کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سید یوسف مرادی با ارسال یادداشتی مطرح کرد؛

پاسخی به مصاحبه روشنفکر؛ در دوران خود شما برای فارس حق آبه لحاظ شد

21 شهريور 1401 ساعت 21:48

سید یوسف مرادی فعال زیست محیطی با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری، به مصاحبه روشنفکر با کبنانیوز پاسخ داد.


سید یوسف مرادی فعال زیست محیطی با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری، به مصاحبه روشنفکر با کبنانیوز پاسخ داد.
در این یادداشت آمده است: جناب آقای دکتر روشنفکر نماینده محترم مردم شریف و بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با کبنانیوز ضمن اشاره ضمنی به وجود مافیای آب و صراحت در اینکه استان ما مستعمره آبی استان‌های همجوار شده است دو نکته را فرمودند که ظاهراً مشاورین‌ایشان عمداً به‌ایشان اطلاعات اشتباه داده‌اند. با توجه به اینکه بنده طی پیامکی در هفته قبل از‌ایشان درخواست ملاقات برای ارائه اسناد نمودم و‌ایشان به دلیل مشغله‌ای که دارند نتوانستند وقتی تنظیم کنند، لازم دیدم از طریق این رسانه در خصوص این دو نکته توضیح دهم:
اول: اعطای سهم حق‌آبه از سد تنگ سرخ به شیراز از چه زمانی بوده است؟
آقای روشنفکر در مصاحبه خود چند بار تأکید داشتند که این شیوه تقسیم سهم آب در سد تنگ سرخ که قسمت زیادی از آن سهم شیراز شده روستا‌های متعددی به خاطر افزایش ارتفاع سد زیر آب می‌رود، ظالمانه است و تقسیم آب قبل از بنده رخ داده و اگر در آن زمان بنده بودم حتماً مقابل آن می‌ایستادم.
به اطلاع نماینده محترم بویراحمد و دنا می‌رسد که اعطای حق استفاده از آب سد تنگ سرخ بنابه اسناد زیر در دوران نمایندگی خود‌ایشان بوده و پنج سال قبل از مجوز اعطای آب تنگ سرخ به شیراز، کل سهم فارس از سد تنگ سرخ رسما لغو شده بود.
برای اثبات این موضوع توجه‌ایشان را به دو نامه پیوست یکی نامه شماره ۹۵/۱۲۳/۱۷۶۶/ص تاریخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ از محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به سازمان محیط زیست کشور (که صراحتاً در آن آمده که توافق شد ارتفاع سد کاهش یابد و سهم آب شیراز لغو شود) و دیگری نامه موافقت نامه لغو سهم شیراز از آب سد تنگ سرخ توسط آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به شماره ۲۲/۹۷ص ۱۵۷۹۰تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ (که در این هم آمده که ارتفاع سد از ۲۰۵۰ متر از سطح دریا به ۲۰۲۵ متر از سطح دریا برسد و ۲۵ متر کاهش یابد) جلب می‌نمایم. (اسناد متعدد دیگری هم علاوه بر این دو مورد هست).

اولین تاریخی که سهم حقابه شیراز به رسمیت شناخته شد در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ یعنی سال دوم نمایندگی آقای روشنفکر طی مجوز شماره ۱۴۰۰/۳۰۰/۲۱۱۳۴ تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۰ که به پیوست شماره ۳ آمده، تعیین شده است و لذا اگر مشاورین آقای روشنفکر یا آب منطقه‌ای سندی دارند که از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ سهمی برای شیراز تعیین شده بود انتشار نمایند.

نکته دوم: آیا رود بشار بعد از احداث سد تنگ سرخ خشک می‌شود؟
آقای دکتر روشنفکر در مصاحبه با کبنا فرمودند اگر اثبات شود آبشار بعد از احداث سد خشک خواهد شد با تمام توان در مقابل این سد خواهم‌ایستاد و هر هزینه‌ای باشد خواهم داد.
در این جهت اسناد دقیقی وجود دارد که آب رود بشار به طور کامل بعد از احداث سد خشک می‌شود. از آقای دکتر روشنفکر می‌خواهیم درخواست مجوز انتقال آب بشار بعد از سد تنگ سرخ به وسیله یک لوله به یاسوج را از آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد نماید.
در این مجوز که در تیرماه امسال صادر شده، یکی از اعضای کمیته فنی آب زیر آن به صراحت نوشته است که: مخالف این کار است، آمده است که آب رودخانه بشار (طی سناریوی شماره یک) آب منطقه‌ای به طور کامل خشک می‌شود.
حتماً برای آقای روشنفکر در جهت اعمال حق نظارت یک نماینده کاری ندارد که از آقای دکتر مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای یا از اعضای کمیته فنی آب آقایان احمدی، احسانی، اسدپور و... درخواست این صورتجلسه را نماید و اگر آن‌ها تکذیب کردند و یا اینکه وقعی به دستور نماینده محترم مردم نگذاشتند نماینده محترم مردم در رسانه‌ها اعلام کند تا ما کلیه اسناد را جهت اطلاع افکار عمومی و‌ایشان انتشار دهیم.
نکته مهم و قابل عرض اینکه آقای روشنفکر چند بار در مصاحبه فرموده‌اند که مردم و مخالفین سد الان از سد راضی هستند و مثل گذشته نیست، خدمت‌ایشان عرض کنم بنده در مصاحبه با کبنا گفتم با احداث هر سدی در درون بویراحمد که آب آن فقط متعلق به بویراحمد باشد موافقم والا سد تنگ سرخ اساساً نه متعلق به استان ما و نه بویراحمد و دنا سهمی از آن دارند و لذا با سد تنگ سرخ با این وضعیت مخالف و تا آخر هم همراه با مردم شریف بویراحمد و دنا برای احقاق حق خود مقاومت خواهیم کرد و ان‌شاالله پیروزی با مردم است.
در آخر لازم می‌دانم از صحبت‌های شجاعانه دکتر روشنفکر در دفاع از حق‌آبه مردم استان تشکر کنم. ‌ایشان اولین نماینده بویراحمد و دنا در ۴ دهه گذشته هستند که این صحبت‌ها را در مورد ظلم‌هایی که در زمینه آب به استان شده بیان کرده‌اند.


کد مطلب: 452401

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452401/پاسخی-مصاحبه-روشنفکر-دوران-خود-فارس-حق-آبه-لحاظ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1