کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فاطمه پیمان؛ سناتوری از دیار ممنوعه‌ها

2 تير 1401 ساعت 21:55

 دختر جوان افغان که به عنوان پناهجو وارد استرالیا شده بود، در 27 سالگی عضو مجلس سنا شد تا اولین زن مسلمان و محجبه سنای استرالیا باشد.


 دختر جوان افغان که به عنوان پناهجو وارد استرالیا شده بود، در 27 سالگی عضو مجلس سنا شد تا اولین زن مسلمان و محجبه سنای استرالیا باشد.
در آخرین روز ماه ژوئن کمیسیون انتخابات استرالیا اعلام کرد که فاطمه پیمان، جوان 27 ساله افغانستانی عضو مجلس سنای استرالیا شده است. خانم پیمان عضو حزب کارگر استرالیا است و اولین زن مسلمان عضو مجلس سناست. 
فاطمه پیمان متولد 1999 در افغانستان است که در 8 سالگی به عنوان پناهجو به استرالیا مهاجرت کرد. او در وبسایت حزب کارگر خود را اینگونه معرفی کرده است: «نام من فاطمه پیمان، یک مسلمان استرالیایی با ریشه فرهنگی از افغانستان، دختر بزرگ خانواده، در حومه شمالی پرت (در غرب استرالیا) بزرگ شدم.»
منع تحصیل دختران افغان
عضویت فاطمه پیمان در سنای استرالیا در شرایطی که دختران در افغانستان از تحصیل در مدارس منع شده‌اند واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. 
وزارت معارف طالبان مکتب‌های دخترانه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده و اعلام کرده که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه بر اساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

در واکنش به تصمیم طالبان درباره‌ی مکاتب دخترانه، کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفته بود تصمیم طالبان برای به تاخیر انداختن بازگشت دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب، یک شکست بزرگ برای دختران و آینده آنها است.
یونسکو نیز در پیامی خطاب به طالبان اعلام کرده بود که در صورت منع تحصیل دختران پیامدهایی جبران‌ناپذیر دامن‌گیر نیمی از جمعیت این کشور خواهد شد.
پس از حاکمیت طالب‌ها در افغانستان، محدودیت‌های زنان در این کشور افزایش یافته و روحانیون حاکم مانع فعالیت‌های اجتماعی زنان شده‌اند. در اولین روزهای بازگشت طالبان به قدرت از زنان خواسته شد برای امنیت خودشان در خانه‌ بمانند و تا زمانی که تفکیک جنسیتی اعمال نشده سر کارهایشان حاضر نشوند. 
طالبان وزارت امر به معروف و نهی از منکر را جایگزین وزارت امور زنان کرده است. وزارت‌خانه‌ای که پیش از این در اواخر دهه ۹۰ فعال بود. 
واکنش نخست وزیر استرالیا
پس از اعلام راهیابی فاطمه پیمان به سنای در استرالیا در روز 30 ژوئن که روز جهانی پناهجویان است، آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر استرالیا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تبریک می‌‌گم سناتور پیمان».
آلبانیزی رهبر حزب کارگر و سی و یکمین نخست وزیر استرالیا است. 
فاطمه پیمان آنتونی آلبانیزی
 
 


کد مطلب: 449472

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/449472/فاطمه-پیمان-سناتوری-دیار-ممنوعه-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1