاره به عدم شفافیت و مافیایی بودن برخی پیمان‌ها، مناقشاتی که در مورد پروژه‌های راه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد را تأیید کرد. 
به گزارش کبنا، حرف و حدیث‌هایی در مورد برخی از پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد؛ بیشترین ابهامات مربوط به پروژه‌های راه در استان است. این پروژه‌ها به دلیل مبادلات مالی نسبتاً کلانی که در آنها وجود دارد، اغلب موضوع بحث بسیاری قرار گرفته است. در مورد برخی از پروژه‌ها نیز مناقشاتی وجود داشت که پایگاه خبری کبنانیوز در سلسله‌مطالبی به نقد آنها پرداخت. گویی افرادی وجود دارند که به هر نحوی در پی آن هستند که مسیر پروژه‌ها را منحرف کنند.
با انتشار خبرهای کبنانیوز، موج انتقادات از سوی برخی از منتفذین به این رسانه شکل گرفت. اما حالا فرماندار بویراحمد در نشست شورای ادارای به این موضوع اشاره و آن را تأیید کرده است. مهدوی مطلق با اشاره به عدم شفافیت در امور پیمان‌های ادارات کل خصوصاً راهداری و راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی پیمانکار‌ها با فتوشاپ و دستکاری در مدارک وارد مناقصات می‌شوند و گاهی کلی عوامل دست به هم می‌دهند تا یک پروژه خاص به دست یک پیمانکار خاص برسد و این جلوی توسعه و عمران را به شدت سد کرده است و امور پیمان‌ها هم به جای کنترل پروژه‌ها همراهی می‌کند و مردم دارند متضرر می‌شوند و دولت هم بدنام می‌شود.
اعمال نفوذ در مناقصه‌هایی که در حوزه راه وجود دارد، علاوه بر آسیب زدن به اعتبارات دولتی و منحرف کردن آنها از مسیر اصلی، در نهایت به مردم این استان ضربه می‌زند. چرا که یکی از مهمترین مشکلات زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد همین جاده‌های ناایمن است که بعضاً شاهد تصادفات و سوانح متعددی در آنها هستیم.
فرماندار بویراحمد در ادامه گفته بود: تعطیلی پروژه‌ها به دلیل همان عدم شفافیت و مافیایی بودن برخی پیمان‌هاست. به کرار مشاهده شده که پیمانکار در مناقصات با چشم باز وارد می‌شوند و عمدتاً بعد از خاکبرداری‌ها به بهانه‌های مختلف دنبال تعدیل و خاتمه هستند و متأسفانه نظارتی هم نیست و کمیته‌های فنی و پیمان‌ها و امثالهم هم به جای تنبیه افراد سوء‌استفاده‌گر، آن‌ها را تشویق می‌کنند و در این میان پیمانکاران متعهد متضرر می‌شوند و انگیزه‌ای ندارند.
بارها نیز شاهد بوده‌ایم که پروژه‌های راه در استان سال‌ها نیمه‌کاره رها می‌شوند و ازسرگیری دوباره آنها باعث تحمیل هزینه‌های بسیاری می‌شود. پروژه‌ای که در سال 90 با 5 میلیارد تومان به اتمام می‌رسید، در 1401 یقیناً با ده‌ها میلیارد و شاید هم با 150 میلیارد تومان نیز تمام نمی‌شود. به علاوه، فرسودگی زیرساخت‌های اولیه در طول زمان و ... نیز باعث می‌شود، هزینه تمام شده بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که نخست تصور می‌شد.
پاره‌ای از این وضعیت به خاطر آن است که برخی از افراد صاحب نفوذ، پشت سر برخی شرکت‌های پیمانکاری پنهان می‌شوند و به نام شرکت پیمانکاری در پیِ دستیابی به سود هستند. این در حالی است که پیمانکاران متعهد به دلیل نداشتن نفوذ و قدرت لابی‌گری از برنده شدن مناقصه باز می‌مانند. در نهایت، علاوه بر بدبینی مردم و گسترش فساد، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران و پیمانکارانی که دل در گرو توسعه کهگیلویه و بویراحمد دارند، مهاجرت به استان‌های دیگر را به حضور و سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد ترجیح دهند. نتیجه این موارد، درجا زدن استان و عدم توسعه راه‌های ارتباطی آن خواهد بود.
مهدوی مطلق اعلام کرده بود در صورت ادامه این روند، اسامی را اعلام خواهد کرد. باید گفت حالا که فرماندار بویراحمد قدم اول را برداشته و این موضوع را تأیید کرده است، از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود به طور جدی به این موضوع ورود کرده و نتایج آن را به طور شفاف به مردم اعلام کنند.


کد مطلب: 452567

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452567/پروژه-های-مافیایی-راه-کهگیلویه-بویراحمد-فرماندار-قدم-اول-برداشت-پروژه-ای-سال-90-5-میلیارد-تومان-اتمام-می-رسید-1401-ده-ها-تمام-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1