تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۴۴۹۲۵۶
سرنوشت کارخانه بازیافت زباله یاسوج به کجا رسید؟

مدیرانی که نه دلشان برای محیط زیست می‌سوزد نه اشتغالزایی / پروژه‌ای با ظرفیت 50 نفر اشتغالزایی معطل برق، آب و گاز / آقای استاندار، مددی برسان!

۱
۰
مدیرانی که نه دلشان برای محیط زیست می‌سوزد نه اشتغالزایی / پروژه‌ای با ظرفیت 50 نفر اشتغالزایی معطل برق، آب و گاز / آقای استاندار، مددی برسان!
کبنا ؛سال‌ها است که تولید زباله و دفن آن در کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نابسامانی دارند و با وجود اینکه یکی از چالش‌های بزرگ و خطرناک برای سلامتی مردم محسوب می‌شود اما اولین کارخانه بازیافت در استان با وجود پیشرفت صددرصدی کار، هنوز در وضعیت غیرفعالی قرار دارد.
ورود شیرابه‌های زباله‌ها به منابع آب شهری، از جمله ورود شیرابه‌ها به سد شاه قاسم، ورود فاضلاب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی، و وارد شدن این شیرابه‌ها و آب‌های آلوده به زمین‌های کشاورزی، زمینه ساز بیماری‌های خطرناکی برای مردم یاسوج است.
به گزارش کبنا، به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد «احداث کارخانه بازیافت علاوه بر حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی، صرفه جویی در مصرف انرژی، ایجاد اشتغال، استفاده مجدد از زباله و تبدیل آن به مواد قابل استفاده در کشاورزی و فضای سبز (ورمی کمپوست) نیز کمک خواهد کرد»، با وجودی که کارخانه پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته، اما نبود خدمات آب، گاز، برق و بطور کلی عدم همراهی دستگاه‌های خدمات رسان موجب شده که این کارخانه هنوز به بهره برداری نرسد.
استارت کارخانه لنگ همکاری شهرداری است!
اسفندماه سال 1397 عملیات اجرایی کارخانه بازیافت بطور رسمی آغاز شد. این سایت بدون هیچگونه زیرساختی تحویل سرمایه گذار شد. بررسی میدانی خبرنگار کبنا از این کارخانه خبر از تکمیل صد در صدی پیشرفت فیزیکی کارخانه می‌دهد. با این حال هنوز که هنوز است این کارخانه لنگ خدمات آب و برق و گاز مانده است.
معارضات گاز و آب و برق
معاون عمرانی استاندار در مرحله‌ای از کار همکاری‌هایی کرد و ترانس برق را برای این کارخانه نصب کردند، از طرفی شرکت گاز نیز تا نزدیکی این کارخانه سایت قرار داده است. اما باید ایستگاه گاز به داخل کارخانه وارد شود.
اعضای فعلی شورای شهر یاسوج و بطور کلی زیرمجموعه شورای شهر و شهردار یاسوج همکاری خوبی برای پیشرفت کار این کارخانه صورت دادند، اما هنوز کارخانه به گام نهایی نرسیده است تا زمانی که شهرداری قدم بلندی بردارد.
50 نفر اشتغال زایی در فاز اول
فاز اول کارخانه حدود 50 نفر اشتغال زایی دارد و در صورتی که کارخانه راه اندازی شود و مشخص شود که کارخانه باید در چه زمینه‌هایی فعالیت کند فازهای بعدی کارخانه راه اندازی می‌شود.
تولید زباله در کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشور

وضعیت تولید زباله در کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است و بر اساس آمار، در این استان زباله بیش از میانگین کشوری تولید می‌شود، چرا مسئولان نباید از این ظرفیت برای درآمدزایی استفاده کنند و چرا این پروژه رو به اتمام، به دلیل کاهلی و سهل انگاری به بهره برداری نمی‌رسند؟
درآمدزایی کارخانه بازیافت
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص چالش زباله‌های تولیدی استان گفت: کارخانه بازیافت یاسوج درصورت تأمین آب برق و گاز راه اندازی خواهد شد.
جاودان خرد افزود: براساس آمار سازمان بازیافت، سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن زباله در کشور تولید می‌شود، طبق گزارش جهانی ارزش هر تن زباله حدود ۲۵۰ دلار تخمین زده شده است. یعنی کشور ما سالانه می‌تواند از زباله ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کند.
وی بیان کرد: احداث کارخانه بازیافت علاوه بر حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی، صرفه جویی در مصرف انرژی، ایجاد اشتغال، استفاده مجدد از زباله و تبدیل آن به مواد قابل استفاده در کشاورزی و فضای سبز (ورمی کمپوست) نیز کمک خواهد کرد.
جاودان خرد اظهار کرد: در اکثر جایگاه‌های استان دفع و دفن اصولی صورت نمی‌گیرد. براساس استانداردهای زیست محیطی می‌بایست زباله‌های تولیدی، روزانه دفن بهداشتی شوند اما متاسفانه این امر توسط مجریان بخوبی صورت نمی‌گیرد و در بیشتر مواقع شاهد وقوع آتش سوزی‌ها در جایگاه‌های زباله هستیم.
جاودان خرد گفت: محیط زیست یک دستگاه نظارتی حاکمیتی است، وظیفه دارد بازدید کند در صورت مشاهده تخلف، اخطار مدت دار صادر نماید، چنانچه رفع آلودگی نکنند نهایتاً مسئول و مجری جایگاه دفن را به مراجع قضایی معرفی نماید که در یکی دوسال اخیر اکثر شهرداران و دهیاران را به مراجع قضایی معرفی کرده است.
وی گفت: در دو سال گذشته 9 شهردار و 11 دهیار بدلیل اینکه در مدیریت مکان‌های دفن زباله خود کوتاهی کردند پس از اخطاریه‌های زیست محیطی مدت دار و عدم رفع نظرات کارشناسان محیط زیست، تشکیل پرونده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

نام شما

آدرس ايميل شما

رحمان
Iran, Islamic Republic of
گپ پلنگ چه وابی
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1