تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۴۵۱۰۰۰
کبنا گزارش می دهد؛

چرا مردم یاسوج از شهرداری انتقاد می کنند؟

۹
۰
چرا مردم یاسوج از شهرداری انتقاد می کنند؟
کبنا ؛
پس از سیلابی که روز گذشته مردم و مسئولان را در یاسوج غافل گیر کرد، همه دستگاه های خدمات رسان پای کار آمدند. از آتش نشانی، هلال احمر، شهرداری و دیگر اعضای ستاد مدیریت بحران و همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در صحنه حضور پیدا کردند و بخصوص تخلیه آبگرفتگی های منازل در دستور کار قرار گرفت.
با این وجود، ستاد مدیریت بحران پیش از هر بحرانی وظیفه ای برای پیشگیری از بحران و کاهش خطرات احتمالی دارد. اما این ستاد در استان کهگیلویه و بویراحمد از انجام وظایف خود ناتوان است. البته این ایراد نه فقط به ستاد مدیریت بحران استان ما بلکه به تمام کشور وارد است. جدا از نبود امکانات، بطور کلی سناریو و چیدمان این ستاد اشتباه است و افراد نیز در انجام وظایف خود متخصص نیستند. مدیریت بحران غالبا منفعلانه حوادث را مشاهده می کند و بعد از حادثه وارد عمل می شود.
بررسی بارش‌های اخیر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ضعف‌های زیادی را پدیدار می‌سازد این در حالی است که این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی به لحاظ اجتماعی، اداری، نیروی انسانی و تجهیزات برای مقابله با هر پدیده طبیعی را دارد. روز گذشته (10 مرداد ماه 1401) 13.4 میلیمتر در سطح یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بارش باران ثبت شده است. آیا این حجم از بارندگی باید سبب آبگرفتگی منازل، جداول، محل عبور و مرور خودروها و کسب و درآمد مردم، ادارات و... شود؟ 
ابتدا برای بررسی وضعیت پیش آمده در سطح شهر یاسوج و سایر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد با گذری کوتاه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد بیندازیم. سازمان هواشناسی کشور روز شنبه (7 مرداد ماه 1401) و حتی روز بعد یعنی یکشنبه برای استان کهگیلویه و بویراحمد و 3 استان دیگر وضعیت قرمز اعلام کرد. با این حال، هشدار قرمز هواشناسی آنقدر روتین انجام گرفت و اصلا کارساز نبود، مردم نیز به فعالیت های عادی خود ادامه دادند، دیدیم که بسیاری از مغازه ها هم دچار آبگرفتگی شد و یک میوه فروش تمام بار میوه اش از بین رفت. برخی از مردم عشایر با وجود اینکه سیل زده بودند، باز هم به هشدارها توجه نکرده و دچار خسارت های بیشتری شدند.
 
موضوعی که سبب آبگرفتگی شدید و ایجاد سیلاب در سطح شهر یاسوج، علاوه بر ساخت و سازهای فله‌ای و غیراصولی و عدم رعایت طرح تفصیلی شهری، متأسفانه خیلی از جداول و کانال‌های سطح شهر یاسوج قبل از بارندگی  لایه‌روبی و تمیز نشده بودند و حتی مردم از این وضعیت گلایه داشتند. برخی از اهالی شهر یاسوج در تماس با خبرنگار کبنا نیوز به شدت از شهردار و شورای شهر یاسوج از این بابت انتقاد می‌کردند. بعد از بارندگی نیز در برخی از خیابان‌ها سنگ ریز، گل و زباله دیده می‌شد که سیل به همراه خود آورده بود.

یکی از شهروندان می‌گفت: به حای این همه هشدار و شوآف‌ها حداقل دو روز قبل کانال‌های شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لایه‌روبی می‌کردید تا اینگونه خانه و دار و ندار ما زیر آب و گل و لای نرود.

شهروند دیگری با ارسال فیلم زیر برای کبنا نیوز نوشت: دریچه‌های فاضلاب شهر یاسوج مرکز استان، جلوی  اداره آب و فاضلاب یاسوج، بلوار ساحلی رجا این وضعیت را دارد. چرا باید آب فاضلاب به سطح شهر بیاید.

شهروند دیگری نیز با گلایه از شهرداری یاسوج به دلیل لایه‌روبی جداول با ارسال فیلم نوشت: این مشت نشانه خروار است.

جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که در بارندگی اخیر عملیات تخلیه آب گرفتگی در ۱۳۵ منزل مسکونی بویراحمد و دنا انجام گرفت.
احمد کاظم فلاحی دوست اظهار داشت: در پی بارش‌های سنگین و شدید بعد از ظهر دوشنبه ۱۱ مردادماه در اکثر خیابان‌ها و محلات بویراحمد و دنا و به ویژه شهر یاسوج سیل به راه افتاد.
وی بیان کرد: سیل موجب آبگرفتگی بسیاری از منازل ساکنین این مناطق شد که بلافاصله از سوی همه دستگاه‌های عضو کارگروه امداد و نجات و نهاد‌های خدمت‌رسان عملیات امداد و تخلیه آب از سطح معابر و منازل آغاز شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همانطور که قبلاً هشدار‌های مکرر از سوی مدیریت بحران و دستگاه‌های خدمت‌رسان داده شده بود لازم و ضروری است.
فلاحی دوست گفت: در مواقع شروع بارش‌های اینچنینی و احتمال زیاد جاری شدن سیل مردم عزیز در معابر و مسیر عبور آب قرار نگیرند.
سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در اکثر ویدئو‌هایی که درفضای مجازی منتشر می‌شود شاهد آن هستیم که افرادی به دلیل هیجانات ناشی از وقوع سیل در مسیر پرخطر سیلاب شروع به تهیه ویدئو می‌کنند که خود و دیگران را نیز به خطر می‌اندازند، از هم استانی‌ها خواهشمندیم در مکان‌های امن و دور از مسیل قرار گیرند.
 
همچنین مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش‌ها در شهر یاسوج مناطق بسیاری را دچار آبگرفتگی کرده و امداد‌رسانی در این مناطق آغاز شده است.
کاظم فلاحی دوست افزود: امداد‌رسانی به عشایر مناطق گرمسیری، کوه سیاه و دیشموک با توجه به حجم بارش‌ها ادامه دارد و نیرو‌ها با توجه به میزان بارش‌ها در یاسوج، در مناطق عشایری شهرستان بویراحمد نیز ارائه خدمات می‌کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به حجم بارش‌ها در یاسوج و سرایز شدن آب‌ها به سمت مناطق پایین دست، آبگرفتگی منازل را داریم که از مردم تقاضا داریم خونسردی خود را حفظ کنند.
فلاحی دوست تصریح کرد: در صورت احتمال ریزش ساختمان، از ساختمان خارج شده و به جای امن پناه ببرند و در صورت آبگرفتگی کنترل برق و گاز را قطع کنند.
وی افزود: مردم به هیچ عنوان به سمت مناطقی که دچار آبگرفتگی شده‌، نروند چرا که علاوه بر خطر برای افراد، امداد‌رسانی را نیز با توجه به ترافیک ایجاد شده کند می‌کنند.
ضرورت تدوین طرح جامع مقابله با سیل در یاسوج
انتقادات شهروندان یاسوجی از شهرداری به کارهای ابتدایی و وظیفه اولیه شهرداری همچون عدم لایروبی و انباشت زباله ها، تمیز نکردن جداول و ... بر می گردد. اما موضوع مورد توجه دیگر ساخت و سازهای غیر اصولی در شهر است که موجب سیلاب می شوند.
غیر از این ساخت و سازهای غیراصولی، ساخت و سازهای بدون مجوز در حاشیه شهر یاسوج نیز موجب اشکالاتی می شود که شهرداری باید با آنها برخورد کند، اما غالبا اقدامی صورت نگرفته است.
یاسوج از جمله شهرهایی است که خطر سیل در آن وجود دارد، و استاندار پیشین کهگیلویه و بویراحمد ضمن انتقاد از بی توجهی شهرداری به مبلمان و معابر و خیابان های شهر، «تدوین طرح جامع مقابله با سیل در یاسوج» را یک ضرورت می‌دانست.
«حسین کلانتری» با اشاره به اینکه اجرای برخی از طرح‌ها از ابتدا اشتباه بود، خاطرنشان کرد: برخی از افراد به صورت شخصی نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام کرده‌اند که بیشتر در حاشیه شهر یاسوج شاهد این نوع ساخت و سازها هستیم.
وی با تاکید بر اینکه انتظار مردم یاسوج و خواسته آنها برای اصلاح معابر و خیابان‌ها به حق بوده و شهرداری باید برطرف شدن این نیاز را در اولویت کاری خود قرار دهد، ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند و انتظار آنها نیز به حق است. امید است در آینده شاهد مبلمان شهری کارآمد و زیبا باشیم.
کلانتری بر بانشاط شدن چهره شهر یاسوج تاکید و اظهارکرد: یاسوج شهری توریستی است و جمعیت زیادی توریست و گردشگر دارد و بدون تردید زیباسازی چهره شهر و تغییر مبلمان شهری موجب رضایت مندی مردم خواهد شد و امیدوارم این مهم با تلاش مدیران ذیربط در کمترین زمان ممکن محقق شود.










نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دادستان باید به عنوان مدعی العموم کیفرخواست علیه مقدم تنظیم و به عنوان مقصر و ترک فعل و قصور در وظایف به دادگاه ارسال کند .99درصد مشکلات دیروز قصور شهرداری بود .
Iran, Islamic Republic of
کلا تعطیله
Iran, Islamic Republic of
چرا شهردار عوض نمی شه ؟
شرف اباد
Iran, Islamic Republic of
شوراهای شهر یاسوج کجا هستند اونها باید پاسخگوی این ناکارامدی باشند ...؟
Iran, Islamic Republic of
شهردار؟ کو شهردار؟
شهر بدون شهردار یعنی یاسوج..
ضعف شورای شهر نتیجه اش شهردار کنونی یه
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
ظلمی که شهردار و اعضای شورای شهر فعلی و شورای قبلی که همین شهردار رو انتخاب نمودندبه مردم شهر یاسوج کرده اند تا ابد قابل جبران و بخشودنی نیست .باید در تاریخ بنویسند 8سال پایتخت طبیعت بدون شهردار و شورا بود .
دنا
Iran, Islamic Republic of
مغرضانه قضاوت نکنید
مقصر اصلی خود شهروندان هستند من خودم دیدم که کارگران شهرداری دو روز قبل از سیل تمام خیابان ها را پاکسازی کردند. به هنگام وقوع سیل ماسه و مصالح ساختمانی ریخته توسط شهروندان بالا دست و زباله های مغازه ها وارد جدول شده وآبگرفتگی ایجاد شده
لیلی
Iran, Islamic Republic of
مگه یاسوج.شهرداری داره? عجب
Iran, Islamic Republic of
افرین،واقعیت رابیان کرده اید،شهردارکجا،دیدارها نوشدارو بدازمرگ سهراب،باید قاطعانه با مدیران سهل انگاری برخورد وبرکنارشوند
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1