تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۵۰۹۲۲

گشت ارشاد در ادارات برای مدیران یا کارکنان

۲
۰
گشت ارشاد در ادارات برای مدیران یا کارکنان
کبنا ؛«ما گشت ارشاد خواهیم داشت؛ اما برای مدیران» این جمله‌ای از آیت‌ الله رئیسی، کاندیدای ریاست‌جمهوری دیروز و رئیس‌جمهور امروز است که بسیار نیز به آن تاکید شد اما با گذشت یک سال از روی کارآمدن دولت جدای از وعده‌هایی چون حل مشکلات اقتصادی، احیای برجام، ایجاد اشتغال، ساخت 4 میلیون مسکن و...  که می‌شود آنها را به آینده نیز احاله داد و موانعی هم در راستای عدم تحقق آنها برشمرد؛ رئیس‌جمهور و مردانش هنوز رویکرد مشخصی در خصوص وعده گشت ارشاد برای مدیران مطرح نکرده‌اند تا این گمانه در برخی اذهان مطرح شود که این وعده صرفا کارکرد انتخاباتی داشته  است. آن هم در شرایطی که امروز جامعه به جهت نوع برخورد گشت ارشاد و فیلم‌هایی که از این برخوردها در فضای مجازی منتشر می‌شود رضایت چندانی ندارد.
به گزارش کبنا، حال پرسش اینجاست؛ دولت که به اذعان بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان با وجود تلاش‌های فراوان نتوانسته در امر اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم آنطور که باید و شاید عمل کند؛ احیای برجام نیز همچنان با گره‌هایی مواجه است و معلوم نیست چه زمانی توافق حاصل ‌آید پس اگر دولت نتوانسته در این حوزه‌ها یا دیگر حوزه‌ها توفیقی حاصل کند چرا به سراغ تحقق دیگر وعده‌ها نمی‌رود. اتفاقا وعده «گشت ارشاد برای مدیران» وعده جذابی بود که بسیاری منتظر تحقق آن بودند، چرا که با توجه به سابقه خوب آیت‌ الله رئیسی در مبارزه با فساد در دستگاه قضایی این انتظار می‌رفت که با ایجاد گشت ارشاد برای مدیران امر نظارت بر عملکردها نیز به درستی پیش برود. این در حالی است که اخیرا صحبت از ایجاد شورای نهی از منکر در وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و حتی نهاد ریاست‌جمهوری شده است که چند ان‌قلت با خود به‌همراه خواهد داشت، نخست اینکه اگر قرار باشد برای نوع رویکرد و عملکرد این شوراها نیز مبتنی بر رویکرد کلی باشد که در جامعه پیاده می‌شود احتیاجی به تشکیل شورایی جدید احساس نمی‌شود، چراکه قاعدتا دوربین‌های نظارتی و مداربسته‌ای که در نهادها و سازمان‌های مختلف وجود دارد می‌تواند کاملا نوع رفتار، پوشش و عملکرد کارکنان را پوشش دهد و مبادی ورودی و خروجی را نیز کنترل کند. از طرفی در شرایط اقتصادی فعلی که جامعه در آن قرار دارد ایجاد شورایی جدید نیروی انسانی جدید و به تبع آن تجهیزات و ردیف بودجه جدیدی را طلب خواهد کرد. در حالی که حراست مجموعه‌ها نیز می‌توانند این وظیفه را به درستی انجام دهند. آنچه مسلم است بستر اموری مانند امر به معروف و نهی از منکر باید کاملا فرهنگی باشد و مبتنی بر اقناع‌سازی پیش برود، چراکه هرگونه رویکرد غیرفرهنگی نتایج چندان خوبی را به‌همراه نخواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد که اگر رئیس‌جمهور در راستای تحقق همان وعده خود یعنی گشت ارشاد برای مدیران قدم بردارد نتایج مطلوب‌تری را حاصل خواهد کرد.
  تشکیل شوراهای نهی از منکر
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از عزم دولت در اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح مسئولان خبر داد. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در رابطه با وضعیت حجاب در دانشگاه‌های کشور و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن توضیح داد: «من به ملت و دانشگاه‌هایمان اعتماد دارم. من در خطبه نماز جمعه هم گفته‌ام که قاطبه مردم ما با هنجارشکنی و کشف حجاب مخالف هستند و مخالفتی جدی هم دارند.
وی با بیان اینکه جوانان ایرانی، آبروی انقلاب هستند، اظهار کرد: هویت ایرانی، هویت پوشش، متانت و وقار است و انتظار داریم دانشگاه‌های ما از این جهت پیشگام باشند و عقب نیفتند و به حول و قوه خداوند خواهیم دید همان‌طور که دانشجویان ما در مسائل اعتکاف، عزاداری امام حسین (ع)، کارهای جهادی و… بحمدالله آبروی ما هستند، در این مساله نیز در همین راستا شکوفا خواهند شد.
حجت‌الاسلام صدیقی در مورد گشت ارشاد مسئولان و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در این سطح و رصد اقدامات آنها که خواست مردمی است نیز خاطرنشان کرد:«تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در تمام وزارتخانه‌ها حتی خود ریاست‌جمهوری و ارگان‌ها و نهادهای دیگر نشانه عزم جدی است که از دولت شروع می‌شود. ما امیدوار هستیم که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شود. »
 شورای نهی از منکر نقش موثری خواهد داشت
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص بحث تشکیل شورای نهی از منکر در وزارتخانه‌ها و ادارات اظهار داشت: آنطور که من اطلاع دارم بر اساس قانون امر به معروف و نهی از منکر و آئین نامه‌های مربوط به این قانون در همه دستگاه‌ها شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده  است. این مساله جدیدی نیست و ترکیب این شورا نیز در آئین‌نامه‌های اجرایی مشخص است. حجت‌الاسلام احمد مازنی گفت: ممکن است که این شورا در برخی نهادها مثل ریاست‌جمهوری تشکیل نشده باشد. هرچند که برای این کار نیروی انسانی نیز جذب نمی‌شود و در بین مجموعه مسئولانی که در دستگاه‌ها هستند مثل مسئول پایگاه بسیج، روابط عمومی، حوزه منابع انسانی و... ترکیبی از بخشی از مسئولان دستگاه مربوط به عنوان شورای نهی از منکر پیش‌بینی شده است. احتمالا تاکید بر این شده باشد که این شورا فعال خواهد شد.
نماینده سابق تهران در مجلس دهم بیان کرد: کار بزرگی که حضرت سید‌الشهدا(ع) در روز عاشورا انجام دادند مصداق واقعی امر به معروف و نهی از منکر است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بیان کرد: در جامعه ما یکسری رفتارهای به نام امر به معروف و نهی از منکرست  که خود این رفتارها از منکرات است. حجت‌الاسلام مازنی در خصوص وعده رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد گشت ارشاد برای مدیران تصریح کرد: این تعبیری بود که جناب آقای رئیسی تحت عنوان وعده مطرح کرده بود. من امیدوارم مشکلات و گرفتاری‌ها باعث شده باشد که در این یک سال به وعده‌ها عمل نشده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گشت ارشاد و مبارزه با فساد و بی قانونی در ادارت ضرورتی انکار ناپذیراست گشت ارشال و مبارزه با دروغگویی که بزرگترین منکر و دشمنی با خداست واجب عینی است دستگاه دروغ سنج از نان شب واجب تر است
باسلام هرچه گشتم شماره تلفن گشت ارشاد مدیران پیدانکردم
Iran, Islamic Republic of
چگونه شماره گشت ارشاد مدیران ریس جمهوری پیداکنم
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1