کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت چهارم)

عدل هاشمی پور؛ احیاء یا تکرار شکست

11 تير 1401 ساعت 12:30

 انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به احتمال زیاد برای سومین بار میدان رقابت میان سید محمد موحد و عدل هاشمی پور خواهد بود.


 انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده به احتمال زیاد برای سومین بار میدان رقابت میان سید محمد موحد و عدل هاشمی پور خواهد بود. هر اندازه موحد از فردای 7 اسفند 1394 و بعد از شکست از عدل هاشمی پور به یک اپوزیسیون قدرتمند برای نماینده وقت کهگیلویه تبدیل شد در نقطه مقابل هر چقدر از 2 اسفند 98 و شکست هاشمی پور از موحد فاصله گرفتیم حضور و کنش گری هاشمی پور ضعیف‌تر و ضعیف‌تر شده است. اندک کنش گری هاشمی پور به برخی پیام‌های تسلیت و تبریک و نامه نگاری و همچنین یک یا دو مورد حضور در جلسه آشتی کنان و صلح بر می‌گردد. همین اندک نامه‌ها و بیانیه‌های بی رمق نیز توسط یک یا دو سایت کم اثر در سپهر رسانه‌ای استان منعکس می‌شوند و به صورت روتین در گروه‌های واتس آپی به اشتراک گذاشته می‌شوند. در برخی موارد نیز فردی که گفته می‌شود بیشتر نقش راننده عدل هاشمی پور را دارد گاهی تلاش دارد با برخی مطالب ضعیف و ناقص در مورد مسائل مختلف شهرستان اظهار نظر کند. کمتر کسی فکر می‌کرد که هاشمی پور بعد از نمایندگی این گونه به کما و انفعال محض فرو رود. اوایل حتی این امیدواری وجود داشت که حالا کهگیلویه علاوه بر داشتن یک نماینده با سابقه یک ظرفیت ملی در حوزه نیروی انسانی دارد که می‌تواند با حضور  در یک جایگاه مهم ملی به رشد و توسعه شهرستان و جوانان شهرستان کمک کند. امیدی که در عمل رنگ و روی واقعیت به خود نگرفت. هاشمی پور تنها در یک مقطع کوتاه از سوی اوحدی رئیس وقت بنیاد شهید کشور که بعد از درگذشت شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید کشور به ریاست این سازمان رسیده بود  به سمت ریاست هیات مدیره سازمان اقتصادی کوثر و عضو شورای راهبردی اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم چنین مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز این سازمان انتخاب شد.
کمی بعد هاشمی پور به جهت رابطه نزدیک با فریدون حسنوند نماینده  اندیمشک رئیس هیات مدیره پتروشیمی بر روی کاغذ اندیمشک شد. حکم و پروژه‌ای که از ابتدا هم چندان اهمیتی نداشت که جدی گرفته شود و اینک نیز نه سرنوشت پروژه برای کسی جای پیگیری دارد که قطعاً هیچ گونه پیشرفتی در کار نیست و نه هم مشخص است که آخر و عاقبت مدیرعاملی هاشمی پور چه شد و آیا وی همچنان مدیرعامل است و یا عزل شده است.
با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و برخی سوابق نه چندان محکم هاشمی پور در این جریان امیدواری‌ها برای برگشت هاشمی پور به عرصه مدیریت وجود داشت و وقتی رستم قاسمی از دوستان قدیمی حاج عدل به وزارت راه و شهرسازی رفت این امیدواری بیشتر شد. قاسمی اما خیلی زود سرپرستی معاونت مهم پارلمانی و حقوقی‌اش را به یک کهگیلویه  وبویراحمدی دیگر سپرد. فرزاد نجات نیا با حکم رستم قاسمی به سمت سرپرست معاونت پارلمانی رسید تا عملاً شرایط برای صدور یک حکم دیگر برای نیروی انسانی استان در وزارت راه و شهرسازی سخت‌تر شود و در عمل نیز این گونه شد و چند ماه بعد و در پی اشتباه اصطلاحاً بچه گانه و کم شانسی فرزاد نجات نیا وی همین مسئولیت را از دست دهد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگردد. بعید است در فرصت تقریبی یک ساله‌ی مانده تا موعد استعفای مدیران برای انتخابات اتفاقی برای هاشمی پور بیفتد و او حالا بیش از هر زمانی دیگر بر انتخابات دوازدهم مجلس در کهگیلویه متمرکز شده است و گفته می‌شود فعالیت‌های میدانی وی بیشتر نیز شده است و در این راه در پی اصلاح برخی اشتباهات گذشته است.
 عدل هاشمی پور از جمله کسانی است که همیشه از ناحیه نوع رفتارها، وعده‌ها و مشورت گیری مورد انتقاد بوده است و نزدیکان او نسبت به قول‌ها و وعده‌های بدون پشتوانه وی و بعد هم فراموشی‌اش معترض بوده‌اند. او یک فرصت طلایی برای تکرار نمایندگی خود را بر اثر همین رفتارها از دست داد. هاشمی پور با رفتارهای خود خیلی زود بخش زیادی از مهم‌ترین لیدرهایش را از دست داد و بعدها در آستانه انتخابات یازدهم جمعی از همان لیدرها که سابقه همکاری در سپاه و قرارگاه قرب خاتم با وی را نیز داشتند از او جدا و با محمد موحد نشست برگزار کردند.
هاشمی پور اما در دوره نمایندگی خود نماینده دست و پا بسته‌ای نبود. وی اهل پیگیری و دوندگی پروژه‌های عمرانی بود و در خود مجلس نیز موفق شد به عنوان نائب رئیس کمیسیون مهم انرژی انتخاب شود. این همه در حالی است که هاشمی پور با دولت وقت همسو نبود و بعدها که برای تحقق برخی خواسته‌هایش با مانع مواجه شد و از طرف دولت با وی همکاری صورت نگرفت. در برنامه آتش زدن نمادین برجام به رهبری ذوالنور در مجلس نیز سعی کرد با فاصله دستی بر آتش داشته باشد.
همزمان با وزیدن نسیم انتخابات یازدهم نشانه‌های بد برای هاشمی  پور یکی بعد از دیگری هویدا می‌شد. در آن انتخابات در نهایت هیچ فرد سوم جدی حاضر نشد و رقابت کاملاً دو قطبی بود فضای عمومی کاملاً به نفع موحد سنگینی می‌کرد و اردوگاه هاشمی پور از یک بلاتکلیفی و عدم انسجام رنج می‌برد.
موحد انتخابات را با یک رأی بالا به سرانجام رساند اما بیش از 50 هزار رأی برای هاشمی پور با آن عملکرد و بی برنامگی رأی کمی نبود و حالا در پی عملکرد پرانتقاد موحد بویژه در حوزه انتصابات می‌تواند خود را یک بدیل مجدد جا بزند. بدیلی که ممکن است با ارجاع به عملکرد خود هاشمی پور چندان مقبول نیفتد. منتقدین موحد و بویژه در مناطقی که موحد از یک راه و پایگاه قوی و قدیمی برخوردار بوده است بر این باورند که موحد تنها از یک قوم و گروه نزدیک به خود در انتصابات استفاده کرد و سایر مناطق دیده نشده‌اند به همین دلیل شاهد برخی ریزش‌ها در پایگاه رأی موحد می‌باشیم که البته برای هر کسی که در قدرت است این ریزش‌ها طبیعی است. اما ریزش و عبور از موحد به معنای پیوستن به هاشمی پور نیست و برخی از این موارد منتظر اتفاقات پیش رو و سایر احتمالات در انتخابات هستند. برخی‌ها حضور موسی خادمی استاندار اول دولت روحانی در استان در صحنه انتخابات را یک تهدید جدی برای هاشمی پور می‌دانند که می‌تواند پایگاه اصلی رأی هاشمی پور را به چالش بکشد. هنوز هیچ خبر و یا اعلام رسمی و یا تلویحی از آمدن خادمی در کار نبوده است و این پایگاه خبری بزودی آمدن و یا نیامدن خادمی را مورد بررسی قرار خواهد داد. از طرف دیگر برخی‌ها از بزرگواری به عنوان یک گزینه بالقوه نام می‌بردند که بعد از بیانیه مجدد وی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات تقریباً باید حضور هرگونه احتمال حضور بزرگواری در انتخابات را بعید دانست و افطاری وی در تالار بزرگ ستاره شهر یاسوج را به چشم یک دورهمی غیر انتخاباتی دید. بزرگواری اگر می‌آمد با توجه به رابطه دوستی با هاشمی پور احتمالاً چاره‌ای جز عدم شرکت هاشمی پور در پی نداشت. هاشمی پور نیز در صورت حضور بزرگواری در صحنه رقابت نیز شانسی کمی برای موفقیت خواهد داشت. البته هاشمی پور خود سابقه سوگند خوردن  مبنی بر نیامدن دارد که آن سوگند بنا به دلایلی شکسته شد ولی بزرگواری کمی سخت می‌نماید که خلاف همین بیانیه دست به اقدامی بزند. 
 بیشتر از یک سال و نیم تا انتخابات آینده زمان باقی مانده است هاشمی پور اگر چه در همان سال 1394 دست به یک غیر ممکن زد و موحد را شکست داد و در چهار سال بعد از آن عملاً هیچ حرفی در مقابل ترفندها و نفوذ تاریخی موحد نداشت اما نباید از اینکه بخشی از دلایل آن شکست به خود وی و اطرافیانش که در میان آنها برخی‌ها زیاده خواه و همه چیز خواه برای خود بودن نیز بر می‌گشت. لیدرهایی که امتیازات زیادی از   هاشمی پور گرفته بودند اما نه تنها نتوانستند رأی به سبد رأی هاشمی پور اضافه کنند که عملکرد انحصار طلبانه و خانوادگی همان‌ها سبب دلخوری و کینه شدید نزدیکان همان لیدرها از هاشمی پور شد.
هاشمی پور در شهرستانی که تجربه خاص انتخاباتی و ویژه‌ای دارد نیز یک شخصیت مهم و اثرگذار بوده است وی سال‌ها در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منشأ حمایت‌ها و اتفاقات زیادی برای کهگیلویه بوده است و کسی بوده است که موحد را البته در یک شرایط خاص شکست داده است و اینک نیز نمی‌توان وی را دست کم گرفت. او هنوز هم آداب انتخابات و کار سیاسی را بخوبی ادا نمی‌کند و همین نیز پاشنه آشیل وی است که زیاد وعده می‌دهد ولی همه می گویند به وعده‌هایش عمل نمی‌کند.
سومین رقابت موحد و هاشمی پور قطعاً ویژگی‌های جدیدی با خود خواهد داشت اما اینکه آیا نفر سومی و یا چهارمی در صحنه باشد یا خیر بسیار تأثیر گذار است و به نظر می‌رسد اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد این نفر سوم و آسیب‌های احتمالی آن بیشتر متوجه هاشمی پور خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

قسمت اول) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / خرامین می‌آید یا نمی‌آید؟

قسمت دوم) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد/ غریب‌پور بیاید یا نیاید؟

قسمت سوم) یشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / برادران حسینی بحرینی ده‌بزرگی


کد مطلب: 449793

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/449793/عدل-هاشمی-پور-احیاء-یا-تکرار-شکست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1