تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۵۲۵۴۶
کشتی قهرمانی جهان؛

کشتی ایران بالاخره از طلا «کام» گرفت /طلای ناب قاسم‌پور با شکست حریف آمریکایی ( + فیلم و تصاویر )

۰
کشتی ایران بالاخره از طلا «کام» گرفت /طلای ناب قاسم‌پور با شکست حریف آمریکایی ( + فیلم و تصاویر )
کبنا ؛«کامران قاسم‌پور» در مبارزه حساس فینال وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان با ارایه کشتی حساب شده و شکست حریف سرسخت آمریکایی نخستین طلای تیم ملی را در صربستان ثبت کرد و یکی از چهار شکست نمایندگان کشورمان برابر حریفان آمریکایی را نیز جبران کرد.
به گزارش کبنا، مسابقات رده‌بندی و فینال سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۲ کیلوگرم پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان شنبه شب از ساعت ۲۱ به وقت تهران در سالن اشتارک آرنا شهر بلگراد پایتخت صربستان آغاز شد.
کامران قاسم‌پور دارنده طلای بزرگسالان و امیدهای جهان در وزن ۹۲ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم ادلان ویسخانوف از فرانسه را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله احمد باتایف از بلغارستان را با نتیجه ۷ بر ۲ شکست داد و به نیمه نهایی راه یافت.

قاسم‌پور در مبارزه مرحله نیمه‌نهایی با میریانی مایسورازده از گرجستان روبرو شد و حریف خود را ۵ بر صفر شکست داد و راهی فینال شد.  
آزادکار جویباری تیم ملی در فینال جهانی  یک‌بار دیگر به مصاف جی دن کاکس دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک از آمریکا رفت و با ارایه کشتی جسورانه توانست در همان وقت نخست با گرفتن یک خم و دوخم حریف خود، او را خاک کند و ۲ امتیاز شیرین کسب کند و در ادامه کاکس هر چه زد به در بسته زد و نتوانست از دستان پرقدرت قاسم‌پور عبور کند تا مبارزه حساس فینال وزن ۹۲ کیلوگرم با نتیجه ۲ بر صفر به سود آزادکار کشورمان به اتمام برسد تا او ضمن کسب نخستین طلای تیم ملی در پیکارهای جهانی، دومین طلای جهانی خود را نیز کسب کند.
قاسم‌پور سال گذشته در نیمه نهایی پیکارهای جهانی ۲۰۲۱ نروژ مقابل این حریف قدرتمند آمریکایی به پیروزی رسیده بود.
کشتی آزادقاسمپور در یک کشتی تماشایی و فکورانه که هر لحظه از آن بوی خاک شدن و امتیاز دادن به گوش می‌رسید، موفق شد با سر و صورت زخمی و با تلاش بسیار کشتی را تا 6 دقیقه بدون دادن امتیاز پیش ببرد و کاکس آمریکایی را شکست بدهد که این اولین پیروزی کاروان کشتی ایران مقابل رقبای آمریکایی در این دوره از رقابت‌ها بود.
قاسمپور در پایان مسابقه در حالی که نفس نفس می‌زد و خون از سر و رویش می‌چکید، طلای خود را به همه مردم ایران تقدیم کرد که برایش دعا کردند و منتظر پیروزی‌اش بودند.
              
این کشتی آنچنان حساس، نزدیک و پر افت و خیز بود که تا ۱۰ ثانیه آخر نمی‌شد حدس بزنید که قاسمپور که در وقت اول با خاک کردن حریف دو امتیاز از او
گرفته بود، از آن موفق بیرون می‌آید یا نه اما او که در ابتدای کشتی توانسته بود از دو خم برق‌آسای کاکس جان سالم به در ببرد، در ادامه کشتی بعد از خاک کردن حریف، با رویه‌ای کاملا فکورانه و مثبت این حریف را از پیش رو برداشت.
نقطه اوج کار قاسمپور اداره کشتی او در یک دقیقه پایانی بود که با نزدیک شدن به حریف آمریکایی و بستن همه روزنه‌های هجوم و واکنش‌های سریع به زیرهای چپ و راست او، حتی اجازه نداد دست جیدن کاکس به پایش برسد مگر پس از سوت پایان مسابقه و لحظه‌ای که پژمان درستکار از خوشحالی روی تشک آمده بود تا شاگرد خوش‌تکنیک خود را در آغوش بگیرد.
قاسمپور با این طلا دومین مدال خوش‌رنگ متوالی خود را از رقابت‌های جهانی صید کرد؛ در حالی که سال قبل با نتیجه ۳-۳ این حریف آمریکایی را که به بدن عضلانی و قدرت فراوانش مشهور است شکست داده بود.

به این ترتیب کشتی ایران از اولین طلای جهانی کام گرفت و حالا امیدوار است فردا در دو فینال باقی‌مانده، توسط رضا اطری و رحمان عموزاد دو طلای دیگر را هم به دست بیاورد؛ اگرچه دیگر آمریکا فاصله امتیازی خود را با ایران زیاد کرده و با مقام قهرمانی رسیده است.
با طلایی که قاسمپور امشب به دست آورد زخم کشتی ایران پس از شکست دیشب حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور اندکی التیام یافت و حالا با پایان خوش رقابت‌های فردا، کار ملی‌پوشان ایران در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید.
             
همچنین لحظاتی پیش یونس امامی در مبارزه رده‌بندی به مصاف جاگلان از هند رفت و حریف خود را با نتیجه ۶ بر صفر شکست داد و مدال برنز گرفت.
در چهار وزن نخست نیز محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.
همچنین رقابت‌های نیمه‌نهایی اوزان ۶۱، ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان از ساعت ۱۹:۳۰ امروز (شنبه) در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان رضا اطری و رحمان عموزاد در اوزان ۶۱ و ۶۵ کیلوگرم به دیدار فینال راه یافتند و محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم راهی دیدار رده‌بندی شد.
شکست امروز محمدحسین محمدیان برابر کایل اسنایدر در نیمه نهایی وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان چهارمین شکست نمایندگان کشورمان برابر آزادکاران آمریکایی در صربستان بود. پیش از این یونس امامی برابر کایل دیک، حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور و محمد نخودی برابر جردن باروز مغلوب شده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1