تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۴۴۹۳۶۵
کبنا گزارش می‌دهد

ادعای میدل‌ایست‌ آی: ایران به آمریکا پیشنهاد داده تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا را بردارد / واکنش سخنگوی وزارت خارجه: آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده، به یک موضوع ختم نمی‌شود / برخی مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند و یک موضوع را پررنگ کنند

۰
رویترز: گزارش جدید آژانس می‌گوید ایران آماده تشدید غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو می‌شود / ادعای میدل‌ایست‌ آی: ایران به آمریکا پیشنهاد داده تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا را بردارد +  واکنش سخنگوی وزارت خارجه
کبنا ؛گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران با آماده کردن سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ در سایت فردو، غنی‌سازی اورانیوم را تشدید می‌کند.
به گزارش کبنا، خبرگزاری رویترز نوشته است که به نسخه‌ای از گزارش جدید آژانس دست یافته؛ گزارشی که می گوید این آبشار سانتریفیوژ متشکل از ۱۶۶ ماشین است و دومین آبشار سانتریفیوژ آی‌آر-۶ محسوب می‌شود که در سایت فردو نصب شده، سایتی که در دل کوه‌ها واقع شده است.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آبشار سانتریفیوژ مورد اشاره ویژگی‌هایی دارد که امکان غنی‌سازی در درجه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.
آژانس در ادامه گزارش محرمانه خود به کشورهای عضو این نهاد گفته است که ایران اطلاع داده فرایند غیرفعال‌سازی را آغاز کرده، فرایندی که قبل از غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌شود، اما تهران مشخص نکرده که این آبشار در چه سطحی غنی‌سازی را انجام خواهد داد.
ایران به تازگی ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان را از کار انداخته است. این اقدام واکنشی به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلقی می‌شود که در آن ایران به عدم همکاری با آژانس متهم شده است.
در این قطعنامه «ابراز نگرانی عمیق» شده که ایران در زمینه توضیح پیرامون منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده همکاری کافی نداشته است و از تهران خواسته شده که «بدون فوت وقت» با آژانس همکاری کند.
بازرسان آژانس تاکنون مدعی شناسایی سه محل «مشکوک» در ایران شده اند که یک مورد آن در مریوان، یک مورد در تورقوزآباد در حومه تهران، و یک مورد نیز در ورامین است.
ادعای میدل‌ایست‌ آی: ایران به آمریکا پیشنهاد داده تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا را بردارد 
میدل‌ایست‌ آی مدعی شد ایران اخیرا پیشنهادی به ایالات متحده در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف احیای توافق اتمی برجام داده که بر اساس آن درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا را کنار گذاشته است. سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش گفت که «آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود.»
نشریه اینترنتی میدل‌ایست‌ آی مدعی شد ایران اخیرا پیشنهادی به ایالات متحده در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف احیای توافق اتمی برجام داده که بر اساس آن درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا را کنار گذاشته است.
به گزارش کبنا به نقل از بی بی سی، میدل‌ایست آی می‌گوید ایران در برابر کنار گذاشتن این خواسته، به آمریکا پیشنهاد داده که تحریم های اعمال شده توسط علیه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازوی اقتصادی سپاه و چند نهاد دیگر برداشته شود.
میدل‌ایست آی به نقل از یک منبع دیگر خود گفته است که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل راه میانی توصیف شده پاسخ نداده است. با این حال بر اساس نوشته این نشریه اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که ایالات متحده موافق پیشنهاد جدید نیست.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفته بود تهران باید تصمیم بگیرد که موضوعاتی را که خارج از برجام هستند کنار بگذارد. میدل‌ایست آی می‌گوید او گفت: «ما معتقدیم که اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم به سرعت به به طور متقابل به پایبندی به برجام بازگردیم.»
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش گفت که «آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند. ایران در این موضوعات تنها منافع مردم را دنبال می‌کند و نمی شود اینها را به یک موضوع فروکاست.»
خطیب زاده درباره پیشنهاد ایران به آمریکا قبل از قطعنامه شورای حکام: برای اولین بار علاوه بر بورل، ابتکار خود را از طریق دو وزیر خارجه دیگر هم به آمریکا منتقل کردیم / یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شده بود
سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهاد ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه شورای جکام آژانس انرژی اتمی اظهار داشت: قبل از اجلاس حکام و صدور قطعنامه ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم.
خطیب زاده در نشست خبری خود افزود: قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد و با این برداشت غلط و توهم که اهرم سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود.
او گفت: الان مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد مسیر را از طریق بورل دنبال می‌کنیم.
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به شایعه استعفای علی باقری: اجازه دهید شایعات، در حد همان شایعات باقی بماند
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی شایعه‌ها درباره استعفای «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام گفت: شاید تعریف شما از خبر متفاوت است؛ خبر منبع می خواهد. اجازه دهید شایعات در حد همان شایعات باقی بماند.

 خطیب زاده افزود: واقعیت این است که کارها در وزارت امور خارجه بی توجه به برخی شایعاتی که ساخته می شود در حال انجام است.
او تاکید کرد: مذاکره کنندگان به برخی شایعاتی که با هدف ساخته می‌شود بی توجه هستند. درباره شایعات، موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1