تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۵۱۲۸۶
کارشناسان در گفتگو با «سی ان ان» مطرح کردند

هدف چین از مانورهای نظامی اخیر

۰
هدف چین از مانورهای نظامی اخیر
کبنا ؛تحلیلگران چینی و آمریکایی می‌گویند مانورهای نظامی چین نشان می‌دهد که پکن برای کنترل تایوان نیازی به حمله به آن ناحیه ندارد بلکه می‌تواند این جزیره خودگردان را خفه کند و ارتباط آن را با جهان خارج قطع نماید.
به گزارش کبنا به نقل از سی ان ان، مانور نظامی ارتش آزادیبخش خلق چین که به طور رسمی از پنجشنبه گذشته آغاز شد بر شش منطقه متمرکز بود که اساسا تایوان را محاصره کرده و دسترسی کشتی‌ها و هواپیماهای غیرنظامی را در این منطقه محدود می‌کرد، زیرا نیروها تمرینات شلیک مستقیم و پرتاب موشک را انجام می‌دادند.
«منگ ژیانگ کینگ» استاد دانشگاه دفاع ملی ارتش آزادیبخش خلق چین می‌گوید: «این شش منطقه برای نشان دادن این که چگونه چین می‌تواند بنادر تایوان را قطع کند به مهم‌ترین تاسیسات نظامی آن حمله کند و دسترسی نیروهای خارجی را که ممکن است به کمک تایوان بیایند قطع کند انتخاب شدند». او در مصاحبه با تلویزیون دولتی CCTV چین گفت: «شش ناحیه را در یک خط مانند یک حلقه درست در جهت جنوب غربی وصل می‌کند».
حزب کمونیست چین تایوان دموکراتیک را قلمرو خود می‌داند علیرغم این که هرگز آن را کنترل نکرده است. اتحاد تایوان با سرزمین اصلی سنگ بنای سیاست چین است و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن جزیره توسط پکن رد نکرده است.
منگ خاطرنشان ساخت که مانور نظامی در مناطق شمالی سبب شده تا با موفقیت تایوان از اوکیناوا جزیره‌ای که ژاپن و ایالات متحده در آن تجهیزات و نیروهای نظامی قابل توجهی در اختیار دارند، جدا شده و تحت محاصره درآید.
او می‌گوید: «ارتش آزادیبخش خلق چین در مناطق جنوبی نشان داد که می‌تواند کانال» باشی «که تنها راه ورود و خروج از دریای چین جنوبی قلمداد می‌شود را کنترل کند. در مناطق شرقی، نیروهای چین نشان دادند که شلیک موشکی دقیق چین می‌تواند کشتی‌های جنگی خارجی را مجبور به عقب نشینی از آب‌های تایوان کند».
«منگ» می‌گوید: «این یک محاصره بی‌سابقه جزیره تایوان است». دولت چین روز دوشنبه اطلاعیه‌ای را صادر کرد و اعلام نمود که مانور نظامی ادامه خواهد یافت.
چین
محرکی برای مانورهای نظامی برنامه ریزی شده طولانی
این مانور پس از آن آغاز شد که نانسی «پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با سفر به تایپه پکن را عصبانی کرد تا حمایت خود را از دموکراسی در آن جزیره نشان دهد. پکن دریاها و آسمان‌های اطراف تایوان را با کشتی‌ها و جنگنده‌های خود انباشته ساخت. به گفته وزارت دفاع تایوان ۸۰ فروند هواپیمای جنگی و کشتی چینی روز یکشنبه در تنگه تایوان شناسایی شدند.
در روزهای گذشته ارتش آزادیبخش خلق چین راکت‌هایی را به سمت جزایر کوچک تحت کنترل تایوان در نزدیکی سرزمین اصلی چین شلیک کرد و موشک‌های بالستیک دورتر را پرتاب نمود که برخی از موشک‌ها بر فراز تایوان پرواز کردند و در اقیانوس شرق جزیره سقوط نمودند. پنج موشک از موشک‌های پرتاب شده در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمدند که پیامی آشکار به یکی از حامیان اصلی تایوان و هم چنین دولت مستقر در تایپه محسوب می‌شد.
«میک رایان» عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی و ژنرال سابق ارتش استرالیا در توئیتر نوشت: «نقشه شش منطقه مانور نظامی چین به وضوح آشکار می‌سازد که چینی‌ها فکر می‌کنند مناطق عملیاتی کلیدی برای ارعاب استراتژیک تایوان هستند».
به کشتی‌های تجاری و هواپیماها هشدار داده شد که از مناطقی که مانور در آنجا برگزار می‌شود دور بمانند و کشتی‌ها و خطوط هوایی مجبور شدن به ترتیب از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. خطوط هوایی مجبور به ترتیب مسیرهای جایگزین شدند.
«کارل شوستر» مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی گفت که محاصره شش منطقه نشان می‌دهد هرگونه تصرف تایوان می‌تواند با یک استراتژی انزوا آغاز شود.
او می‌افزاید: «این مانور نشان داد که محاصره در یک درگیری نیازی به حضور دائمی نیروی دریایی در فرا ساحل ندارد بلکه مسیر حمل و نقل را می‌توان با تهدیدات هوایی و موشکی در حمایت از محاصره دریایی مهار کرد». او می‌افزاید: «این مانور نشان می‌دهد که پکن ابتدا تایوان را منزوی می‌کند و به حملات هوایی و موشکی به امید در هم شکستن اراده سیاسی تایپه متوسل می‌شود. تهاجم پرهزینه احتمالا آخرین راه حل است».
مانورهای چین
پس از آن چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟
شوستر می‌گوید: «بسیاری از آن چه چین نشان داد مدت‌ها بود که در دست اجرا بوده است. این مانورهای نظامی همزمان با تمرینات نظامی استاندارد در تقویم آموزشی ارتش آزادیبخش خلق چین بود.» با این وجود، او معتقد است که سفر پلوسی به چین اجازه داد تا اقدامات گسترده‌تری را انجام دهد.
او می‌گوید: «اندازه، گستره جغرافیایی و پیچیدگی مانور نظامی صورت گرفته بازتاب دهنده ماه‌ها برنامه ریزی بوده است. این مانور نظامی نشان دهنده تازه‌ترین تشدید مانور در حال گسترش چین و کارزار ارعاب تایوان است».
او گفت که انتظار دارد ارتش آزادیبخش خلق چین به به اعمال فشار بر تایوان ادامه دهد و هم چنین می‌تواند پیامی به ژاپن با مانورهای بیشتر در شمال جزیره ارسال کند. شوستر اشاره کرد که احتمالا مانورهای نظامی تازه در دریای چین جنوبی ۱.۳ میلیون مایل مربع آب که چین تقریبا تمام آن را سرزمین مستقل خود می‌داند شامل می‌شود جایی که پکن در جزایر مورد مناقشه استحکامات نظامی ایجاد کرده است.
کارشناسان می‌گویند در حالی که ادامه مانورهای نظامی به ارتش آزادیبش خلق چین اجازه می‌دهد تاکتیک‌ها و عملیات خود را اصلاح کند، هم چنین می‌تواند فرصتی را برای دشمنان فراهم کند تا در مورد ارتش مدرن چین بیاموزند.
رایان ژنرال سابق ارتش استرالیا در توئیتر خود نوشت: «هیچ چیز بهتر از مشاهده استقرار نیروها و تجهیزات در مورد توانایی واقعی ارتش شواهد ارائه نمی‌دهد».
شوستر می‌گوید با مانور نظامی هفته گذشته، شی باید نشان می‌داد که از تعهد خود برای تحت کنترل درآوردن تایوان توسط پکن عقب نشینی نمی‌کند. سفر پلوسی به جزیره با ارائه دیدگاهی جایگزین از دموکراسی تهدیدی مستقیم برای این جزیره بود. شوستر می‌گوید: «پلوسی بخش منتخب امریکا از طریق دموکراتیک را رهبری می‌کند که منشأ بودجه و سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت آمریکا است. موقعیت و نقش او تعهد‌اش را به امنیت تایوان به طور خاص با اهمیت می‌سازد».
شی که قادر به جلوگیری از سفر پلوسی به تایوان نبود در نهایت مجبور شد قدرت چین در عرصه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی را به نمایش بگذارد.
در حالی که مانورهای نظامی به شی بینشی قوی برای حمایت از عزم‌اش بخشید، چین پلوسی و دولت ایالات متحده را با طیف وسیعی از تحریم‌ها هدف قرار داد. این اقدامات شامل لغو تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های آتی بین رهبران نظامی چین و ایالات متحده و تعلیق همکاری در زمینه‌هایی از جمله بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، کمک حقوقی در امور جنایی و مبارزه با جنایات فراملی است. مذاکرات در مورد تغییرات آب و هوایی نیز به حالت تعلیق درآمد. پکن هم چنین اقداماتی را برای هدف قرار دادن پلوسی و اعضای خانواده نزدیک‌اش اعلام کرد. شوستر گفت: «هدف چین ارعاب از طریق استفاده از تمام عناصر قدرت خویش است».
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1