تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۴۹۳۲۹
واكنش های گسترده به پيشنهاد ازدواج از نوع بين المللی!

اعتراض به اظهارات توهين‌آميز نماينده مجلس درباره ازدواج زنان / تاجگردون: خدا را شکر می‌کنم که همکار شما در مجلس نیستم

۱۵
۰
اعتراض به اظهارات توهين‌آميز نماينده مجلس درباره ازدواج زنان / تاجگردون:  خدا را شکر می‌کنم که همکار شما در مجلس نیستم
کبنا ؛اظهارات غيرمتعارف و توهين‌آميز اميرحسين بانكي، رييس كميسيون مشترك طرح جواني جمعيت و حمايت از خانواده در همايش ايران جوان در جامعه الزهرا، جنجالي در فضاي سياسي كشور ايجاد  كرد.  اظهارات بانكي آنقدر نامتعارف و توهين‌آميز بود كه حتي نمايندگان مجلس و برخي همكاران او نيز خواستار عذرخواهي‌اش شدند. بانكي كه نماينده اصفهان است با حضور نمايندگان زن مجلس در مقابل صندلي خود مواجه شد. نمايندگان زن در حالي كه از او انتقاد مي‌كردند، خواستند كه از سخنان بازگشته و عذرخواهي كند. اما بانكي همچنان بر سخنان اصرار ورزيده و حتي به دفاع از آن نيز پرداخت. برخي نمايندگان مجلس نيز آنقدر سخنان بانكي را غيرعادي يافتند كه باورش نمي‌كردند.

به گزارش کبنا، شايد خود نماينده اصفهان نيز فکرش را نمي‌کرد که صحبت‌هايش در خصوص ازدواج جوانان و جواني جمعيت با واکنش‌‌هاي بسياري مواجه شود و مورد تخطئه قرار گيرد. اما طرح اميرحسين بانکي‌پور مبني بر ازدواج دختران ايراني با مردان شيعه در ساير کشورها باعث شد تا سيلي از انتقادات به سوي اين نماينده مجلس روانه شود. ماجرا از اين قرار است که بانکي‌پور در گفت‌وگو با «ايسنا» با اشاره به طرح جواني جمعيت و ازدواج جوانان و عدم تناسب تعداد پسران مجرد و دختران نسل قبل در خصوص راهکار خود براي اين مساله گفت: «براي اين مساله دو پيشنهاد وجود دارد که يکي مي‌تواند ازدواج بين‌المللي باشد، به اين معني که اين قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شيعيان علاقه‌مند به ايران ازدواج کنند؛ از اين طريق نه تنها توسعه فرهنگي اتفاق افتاده است و ارتباطات بين‌المللي تقويت مي‌شود، بلکه اين نسبيت به‌هم ريخته در کشور نيز بر طرف مي‌شود.» اين اظهارات بانکي‌پور با واکنش‌هاي منفي کاربران در فضاي‌مجازي مواجه شد. چنانکه محمدعلي ابطحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در پاسخ به نماينده اصفهان در توئيتي نوشت؛ «بيشترين چيزي که دختران ايراني نياز دارند دخالت نکردن ديگران در زندگي شخصي آنهاست. دختر کالاي صادراتي نيست که کسي تصميم بگيرد آن را به عقد شيعيان کشورهاي ديگر درآورد.» البته اين پايان ماجرا نبود و اعتراضات به صحن مجلس نيز کشيده شد. چنانکه روزگذشته فضاي مجلس نيز دست کمي از فضاي‌مجازي نداشت و در دقايقي متشنج شد و تعدادي از نمايندگان در مقابل صندلي بانکي‌پورجمع شده و به او انتقاد کردند. اعتراضات به اين صحبت از طرف نمايندگان زن مجلس شروع شد. آنها به‌صورت دسته‌جمعي مقابل صندلي بانکي‌پور، نماينده اصفهان جمع شده و انتقادات خود را بيان مي‌کردند؛ انتقاداتي که با دفاع بانکي‌پور مواجه شد. شايد همين واکنش نمايندگان زن بود که باعث حساسيت نمايندگان مرد شد و تعدادي از آنها سوالات خود را از بانکي‌پور پرسيده و تعدادي هم با صداي بلند او را مورد عتاب قرار ‌دادند. هر چند که در نهايت اين اتفاقات با ورود هيات‌رئيسه مجلس به صحن علني پايان يافت و نمايندگان به روال عادي مجلس بازگشتند اما اين مساله در خلال جلسه علني مجلس نيز ادامه داشت و نمايندگان در اين خصوص تذکراتي را ارائه کردند. اين در حالي است که بسياري معتقدند بهارستان‌نشينان به‌جاي طرح چنين موضوعاتي که صرفا به تحريک افکارعمومي و واکنش منفي جامعه منجر مي‌شود بايد فکري به حال وضعيت معيشتي و سفره مردم کنند. هر چند که مساله جواني جمعيت و ازدواج جوانان نيز در جاي خود بايد مورد بررسي دقيق و کارشناسانه قرار گيرد و از اظهارات سطحي نيز در اين خصوص خودداري شود.
از واکنش نمايندگان تا فراکسيون زنان
در پي اظهارات اخير اميرحسين بانکي‌پور، نماينده اصفهان و رئيس کميسيون مشترک طرح حمايت از خانواده و جواني جمعيت درباره راهکار «ازدواج بين‌المللي» روزگذشته برخي نمايندگان مجلس واکنش‌هايي به صحبت‌‌هاي اخير وي داشتند. معين‌الدين سعيدي، نماينده مردم چابهار در مجلس درخصوص اظهارات خير بانکي‌پور اظهارداشت: واقعا اينها توهين به کرامت زن ايراني است. وي افزود: اصلا ما چکاره هستيم که براي زنان ايراني تعيين تکليف کنيم؟ از طرف ديگر فاطمه قاسم‌‌پور، رئيس فراکسيون زنان مجلس نيز در جلسه علني در تذکري اظهارداشت: از اين تريبون به تمام زنان و دختران و مردان غيور سرزمين خود اعلام مي‌کنم که حفظ‌ شأن و منزلت آنها را بر خود واجب مي‌دانيم و در اين مسير گام برمي‌داريم. در همين راستا اعضاي فراکسيون زنان مجلس در نشست خبري نسبت به اظهارات اميرحسين بانکي‌پور نماينده اصفهان به‌دليل طرح راهکار «ازدواج بين‌المللي» اعلام موضع کردند. سارا فلاحي نماينده ايلام بيان داشت: قطعا ما به‌عنوان نمايندگان مردم و بانوان با چنين اظهارنظرهايي که صرفا شخصي است و نمي‌توان آن را به کليت مجلس تعميم داد، مخالفيم. متاسفانه اين اظهارنظرها هر از چند گاهي اتفاق مي‌افتد؛ برخي به زنان نگاه ابزاري دارند که ما مخالف اين موضوع هستيم. فاطمه مقصودي دبير فراکسيون زنان نيز گفت: اينگونه سخن‌گفتن مسلما بازتاب‌هاي خيلي بدي در جامعه دارد. با برخي صحبت‌هاي شايد سخيف نمي‌شود به کرامت زن آسيب زد. کلام‌هاي خارج از عرف را به‌خوبي رصد و آنها را به‌شدت محکوم مي‌کنيم.
توضيحات نماينده اصفهان
نماينده اصفهان در واکنش به اعتراض نمايندگان به صحبت‌هايش درباره «ازدواج بين‌المللي» اظهارداشت: برادر بزرگواري در خلال صحبت‌هايش تذکري به ما داد. همه ما مجلسي‌ها مي‌دانيم رسانه‌هاي معاند سخنان به‌خصوص سخنان نمايندگان را تقطيع مي‌کنند و به تخريب مجلس مي‌پردازند. از نمايندگان مجلس که خودشان زماني قرباني تقطيع شده‌اند، انتظار دارم هر وقت در پيامکي اظهارنظري را مي‌خوانند ابتدا صحبت‌هاي کامل طرف مقابل را شنيده و بعد قضاوت کنند. اميرحسين بانکي‌پور گفت: صبحت‌هاي من در يک محيط علمي و آکادميک بود. در آن محفل علمي تاکيد کردم که اين بحث بيشتر تحليل آماري است. اما صحبت‌هايم را تقطيع کرده و جو منفي ايجاد کردند. به نوبه خودم از بانواني که ممکن است اين تقطيع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه‌هاي غلط عذرخواهي مي‌کنم، اما معتقدم نبايد صورت مساله را پاک کرد. البته تعدادي از نمايندگان مشخصا نمايندگان زن مجلس با صداي بلند به بانکي‌پور گفتند که عذرخواهي کند و يکي از نمايندگان به او گفت که «آخرش هم عذرخواهي نکردي.»
موضوع از اساس نادرست است
رئيس فراکسيون خانواده در مجلس دهم با اشاره به صحبت‌هاي اخير نماينده اصفهان در خصوص طرح ازدواج بين‌المللي بيان داشت: ازدواج افراد؛ چه زن و چه مرد بحثي کاملا خصوصي و شخصي است و اينگونه نيست که نماينده‌اي بخواهد به‌خود اجازه دهد که براي مردم تصميم بگيرد که چگونه ازدواج کنند و اين اصل مساله است که بسيار نادرست است که در حقيقت عواطف و احساسات زنان و مردان را تحريک مي‌کند. همان‌طور که در مجلس نيز نمايندگان زن و مرد نسبت به موضوع اعتراض داشتند و حساسيت نشان دادند. پروانه مافي به «آرمان‌ملي» گفت: اين نشان مي‌دهد که از اساس اين موضوع نادرست است و نبايد طرح مي‌شد. اما من مي‌خواهم به آقاي بانکي‌پور توصيه‌اي کنم که به‌جاي اينکه بنشينند و اين طرح‌‌هاي عجيب و غريب را که موجب جريحه‌دارشدن احساسات مي‌شود را طرح کنند به طرح‌هاي بسيار خوبي که در گذشته مجلس مصوب اما اجرايي نشده بپردازند. وي افزود: در سال 84 مجلس وقت قانوني را در مورد ازدواج جوانان تصويب کرد که در اين قانون مزيت‌هاي نسبي خوبي را مي‌بيند و براي اجرا ابلاغ مي‌شود که متاسفانه دولت وقت آن را اجرا نمي‌کند. عضو فراکسيون اميد مجلس دهم بيان کرد: مي‌خواهم به ايشان بگويم شما که در لباسي نمايندگان مردم در مجلس نشستيد به‌جاي اين افکار و اين حرف‌ها که خيلي هم نه عملياتي مي‌شود و نه جايگاه درستي دارد به همان قوانيني که در گذشته تصويب اما اجرا نشده بپردازيد. مافي تاکيدکرد: حال که نمايندگان مجلس در بحث نظارت فعال‌تر شده و بخشي از روزهاي هفته را به‌طور خاص به نظارت بر قوانيني که اجرايي شده تخصيص مي‌دهند اين قانون را نيز پيگيري کنند که اين قانون بحث ازدواج جوانان را تسهيل کنند. عضو فراکسيون زنان مجلس دهم تصريح کرد: ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که کمبود مرد نداريم اما متاسفانه آقاي بانکي‌پور اشاره داشته که تعداد مردان مجرد در کشور کم است. به ايشان توصيه مي‌کنم به مرکز آمار ايران مراجعه کنند و ببينند که آمار مردان نسبت به زنان هر سال 24 نفر زيادتر است.

اعتراض به اظهارات توهين‌آميز يك نماينده مجلس درباره ازدواج زنان
كمال عليپور، نماينده قائمشهر هم با حالتي سوال‌برانگيز و متعجب به او گفت كه آيا واقعا راه‌حل را چنين  چيزي  مي‌داني؟ او در همايش «ايران جوان» كه در يكم خرداد در جامعه الزهرا شركت كرده بود براي ازدواج دختران با سنين بالا ايده‌هايي مانند ازدواج بين‌المللي و ازدواج همسالان را مطرح كرده بود كه در زير بخشي از صحبت‌هاي او را مي‌خوانيد: «تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زير ۳۰ سال ما فعلا به هم مي‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالاي ۳۰ سالي هستند كه آمار آنها با توجه به سرشماري صورت گرفته در سال ۹۵ چيزي در حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان مي‌دهد و خانم‌هاي بالاي ۳۰ سال مجردي كه در اين سن يا مطلقه هستند يا به هر دليل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند، يعني روي هم دو ميليون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد كه اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردي متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج كنند، اين تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بيشترين نگراني ما مخصوص اين گروه سني از جمعيت است وگرنه نگراني براي دختران ۱۶ تا ۳۰ سال كه عموما با پسران ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج مي‌كنند چون نسبيت وجود ندارد. براي اين گروه دو پيشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج همسالان است، به اين مفهوم كه بنا به گفته روانشناسان كه پايبند به اين مساله هستند كه سن شناسنامه‌اي ملاك تصميم نيست، بلكه ملاك سن ظاهري و عقلي افراد است، افراد به ازدواج همسالان كه از گذشته نيز وجود داشته و اتفاقا ازدواج موفقي هم است روي بياورند. دختر حتي مي‌تواند با فردي يك يا دو سال كوچك‌تر خود نيز ازدواج كند به شرط آنكه شكسته نشده باشد و نشاط خود را حفظ كرده باشد و توصيه ديگر هم مي‌تواند ازدواج بين‌المللي باشد، به اين معني كه اين قشر از دختران مجرد با توجه به كمبود پسر مجرد در كشور با مسلمانان و شيعيان علاقه‌مند به ايران ازدواج كنند؛ از اين طريق نه تنها توسعه فرهنگي اتفاق افتاده است و ارتباطات بين‌المللي تقويت مي‌شود، بلكه اين نسبيت به هم ريخته در كشور نيز برطرف مي‌شود.»
اعضاي فراكسيون زنان مجلس در پي اظهارات بانكي نشستي خبري برگزار كرده و به اين اظهارات اعتراض كردند. سارا فلاحي، نماينده ايلام در اين نشست خبري گفت: «قطعا ما به عنوان نمايندگان مردم و بانوان با چنين اظهارنظرهايي كه صرفا شخصي است و نمي‌توان آن را به كليت مجلس تامين داد، مخالفيم و معتقديم كه نمايندگان مردم با افراد ديگر بسيار متفاوت هستند و چنانچه نظري را مطرح مي‌كنند بايد پشت آنها كار دقيق كارشناسي و علمي باشد.»فلاحي گفت: اميدواريم كساني كه اظهارات مورد اشاره را مطرح كرده‌اند سهوا اين كار را انجام داده باشند و از جامعه ايران و زنان ايران عذرخواهي كنند و به التهابات حاكم بر افكار عمومي بيشتر از آنچه هست، دامن نزنند. در ادامه اين نشست خبري فاطمه قاسم‌پور، رييس فراكسيون زنان مجلس تصريح كرد: امروز فراكسيون زنان يك‌صداست و نسبت به اظهارات مطرح شده اعلام موضع كرد و همه اعضاي فراكسيون چون علاوه بر آنكه خود را نماينده همه جامعه مي‌دانند به‌طور ويژه زنان را نمايندگي مي‌كنند، از اظهارات متاثر بودند و پيگيري مي‌كردند تا اين اظهارنظر مطرح شده اصلاح و گفته شود كه اين اظهارات، نظر كل مجلس نيست.
جالب اينجاست كه بانكي به‌رغم اين اعتراضات باز هم از سخنان خود عقب‌نشيني نكرده و مدعي شده كه رسانه‌ها سخنان او را تقطيع شده منتشر كرده‌اند. بانكي گفت كه صحبت‌هاي من در يك محيط علمي و آكادميك بود. آنجا ضمن تحليل آماري تاكيد كردم كه بحث رسانه‌اي نيست و مربوط به حوزه نظري و صاحب‌نظران است، گفتم آمارهاي غلطي در جامعه مطرح شده كه بايد اصلاح شود. وي مجددا همان حرف‌هاي قبلي‌اش را تكرار كرد و گفت: توجه به اين شرايط توصيه‌اي درباره ازدواج همسالان كردم و گفتم كه روانشناسان تاييد مي‌كنند، سن عقلي و ظاهري در ازدواج ملاك است و نه سن شناسنامه‌اي؛ اگر بخواهيم طبق فرهنگ غلط‌مان دختران با پسراني ازدواج كنند كه سن‌شان بيشتر از آنهاست، ضربه به دختران وارد مي‌شود. در آن جلسه تاكيدم به ازدواج همسالان بود.
غلامرضا تاجگردون در صفحه اینستاگرام خود نوشت: گاهی اوقات روزی هزار بار خدا را شکر می‌کنم که همکار شما در مجلس نیستم و گاهی هم افسوس می‌خورم که چرا یکی تو اون مجلس پیدا نمیشه که...
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دو پیشنهاد ب نماینده اصفهان
اول یه فامیلی خوبی برا خودت انتخاب کن بانکی هم شد فامیلی
دوم اینکه ب عنوان اولین اقدام دختر و خواهر خودتون ب عقد جوانان شیعه سایر کشورها در بیاورید ک مردم بپذیرند
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد خوبی است، حتی خود نماینده اصفهان /که اینقدر دلش سوخته
Iran, Islamic Republic of
این پیشنهاد اول خود نماینده عملی کند
Iran, Islamic Republic of
اگر چنین جمله ای گفته باشه خلاف سریع حکم شرع وقران هست که تاکید دارد زنان ومردان مومن با هم ازدواج کنند حالا این نناینده گفته با شیعیان طرفدار ایران که حکمش نقض حدود الهی است
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهی کافی نیست مردم اصفهان باید از اشتباه در انتخاب نماینده از ملت ایران و زنان و دختران عذر خواهی کنند و خواهان پس گرفتن رائشان از این باشند
کاظم پور
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای این مجلس و نماینده هاش سواد که ندارن هیچ ، مردانگی و تعصب را هم له کردن
این توهین بزرگی به دختران ایرانه
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه گفته بود با اروپا و امریکاییها ازدواج کنید الان همه میزاشتنش رو سرشون
بگید مشکلتون نژاد پرستیه و اینکه خودتون را برتر از شیعیان بنگلادش و اعراب و پاکستان میدونید
ولی جلوی چشم ابی و مو بلوندا همتون خار و ذلیلید
Iran, Islamic Republic of
.. افرادی که نماینده گفته دربیار اگر که راضی هستی
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان مجلس پول دارند اجازه دهید که چندتا زن بگیرند، مشکل جمعیت حل می شود
Iran, Islamic Republic of
سبک مغز
Iran, Islamic Republic of
خدا عمر این نماینده کم کند که امتیاز تاهل و فرزند در استخدام وارد کرد و مجردها به خاک سیاه نشاند.
Iran, Islamic Republic of
خدا عمر نماینده های مجلس کم کند که امتیاز تاهل و بچه تصویب کردند و راه ورود مجردها به فساد، فحشا از فقر ، بیکاری باز کردند. نمی فهمند که دارند چه قانونی میاورند.
خانم داودی فرد
Iran, Islamic Republic of
این سخن مبنی برازدواج زنان ایرانی باشیعیان دیگرکشورهاکاملاغیرمنطقی وجاهلانه است چون مردان عرب وبیگانه دههاهمسراختیارمیکنندولی مردان ایرانی به دلیل مخالفت باچندهمسری به یک زن اکتفامیکنندپس بایدبجای تزویج زنان تنهادرمشهدکه به عنوان صیغه دراختیارچندمردهیولاصفت عرب درمی آیندآنهاغیرت بخرج دهندوماراکه مثل خواهران آنهاهستیم ازهوسهای آنان نجات دهنداگرازبیم همسرانشان قادربه چندهمسری نیستندکاری نکنندکه به آبروی مالطمه واردشوداگرعربهاتنشان بوی امام حسین وعلی ومیدهدپس مردان ایرانی که درشهرهای مذهبی هستندازآنهابهترندکه بدنشان بوی امام رضاوامامزادگان میدهد
Iran, Islamic Republic of
بانکی پور استاد الهیات دانشگاه اصفهان هست. حقوق استاد دانشگاه چقدر هست؟ حقوق بالا دارید و بچه هات همه ازدواج کردند رفتند و شما پشتیبان مالی آن ها هستید، پدر کارگر یا کارمندی که نمی تواند جهیزیه و یا خانه برای فرزندش تامین کند چه بکند؟
Iran, Islamic Republic of
خدا مرگ به بانکی پور بده عزراییل زودتر کمکی کن
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1