تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۴۵۲۵۱۹
سرنوشت تلخ دختر سنندجی جامعه را شوکه کرد

ماجرای تلخ مهسا امیری محصول چه بود؟ / فیلمی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۵۵
۱۱۹
ماجرای تلخ مهسا امیری محصول چه بود؟ / فیلمی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد
کبنا ؛ماجرای بازداشت دختر ۲۲ ساله به نام مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد و پس از ۲ ساعت انتقال او از وزرا به بیمارستان کسری، در دو روز گذشته، سطحی گسترده از واکنش چهره‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.
به گزارش کبنا، عصر روز سه‌شنبه ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی همراه با بردارش که در محل حاضر بوده بازداشت می‌کنند. ماموران به برادرش «کیارش» می‌گویند، مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند، اما دوساعت بعد کیارش  شاهد خروج یک آمبولانس از وزرا است که در آن خواهر به کما رفته‌اش حضور دارد.
در چند روز گذشته سطحی گسترده از چهره‌های سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی نسبت به اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داده، واکنش نشان داده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در سطحی وسیع به ماجرای این دختر ۲۲ ساله سقزی پرداخته‌اند. در چنین شرایطی اکنون مساله این است که این رخداد چه تبعات اجتماعی را می‌تواند به همراه داشته باشد و تا چه اندازه این رخداد می‌تواند بر اعتماد عمومی لطمه وارد کند؟
ماجرای مهسا محصول تناقضات قانون‌نویسی و برداشت متفاوت مردم از ارزش‌ها استماجرای «مهسا امینی» محصول تناقضات موجود در قانون‌نویسی است
عباس عبدی در گفت‌وگو با فرارو، تاکید کرد: «چنین رخدادی محصول تناقضاتی است که در قانون‌نویسی ایران وجود دارد. این سیاست را بر مبنای «شرع» نوشته‌اند، اما به این امر توجه ندارند که آیا هر گزاره شرعی الزام حقوقی  هم دارد یا خیر؟ مثلا الزام به خواندن نماز هم باید در قانون بیاید یا لزومی به اجبار قانونی نیست؟ نکته مهم این است، تصوری که از شرع دارند و در حال پیاده‌سازی آن هستند آیا با خواست عمومی مردم انطباق دارد؟ بخشی از جامعه این برداشت رسمی از شرع را نمی‌پذیرد؛ البته این برداشت لزوما به معنای ضدیت با ارزش‌های دینی نبوده و نیست. جامعه به ارزش‌های دینی توجه دارد، ولی نه مطابق الگوی رسمی. زمانی که بخش مهمی از جامعه این برداشت را قبول ندارد، طبیعی است که قانون را درونی نمی‌کند و با آن بیگانه می‌شود.»
وی افزود: «اساسا قصد و هدف مردم در عدم رعایت قانون پوشش، ضدیت با قانون نیست، بلکه جامعه به این دلیل که این برداشت را خلاف با باور‌های خود می‌پندارد، از انجام دادن آن سر باز می‌زند. در واقع، از یک سو، جامعه نمی‌خواهد برداشت رسمی از پوشش را انجام دهد. از سوی دیگر، نهاد‌های رسمی قصد دارند به اجبار آن را اجرایی کنند. در چنین وضعیتی  میان حکومت و مردم تنش ایجاد می‌شود. به دلیل ناکارایی بنیادین این قانون، اجرایی شدن آن نیز ممکن نیست. از روزی که این قانون نوشته شده، مطابق متن قانون اجرایی نشده است. همین امر موجب شده به طور روزافزون تنش‌ها میان مردم و حکومت در این زمینه افزایش داشته باشد.»
اگر مساله حجاب جرم است، نیاز به ارشاد ندارد
این فعال سیاسی در بخشی دیگر از گفته‌های خود در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ماجرای مهسا نشان دهنده اشتباه بودن طرح گشت ارشاد است، گفت: «اساسا باید پرسید «گشت ارشاد» و در معنای جزیی‌تر آن «ارشاد» به چه معناست؟ اگر رفتار مغایر با قانون پوشش جرم است، دیگر ارشاد نیاز ندارد. آیا در جرایمی همانند دزدی یا قتل، متهم را برای ارشاد می‌گیرند؟ پس چرا برای حجاب ارشاد گذاشته‌اند؟ اگر استدلال این است که مساله پوشش نه جرم بلکه موضوعی اخلاقیست، در این صورت عده‌ایی روایتی متفاوت از اخلاق رسمی پوشش دارند و کسی حق ندارد متعرض آن شود. اما اگر مساله الزام قانونی است دیگر ارشاد معنایی ندارد و باید طبق قانون شخص خاطی را بازداشت و مجازات کرد. اما چرا چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند؟ دلیل این است که امکان مجازات قانونی تمامی زنانی
که مطابق قانون پوشش عمل نمی‌کنند، وجود ندارد. آنان بیش از نیمی از زنان کشور هستند. به همین دلیل بر روی آن اسم «ارشاد» گذاشته‌اند. چنین طرحی هیچ‌گونه ارتباطی به وظایف قانونی نیروی انتظامی ندارد؛ نیرو‌های میدان توانایی ارشاد هم ندارند، چون آنان نیروی انتظامی هستند. این طرح از ابتدا با شکست مواجه بوده و در آینده نیز مواردی همانند ماجرای مهسا بیشتر نیز خواهد شد. هر چقدر زودتر از ادامه این طرح جلوگیری شود، خسارت کمتری متوجه جامعه و حکومت خواهد شد.»
اتفاقی که برای «مهسا امینی» رخ داد عصبانیت عمومی را افزایش می‌دهد
عبدی در ادامه پیرامون آثار و تبعات روانی رخداد اتفاق افتاده برای مهسا امینی بر جامعه با تاکید بر این‌که به طور مشخص این اتفاق موجب عصبانیت عمومی می‌شود، ادامه داد: «به طور روزانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف طبیعی همانند سانحه تصادف و... جان می‌دهند، اما جامعه پی‌گیر مرگ آن‌ها نمی‌شود، اما پذیرش اینکه یک دختر ۲۲ ساله به همراه خانواده برای گردش و مهمانی به تهران آمده باشد، و با سرنوشت مهسا مواجه شود، برای افکار عمومی مطلقا قابل پذیرش نیست. او هم دختر ما است. بنابراین، چنین رخدادی تبعات بسیار منفی بر روان جمعی شهروندان ایرانی برجای خواهد گذاشت، اما کسی نیست که حداقلی از پاسخ‌گویی را نیز داشته باشد
دولت نه قصد عقب‌نشینی دارد و نه توانایی اجرای قانون «حجاب» را
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش پایانی اظهارات خود به فرارو گفت: «طرح گشت ارشاد، اساسا برنامه دولتی نیست تا شکاف میان دولت و مردم باشد. این طرح نتیجه شکاف قانون و فراتر از دولت با خواست عمومی است؛ بنابراین می‌توان از آن به عنوان شکاف میان حاکمیت و قانون یاد کرد. متاسفانه این شکاف هر لحظه در حال افزایش بوده و حکومت تا کنون نشان داده که نه می‌خواهد عقب‌نشینی کند و نه توانایی اجرای آن را دارد؛ و این بدترین وضع در حکمرانی است.»
فیلمی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد
اطلاعیه پلیس: هیچگونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی انجام نشد
 بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره فوت مهسا امینی اعلام کرد: هیچگونه برخورد فیزیکی وجود نداشته و فیلم دوربینها برای خانواده مرحوم امینی نمایش داده شده است.
در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمده است:
در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق،بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچ گونه ملاحظه ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت براساس نتایج به دست آمده و بازبینی دوربین های مداربسته نامبرده روز سه شنبه مورخ 22 شهریور ماه جاری به همراه تعدادی از افراد بدلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد .
لازم به ذکر است، تصاویر ضبط شده دوربین های مدار بسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است.
توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.

چرا «مهسا امینی» به اغماء رفت؟
تصویری از پوشش مهسا امینی ساعتی پیش از بازداشت که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تصاویر با هوش مصنوعی، کاملا ساختگی هست
Iran, Islamic Republic of
غغ
Iran, Islamic Republic of
باید مانند جرج فلوید ازاین خانم هم مجسمه بسازند ودردانشگاه نصب کنند
Iran, Islamic Republic of
اونوقت برای چی مجسمه ب از بسازن ب..
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
دختری که ایمنی
سیروس
Iran, Islamic Republic of
دختر مردمو کشتن باید جواب بدهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حجاب مهساامینی خیلی خوب است ..
Iran, Islamic Republic of
درباره حوادث کشور سوریه تحقیق کن میفهمی برنامه ریزی برای هدف قرار دادن حکومت و نظام بود
Iran, Islamic Republic of
۹۹۹
سیروس
Iran, Islamic Republic of
احسنت
این میگن رسانه مردمی
سیروس
Iran, Islamic Republic of
احسنت
این میگن رسانه مردمی
سیروس
Iran, Islamic Republic of
احسنت
این میگن رسانه مردمی
Iran, Islamic Republic of
تسلیت
Iran, Islamic Republic of
شما
مهگل
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حجاب از قوانینی هست که زیر پا گذاشته شد ومردم به فکر تبعات ان نیستند
طلاق و فروپاشی خانواده ها و طلاق های واقعی و معنوی
ضمنا من نظر شما رو قبول ندارم که هر قانونی که توسط نصف افراد جامعه پذیرفته نشود پس باید برداشته شود این نظر درست نیست کما اینکه چند سال پیش بسیاری از افراد کمر بند ایمنی را قبول نداشتند ولی بر اثر فشار قانون و جریمه اجباری شد چون برای مردم فرهنگ سازی شد
Iran, Islamic Republic of
احسن
Iran, Islamic Republic of
👍
Iran, Islamic Republic of
خنگه همین حجاب بود که مهسا رو کشت،فدا سرش که موهاش بیرون بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مهساخانم ازاول بیماری صرع داشته بیخودی بزرگش نکنین که پلیس کشته اینجاایرانه بایدحجابت رورعایت کنی
Romania
حجاب خیلی خوبه آدم انقد باید بی غیرت باشه که قبول کنه بی حجابی یعنی ازادی
Iran, Islamic Republic of
بیا پایین از یه کشور دیگه اومده شاخ شده
Iran, Islamic Republic of
از تو بی غیرت تر؟حالم از حجاب بهم میخوروه،من حجاب تن رو قبول دارم ،اما از حجاب مو فقو العاده بدم می آید..
BA
Iran, Islamic Republic of
باارزش
Iran, Islamic Republic of
احمق،اگه بیماری داشت مردم هلهله نمیکردن،اعتراض نمیکردن،توهم سریع این دروغارو باعور میکنیا...
رشیدی
Iran, Islamic Republic of
روزی دو طایفه درگیر دعوا بودند بزرگ یک گروه دست می برد به سوی سنگی تا بردارد و به طرف مقابل بزند هنوز دست او به سنگ نرسیده بود که سنگ از جا می پرد و در دستان او جای می گیرد طرف متوجه غیر عادی بودن این مطلب می شود و سنگ را پرتاب نمی کند سنگ را می گزارد در جیبش .دعوا تمام می شود و می روند خانه شأن .چندی بعد خبر می رسد طرفی که قرار بود سنگ به سر او خورده از دنیا رفته است این بابا سنگی که خود به خود از جا کنده شده بود پدر دستان او جا گرفته بود تا به شخص مقابل بزند سنگ را بر می دارد و به منزل او می رود و می گوید این سنگ قرار بود اسباب فتنه ای گردد و موضوع را باز گو میکند حال اگر خانم مهسا باز داشت هم نمی شد شاید این اتفاق می افتاد ولی ببینید با مرگ او در کلاس چه هجمه ای بر مسیله حجاب صورت گرفته است واسباب چه فتنه ای شده است حجاب خانم امینی انصافا هیچ ایرادی نداشت و ما به داشتن چنین دخترانی افتخار می کنیم و ارشاد نمی بایست خانم های با این سطح شعور و وقار و متانت را برخوردی کند ولی این که دستان ناپاکی هستند که حجاب که یک فریضه الهی است را هدفمند و سازماندهی شده به گند می کشاندند که اگر برخورد نشود به جامعه ویلامت آن ظلم می شود و می بایست در این برهه حساس مواظب بود تا خون پاک و بهشتی این دختر سالم جامعه ما دستمایه زیر سوال بردن برخور آن نشود خانم مهسا امینی روحش شاد و یادش گرامی باد
Iran, Islamic Republic of
اصلا این روز این ساعت خانم امینی فوت می‌کرد سکته کرده چرا هجمه درست میکنید روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
سلام حجابی که در فیلم دیده میشود ترمیم شده حجاب اصلی است
Iran, Islamic Republic of
موافقم ولی اگه جمهوری اسلامی راست میگه چرا فیلم کاملشو پخش نمیکنه مردم ببینن آروم شن دیگه تظاهرات نکنن کشورو ب ناآرامی نکشن روحش شاد خانم امینی
Iran, Islamic Republic of
دمت گرممم...با این حرفت گل کلشتی،راست میگیا،...
Iran, Islamic Republic of
والا
Iran, Islamic Republic of
تو بزرگی باشه/ فقط یادت باشه ماهم خدای داریم؛خدای ماهم بزرگه
Iran, Islamic Republic of
بده
Iran, Islamic Republic of
خوب با کالبد شکافی میشه فهمید علت فوت چیه شاید قبلش اتفاقی افتاده
Iran, Islamic Republic of
اخه مرتیکه یه دختر نوجوان قلبش از کار میفته
Iran, Islamic Republic of
اولا سکته کرده دوما به خاطر یک نفر بیمار مگرمی شود چند نفر بی گناه را
کشت مرگ بر اغتشاشگران
خود فروخته اجنوی
Iran, Islamic Republic of
نخیر
BA
Iran, Islamic Republic of
اونا هم برای نظامن
عرفان
Iran, Islamic Republic of
دو دفه انگار ما زدن مهسا رو ندیدیم
United Arab Emirates
کجا دیدی زدنش
Zizi
Iran, Islamic Republic of
اصلا با توضیحاتتون کاملا باورمون شد ک راست میگین
Iran, Islamic Republic of
روی گلویش پا نزاشتن ؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این خیلی مسخره 🤡 است
آیلا
Denmark
هیچ هم مسغره نیس 😏
اسرا
Denmark
هیچ هم مسخره نیس😏
Iran, Islamic Republic of
مهسا امینی روحش شاد و تسلیت میگم ب خانواده محترمش
بعد تو فیلم مشخصه ک مهسا امینی سکته کرده کسی بهش دست نزده
الکی هم بزرگش کردین
Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ میگی
Iran, Islamic Republic of
آره… خره من مردم احمق نیستن مثل تو که بیخودی اعتراض کن،عاقل تر از این حرفان،بعدشم آنقدر زر نزن
اسرا
Denmark
خدای صد حیف 🙃🙂🖤
jj
Iran, Islamic Republic of
بالاخره مرده نه؟؟ یا زندست ؟؟؟
چند روز ده هم از روش ادم میسازن میگن زندست
Iran, Islamic Republic of
مرده،یعنی آنقدر لالی؟
Iran, Islamic Republic of
بی گناه
Iran, Islamic Republic of
تسلیت
Iran, Islamic Republic of
تسلیت
خدایا بیچاره
Iran, Islamic Republic of
بمیرم‌براش
Iran, Islamic Republic of
عزیزم،قربونت شم،،،منم تورو دوستت دارم منم دلم واسش سوخت،تو از اون هموطنایی هستی که همیشه بیداریاااا
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
فایل های مرتبط
1