تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۵۱۵۰۲
کبنا بررسی کرد

خروج دلارها از پستوهاي خانگي / ترمز دلار پشت خط کشیده شد

۰
خروج دلارها از پستوهاي خانگي / ترمز دلار پشت خط کشیده شد
کبنا ؛نيمه‌شب گذشته ايران به پيش‌نويس نهايي اتحاديه اروپا براي توافق مذاکرات برجامي پاسخ داد و حال بايد در انتظار پاسخ طرف‌هاي مقابل باشيم. اگرچه اظهارت وزير امورخارجه کشور که تاکيد کرده در حال حاضر در مرحله ابتدايي پايان مذاکرات هستيم و اگر طرف آمريکايي خطوط قرمز و منافع کامل اقتصادي را متعهد شود، امکان حصول توافق وجود دارد. نشان مي‌دهد دسترسي به توافق نزديک‌تر از هر زمان ديگري شده است موضوعي که اثرات خود را بر اکثر بازارهاي سرمايه‌اي برجا گذاشته. به‌گونه‌اي که در بازار ارز شاهد نوسانات قيمتي و کاهش نسبي قيمت‌ها بوده‌ايم که در پي افزايش تقاضاي فروش دلار رقم خورده است. البته آنچه مسلم است بازار ارز تا حصول کامل نتيجه مذاکرات برجامي روزهاي پرنوساني را پيش رو خواهد داشت، اما به اعتقاد کارشناسان ترديدي وجود ندارد همزمان با توافق بايد در انتظار شوک قيمتي در بازار ارز و طلا باشيم. اگرچه که در خصوص ميزان کاهش نرخ ارز تحليل‌هاي متفاوتي وجود دارد و نوسان بين 15 تا 27 هزار توماني را براي دلار پيش‌بيني مي‌کنند. اما غالب کارشناسان معتقدند در شرايط کنوني اقتصاد نرخ دلار پس از مذاکرات در بازه 25 تا 27 هزار تومان نوسان خواهد کرد و اساسا تعيين مسير قيمتي ارز در آينده به چگونگي رفع تحريم‌ها و شرايط فروش نفت و درامدهاي ارزي کشور وابسته خواهد بود. ضمن آنکه سقوط ارزي چندان براي اقتصاد کنوني و تورم زده کشور امکان پذير نبوده و مي‌تواند توليد و صنايع را تحت‌الشعاع قرار دهد از سوي ديگر به نظر مي رسد بازار ساز نيز اجازه سقوط بيشتر نرخ ارز را نخواهد داد.
شوک قيمت ارز اجتناب ناپذير است
آرمان امروز نوشت: در اين رابطه کامران سلطاني‌زاده دبيرکل کانون صرافان از کاهش قيمت‌ها در بازار ارز و افزايش تقاضاي فروش خبر داده و مي‌گويد: هم‌اکنون در معاملات غيررسمي قيمت دلار به کانال 29 هزار تومان بازگشته است. همانطور که در روزهاي قبل پيش‌بيني مي‌شد، دلار در بازار غيررسمي به کانال 29 وارد شد، با توجه به وضعيت آرام سياسي و جو رواني مثبت در بازار ارز اين روند قيمتي در روزهاي آينده نيز ادامه دار خواهد بود.
وي با بيان اينکه تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز زياد شده است، گفت: در اين شرايط مردم بيشتر فروشنده ارز هستند و اين روند باعث کاهشي شدن نرخ‌ها شده است.
همچنين کامران ندري کارشناس اقتصادي در خصوص تغييرات قيمت دلار پس از حصول توافق هسته اي گفت: قيمت دلار پس از حصول توافق و اعلام خبر آن قطعا ريزش خواهد کرد و اين کاهش قيمت در روزها و هفته‌هاي ابتدايي اعلام خبر توافق احتمالا شديد خواهد بود.  وي در ادامه افزود: در صورتي که بانک مرکزي دخالتي در تعيين قيمت دلار نداشته باشد، بعيد به نظر مي‌رسد که قيمت تعادلي آن حداقل در ماه هاي ابتدايي به پايين‌تر از 27 هزار تومان برسد. اگرچه که احتمال اينکه پس از اعلام خبر امضاي توافق و در روزهاي ابتدايي شاهد کاهش بيشتر قيمت دلار باشيم وجود دارد.
ندري در ادامه افزود: قيمت تعادلي دلار در ماه‌هاي بعد از حصول توافق به ميزان فروش نفت و نحوه بازگشت ارز حاصل از آن به کشور بازمي‌گردد. با فروش نفت و ورود ارز حاصل از آن به اقتصاد کشور و همچنين مداخله بانک مرکزي احتمال کاهش قيمت دلار به قيمت‌هاي کمتر از 27 هزار تومان نيز وجود دارد. در کل شرايط و قيمت دلار به ميزان مداخله بانک مرکزي در اين بازار مربوط است.
دامنه مجاز  نوسان دلار در دوران صبر مذاکراتی
درمان اقتصاد در داخل کشور است
فارغ از اينکه شوک قيمتي ارز پس از حصول مذاکرات اجتناب ناپذير خواهد بود برخي از کارشناسان معتقدند ارزان شدن ارز به نفع اقتصاد تورم زده کشور نخواهد بود و اگرچه پس از رفع تحريم ها توانايي‌هاي مالي بانک مرکزي را افزايش مي‌دهد اما  افزايش درآمدهاي ارزي نمي‌تواند بر واقعيت هاي اقتصادي کشور اثر جدي داشته باشد.
علي اصغر سميعي کارشناس بازارهاي مالي در اين رابطه معتقد است: مشکل اصلي اقتصاد کشور با توافقات احتمالي رفع نمي‌شود، ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌هاي بلوکه شده و آزادي فروش نفت بتواند به طور موقت و مانند يک مسکن بر روي اقتصاد کشور اثر بگذارد، ولي درمان اصلي نيست.
وي در ادامه افزود: درمان اصلي اقتصاد در داخل کشور است، يعني قدم اول، کنترل جدي نرخ تورم و نرخ بهره و به نزديک صفر رساندن آنها، و همچنين واقعي و واحد شدن قيمت‌ها مخصوصا براي حامل‌هاي انرژي و نرخ ارز است، چون چندنرخي بودن ارز و غيرواقعي بودن قيمت‌ها، ام‌الفساد محسوب مي‌شود. اين باعث گمراهي فعالان اقتصادي از يک طرف و ايجاد انواع رانت، فساد، سرخوردگي و مايوس شدن جوانان و نخبگان از طرف ديگر خواهد بود. وي گفت: در شرايط فعلي در اثر سياست‌هاي غلط اقتصادي ارزش پول ملي به طور چشمگيري کاهش يافته و تا زماني که نرخ تورم در کشور به طور جدي با نرخ‌هاي تورم در کشورهاي حوزه دلار تفاوت داشته باشد، تغييري در اين روند حاصل نمي‌شود، يعني کاهش ارزش پول ملي (به طور ذاتي و واقعي) ادامه خواهد يافت؛ حتي اگر همه پول‌هاي بلوکه شده هم آزاد شود.
وي تاکيد کرد:  ممکن است بعد از امضاي توافق با تصميم‌هاي نابخردانه به طور مصنوعي بشود براي مدتي بسيار کوتاه قيمت‌ها را پايين نگه داشته و بازار را به بهشت خارج‌کنندگان سرمايه از کشور و واردکنندگان کالاهاي مصرفي و غيرضروري به کشور تبديل کرد،
اما  بعد از مدتي که  روند کاهشي قيمت‌ها متوقف شود، بلافاصله خريد گسترده آغاز و قيمت‌ها افسار گسيخته‌تر از قبل رو به افزايش خواهد گذاشت.اين تجربه‌ها را قبلا هم داشته‌ايم و ملموس‌ترين آن، بعد از قبول قطعنامه 598 بود، که قيمت ارز به کمتر از يک سوم کاهش يافت، که البته بعد از کمتر از شش ماه باز به همان قيمت‌هاي قبلي برگشت.
دامنه مجاز نوسان دلار در دوران صبر مذاکراتی
اسکناس آمریکایی دیروز توان عبور از محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان را نشان نداد. در روزهای قبل نیز بازار در برابر نزول به زیر مرز ۳۰ هزار تومانی، مقاومت سنگینی را بروز داده بود. 
می توان گفت زمانی که بازار تصور می کرد، مذاکرات در آستانه رسیدن به یک توافق نهایی است تا مرز ۳۰ هزار تومان افت کرد ولی زمانی که مشخص شد تکلیف مذاکرات در پایان روز دوشنبه نیز مشخص نخواهد شد، نوسان گیران ارزی نتوانستند قیمت دلار را به بالای محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان بالا ببرند. 
دیشب در بازار پشت خطی نیز میل به فروش دلار کمی بیشتر شده بود و اسکناس آمریکایی تا محدوده ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان
افت کرد. این موضوع موجب شد که انتظارات نزولی برای روز جاری بیشتر شود. با این حال،‌ برخی فعالان اعتقاد دارند که خواسته های ایران برای رسیدن به یک توافق هسته ای از سوی آمریکا مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت و به همین دلیل اعتقاد دارند که بهتر است در همین مرز ۳۰ هزارتومانی خریدهای خود را انجام دهند. 
دیروز سیاست گذار نیز با دلالان ارزی برخورد کرد تا نشان دهد به راحتی حاضر نیست اجازه دهد، بازار از مذاکرات هسته ای اثر بپذیرد. به نظر می رسد حداقل در ماه های اخیر قدرت در بازار ارز بیشتر در دست بازارساز بوده است و بارها مانع از رشد معنادار دلار شده است. 

شروط افزایشی در بازار سکه
برخی از بازیگران بازار سکه باور دارند که افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نیز می تواند تا حدی زمینه ساز برگشت فلز گران بهای داخلی به مسیر صعودی شود.
سکه امامی در روزهای اخیر توان شکست محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نداشته است. به باور تحلیل گران، فلز گران بهای داخلی برای اینکه به صورت معنادار در مسیر افزایشی قرار بگیرد، نیاز دارد که در مرحله اول، ارزش ذاتی خود را بالای مرز ۱۳ میلیون تومانی ببیند.
ارزش ذاتی سکه امامی دیروز در محدوده ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی قرار داشت و نزدیک به ۱۱.۸ درصد از قیمت بازاری این فلز گران بها دور بود. برای اینکه ارزش ذاتی سکه به بالای مرز ۱۳ میلیون تومان برود، نیاز است که دلار از کانال ۳۰ هزار تومانی دورتر شود. با این حال، در روزهای اخیر اسکناس آمریکایی نیز توان خاصی برای رشد قیمت نداشته است و بازیگران افزایشی این بازار بیشتر سعی داشتند که مانع از شکست مرز ۳۰ هزار تومانی اسکناس آمریکایی شوند. در واقع از ابتدای هفته بیشتر از آنکه دلار توان خاصی برای رشد قیمت داشته باشد، درگیر مبارزه برای جوگیری از افت معنادار ارزش خود بوده است. در این شرایط کار برای بازیگران افزایشی بازار سکه نیز دشوار می شود.
ترمز دلار پشت خط کشیده شد
انتظارات بهبود درآمد در سهام بزرگ بازار تحت تأثیر ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها و کاهش قیمت دلار در صورت توافق قرار گرفته و نزولی شده است زیرا سهام شاخص ساز غالبا دلاری محور هستند و کاهش قیمت دلار در صورت احیای برجام درآمد آن ها را محدود می کند
در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت ها در بازار ارز کاهشی شدند و دلار هرات به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا را سازنده توصیف کرد و همین مسئله موجب کاهش قیمت ها در معاملات پشت خطی  سه شنبه شب شد.  بررسی های اکو ایران نشان میدهد که بازده شاخص هم وزن در بازار سرمایه بیشتر از شاخص کل است. اکوایران در این گزارش بازارهای معاملاتی روز سه شنبه را بررسی میکند.
در بازار سرمایه شرایط تغییر کرده است از هفته دوم مردادماه بازار سرمایه یک حرکت رو به بالا را تجربه کرده که در این مدت شاخص هم وزن از نظر بازدهی وضعیت بهتری را نسبت به شاخص کل کسب کرده است، در موج صعودی فعلی گروه خودرویی به عنوان لیدر سهام کوچکتر بازار عمل کرده و شاخص هم وزن از هفته دوم مرداد تا کنون حدود ۵ درصد بازدهی کسب کرده است که بیشتر از بازدهی حدود ۲.۵ درصدی شاخص کل در مدت زمان مشابه است.
انتظارات بهبود درآمد در سهام بزرگ بازار تحت تأثیر ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها و کاهش قیمت دلار در صورت توافق قرار گرفته و نزولی شده است زیرا سهام شاخص ساز غالبا دلاری محور هستند و کاهش قیمت دلار در صورت احیای برجام درآمد آن ها را محدود می کند و شرایط این شرکت ها را که به خاطر کاهش قیمت جهانی کامودیتی ها تحت فشار بودند را سخت تر می کند‌‌ تحلیلگران بارها گوشزد کرده اند که رشد قیمتی دلار نیما و نزدیکی آن با دلار آزاد، می تواند شرایط را برای سهام شاخص ساز و دلاری محور بهتر کند.
در معاملات روز قبل  شاخص هم وزن و شاخص کل در جهت خلاف یکدیگر حرکت کردند و شاخص کل در شرایطی که شاخص هم وزن بازدهی مثبت کسب کرد کاهش یافت، برخی تحلیلگران تکنیکالی علت کاهش شاخص کل را پولبک به حمایت محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی می دانند که باید منتظر ماند و بررسی کرد که این فرضیه می تواند درست باشد یا خیر.
بلاتکلیفی انتظارات بازار از نگاه درهم
ریسک و هیجانات سیاسی اخبار برجامی عامل اصلی اثر گذار بر شرایط بازار ارز است. ناآرامی بازار ارز را از بررسی حباب درهم به خوبی می توان فهمید، حباب درهم معمولا در طول یک روند افزایشی یا کاهشی می شود و هیجانات صعودی و نزولی بازار ارز را منعکس می کند، تحلیلگران نرخ درهم و حباب آن را مهم ترین عامل بررسی های بازار ارز می دانند و در بررسی های خود حتما این دو عامل را لحاظ می کنند، حباب درهم پس از افزایش خوش بینی های برجامی و مذاکرات وین نوسانات نامعمولی را تجربه کرده است که نشان میدهد موقعیت کنونی شرایط تصمیم گیری برای بازیگران اصلی بازار ارز را نیز سخت تر کرده است.
حباب درهم این روزها محدوده مشخصی ندارد و از حدود ۱۷۰ تومان تا بالای ۷۰۰ تومان در تغییر بوده است، بررسی میزان حباب درهم نشان می دهد که روند مشخصی ندارد و نمیتوان از روی میزان حباب درهم جهت انتظارات بازار را پیش بینی کرد.
در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت ها کاهشی شدند و دلار هرات به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا را سازنده توصیف کرد و همین مسئله موجب کاهش قیمت ها در معاملات پشت خطی شب قبل شد.
شروط افزایشی در بازار سکه
غلبه انتظارات کاهشی در بازار سکه
قیمت سکه امامی اما روند معقول تری دارد سکه امامی در معاملات روز قبل یک پله بالا آمد و در محدوده ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان معامله شد بررسی ها نشان می دهد حباب سکه نیز از سقف خود بیش از پنج درصد کاهش یافته است، در این شرایط  سکه رفاه بیش از ۲۰۰ هزار تومان کمتر از بازار طلا معامله می شود، حجم کم معاملات سکه رفاه و قیمت کمتر آن نسبت به بازار آزاد نشان می دهد جهت انتظارات در بازار سکه در شیب نزولی قرار گرفته و بازیگران این بازار نسبت به آینده بازار بلاتکلیف نیستند.
در این میان، برخی از بازیگران بازار سکه باور دارند که افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی نیز می تواند تا حدی زمینه ساز برگشت فلز گران بهای داخلی به مسیر صعودی شود. با این حال در بازارهای جهانی نیز اونس مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را از دست داده است و دراین هفته گرایش خاصی برای رشد قیمت از خود نشان نداده است، عاملی که سکه را بیشتر تحت فشار قرار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1