تاریخ انتشار
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۵۱۸۳۱
سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد در راه تکمیل مطالعات فنی؛

احداث سد آبریز نیاز به آرامش دارد / آبریز توجیه پذیرترین سد کهگیلویه و بویراحمد است

۷
۳
احداث سد آبریز نیاز به آرامش دارد / آبریز توجیه پذیرترین سد کهگیلویه و بویراحمد است
کبنا ؛احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز در بالادست رودخانه مارون یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد است که مزیت‌های فراوان دارد و به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای این استان هم اینک قدم در راه تکمیل مطالعات فنی نهاده و در لایحه بودجه دیده شده است.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸. ۵ میلیارد متر مکعب روآناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود که آنچنانکه باید تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است.
این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
رودخانه مارون که در زیر حوزه مارون جراحی در جریان است یکی از رودخانه‌های مهم جنوب کشور قلمداد می‌شود و تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه‌ای این استان می‌گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است.
این رودخانه در جنوب غربی ایران قرار گرفته و از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه بوده که سال‌های زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استان‌های پایین دست را شتاب بخشیده است.

حوالی مهرماه ۹۸ بود که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تأکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.
اما آنگونه که انتظار می‌رفت کاری از پیش نرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه‌ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام‌های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور‌امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.
دغدغه مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سال‌ها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.
حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که مجوز زیست محیطی طرح سد مارون ۲ نیز با حضور استاندار از سوی مسئولان محیط زیست صادر شده و برای اجرا هیچگونه مشکلی ندارد و با احداث این سد فرصت‌های زیادی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان نیز ایجاد خواهد کرد.
مزیت‌های سد آبریز از نگاه مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد
به گفته کارشناسان احداث سد آبریز در کهگیلویه نه تنها مزیت‌های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان‌های همجوار نیز از قابلیت‌های این سد کلاهی از این نمد نصیب‌شان خواهد شد.
سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد در راه تکمیل مطالعات فنی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یاسوج بمناسبت هفته دولت گفت: رودخانه مارون معادل ۲ میلیارد متر مکعب در واقع آورد و روانآب را در طول سال در خود جای داده و کل آورد رودخانه مارون از این استان است.
آرش مصلح افزود: بر روی رودخانه مارون سدی احداث شده به نام سد مارون که گرچه مخزن آن در کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد اما سد در خوزستان احداث شده است.
وی تصریح کرد: سد ۱. ۲ میلیارد متر مکعب حجم دارد و چون بدنه مارون سیلابی بوده، در طول ۲۰ سال اخیر بخشی از سد به واسطه سیلاب از رسوب پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به اینکه سد مارون یک چند واحد نیروگاهی دارد آب گل آلودی که وارد مخزن می‌شود تهدیدی برای پره‌های توربین خواهد بود.
مصلح ادامه داد: ۴۹۰ میلیون متر مکعب حقابه استان از حوزه مارون است که به همین دلیل مقرر شد سدی در بالادست احداث شود و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از آبی که حق‌شان است را نیازی نباشد که چندین پمپ گذاشته شود بلکه با کاهش هزینه‌ها میزان حقابه خود را در قالب کانال‌هایی منشعب از سد دریافت کنند.
وی عنوان کرد: از طرفی با احداث این سد مشکل کنونی صنایع کهگیلویه همچون کارخانه آجر دهدشت، پتروشیمی دهدشت، تنگ سپو در این شهرستان با تأمین آب لازم و پایدار برطرف خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: احداث این سد آب را به صورت ثقلی می‌آورد و مصرف برقی وجود ندارد و دیگر خطر سیلاب هم وجود نخواهد داشت.
مصلح عنوان کرد: مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان تابستان است و چنانچه تمام این برداشتها از رودخانه انجام گیرد رودخانه‌ای باقی نمی‌ماند.
وی تأکید کرد: حتماً باید آب زمستان مهار شود تا در تابستان از آن استفاده بشود و لذا بر این اساس‌ایده سد آبریز از اینجا آغاز شد که سدی به حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب ساخته شود.
سرانجام آبریز
مصلح گفت: کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر معکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بنابراین این میزان سهم آبی بدون پمپاژ و ثقلی برای لنده، کهگیلویه و چرام برای مصرف مردم ( شرب، کشاورزی، صنعت، خدمات) آورده شود.
مصلح ادامه داد: سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان‌شناسی و فنی گرفت.
وی تصریح کرد: هم اینک سد در حال مطالعات تکمیلی فنی برای مسائل ژئوتکنیک، نهایی شدن ارتفاع، تونل و غیره است که در یک فضای بسیار علمی و آرام به نتیجه می‌رسد و هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با احداث این سد تمام شهرستان‌های پایین دست در کهگیلویه، چرام و لنده از نعمت آب آن بهره‌مند خواهند شد و تولید برق پایدار خواهد داشت.
مزیت‌های آبریز
مصلح ادامه داد: در حال حاضر نگرانی مناطقی همچون لنده، چارؤسا و دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص برق دارند که با احداث این سد از بین خواهد رفت.
سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد در راه تکمیل مطالعات فنی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چنانچه این سد احداث شود، نیروگاه سد آبریز بدون هیچ گونه آلودگی ۳۰ مگاوات تولید برق پاک خواهد داشت.
وی تأکید کرد: در عین حال سد جدید رسوب‌های سد مارون را نیز کنترل خواهد کرد و عمر مفید سد مارون را که یک سد ملی است بالا می‌برد.
مصلح عنوان کرد: عمر مفید نیروگاه و توربین‌های سد مارون را بالا می‌برد و در واقع احداث آبریز در راستای تقویت سد مارون خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: حتی زمانی که مشکلی برای سد مارون پیش بیاید می‌تواند آب برای سد مارون هدایت کند و کما اینکه پایین دست سد کوثر در استان خوزستان سدی به نام آسک وجود دارد که به عنوان بازوی کمکی عمل کرده است.
وی گفت: همین تابستان امسال تاکنون سه بار آب از سد کوثر ر‌ها شده به سمت سد آسک را از بحران نجات دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: امسال ۲۵ میلیون متر مکعب اب برای خوزستان ر‌ها شده است و چنانچه این آب ر‌ها نمی‌شد هیچ کشاورزی در زیدان، سردشت، هندیجان و دیگر موارد نمی‌توانست کشت انجام دهد.
مصلح افزود: سد‌های زنجیره تأثیرات مطلوبی می‌توانند بر همدیگر داشته باشند و به همین دلیل است که مدعی هستیم احداث سد آبریز بر روی مارون تأثیر مثبت دارد.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که آب بهبهان، هندیجان، ماهشهر و دیگر مناطق را تأمین می‌کند و آب مرز جغرافیایی ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سد آبریز می‌تواند ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار اراضی را تأمین آب کند و چنانچه سد آبریز احداث شود سالانه تنها ۲۸ هزار میلیارد تومان برای کشاورزان کهگیلویه، لنده و چرام منفعت دارد.

سد آبریز توجیه پذیرترین سد کهگیلویه و بویراحمد
مصلح ادامه داد: احداث سد آبریز نیاز به آرامش دارد تا در فضایی آرام و علمی ساخته شود و این سد توجیه پذیرترین سد کهگیلویه و بویراحمد است و نسبت فایده و هزینه آن بالاست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد آبریز در لایحه بودجه است و مبلغ آن به میزان ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و باید تمام مدارک و مجوز‌های آن تجمیع شوند و مطالعات فنی تکمیل شوند.
مصلح بیان کرد: سد آبریز ۲ مطالعه فاز یک و فاز دو دارد و سه سطح تأیید دارد و هم اینک در کمیته فنی آب کشور نیاز به تکمیل مطالعات قطعی دارد.
وی عنوان کرد: نسخه نظام و دولت در حوزه مدیریت منابع آبی به گونه‌ای است که ضمن شتاب بخشی به روند اجرایی کار‌ها، پروژه‌های آب طوری مدیریت شود که حق هیچ استان، قوم و یا گروه خاصی ضایع نشود.
مشخصات سد آبریز
عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تأکید وزیر نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.
بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.
سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش‌بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.
سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.
تحقق عدالت رویکرد غالب دولت مردمی سیزدهم است و تحقق آن در تمامی حوزه‌ها به وِیژه حوزه تأمین منابع آبی پایدار ملموس است و‌امید است با وفاق و همدلی این سد تأثیر‌گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود تا مردم از نعمت آب در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند و زمین‌های تشنه شهرستان‌های این استان سیراب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
داستان نبافید ایجاد 30هزار هکتار کشاورزی از هرنوع حداقل هکتاری ده هزار متر مکعب مصرف میکنه یعنی ایجاد 300میلیون متر مکعب مصرف اب بعد حتما صد میلیون هم در شهرستانها مصرف شرب و صنعت

خوزستان از بلایی که همین استدلالات و اینکه اب از جلوی ما میگذرد پس مال ماست و چهارمحال با برداشتهای بی رویه و پمپاژ بر سر اصفهان اورد درس گرفته و اجازه نمیدهد مناطقی که در طول تاریخ اصلا برداشتی نداشتند امروز ادعای مالکیت اب کنند

اب مال پایین دسته که بصورت طبیعی برداشت کنه

بزرگترین اشتباه کشور تشکیل استانهای کهگیلوه و چهارمحال بود که استعداد و ظرفیتشان در حد شهرستان بود حالا ادعای ماکلیت منابعی دارند که هیچ نقشی در ایجاد ان نداشتند همیشه هم اویزان بودجه نفتی و دولتیند و هیچوقت هم توسعه پیدا نمیکنند خودشان هم تا پولی بدستشان بیاد از انجا فراریند حالا چه برسه بخش حصوصی بیاد انجا

بجای توسعه صنایع اب بر و کشاورزی دنبال ایجاد صنایع غیر اب بر در کهگیلویه باید باشید نه تاراج حقابه تاریخی پایین دست و نابودی محیط زیست
Romania
حالا میبینی چطور آب بر سرتون قطع می‌کنیم
زلفا
Romania
سالیان سال ب کهگیلویه ظلم کردن برا خوزستان
رها
Romania
انشالا خوزستان از نقشه کشوری
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
این که چرا این دو استان تشکیل شده را بگذاریم برای مجال دیگر!
اما فرض محال که این دو منطقه استان هم نبودند و نباشند، حقی هم نباید داشته باشند؟ استان کهگیلویه بویراحمد منابع طبیعی مهم نفت آب و جنگل دارد و بی نیاز از بودجه کشوری است اگر قرار بر تقسیم بودجه بر اساس منابع خود استانها باشد(جهت اطلاع) مضافا اینکه اگر مناطق بالادست به گفته شما نقشی در آب مورد مناقشه ندارند چه باید گفت در خصوص مناطقی که نفت میلیونها سال قبل را به رخ می کشند؟!

اما این که چرا و به چه شکلی و به چه میزان می بایست حقابه باالا دست تعیین و مورد استفاده قرار گیرد نیاز به کارشناسی تخصصی و عادلانه دارد چیزی که محل تردید است و نیاز به دقت و حساسیت ویژه دارد.
ضمن این که مدیران ارشد ممکلت می بایست به جای به جان هم انداختن مردم به فکر راه حلهای اساسی و پایدار مانند ایجاد فضای بهتر اقتصادی و تغییر نوع معیشت ، تغییر و اصلاح شیوه و نوع کشت، اصلاح شبکه های فرسوده آب شرب و کشاورزی و صنعتی و مواردی از این دست باشند که بخش عمده مشکلات آبی حل شود در غیر این صورت این تنشها ادامه دار و مشکلات بیشتر و بحرانها عمیق تر خواهد شد!
Iran, Islamic Republic of
با زور برنو استان شدیم
تاریخ بخوان ببین کی کهگیلویه بود قبل شما زیر بخش کوچکی از کهگیلویه کنونی بودید.
کامران
United States
استان خشکیده تو آب نداشت. اب از کوههای زاگرس و دنا و نیر و... سرچشمه میگیره بعد تو برا ما میگی این اب حق ماست؟؟؟ الان باید سد اصلی تو استان کهگیلویه بود و حقابه کمی به استان خوزستان میدادیم، جای تشکرش هار شده خوزستان ابش کجا بود! ضمنا استان ما نفت داره و ببندی دهنتو بهتره
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1